Test Minolta Dynax 5

V posledním testu jsme se věnovali jednooké zrcadlovce, dnes tomu nebude jinak. Redakčním testem tentokrát prošla Minolta. Možná již tušíte, že se jedná o nový model Dynax 5. Prostřednictvím bohaté obrazové přílohy s námi navštivte hrad Křivoklát a přečtěte si řadu zajímavých informací, které jsme o testovaném přístroji zjistili.

test – obrazová příloha test v terénu

Fotoaparát jsme testovali mezi 13:00 – 16:00 hodinou na dolním nádvoří hradu Křivoklát. Obloha byla zatažená, díky nízké oblačnosti jsme fotografovali při lehce difuzovaném světle. Dynax 5 jsme testovali podobně jako předešlé zrcadlovky především z uživatelského hlediska. Otestovali jsme všechny funkce fotoaparátu, vyzkoušeli hloubky ostrosti objektivu 28–80, jeho ohniskové vzdálenosti, autofokus, měření expozice (multisegment, integrální, bodové). Fotografovali jsme na inverzní film Kodak Ektachrom E100S, Professional. Jako příslušenství a další pomůcky jsme použili profesionální stativ Manfrotto 055 a externí expozimetr Seconic Digilite L318B. Film byl vyvolán v laboratoři Fotografie v Praze 6 – Petřiny. Diapozitivy byly naskenovány na rotačním skeneru Howtec, s denzitou 4,5 na rozlišení 2400 dpi ve Fotostudiu B v Křivoklátě. Dokumentární fotografie z průběhu testu a technické fotografie fotoaparátu byly nafoceny digitálním fotoaparátem Hewlet Packard EI-2000 panem Bednaříkem (ateliér Fotostudia B na Křivoklátě).

měření expozice

Pro zkoušku měřících systémů jsme podobně jako v předchozích testech použili objektiv 28–80 mm. Výsledky se téměř vůbec nelišily od ostatních testovaných přístrojů, vždyť většina jednookých zrcadlovek v této cenové kategorii využívá podobné měřící systémy. Jako objekt k fotografování a zkoušce měření jsme si vybrali hradní studnu, kterou jsme záměrně koncipovali do středu snímku. První fotografii jsme pořídili v kreativním režimu krajina (multisegmentové měření), druhou v režimu manuálního ostření (integrální měření se zdůrazněným středem), poslední snímek jsme exponovali v manuálním režimu s prioritou clony s funkcí bodového měření. Výsledek potvrdil naše domněnky, že multisegmentové měření kladlo větší důraz na světlejší okolí, než na tmavé plochy studny, proto první snímek vyšel mírně podexponován. Integrální měření na druhém snímku kladlo větší důraz na tmavou studnu než u multisegmentového měření. Výsledný snímek můžeme považovat za uspokojivý. Poslední zkouškou prošlo bodové měření. To v této světelné situaci naměřilo nejpřesnější expozici. S fotoaparátem jsme nemuseli vůbec pohybovat a naměřili jsme expozici jasu tmavé studny. Poslední snímek proto vyšel s nejvíce „relativně“ prokreslenými stíny tmavých ploch. Naopak okolí hradní studny již vycházelo mírně přeexponované v důsledku světelně nevyváženého prostředí. Obecně můžeme říci, že všechny měřící systémy fungovaly dobře. Multisegmentové měření se více hodí k fotografování v plně automatických režimech při světelně vyvážených situacích. Integrální měření nabízí větší možnosti měření různých světelných ploch. Bodové měření využijí pokročilejší fotografové, kteří jsou zvyklí na měření určitých světelných ploch a propočítávání naměřených expozic na základě znalostí zonálního systému měření.

zonální (multisegment)
integrální (zdůrazněný střed) bodové měření (selektivní)

ohniskové vzdálenosti 28–80 mm

Test ohniskových vzdáleností s objektivem Minolta 28–80 A jsme realizovali v manuálním módu A s prioritou clony. Všechny snímky byly exponovány s těmito ohniskovými vzdálenostmi – 28mm, 50mm, 80mm.

28 mm
50 mm 80 mm

test hloubky ostrosti

test v terénu

Na dolním nádvoří hradu Křivoklát se na test hloubky ostrosti nejlépe hodila kašna. S objektivem 28–80 jsme v nejkratší možné vzdálenosti od objektu (40 cm) pořídili celkem dva snímky. Využili jsme manuální nastavení s prioritou clony, první snímek byl exponován s clonou f32 a druhý s clonou f5,6. Při režimu automatického zaostřování jsme plně využili funkce aretace zaostření spolu s aretací expozice.

80 mm (f 32) 80 mm (f 5.6)

test vestavěného blesku

Blesk má dosah pouze 1 až 3,4 metru při použití filmu s citlivostí 100 ASA a clonového čísla 3,5. Při zkoušce blesku v terénu se nám potvrdilo, že blesk je vhodný především pro přisvětlování obličejů v portrétní fotografii nebo jiných objektů, které se nacházejí blízko objektivu. Na ukázkových snímcích můžete vidět příklad použití blesku ve vzdálenosti cca 3 metrů od fotografovaného objektu. Pro fotografování podobných objektů v exteriéru se doporučuje použít externí blesk s větším směrným číslem.

bez blesku s bleskem

závěr

Dynax 5 je nováčkem mezi jednookými zrcadlovkami ve své třídě a můžeme se jen dohadovat, jaké sympatie získá mezi budoucími uživateli. My jsme s ním byli nadmíru spokojeni. U Dynaxu 5 si ceníme především široké nabídky měřících systémů, rychlého autofokusu a vynikajícího uživatelského rozhraní „custom“.

Společnost Minolta vytvořila zajímavou webovskou stránku věnovanou pouze Dynaxu 5. Celá aplikace běží v programu Flesh a poskytuje návštěvníkovi 3D pohled na tělo fotoaparátu společně se stručným interaktivním popisem jednotlivých funkcí. (odkaz zde)

Klady Zápory
nabídka třech systémových měření expozice zámek vestavěného blesku
ostřící zóny na matnici (světloemitující diody) plastové vedení filmu
výkonný dynamický autofokus plastová objímka bajonetu objektivu (28–80 mm)
čas závěrky (1/4000 – 30s) displej v hledáčku nezobrazuje počítadlo snímků
uživatelské prostředí „Custom“
kovový bajonet těla

Děkujeme společnosti Minolta za zapůjčení fototechniky.

na realizaci testu se podíleli:

Jan Jedlička
Milan Bednařík
Martin Měska

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • mira_smira
    mira_smira
    03.02.2003 18:51

    Nevím si rady. V M nebo A režimu blikají při špatných světelných podmínkách obě malé šipky stupnice expozice v hledáčku (měření je mimo rozsah), zároveň ale když změním vhodným způsobem clonu nebo čas expozice, ukazuje se na stupnici jak moc jsem mimo (přeexpozice-podexpozice). To mi není jasné. Nemůže mi zároveň říkat že expozici nelze změřit a do toho ukazovat jak jsem daleko od naměřených hodnot... Fakt nechápu. V manuálu se píše pouze o blikajících šipkách. Na obrázku tam není onen ukazatel pohybující se po stupnici. Funguje můj Dynax 5 chybně? Díky za tipy.

  • VITA
    VITA
    27.04.2003 12:17

    Děkuji za test na jehož základě jsem se rozhodl pro koupi fotoaparátu MINOLTA Dynax 5. Jelikož s focením teprve začínám,tak si nevím rady s funkcí kterou tento fotoaparát má a to přesně s pokračováním focení, když vyfotím jen část filmu a film vytáhnu s fotoaparátu. Zkoušel jsem to a snímky které tam byli se znovu přefotili.
    Píšete>>> Uživatel si může také určit, zda se má film převinout celý do kazety nebo zda má malá část filmu zůstat venku. To je neocenitelná funkce pro ty, kteří často nafotí jen část filmu a poté musí vyměnit kazetu za jinou, avšak stále počítají s tím, že zbytek původního filmu ještě někdy doexponují. Vyhnou se tak nepříjemným peripetiím při vytahování filmu zpět z cívky složitými postupy.<<<
    Děkuji za odpověď.

  • Radek Mušálek
    Radek Mušálek
    18.06.2003 09:38

    Malý komentář k tomuto fotoaparátu. Mám jej už půl roku a opravdu si myslím, že je to jedna z nejlepších kamer v poměru cena/výkon. Volby jsem nelitoval ani chvilku.

  • Zlatko Štěpina
    Zlatko Štěpina
    18.06.2004 12:53

    Děkuji za test, který mne akorát dosvědčil, že nákupem tohoto fotoaparátu jsem neprohloupil. Mám ho cca 1/2 roku a zatím je v něčem stále "chytřejší" než já, ale vše chce čas. Nejen uživatelská obsluha s vyjímkou pár drobností (mám velké prsty a tak ovládání tlačítek SPOT a AF mi občas činí potíže), ale i fotografie jsou na vysoké úrovni.
    Po začátcích fotografování s bakelitovými hračkami SMENA a VILJA před téměř čtvrt stoletím, jsem posledních 20 let používal ZENIT 12S, se kterým jsem byl a i nadále v omezené míře (ve srovnání s M D5) jsem spokojen, je to úplně jiný pohled na svět fotografie. Po dokoupení dalších objektivů s větší ohnoskovou vzdáleností a přídavného blesku si myslím, že je to velice kvalitní zařízení pro (promiňte mi tento výraz) amatérskou fotografii na profesionální úrovni a další krok ke koupi profesionálního fotoaparátu.

  • msl
    msl
    06.09.2004 16:01

    >replay: mám D5 asi půl roku a tuto možnost jsem nevyužil, předpokládám ale, že kdybych to dělal, musel bych si pamatovat (v mém případě spíš napsat) počet exponovyných políček na původním filmu, převinout ho do kazety, a po novém založení nastavit na manuální expozici a příslušný počet políček exponovat "naprázdno", tedy s krytkou na objektivu a s objektivem "pod polštářem" -- fotoaparát nemá žádnou funkci, která by umožňovala to udělat jinak, alespoň jsem na nic chytřejšího nepřišel.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram