Tipy na archivaci digitálních fotografií
Když se zeptáte uživatelů, jakou výhodu jim přináší digitální fotografie, téměř všichni uvádějí možnost mazání nepodařených obrázků a tedy úsporu nákladů vedoucí k větší „tvůrčí svobodě“. Podle mne zásadní výhoda digitální fotografie spočívá v možnostech jejího zpracování a v okamžitém přístupu k obrázkům, které byly pořízeny před lety – samozřejmě za podmínky efektivní archivace
Než se ponořím do tématu efektivní archivace, malá poznámka na úvod. Když jsem se šéfredaktorem FotoAparátu dohodl článek na archivaci DF, netušil jsem, že jsem si na sebe upletl bič. Zjistil jsem, že neexistuje „ten správný postup“. Konkrétní metody archivace se liší podle účelu a četnosti fotografování a naturelu uživatele. Popis některých kroků přijde někomu zbytečně obsáhlý, jiný neví, o co jde. Svůj článek jsem několikrát přepsal, až nakonec vznikl soubor neuspořádaných, ale doufám, že užitečných tipů.
A. Správné datum a přesný čas v DF
Filmové fotoaparáty umožňovaly „vypálení“ datumu do fotografie, což je u rodinné fotografie užitečné, ale také poškozující samotné fotky. Digitál časové údaje uchovává v souboru v části EXIF. Pokud byste však bez datumu přímo ve fotce nemohli být, můžete jej následně hromadně doplnit v programech, které mají funkci text do obrázku. V každém případě však nezapomeňte nastavit správné datum a přesný čas a občas údaje zkontrolovat. Pozor na změny letního a zimního času. Díky dobře nastavenému času se můžete v budoucnu vrátit k fotografii a třeba diskutovat nad světelnými podmínkami, které byly v konkrétní dobu focení a nebo, kdy přesně novomanželé řekli své ano, pokud by chtěli poskytnout hodinu a minutu této události astrologům k sestavení horoskopu.
B. Nejvyšší kvalita snímků v DF
Doporučuji používat maximální kvalitu při maximálním rozlišení. Počet megapixelů determinuje cenovou kategorii přístroje, takže fotíte-li na menší rozlišení a kvalitu, vyhodili jste zbytečně peníze za dražší přístroj. Největší kvalita obrázků nese potřebu větší paměťové karty, ale to je život. Použití menšího rozlišení má význam pro občasné zaslání fotek e-mailem, ale i tady preferujme vytvoření zmenšeniny z velkého souboru, abychom získali prostor k úpravám a dosáhli optimální kvality. Například při zmenšování fotek lze snadněji dohánět chybějící ostrost. Otázkou zůstává použití formátu RAW, tj. nekomprimovaného obrazu, k jehož zpracování je však potřeba software od výrobce přístroje. Během své (zdůrazňuji amatérské) digitální praxe jsem pro použití RAW nenašel důvod, ale dokázal bych jej uznat, pokud by někdo přinesl rozumný argument.
C. Kontinuální číslování snímků
Jednotlivé značky přístrojů se liší ve způsobu pojmenování obrazových souborů. Canony používají IMG_0001, Minolty PICT0001 atd. Praktičtější se ukazují novější Olympusy, které číslují ve formátu PMDD0001, kde M = měsíc a D = den. Soubory se číslují buď při výměně karty pokaždé od jedné nebo kontinuálně, což je mnohem lepší. Pokud byste chtěli fotky z jedné akce, které máte na dvou kartách, uložit v jedné složce, museli byste zbytečně přejmenovávat.
D. Čtečky paměťových karet
Přestože se všechny fotoaparáty dají připojit k PC přes USB, FireWire nebo sériový port, nejjednodušší se ukazuje používání čtečky paměťových karet, v ideálním případě zabudované přímo v PC. Je to věcí názoru, avšak pár stokorun za čtečku vyvážíte univerzálností řešení a jednodušší manipulací. Dokud jsem nepožíval čtečku, velmi mne v tomto směru iritovalo ovládání propojení s PC u Minolty DiMAGE 7: Připojit kabel, otočit přepínačem do polohy komunikace s PC a v menu třemi stisky svůj záměr potvrdit. Pokud byly baterie vybité, bylo nutno dodat jiné a nebo připojit zdroj.
Dále přímá komunikace PC a fotoaparátů, které neumí USB Class Storage, tj. nechovají se jako další pevný disk (např. většina modelů od Canonu), vyžaduje speciální software od výrobce. Ten je mnohdy nedostatečný na celý proces úpravy, archivace a sdílení fotografií. Navíc mnoho takových programů fotografie implicitně „sysluje“ do nějaké ze svých podsložek v rámci složky, kde jsou instalovány programy – c:/programové soubory/….
Pokud jste si však již zvykli na „káblování“ DF → PC, blahopřeji, svůj zvyk neměňte.
E. Než na fotky sáhnete, zálohujte „filmy“
Nově nafocenou sadu souborů zkopírujte do zvláštní složky, která může vypadat podobně jako na obrázku. Složka obsahuje pouze nezpracované fotky (s výjimkou otočení a event. přiřazení klíčových slov). Znamená tedy pro nás jakýsi „archiv filmů“. Jsem názoru, že bychom měli mít uchovány originály fotek ještě před softwarovými úpravami. Jednak úpravami můžeme fotografii nenávratně poškodit a také software se neustále zdokonaluje (a zlevňuje). Třeba za pět let získáme z našich fotek v novém (a konečně legálním) programu mnohem více. A pozor, nejen software je dokonalejší, přiznejme si to, také my, uživatelé, budeme časem umět s digitálními fotkami pracovat lépe.
Jak vidno podle obrázku, složka _zalohovat je již předem organizována po budoucích discích CD. Složky se sadami souborů podle akcí jsou rozmístěny tak, aby naplnily každé CD na 650 až 700 MB. Jednou za čas „filmy“ vypálíme na CD a pokud je to nutné, smažeme z pevného disku. Pokud již používáme DVD, bude pochopitelně velikost jedné zálohovací složky větší: 4,7 GB.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruad bod A
napr. do BMP sa nedaju vkladat datumi do EXIF kedze ich nema.CO radite takyto ludom?ako som ja ;)
ad bod B
Na co je dobry RAW si mozte precitat tu http://www.paladix.cz/rs/clanek.php?aid=10844&sid=1&hledej=&PLXID=420daf41a5bebc81ae5f15e4860e0944
v odseku K čemu je dobrý RAW formát.
Osobne si myslim, ze ked uz pisete clanok tak by ste si o tomto formate mohli viac zistit.
ad bod C
Myslim ze skladovat fotky s menami img+cislo je velmi neprakticke,ako ste spravne podotkli.
Ale mat nazvy dlhe ako suvetie, tiez nie je prakticke. Napr. ked si ich date vytlacit v minilabe tak sa vam na zadnu stranu otlacia iba prve casti nazvu.
Ja fotim na film ,ktory nasledne skenujem a oznacujem nasledovne
F (farebny neg) alebo CB (ciernobiely neg) alebo DIA (no hadajte ;) - cislo filmi napr. 0015 znamena 15ty film v danej kategorii - cislo snimku napr. 24
VYsledok je napr. F-0013-24 tj, 13ty farebny neg policko 24.
Premenovaňvanie vobec nieje zlozita vec.Ja ho robim v total commanderi,kde si nastavim sabloni ( F-0013-) a pocitadlo.
Takze ked si budem chciet dat do jedneho foldra vsetky reportazne fotky, nebudem tam mat x-krat napr.img0015 a budem moct aj dodatocne zistit
z ktoreho filmu je to.
Pre digitalistov by som moje znacenie F,Cb,DIA - cislo navrhoval zamenit za bud datum, oznacenie alebo cislo ,,fotoakcie,, alebo nejak podobne.
bod 2
no neviem ako vas napadlo davat diakritiku do nazvu ;)
bod5
Nechapem ako mozu niekomu zda fotky o velkosti 2,5 MB velke?
VEd na jedno CD za 20sk sa zmesti 700MB!Na co potom komprimovat.
Ja skenujem do 40MB BMP a az to sa mi zda trosku velke. Ale zas mynut na jeden film asi 50sk v CDckach nieje tak strasne.
Celkovo sa mi zda clanok moc povrchny a neuplny. Napr. co robit ked si vypalim fotky a vymazem z HDD?
Mam si spravit male nahlady (pre troskarov 600x400, pre mna 1600x1200) ?
A co pouzitie roznych softwarov na archivaciu? ani zmienka.
NApr. acdsee, ZME6, tmubplus a ine.
ale par dobrych rad som nasiel ;)
fuuha ale mi to skaredo zalomilo
apropo k diskusii o CD a DVD mediach by som doporucil cdr.cz
Nu myslím že článek je vcelku dobrý, ale já řadím (pojmenovávám) maličko odlišně: Adresáře tvořím ne dle CD ale dle roku a dále datum a název jednotlivé "akce" - tudíž obdobně jak je zde popsáno 2004/2004.04.20-výlet I. ....neb se domnívám, že ohlídat si velikost CD zase snad (alespoň u mne) není takový problém, a pokud by se mi opravdu začala fota hromadit, můžu další podsložku udělat kdykoli (2004/001/...) Co se však týče jmen jednotlivých fotografií, tak ty po protřídění nepovedených atd. také hromadně přejmenuji, ale používám pouze číselný formát (rok.měsíc.den-hod.min.sek 20040420-151245) a to proto, že 1)ihned z názvu se dovím kdy bylo foceno 2)pomáhá mi to např. při focení jedné akce více fotografy (ještě se mi nestalo aby se oba trefili do stejné vteřiny ;o) a následném řazení do "řady" . Další popis již do vlastního jména fotografie nevkládám neb by to již bylo dlouhé a myslím i zbytečné když mám foto ve složce 2004.04.20-Výlet I. nemusím ji pojmenovávat 20040420-151245 Výlet I.
Mě se osvědčila ještě jedna věc: Originály sem mi už na HDD už nevejdou, takže ty starší mám pouze na CD nebo DVD. Většina programů typu ACDSee umí načíst CD a nabídnou náhledy i když CD v mechanice není, ale náhled je často nedostačující. Mám tedy adresář Archiv, kde mám kopie všech fotek ve velikosti 720x480 s vyšší JPG kompresí (50% v ACDSee). To je dost velký obrázek, aby se podle něj dalo vybírat, přitom má kolem 50-70kB, takže lze mít na HDD archiv všech fotek. Fotografiím v tomto archivu přidávám klíčová slova v ThumbsPlus a zde taky hledám, když potřebuju najít fotku. Teprve když najdu co potřebuju, jdu na CD/DVD pro originál.
S tou zivotnosti CD/DVD bych to nevidel tak ruzove. To ze DVD vydrzi minimalne 100 let je hroznej nesmysl, vzdyt se vyrabi teprve par let.... Vice treba tady: http://technet.idnes.cz/hw/hw_pametovamedia/zivotnost_cd_r040510.html
hmm
no mohol by sa autor aj vyjadrit ktymto reakciam.
takto to vyzera ze si to vobec necita
Ad Tomas: priznam se, ze svuj clanek po vyjiti jiz zpravidla nectu, tj. uvital bych zpravicku o poctu komentaru pod anotaci v prehledu clanku. V kazdem pripade jsem potesen zajmem o problematiku a tolika komentari.
----- Zivotnost CD a DVD: nemohu poslouzit, dana problematika je nad moje sily, tudiz jsem oslovil odbornika. Poznamka o CDR serveru je vsak na miste.
----- Bubla a kopie obrazku na HDD: primo uloha pro archivacni program, napr ZME6 projde vlozene CD a vytvoriu si databazi zmensenin + EXIF dat. Snadno se pak da navigovat v desitkach CD. Po klepnuti na nahled ZME pozada o vlozeni CD prislusneho cisla. Sam pouzivam. Pobobnou funkci ma snad i ACDSee.
----- Laky a pojmenovani adresaru podle CD: nejedna se o definitvni pojmenovani, ale roztrideni zaloh pred vypalenim na CD. Osvedcilo se mi vypalovani v davkach po nekolika CD. Dopredu si vsak pripravuji obsah kazdeho CD na harddisku tak, abych co nejvice vyuzil prostor CD a nedelil fotografie z jedne akce na vice CD. Po vypaleni tyto slozky mazu.
----- Laky a pojmenovani fotografii: pridat do nazvu i vteriny - to je dobry napad. Dokazu si to predstavit treba u zakazky (svatby), kterou soucasne delaji dva fotografove z jednoho studia. Osobne take nedavam do nazvu fotek dalsi text, nicmene muze to byt uzitecne, pokud se dela vyber fotografii z vice slozek treba do virtualniho alba a nebo pokud obrazky nekomu posilame.
----- thomas a BMP: doporucuji BMP k archivaci nepouzivat a konvertovat do JPG nebo komprimovaneho TIFu (LZW komprese). Oba EXIF umi.
----- RAW: neni v clanku, protoze clanek jsem koncipoval po obdrzeni instrukci od sefredaktora pro nejsirsi verejnost. Na Fotoaparatu by mohla byt treba anketa, kolik procent ctenaru foti do RAW. RAW osobne nepouzivam, ale urcite jej nezavrhuji.
----- thomas a velikost fotky 2.5 MB: pokud budu mit moznost fotky ve stejne kvalite ulozit pomoci jednoduche operace s mensi spotrebou mista, vzdy to udelam. Ziskavam cas pri jejich dalsim pouzivani. Na CD vsak archivuji fotografie nedotcene, rikam jim "filmy".
----- thomas a diakritika v nazvu: zivot prinasi stale nove zkusenosti...
----- thomas a povrchnost v clanku: souhlasim, nicmene uvitam pomoc. Prosim o dalsi priklady povrchnosti jako bylo nezahrnuti problematiky spravy externich medii. Vas nazor se bude hodit pro dalsi clanky. Dik.
----- Roman Slavicinsky
som rad ze ste sa ozval 8)
,,doporucuji BMP k archivaci nepouzivat a konvertovat do JPG nebo komprimovaneho TIFu (LZW komprese)"
Uz tiez prechadzam z BMP do TIFFu iba kvoli EXIF.Povodne som pouzival bmp kvoli tomu ze donho skenuje Frontier. Jpeg pouzivam iba na nic moc fotky, ale aj to v kvalite maximalnej (12 vo fotosope).
Ale POZOR na TIFF S LZW kompresou.LZW sa hodi viac na grafiku a ine predlohy kde su velke rovnomerne plochy. Ja som robil s LZW pokusi na mojich fotokach a VSETKY zostali bud rovnako velke, alebo (a to VACSINA) sa ZVACSILA!!!
,,Zivotnost CD a DVD: nemohu poslouzit, dana problematika je nad moje sily..."
to samozrejme chapem ale tak to malo byt uvedene aj v tom clanku. Napisat
,, CD-R s tímto barvivem by měla mít životnost 100-200 let" je preto dost zavadzajuce.
RAW
ste v clanku spomenuli v odseku B
,,Během své (zdůrazňuji amatérské) digitální praxe jsem pro použití RAW nenašel důvod, ale dokázal bych jej uznat, pokud by někdo přinesl rozumný argument."
preto som Vam dal link na clanok ktory popisuje vyhody RAW formatu.
Korektnejsie by bolo napisat v clanku, ze RAW vacsina ludi nevyuziva a tato problematika je dost zlozita preto sa mu nebudete v clanku venovat. Takto to vela ludi moze pochopit ze RAW netreba vyuzivat,lebo ho nevyuziva ani ten pan co pisal clanok na fotoaparat.cz 8).
dalsie postrehy dopisem ak ma napadnu.prip ma mozte skontaktovat na mail tomas@rebelium.net
AD MEDIA este doporucujem PLEXTOR
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.