Jak budeme tisknout digitální obrázky

Po nedávno zveřejněném článku Pět důvodů proč tisknout své fotografie doma proběhla zajímavá diskuze mezi obhájci domácího tisku fotografií a jejich oponenty, kteří argumentují hlavně vysokými náklady. V rámci této diskuze jsme se s Romanem dohodli, že zveřejníme i jeho článek, který je spíše názorem opozice vůči fototiskárnám. Článek se snaží hledět na problematiku očima českého a slovenského fotoamatéra.

Letošní americká výstava Photo Marketing Association ve mně zanechala několik zásadních zážitků, ale asi nikdy nezapomenu na názornost, s jakou Epson předváděl vodostálost fotografie vytištěné na jejich tiskárně. Ve skleněném boxu na nejfrekventova­nějším místě výstavního stánku stálo malé umyvadlo, do kterého neustále proudila voda. Částečně pod vodou byla uchycena fotografie a proud vody ji způlky neustále omýval. Schválně jsem se na ni zašel znovu podívat těsně před koncem výstavního dne – suchou a mokrou půlku byste od sebe nerozeznali.

Domácí inkoustové tiskové technologie zaznamenaly obrovský pokrok. Nikoho nepřekvapuje tisk až do krajů, rozlišení 4800×1200 dpi, tisk bez použití PC díky vestavěným čtečkám až na 11 druhů karet a barevnému displeji, kde si vyberete, co pošlete na tiskárnu. Tisk se také neobvykle zrychlil, fotku 10×15 máte do půl minuty.

A tak se domácí tisk fotografií stal fenoménem. Ve Spojených státech válcuje ostatní metody získávání papírových obrázků z digitálních předloh. Podle Imerge Consulting Group bylo v USA v roce 2002 45 % fotografií z digitálních předloh tištěno doma, podle InfoTrends dokonce 82 % (viz článek Pět důvodů proč tisknout své fotografie doma).

zdroj: Imerge Consulting Group

Přestože prodej tiskáren a spotřebního materiálu roste, nezávidím marketingovým šéfům výrobců tiskáren jejich další práci. Podle Imerge Consulting Group spadne do roku 2007 podíl domácího tisku digitálních fotografií v USA na 25% ve prospěch zadávání výroby na veřejných místech (supermarkety, drogerie, trafiky atd.)! V Česku bude situace pro domácí tisk ještě horší.

Důvodů je několik. Hlavním je cena. To, že si můžeme fotografii doma vytisknout okamžitě, těžko vyváží, že pokrytí jedné fotky 10×15 z barevné kartridže stojí cca 8 Kč a samotný kvalitní fotopapír 10×15 jde přes trestuhodných deset korun. Do ceny také promítněte průměrnou cenu fototiskárny 5000 Kč. Pokud během její živnosti na ní pošlete 2000 fotek, to máme 2,50 na jeden snímek. Naproti tomu cena hotové fotografie 10×15 z minilabu během tohoto podzimu neuvěřitelně spadla a začíná na 3,90 Kč včetně daně, nejčastěji 4,90 Kč. Cena je bezprecedentní, všude na světě je mnohem vyšší. A to není vše. V budoucnu by mohla jít pod cenu fotky z filmu, která se již pár let ustálila na 2,90 Kč za formát 9×13 . Analogové fotografie ve velkém se vyrábějí skenováním filmů a osvitem ze získaných digi­tálních dat. Pokud uživatel sám dodá digitální data, odpadne skenování a výrobce má prostor k úsporám nákladů. Nicméně v roce 2003 je v ČR devět z deseti fotek vyrobeno z filmu. Snižování cen připadá v úvahu až při dalším nárůstu tržního podílu digitálních fotek.

Bouřlivé diskuse vyvolává i samotná kvalita doma vytištěných fotografií. Podle ukázek z výstav se osobně kloním k názoru, že je výborná. Zastánci opačného názoru vytýkají malou barevnou stálost, slabou černou, nemožnost dosáhnout celé barevné spektrum.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Stubna
    Michal Stubna
    03.01.2004 03:41

    apropo USA: Beznemu amaterovi nezalezi nejako extra na kvalite fotky. To znamena ze pre neho je fotka z labu prijatelna. A to plati v USA aj v SR resp. CR. Takze vela ludi ostane pri tlaci v labe. Treba tiez zohladnit, ze vela ludi podlahne, ak si nedaju pozor, mna nevynimajuc, reklame. A kupia tu tlaciaren len preto, lebo to tlaci priamo z fotaku - no bomba. :-). Som momentalne v USA a videl som fotky, ktore boli tlacene na tlaciarni, boli uplne priserne, ale tej osobe vyhovovali. Bolo mi povedane, ved su dobre, vidno na nich kto tam je a co robi. No fajn. Takze kazdy ma svoje parametre kvality. A myslim ze u nas doma si ten kto bude vyzadovat kvalitu a moznost ovplyvnit cely proces zhotovenia fotky tu tlaciaren urcite kupi. (co je myslim dost velka vacsina ludi na tomto serveri)

  • Michal Hrabec
    Michal Hrabec
    04.01.2004 17:35

    Jo k fotokioskum ja vi sice zatim jen o jednom ale je.
    v praze na zitne, nebo jecne dycky se mi to plete.

  • Michal Hrabec
    Michal Hrabec
    04.01.2004 17:39

    aaa tak je to jecna a reklamu ma v levem poli

  • Slava Slavik
    Slava Slavik
    Autor
    13.01.2004 21:34

    Pan sefredaktor serveru mne, autora, pozadal o vyjadreni ke komentarum. Zde je. Bude trochu slite - v diskusi nejdou entery. 1.) Vamp: Vase kalkulace je spravna, nicmene v tomto clanku se pracuje pouze s tiskem samotnym, nikoli porizenim fotografii. Muzeme take tisknout fotografie z filmu, ktere jsme pred tim skenovali... 2.) Primy tisk fotek z tiskarny: je to marketingova odpoved na prime zadani fotek do vyroby z karty, ktere lze dnes objednat v mnoha sbernach. Verte nebo ne, mnoho uzivatelu neni schopno ani fotky orezat, takze pro ne neni nic nepredstavitelneho je dat tisknout primo z karty. Pro zdatne uzivatele (temer vsichni clenove galerie Fotoaparat.cz) je to zbytecne navyseni ceny tiskarny a nebo vhodna alternativni ctecka karet. 3.) Kvalita tisku: Skutecne posledni technologie zvyhodnuji tiskarny oproti labum z duvodu "pohlidani si" dobreho vystupu. Mam zkusenost z posledni doby se zadanim zvetsenin 30x45 nekolika portretu do sberny a vysledek je otresny. Chybi dohoda autor - obsluha labu. To same vyjete na ploteru po dohode je uplne jine kafe. Domnivam se, ze zrucnejsi fotoamater najde v domacim tisku vychodisko, profesional zadavajici velke mnozstvi se s minilaby nauci komunikovat kvuli snizeni nakladu. Rozhodujici sila vsak prijde z nejsirsi fotograficke verejnosti, ktere prilis nezalezi na tom co dostane (viz nazor "artec"). Rozhodnou naklady a podobnost se soucasnym zpusobem objednavami fotek. Pripominam, ze 95% vsech vyrobenych fotografii se zatim dela z filmu, zasadni zlom nas tedy teprve ceka. 4.) Zinedi: zajimavy nazor na tema sikovne ceske rucicky. Souhlasim, ale obavam se, ze Cesi (rozhodujici spotrebitelska masa, nikoli my foto-hracickove) si lepe spocitaji naklady tisku na domacich tiskarnach nez Americane. 5.) Namet pro redakci na anketu, pokud uz nebyla: "kde tisknete svoje fotky".

  • Luděk Masár
    Luděk Masár
    15.02.2004 23:30

    Já myslím, že inkoustové tiskárny nejsou pro širokou veřejnost, které úplně vyhovuje dát film z dovolené udělat k Rossmanovi za 80,- hal za kus, ale spíš pro ty, kteří chtějí víc, než to, co jim z jejich filmů spáchá lab. Já osobně si vychutnávám možnost naskenovat vybrané políčko filmu, upravit podle svých představ světlost, barevnost, výřez, vyretušovat případné nedostatky a to nejlepší tisknu, A4. Určitě s lepším výsledkem, než minilab. Proto mám inkoustovou tiskárnu. A taky si myslím, že je nesmysl srovnávat naše podmínky s americkými. Luděk

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (15)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace