Samyang? Co to je? To je ta laciná Korea? Ano. Samyang jsou korejské objektivy, vyznačující se manuální konstrukcí, výhodnou cenou a překvapivě také kvalitní optikou. Vyrábí se v celé řadě bajonetů a my se dnes podíváme na jeden novější kousek – světelný portréťák 135mm F2.

Závěr

Opticky velmi povedený objektiv, který nabídne špičkovou ostrost už od plné světelnosti.

Pokud bychom hledali alternativu, našli bychom objektivy od Canonu a Nikonu se stejnými parametry: Canon 135mm F2 L a Nikon 135mm F2 DC.

Troufnu si tvrdit i bez přímého srovnání, že výrazně novější Samyang oba dva v ostrosti překoná. Ve prospěch obou dalších skel však mluví autofocus – práce se Samyangem je náročná a na „akční“ fotky zapomeňte. Ve prospěch Nikonu pak hovoří speciální funkce „Defocus Control“, umožňující uživatelsky ladit jemnost bokehu.

Sečteno podtrženo, všechny tyto objektivy jsou natolik rozdílné, že nemohu doporučit jeden nad druhý.

Filozofií podobný je Zeiss 135mm F2.0. Jde rovněž o manuální objektiv, ale od prémiového výrobce. Opticky si netroufnu objektivy srovnávat, protože jsem se Zeissem nefotil, ale údajně je špičkový (aby ne). Myslím ale, že rozdíly ve výkonu vůči Samyangu budou spíše kosmetické. Rozdíl v kvalitě použitých materiálů, konstrukce a dílenském zpracování však bude astronomický.

Zbývá nám tedy hledisko ceny, a tam Samyang vítězí s přehledem: lehce přes 15 000,– sice není úplná „lidovka“, ale vzhledem k ceně alternativ (kolem 25 000,– Canon, přes 35 000,– speciální Nikkor… manuální Zeiss pak 45 000,–) to může leckomu stát za zvážení. Doporučuji si to ale nejprve vyzkoušet – ruční ostření chce cvik a musí vás bavit, a zejména u kombinace dlouhého ohniska s vysokou světelností jde o náročnou disciplínu. Při používání na DSLR zvažte matnici pro ruční ostření, či práci v live-view.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších portrétních objektivech, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze portrétních objektivů.

Palec nahoru Palec dolů
+ výborná světelnost F2.0 – chybí automatické ostření
+ špičková kresba na všech clonách – u některých bajonetů chybí i přenos clony
+ takřka nulové zkreslení – plastová konstrukce
+ nízká cena (relativně ke konkurenci) – občasné odlesky

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    14.11.2015 21:42

    Pokud máte někdo s objektivy Samyang pozitivní či negativní zkušenost, napište do diskuse. Za sebe - vlastním 1 jejich objektiv (35/1.4). Kresebně je dosti dobrý (na F1.4 použitelný, od F2 výborný), ale po cca 2 letech mi zatuhla clona (asi mazivo v mechanismu?). Jde na opravu. Prostě jsem ho málo používal a byl dlouho ve skříni, což by se ale dít nemělo. Jinak spokojenost.

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    12.12.2016 18:11

    Čerstvě vlastním Samyang 10mm/F2,8:

    Plusy:

    - Na ultraširočinu vážně ostrá kresba a dobrá je až do rohů
    - Už na F2,8 střed výborný, ale horší rohy + vinětace, zlepšení na F4 a od F5,6 už vše výborné
    - Bytelná konstrukce z hliníkové slitiny
    - Mechanicky (ostřící a clonový kroužek) skvělý, radost pracovat
    - Poměr cena/kvalita, zvláště na Sony E, kde se za tuhle cenu nedá sehnat nic podobného, leda 12mm/F2,8 opět od Samyangu

    Mínusy:

    - Maličká vůle v bajonetu v rovině otáčení, tedy nic se neviklá, ale nepůsobí to úplně dobře
    - Soudková vada (dle zahraničních recenzí cca. 4,2%, zda je to hodně nebo přijatelně nechám na každém)
    - Absence závitu na filtry, pro ND filtr uvažuji o řešení typu "udělej si sám"

    Mechanickou trvanlivost prověří čas, zatím jsem nadmíru spokojen.

  • kikiris
    kikiris
    13.12.2016 12:37

    Zdravím,
    Já mám Samyang 85mm f1,4 a používám ho na Pentaxu převážně na krajinu, architekturu a občas vnoučata při aktivitách, hry, basket, dramatický kroužek atd.
    plusy:
    + kvalitní dílenské zpracování - bez vůlí a viklání
    + tubus - kov a polykarbonát - clonový a ostřící kroužek přiměřený chod
    + vnitřní ostření - nic se neotáčí ani nevysouvá
    + světelnost a obrazový výstup
    + manuální ovládání - u verze pro Pentax je možnost při nastavení clonového
    kroužku do polohy A, upravovat clonu s těla aparátu jedním s rollerů, a potvrzení
    zaostření v hledáčku pípnutím a červeným čtverečkem.
    + poměr cena výkon - když jsem ho kupoval v červnu 2016 stál 9.600 kč.

    zápory:
    - špatně držící dodávaná bajonetová sluneční clona, dá se koupit gumová závitová
    - na plně otevřenou clonu, díky pekelně malé hloubce ostrosti se hůře ostří na delší
    vzdálenost, řeším to živým náhledem a zvětšením. Při akčním focení, předostřením.

    Tento objektiv jsem si hodně oblíbil a mám ho skoro pořád na zrcadlovce, jen občas
    ho vyměním za monofokál 50mm, to když je 85mm moc. Jen když jdu fotit za deště,
    mrholení, nebo sněžení, nasazuji voděodolný seťák. Domnívám se, že by každý fotoamatér měl vlastnit alespoň jeden manuální objektiv bez zoomu. Ono to naučí
    člověka více přemýšlet o kompozici a také nastavit si správně ručně expozici, není k
    zahození...

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    13.12.2016 22:04

    Tak já se přidám,
    používám Samyang 35/1.4:
    + kresba je použitelná od F1.4 a na 5.6 je to ostré od rohu k rohu
    + dobrý ostřící kroužek
    + má kontakty, takže na Pentaxu jde clona ovládat z těla

    - barevné aberace zejména na nízké clony
    - trochu soudek
    - je to velká těžká kráva
    - antireflexní vrstvy nic moc
    - už musel do opravy se zadrhávající se clonou (cca 2 roky)

    Celkově za ty peníze bezkonkurenční. Používám ho i na film a tam je to parádní.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram