V minulém testu jsem vám představil základní a nejlevnější bezzrcadlovku z nové řady ILCE fotoaparátů (Interchangeable Lens Camera E-mount) Sony. V dnešní recenzi se podíváme na opačný konec řady, kde je fotoaparát s velmi netradičním designem a snímačem full-frame formátu. Je jím nová Sony A7 a to hned ve dvou provedeních. Jedna s 24MPix čipem a druhá s 36 MPix čipem. My se podíváme na tu první z nich, Sony A7.

Závěr

Co tedy říci na závěr. A7 je jistě pozoruhodný stroj, podávající výborné výsledky v plném formátu 36×24mm. Jeho velkou zbraní je velmi nízký šum, oproti předcházejícím fotoaparátům a možná se jedná o nejlevnější fullframe fotoaparát v současnosti, i když jeho cena 38 tisíc za tělo není zrovna málo. Jak už jsem v úvodu zmínil, přinesl tento fotoaparát kromě mnoha jiných výborných věcí i jednu otázku a to, jak to bude s novou řadou objektivů, které teprve budou muset pro tento fotoaparát (E-mont/fullframe) vzniknout. Zatím jsou jen 4, což ale výrobce snad brzy doplní dalšími typy, jak zoom objektivů, tak i pevných skel. Prozatím tedy budou muset tu hlavní práci zvládat dosavadní kvalitní skla s A-bajonetem + redukcí, což trochu narušuje koncept kompaktního systému. Další možností je využít skel s E-bajonetem pro APS-C čip, kdy se ale musíme smířit s tím, že celkové rozlišení snímku dosáhne „jen“ 10MPix. Na druhou stranu, řešení s redukcí a A-bajonetem je zase ekonomicky výhodné pro budoucnost, kdy při dostatku nových objektivů jen odložíte redukci a máte pořád velmi výkonný stroj pro kvalitní fotografování. Je tedy už asi málo pravděpodobné, že bude někdo investovat do jinak výborné A99, když A7 s redukcí podá stejně kvalitní výkon a přitom vyjde o cca 15tisíc levněji než starší SLT fotoaparát s A-bajonetem. A protože ani pro takového giganta, jako je Sony, nebude ekonomicky únosné udržovat výrobu 4 řad objektivů, je uvedení A7 a A7R na trh pravděpodobně i zároveň labutí písní pro dosavadní SLT „zrcadlovky“, které tak postupně zmizí z trhu, jako celý systém A-bajonetu.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších bezzrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze bezzrcadlovek či recenze full frame fotoaparátů obecně.

Testovací snímky

objektiv: FE 28–70 mm F3.5–5.6 OSS
ohnisko: 28mm
čas: 1/125
clona: 7,1
ISO: 6400

objektiv: FE 28–70 mm F3.5–5.6 OSS
ohnisko: 28mm
čas: 1/6s
clona: 8
ISO: 10000

objektiv: FE 28–70 mm F3.5–5.6 OSS
ohnisko: 28mm
čas: 1/500
clona: 8
ISO: 400

objektiv: FE 28–70 mm F3.5–5.6 OSS
ohnisko: 28mm
čas: 1/4000
clona: 8
ISO: 2000

objektiv: FE 28–70 mm F3.5–5.6 OSS
ohnisko: 50mm
čas: 1/200
clona: 5,6
ISO: 1000

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.02.2014 11:35

    Ale pokud přijde tak bude muset něčím výrazným zaujmout, aby přesvědčila ke koupi. Jinak většina bude "šahat" po myslím si dnes více prosazované řadě s E-bajonetem.

  • neo taa
    neo taa
    19.03.2014 13:43

    Na základě nějakých článků, když začaly NEX-y jsem nabyl dojmu, že je jednodušší a tím pátem i levnější vyrobit stejně kvalitní objektiv pro A než pro E bajonet, je to tak nebo se pletu?

  • Petr Štefek 1
    Petr Štefek 1
    18.06.2014 14:33

    )) tak nám přišla A77 Mark II, čárlí ... a řekl bych, že se silně povedla )), alespoň já jsem konečně spokojen a má A700 může do důchodu ))

  • ados_cz
    ados_cz
    18.04.2016 04:41

    Vim ze je to sice uz stara recenze, nicmene vystup na sluchatka je samozrejmne na monitoring audia pri nataceni videa. Dale recenze zminuje fazove ostreni, ale nezminuje jeho pokryti a vyuziti a uplne zapomina na kontrastni ostreni vlastni majorite mirrorless systemu. U vydrze baterky zminuje zivy nahled (live view), ktery je samozrejmne i v hledacku, namisto sdeleni ze vydrz baterky je lepsi pri pouziti zadniho displeje. Je toho vice, hlavne veci, ktere by mohli nekomu vadit zminene nejsou (komprese rawu, precitlively senzor na hledacku, nemoznost priradit na funckni tlacitko prepinani mezi zadnim displayem a EVF, odrazy senzoru atd). Sorry, ale ja jako amater, ktery nepise/nepublikuje recenze bych napsal daleko lepsi, informativnejsi recenzi.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    18.04.2016 19:05

    Dobrý den, v tom Vám samozřejmě nikdo nebrání, můžete psaní recenzí také zkusit. Ono se to ale není tak jednoduché jak se na první pohled zdá. Testovaný fotoaparát dostanete na pár dní maximálně 2 týdny, a to rozhodně nestačí na komplexní celkové zhodnocení a vyzkoušení všech funkcí. Vždyť častokrát má manuál stovky stran. A pokud to děláte pouze jako koníček při normální práci, tak to má vše své určité hranice. A také častokrát dostanete do ruky fotoaparát značky kterou do té doby osobně ani moc neznáte, takže je těžké se zaměřit na něco co třeba předchozí typ neuměl, nebo nezvládal.. Ale pokud máte pocit že to umíte lépe, stačí se ozvat v redakci a kluci se s Vámi určitě nějak domluví na případném testování.. přeji příjemný den

  • ados_cz
    ados_cz
    21.04.2016 06:07
    Reaguje na Karel Omes 18.04.2016 19:05:

    "Dobrý den, v tom Vám samozřejmě nikdo nebrání, můžete psaní recenzí také..." - zobrazit celý komentář

    Pravda. Asi jsem presprilis kriticky a detailista. Nicmene kdyz se kouknu na datum publikace teto recenze, tak jste se mohl alespon 'poradit' treba prectenim recenze na Dpreview, ktera vysla nekolik tydnu pred tou Vasi, a podob. Poskytl by jste potom ctenarum mozna i nejake kritictejsi a uzitecnejsi informace. Mimochodem A sedmicku mam a je to slusny fotak, ale pokud si ji nekdo poridil na zaklade Vasi recenze, mohl byt s nekteryma aspeky A7 zklamany.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    21.04.2016 18:12

    Být detailistou není nic špatného. Myslím si že žádný člověk by si neměl kupovat věc na základě jedné recenze, alespoň já osobně to tak rozhodně dělám, protože co člověk to jiný subjektivní názor. Každý si může všimnou jiné pro něho důležitější věci či drobnosti. Proto i přepisovat věci z jiných recenzí nepovažuji za šťastné, i když mnohdy může být porovnání určitého názoru na určitou funkci či vlastnost přínosné pro objektivnější pohled.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    21.04.2016 18:12

    Být detailistou není nic špatného. Myslím si že žádný člověk by si neměl kupovat věc na základě jedné recenze, alespoň já osobně to tak rozhodně dělám, protože co člověk to jiný subjektivní názor. Každý si může všimnou jiné pro něho důležitější věci či drobnosti. Proto i přepisovat věci z jiných recenzí nepovažuji za šťastné, i když mnohdy může být porovnání určitého názoru na určitou funkci či vlastnost přínosné pro objektivnější pohled.

  • Jacki5
    Jacki5
    23.04.2016 16:10

    Dobrý den, mám dotaz je velký rozdíl v obrazové kvalitě mezi A7 a A7r? Které plnoformáty se jim
    rovnaj?
    Děkuji. Jaromír J.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    23.04.2016 18:53

    Dobrý den, A7R jsme bohužel netestovali. Dá se samozřejmě předpokládat určitý nárůst detailů při použití snímače s vyšším rozlišením, ale mne osobně připadá, abych za navýšení velikosti snímku o 1200 bodů na šířku a 900 na výšku zaplatil dvojnásobnou cenu za fotoaparát, jako silně neadekvátní...

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    24.04.2016 20:54
    Reaguje na Karel Omes 23.04.2016 18:53:

    "Dobrý den, A7R jsme bohužel netestovali. Dá se samozřejmě předpokládat..." - zobrazit celý komentář

    Není to jen to, a7R chybí low-pass filtr (fotky jsou ostřejší) a má dokonce nižší šum. Obrazovou kvalitou se jí rovná málo co, stejný snímač má například Nikon D800.
    Dneska stojí (v první generaci) už jen o něco víc, než verze ber "R", takže by se to mohlo zdát jako jasná volba.
    ...jenže to není jen o snímači, a7R má horší AF, pomalejší sériové snímání a její závěrka poměrně kope.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    24.04.2016 23:21

    no nevím Jakube, A7 se prodává za cca 27000 a A7R sice klesla, ale jak koukám pořád stojí nějakých 45000..

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    25.04.2016 08:06

    Máš pravdu, Sony a7 byla ještě nedávno za 35, teď je vskutku rozdíl opět větší... Nějak to nestíhám sledovat :D

  • Pavel1
    Pavel1
    17.05.2016 11:19

    Dobrý den. Hledal jsem nějaké konkrétní informace o recenzovaném fotoaparátu, protože se nyní rozhoduji o koupi zrcadlovky a tímto bych chtěl za podrobnou recenzi poděkovat. Vlastním fotoaparát SONY NEX-5N a chtěl jsem přezbrojit na zrcadlovku s hledáčkem a vyhlédl jsem si CANON EOS 760d. To jsem ještě netušil, že existuje SONY ALPHA A7 s full framem, takže jsem okamžitě zbystřil a začal shromažďovat informace. Myslíte, že to bude velký rozdíl přejít z APS-C čipu na full frame? Fotím především sport v halách.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    17.05.2016 11:42

    Velký rozdíl to je až na poměrně vysokých citlivostech. Fullframy mají obecně 1 až 1.5EV výhodů (zkrátka šumí tolik, jako APS-C na citlivost o jeden krok nižší). V případě zmíněných fotoaparátů pak mluví ve prospěch a7 ještě poměrně výrazný náskok v dynamickém rozsahu. Na druhou stranu má ale a7 problém s kontinuálním ostřením a to zejména v nízkém osvětlení, takže (ač ji sám vlastním) nebyla by mou první volbou pro focení sportu.

  • Pavel1
    Pavel1
    17.05.2016 14:27

    A jaký fotoaparát "za rozumné peníze (cca 25000,-Kč) by jste tedy doporučil?

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    17.05.2016 17:32

    Na halové sporty? Klidně ten 760D, za ty peníze skvělé tělo (hlavně ergonomií) nebo třeba Nikon D5500, který má ještě o něco lepší AF (přes hledáček, v live view zase o dost horší) a na APS-C ani moc nešumí.

  • Pavel1
    Pavel1
    17.05.2016 22:19
    Reaguje na Jakub Súkeník 17.05.2016 17:32:

    "Na halové sporty? Klidně ten 760D, za ty peníze skvělé tělo (hlavně..." - zobrazit celý komentář

    Ten Nikon D5500 mě také napadl a koukal jsem i na porovnání fotek mezi Canon 760d a Nikon D5500 a ten Nikon byl ostřejší a méně zašuměný.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    18.05.2016 12:53

    Shrnul bych to tak, že Canon se mi lépe ovládal, má lepší live-view a některé objektivy co nemá Nikon (ale i naopak), D5500 má pak lepší snímač (šum, dynamický rozsah) a AF přes hledáček. Vybíral bych tedy hlavně dle skel:)

  • Pavel1
    Pavel1
    18.05.2016 12:57

    Děkuji za odpověď, Pavel1

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (35)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram