Test Olympus OM-D E-M1

V dnešním testu se podíváme na tak trochu zvláštní zrcadlovku, pokud jí tak lze nazvat. Je totiž výrazně menší než jakákoliv jiná DSLR, a to protože má použitý bajonet z typové řady fotoaparátů, které jsou zařazeny do kategorie kompaktů s výměnnými objektivy. Rozhodně to však neznamená, že by se jednalo o kompakt. Jak to dopadlo se podívejte v následujícím testu.

Co říci úvodem. Na tento test jsem se opravdu těšil a to z mnoha důvodů. Jedním z nich bylo to, že se mi opět po letech dostává do rukou fotoaparát tradičního foto výrobce, navíc ve, pro dnešní dobu, velmi netradičním těle. A to vše ještě fotoaparát vycházející z nejnovější řady fotoaparátů, pro které se vžil název „kompakty s výměnnými objektivy“. Již na první pohled je ale jasné, že toto kompakt rozhodně není. Naopak. To, co se mi objevilo v ruce, podnítilo krásné vzpomínky na zrcadlovky „z doby před XX lety“, kdy, a doufám že se na mne dnešní výrobci nebudou moc zlobit, zrcadlovky byly nejen funkční stroje, častokrát žijící celý život se svým majitelem bez jediné vady a zaváhání, ale mnohé z nich také designové skvosty s perfektním technickým zpracováním, kdy se na kovu a jiných pevných materiálech nešetřilo a dávaly se všude tam, kde je bylo třeba pro to, aby vám přístroj vydržel mnoho let. Protože to byla určitá pýcha výrobce – dobře fungující výrobek po dlouhou dobu. Nikdo neznal výrazy jako „řízená doba životnosti“, kterými se dnes dokonce chlubí ti, co tím vysvětlují své 2 roky a 1 den fungující výrobky.

Výrobce, firma Olympus, v tomto fotoaparátu vsadila na směsici retro designu (něco jiného než mnohé současné více než zakulacené fotoaparáty), funkčního rozmístění klasických tlačítek a páček skloubené s moderními prvky typu vyklápěcího LCD a perfektního dílenského zpracování. A musím říci, že Olympusu to opravdu velmi povedlo.

Ač je fotoaparát malé velikosti a již zmiňovaného hranatého designu, přesto se výborně drží. Ať již díky dostatečně velkému madlu pro pravou ruku, nebo celkové povrchové úpravě „drsné gumy“, která neprosto pevně sedí v ruce bez klouzání.

E-M1 není prvním retro fotoaparátem, který Olympus uvedl pod řadou OM-D na trh. V mnohém se podobá předchozímu prvnímu fotoaparátu E-M5, který se dostal na trh v loňském roce. Neměl bych vlastně mluvit o zrcadlovce, i když designem se jako zrcadlovka tváří. Patří spíše do nové třídy fotoaparátů mnohdy označovaných jako CSC fotoaparáty (Compact system camera), což jsou nám již známé kompakty s výměnnými objektivy. Není zde tudíž žádné zrcadlo, ani optický systém hledáčku a s klasickou D-SLR je spojuje pouze možnost výměny objektivů, často mechanická závěrka a výborná obrazová kvalita, zvláště pokud je použit čip ze zrcadlovek. Někteří výrobci totiž používají čipy z malých kompaktů a to je podle mne dost nešťastné řešení.

Už prvním uchopení do rukou překvapí E-M1 svojí opravdu malou velikostí, která však rozhodně není nijak na škodu, ba právě naopak. Pokud někomu vadí nízká výška, může si pomoci pořízením vertical gripu, který se pro E-M1 také prodává jako volitelné příslušenství. I když působí velmi křehce, opak je pravdou, a E-M1 tvoří ze základu poměrně masivní tělo z hořčíkové slitiny, které je opatřeno černou drsnou povrchovou úpravou, na madle s gumovým podkladem, stejně tak jako na zadní stěně. Ovládací prvky tvořené různými tlačítky, páčkami či kruhovými voliči jsou rozmístěny hlavně na horní straně. Dále jich pár je na zadní stěně a dva na přední stěně pod bajonetem objektivu, který je typu Micro Four Thirds.

Možná to vypadá, že ovládacích tlačítek není mnoho a vy musíte často do menu, ale není tomu tak. Protože jich je několik programovatelných, můžete si pro sebe nejdůležitější funkce nastavit podle sebe, což osobně považuji za lepší řešení, než mít zadní či horní stranu přístroje posetou mnoha jednotlivými tlačítky, které vám nemusí svojí pevně stanovenou funkcí vyhovovat. Proto na horní straně hlavně dominuje kruhový volič pro výběr expozice, dva kruhové voliče (pro palec a ukazovák pravé ruky) a dvě programovatelná tlačítka na pravé straně a na levé hlavní vypínač, orientovaný směrem dovnitř, což eliminuje náhodně zapnutí fotoaparátu třeba při vytahování či zasunování do pouzdra.

Posledním ovládacím prvkem jsou dvě tlačítka, jedno pro nastavení AF a měření expozice a druhé pro nastavení HDR a stylu snímání. I zde je patrný úmysl retro designu, protože ovládací kolečko s dvěma tlačítky připomíná přetáčecí kolečko kinofilmu. Na zadní straně, které dominuje velké LCD, pak už jsou jen klasická tlačítka pro Menu, koš, zobrazení naexponovaných snímků a kruhový volič a další programovatelná tlačítka. Všechny ovládací prvky, tlačítka a přepínače mají přesný a jemný chod bez vůle a působí tužším dojmem, tak jako tomu bývalo i u starých kinofilmových zrcadlovek. Ještě jednou musím říci, že tento design mne osobně velmi nadchnul. Především pak precizní zpracování každého detailu, které se dnes už moc nevidí.

Hledáček a LCD

Hledáček u E-M1 je poměrně silnou zbraní tohoto fotoaparátu. Je elektronický s vysokým rozlišením 2,36MPix se zvětšením 1,48×, což v praxi znamená pohled na široký a velký hledáček s vynikající jemnou kresbou s možností dioptrické korekce –4 až +2 dioptrie. Hledáček zobrazuje 100% zaznamenávaného pole, které se mění dle zvoleného formátu (4:3, 3:2, 1:1). V základním nastavení je aktivace hledáčku (přepínání mezi LCD) automatická, jen přiložením fotoaparátu k oku.

V hledáčku si může zobrazit i pomocné linie, jako je rozdělení pole do 12 polí, nebo třetinového systému, středového kříže a úhlopříčně. Stejně tak je i možné si nechat zobrazovat všechny informace, nebo vodováhu, histogram či úplně bez informací. To s možností kombinace s předchozími nastaveními zobrazení, vám dává opravdu velmi velký počet možností, co vše a jakým stylem si necháte v hledáčku zobrazovat.

Jak už jsem si dovolil napsat v jedné předchozí recenzi, myslím si že nastala doba, kdy se elektronické hledáčky, se svojí kvalitou zobrazení, plně vyrovnaly kvalitním optickým hledáčkům. A s možnostmi, které elektronické zobrazení umožňuje, je i v lecčem překonaly. Jako velmi přínosné třeba považuji, kromě náhledu hloubky ostrosti, které je i u optických hledáčků, zobrazení korekce expozice, kdy máte naprostý přehled o tom jak bude výsledná fotografie vypadat.

Mezi informace, které můžete v hledáčku vidět, patří:
1. Stav baterie, 2. režim snímání, 3. Myset (vlastní uložené nastavení), 4. Dostupný čas záznamu videa, 5. Počet uložených snímků, 6. citlivost ISO, 7. vyvážení bílé, 8. kontrola světla a stínu, 9. ovládání intenzity blesku a indikace expoziční korekce, 10. hodnota korekce expozice, 11. clona, 12. expoziční čas, 13. aretace expozice, 14. indikace zaostření, 15. blesk, 16. napájení z gripu

Pro další informace co vše vám hledáček, a nejen on, ještě umožňuje, bych doporučil prostudovat „Návod k použití“ dostupný na netu, kde se dozvíte nejvíce informací, abych zde nemusel návod v podstatě přepisovat, což není cílem recenze.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    25.11.2013 17:41

    Pěkný článek.
    Zajímalo by mne jestli už výrobce nějak zlepšil hledáček vzhledem k předchozímu typu OM-D, hlavně z hlediska problematických vlastností - rychlost překreslování obrazu při mírném pohybu fotoaparátem a celkem umělé, barevně nerealistické barvy.
    Aparát jinak vypadá dobře, kazí to jenom velmi vystupující očnice dozadu, náchylná k zadrhávání a posunování, mají to tak všechny Oly DSLR a není to ideální.
    Otočný LCD u DSLR Oly mi taky připadá lepší, dá se otočit směrem k aparátu a tak ochránit proti poškrábání, navíc u tohoto typu hledáčku se dá prohlédnout snímek přehrátím do hledáčku a hledet tak na zadní LCD není ani potřeba, případně se to dá otočit normálně.
    Objektiv 35-100/2,0 a 2 kg, to je vzhledem k "malému" aparátu děs, proč třeba neudělali jenom 2,8 se stejným rozsahem, když jsou celkem dobré vlastnosti aparátu na velmi vysokém ISO, ale aby to bylo tak max. 0,5 kg a akorát do ruky. Úplně by to stačilo...
    PL

  • Vojtěch Hladký
    Vojtěch Hladký
    25.11.2013 21:20

    2 Petr Lavička: Mám OM-D EM-5 a problémy s rychlostí překreslování hledáčku nepozoruji. Jeho barvy mají k ideálu daleko, ale to mě nijak netlačí, protože RAW.
    Objektiv 35-100 f/2.8 pro MFT udělali, ale udělali ho u Panasonicu, takže jej autorovi těžko bude půjčovat Olympus. Váží 360 g a proti tomu z článku stojí polovinu.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.11.2013 23:49

    objektiv 35-100m/2 není primárně určen pro OM-D, má jiný bajonet, pro nasazení na E-M1 je nutná redukce. To jsem asi zapomněl zmínit.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.11.2013 23:57

    Kromě již umíněného objektivu od Panasonicu, by od Olympusu ještě byl poměrně světelný objektiv 50-200mm/2,8-3,5 SWD. Je sice také pro větší bajonet, takže také je nutná redukce, ale jeho cena i hmotnost jsou poloviční, než mnou používaná "kráska" s clonou 2 v celém rozsahu...

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    26.11.2013 00:38

    Čárlí - to mi nedošlo že ten 35-100/2,0 je ten původní na Oly DSLR, měl jsem dojem že je to nějaký nový model specielně pro Pen řadu.
    Ten 50-200 swd mám a právě u této velikosti mi to už připadá že je to lepší držet na větších aparátech než na menších. Když to nasadím na E450 nebo E600 tak to sice fotí ale drží se to hrozně. Objektiv ostří velmi rychle a točivý moment pohonu vyvolává tendenci škubnutí v ruce, větší hmota těla tohle spolehlivě zatlumí že se nic nepozná, u malých těl je to problém. Na E30 je to už dobré a na E5 je to přesně ono. Nasadit to na Pen si celkem nedovedu představit, ještě pak přizpůsobovací redukcí, která to prodlouží o další kus. To je pak naprostá nouzovka, ne nějaké řešení značka ideál. I když to na jednotlivých tělech z hlediska výsledku může být to samé, tak z hlediska ergonomie to je hodně odlišné. Ono se to při nastavení na řo mm třeba tak nejeví, ale při nastavení na 200 je to pak celkem jasné, přední část se hodně vysouvá.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    26.11.2013 06:11

    mě to na té E-M1 nepřišlo zas tak hrozné, ale ano určitě by to bylo lepší mít k tomu ten vertikal grip. A je plus že to Olympus dělá. Přijde mi že ten trend malých zrcadlovek je v posledních letech velký u všech firem, a častokrát k nim ani vertikal gripy nedělají. Třeba Sony u A65, výborná ale nízká zrcadlovka bez možnosti gripu. A další značky.... Když si třeba vzpomenu na výtečnou Minoltu Dynax7 s gripem, to byla nádhera..masivní tělo do ruky..

  • Petr Louženský
    Petr Louženský
    26.11.2013 07:56

    Určitě výborný přístroj, díky za recenzi. Otázkou ovšem je, jestli stojí za téměř dvojnásobnou cenu oproti E-M5, který je také výtečný...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    27.11.2013 07:40

    bohužel porovnání s E-M5 nemám.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram