Test Olympus OM-D E-M1

V dnešním testu se podíváme na tak trochu zvláštní zrcadlovku, pokud jí tak lze nazvat. Je totiž výrazně menší než jakákoliv jiná DSLR, a to protože má použitý bajonet z typové řady fotoaparátů, které jsou zařazeny do kategorie kompaktů s výměnnými objektivy. Rozhodně to však neznamená, že by se jednalo o kompakt. Jak to dopadlo se podívejte v následujícím testu.

Každý tento program je možné ještě doplnit dalšími nastaveními, které se skrývají pod křížovým voličem a tlačítkem OK. Jedná se o přidání různých rámečků, bílé vinětace a dalších efektů. Expozimetr pracuje ve 3+2 expozičních režimech: celkové ESP měření, měření s zvýrazněným středem, bodové a ještě HI – zvýšená expozice při bodovém měření a SH – snížená expozice při bodovém měření.

Nastavení měření expozice Bracketing ISO

Pokud přesto nemáte jistotu jestli je zvolená expozice správně je tu velká možnost nastavení snímání v Bracketingu a vybrat si pak jen tu fotografii která vám vyhovuje. Bracketing je možný v 5 režimech. Pro expozici, pro vyvážení bílé, pro blesk, pro citlivost ISO a dokonce i pro umělecké filtry. Ten posledně jmenovaný mě celkem překvapil. Umělecké filtry , je další z možných expozičních programů, který vám fotografii umožňuje nasnímat v 13 nastaveních, a to POP Art, Jemná Kresba, Efekt bílých okrajů, Bledé a světlé barvy, Jemné světlo, Zrnitý Film, Camera Obscura, Diorama, Cross Proces, Sépie, Dramatický Tón, Komiks, Akvarel a ART BKT. Tak jako u scénických programů je možné i tyto doplnit dalším nastavením uměleckých filtrů. A tak jako u scénických programů si já myslím že by jich možná nemuselo být tolik. Ale je to věcí vkusu. Ukázka několika z nich.

POP Art Dramatický Tón
Zrnitý Film Efekt bílých okrajů
Camera Obscura Komiks

Jak už jsem zmínil i pro ART programy je možné použít Bracketing, což v praxi znamená že nemusíte nastavovat jednotlivé ART programy a každý zvlášť exponovat, ale pouze si vyberete které chcete a jednou expozicí fotoaparát zapíše na kartu pro daný snímek tolik ART efektů (tolik snímků), kolik jste si jich nastavili a to v plném rozlišení. To je velmi dobré. Jednou expozicí tak získáte až 24 různých snímků zapsaných okamžitě na kartu. A aby toho nebylo málo, je možné, pokud fotíte do ORF, tyto ART filtry doplnit do již naexponovaných snímků a vytvořit tak nových 24 snímků až po expozici, v klidu domova. A do třetice, může i vytvořit obraz v obraze, neboli vícenásobnou expozici, a to novou expozicí do již naexponovaného snímku, což vám tak nabízí vysloveně si velmi hrát a zkoušet až neskutečné věci přímo ve fotoaparátu, bez nutnosti zpracování pomocí nějakého Editoru v počítači. A společně ještě s funkcí HDR nastavitelnou v několika možnostech tak máme XX možností jak výsledná fotografie bude vypadat. Prostě pecka :).

A posledním z nabídky expozičních programů je program PHOTO STORY, kdysi z nabídky vyberete počet a rozmístění 2 až 5 snímků ze kterých se složí výsledná fotka, s možností zvoleného rámování či uměleckého filtru. Výhodou je že kromě výsledku se vám uloží i všechny fotografie z kterých to vznikalo.

Nabídka funkce Photo Story Nabídka funkce Photo Story
Postup skládání expozice Výsledná fotografie
Výsledná fotografie Výsledná fotografie

Vyvážení bílé je možné kromě nabídky AUTO, také v 6 přednastaveních dle použitého osvětlení a také s nastavením barevné teploty dle K, případně si nastavit bílou dle vlastního měření.

Menu Nastavení bílé

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    25.11.2013 17:41

    Pěkný článek.
    Zajímalo by mne jestli už výrobce nějak zlepšil hledáček vzhledem k předchozímu typu OM-D, hlavně z hlediska problematických vlastností - rychlost překreslování obrazu při mírném pohybu fotoaparátem a celkem umělé, barevně nerealistické barvy.
    Aparát jinak vypadá dobře, kazí to jenom velmi vystupující očnice dozadu, náchylná k zadrhávání a posunování, mají to tak všechny Oly DSLR a není to ideální.
    Otočný LCD u DSLR Oly mi taky připadá lepší, dá se otočit směrem k aparátu a tak ochránit proti poškrábání, navíc u tohoto typu hledáčku se dá prohlédnout snímek přehrátím do hledáčku a hledet tak na zadní LCD není ani potřeba, případně se to dá otočit normálně.
    Objektiv 35-100/2,0 a 2 kg, to je vzhledem k "malému" aparátu děs, proč třeba neudělali jenom 2,8 se stejným rozsahem, když jsou celkem dobré vlastnosti aparátu na velmi vysokém ISO, ale aby to bylo tak max. 0,5 kg a akorát do ruky. Úplně by to stačilo...
    PL

  • Vojtěch Hladký
    Vojtěch Hladký
    25.11.2013 21:20

    2 Petr Lavička: Mám OM-D EM-5 a problémy s rychlostí překreslování hledáčku nepozoruji. Jeho barvy mají k ideálu daleko, ale to mě nijak netlačí, protože RAW.
    Objektiv 35-100 f/2.8 pro MFT udělali, ale udělali ho u Panasonicu, takže jej autorovi těžko bude půjčovat Olympus. Váží 360 g a proti tomu z článku stojí polovinu.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.11.2013 23:49

    objektiv 35-100m/2 není primárně určen pro OM-D, má jiný bajonet, pro nasazení na E-M1 je nutná redukce. To jsem asi zapomněl zmínit.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.11.2013 23:57

    Kromě již umíněného objektivu od Panasonicu, by od Olympusu ještě byl poměrně světelný objektiv 50-200mm/2,8-3,5 SWD. Je sice také pro větší bajonet, takže také je nutná redukce, ale jeho cena i hmotnost jsou poloviční, než mnou používaná "kráska" s clonou 2 v celém rozsahu...

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    26.11.2013 00:38

    Čárlí - to mi nedošlo že ten 35-100/2,0 je ten původní na Oly DSLR, měl jsem dojem že je to nějaký nový model specielně pro Pen řadu.
    Ten 50-200 swd mám a právě u této velikosti mi to už připadá že je to lepší držet na větších aparátech než na menších. Když to nasadím na E450 nebo E600 tak to sice fotí ale drží se to hrozně. Objektiv ostří velmi rychle a točivý moment pohonu vyvolává tendenci škubnutí v ruce, větší hmota těla tohle spolehlivě zatlumí že se nic nepozná, u malých těl je to problém. Na E30 je to už dobré a na E5 je to přesně ono. Nasadit to na Pen si celkem nedovedu představit, ještě pak přizpůsobovací redukcí, která to prodlouží o další kus. To je pak naprostá nouzovka, ne nějaké řešení značka ideál. I když to na jednotlivých tělech z hlediska výsledku může být to samé, tak z hlediska ergonomie to je hodně odlišné. Ono se to při nastavení na řo mm třeba tak nejeví, ale při nastavení na 200 je to pak celkem jasné, přední část se hodně vysouvá.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    26.11.2013 06:11

    mě to na té E-M1 nepřišlo zas tak hrozné, ale ano určitě by to bylo lepší mít k tomu ten vertikal grip. A je plus že to Olympus dělá. Přijde mi že ten trend malých zrcadlovek je v posledních letech velký u všech firem, a častokrát k nim ani vertikal gripy nedělají. Třeba Sony u A65, výborná ale nízká zrcadlovka bez možnosti gripu. A další značky.... Když si třeba vzpomenu na výtečnou Minoltu Dynax7 s gripem, to byla nádhera..masivní tělo do ruky..

  • Petr Louženský
    Petr Louženský
    26.11.2013 07:56

    Určitě výborný přístroj, díky za recenzi. Otázkou ovšem je, jestli stojí za téměř dvojnásobnou cenu oproti E-M5, který je také výtečný...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    27.11.2013 07:40

    bohužel porovnání s E-M5 nemám.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram