FotoRádce
-
Hloubka ostrosti a clona, lek. 16
Existují různé tabulky a aplikace, které počítají hloubku ostrosti v závislosti na clonovém čísle a ohniskové vzdálenosti objektivu. V praxi však na tabulky není čas a musíte se rozhodovat rychle. Součástí velkého množství objektivů je zajímavá pomocná stupnice, která vám pomůže alespoň v začátcích, než získáte ten správný odhad. Tuto pomůcku si vysvětlíme v tomto článku.
-
Hloubka ostrosti, lek.15
V tomto článku si probereme pojem hloubka ostrosti a způsoby kontroly tohoto parametru. Naučit se dokonale ovládat hloubku ostrosti je podmínka pro vstup do kreativní fotografie. Ukážeme si snímky s různou hloubkou ostrosti v různých oblastech fotografie jako portrét, makrofotografie nebo krajina.
-
Výběr filmu, lek.14
Množství témat a podmínek, kde fotografujeme je velmi široké. Proto neexistuje jeden univerzální film, který je prostě nejlepší. Jednotlivé typy filmů mají své výhody a nevýhody. Nakonec se musíte stejně rozhodnout sami. Není špatné občas nějaký nový material vyzkoušet, ale zase není dobré neustále těkat. Každý film má svou charakteristiku a tu musíte správně využívat. Cílem tohoto článku je popřemýšlet o výhodách a nevýhodách základních druhů filmových materiálů.
-
Měření zábleskové expozice, 3.díl
Poslední díl seriálu o měření zábleskové expozice je věnovám vysvětlení speciálních funkcí. Dozvíte se, co je High Speed Synchro, synchronizace na druhou lamelu závěrky, jak funguje předzáblesk proti červeným očím atd. Mnohé z těchto funkcí Vám pomohou při realizaci Vašich fotografických záměrů.
-
Měření zábleskové expozice, 2.díl
Používání blesku je nyní díky vyspělé elektronice přístupné i fotografům bez technických znalostí. Elektronika pak bohužel rozhoduje za Vás, což často nedovolí splnit Váš fotografický záměr. Proto je dobré vědět, jak to vlastně funguje. Dozvíte se, čemu se říká u Canonu A-TTL a E-TTL. Najdete zde informace o regulaci blesku u Nikonu a dalších značek.
-
Měření zábleskové expozice, 1.díl
Sérií článků o Měření zábleskové expozice bych chtěl navázat na článek o systémech měření expozice u jednookých zrcadlovek. Měření zábleskové expozice je o něco záludnější než měření expozice trvalého osvětlení. Doufám tedy, že se mi podaří vnést alespoň trochu jasno do důvodů, proč tomu tak je, a připravit Vás na možné problémy při práci s bleskem. Nejprve o zábleskovém osvětlení jako takovém.
-
Fotografování na Airshow
Při fotografování na airshow můžete získat nenahraditelné záběry. Fotografovat se dá i u nás, ale pokud chcete svou fotobanku letadel rozšířit o zajímavé typy, je lepší vyrazit po Evropě. Jak se na airshow co nejlépe připravit? Co dělat, když nepřeje počasí nebo jak zvolit správnou expozici při focení vrtulníků si přečtete v následujícím článku.
-
Vztahy pro výrobu dírkových kamer
Tento článek je pokračováním dílů Fotografování dírkovou kamerou a rozhovor s D. H. Bloomfield. Budete-li vyrábět vlastní dírkovou kameru, pak nezapomeňte, že pro určitou vzdálenost dírky od roviny filmu existuje pouze jeden průměr dírky, při kterém je obraz nejostřejší. Ani vyvrtání dírky není jednoduchá záležitost. V článku najdete některé vztahy pro dírkové kamery.
-
Je chování filmu závislé na druhu světla?
Většina vyráběných barevných filmů je určena pro fotografování při denním světle. Pokud tyto filmy použijete při fotografování nočního města, zjistíte, že barvy budou zkreslené. Umělá světla totiž mají jiná složení, než bílé denní světlo. Povíme si o filmech určených pro umělé světlo. Demonstrační snímky byly pořízeny v tureckém Istanbulu.
-
Fotografování dírkovou kamerou
Dírková kamera je malá světlotěsná skříňka, kterou si můžete zhotovit sami například z krabice od bot nebo jednoduchou úpravou vaší zrcadlovky. Objektiv nahradíte malou dírkou. Je to technika, která umí dodat vašim fotografiím tajemný nádech. Je to opravdové malování světlem. Všem, kteří rádi zkoušíte, přinese dírková kamera určitě hodně zábavy, ale i poučení. Je to něco úplně jiného, než mačkat elektronickou zrcadlovku. Určitě nesmíte spěchat.