Test digitální zrcadlovky Olympus E-5

Novou vlajkovou lodí Olympusu, představenou letos na Photokině v Kolíně nad Rýnem, se stává OLYMPUS E-5. Firma Olympus v tomto modelu soustředila zkušenosti získané z konstrukce, výroby a z praxe majitelů předchozích profesionálních modelů E-1, E-3 a E-30. Parametry Olympusu E-5 jsou navržené do extrémních podmínek.

Snímací funkce

Fotoaparát zapneme zapuštěnou páčkou na zadní stěně. Při každém zapnutí se spustí proces ultrazvukového čištění CCD senzoru. Po dobu tohoto procesu bliká modrá kontrolka SSWF. Tlačítkem Menu a pohybem kruhového voliče zvolíme některý z režimů „P“ program, „A“ Priorita clony, „S“ priorita času závěrky a „M“ manuální nastavení, můžeme fotografovat podle vlastního nastavení většiny parametrů. V případě režimu „P“ tento nastavuje optimální clonu a čas v závislosti na použitém objektivu. Právě při drobných změnách expozice a ostatních parametrů oceníme pomocný displej, zvláště pak, pracujeme-li na stativu se živým náhledem. Přesnému nastavení expozice pomáhá měření snímané scény ve 49 zónách, málokdy je třeba nastavovat korekce expozice. E-5 nabízí fotografovi zcela volnou ruku při řízení kvality snímku. V širokých mezích lze nastavit všechny důležité, i méně důležité parametry obrazu, lze ukládat snímky lze ve formátech RAW a JPEG, nebo též kombinovaně. Snímky se ukládají na paměťové medium správně orientované, E-5 je vybavená senzorem polohy fotoaparátu, který je v činnosti i při prohlížení snímků.

Kromě obvyklých volitelných režimů záznamu: Syté, Přirozené, Portrétní, Potlačené, Monotónní, má E-5 jako novinku kreativní, nebo řekněme umělecké režimy (popis cituji z materiálů Olympus):

  • Dramatický tón (HDR) – Neuvěřitelné zvýšení dynamického rozsahu obrazu, dosažené v jediné expozici.
  • Diorama – Efekt pracuje s ostrostí snímku, vytváří dojem menšího prostoru.
  • Jemná sepiová – Název režimu jej plně vystihuje.
  • Křížový proces – Efekt změní barvy snímku, některé do negativních.
  • Pop Art – Zdůrazňuje barvy a vytváří jasné, silně saturované snímky v pop-art stylu.
  • Změkčení – Dodává snímkům světlý, éterický vzhled a navozuje snivou, až mystickou náladu.
  • Bledé & světlé barvy – Používá potlačené barevné tóny pro vytvoření nostalgické nálady.
  • Světlý tón – Potlačuje přeexponovaná a podexponovaná místa pro vytvoření dojmu perfektně nasvícené scény.
  • Zrnitý film – Vytváří zrno a tonalitu klasické černobílé fotografie (dodává jí na dramatičnosti).
  • Kamera obskura – Navozuje dojem snímku pořízeného kamerou obskurou. Reprodukuje vinětaci v rozích a okrajových oblastech snímku a vytváří unikátní barevný tón.

Všechny tyto úpravy (kromě HDR) lze samozřejmě realizovat dodatečně v editoru Olympus Master, ale doporučuji je vyzkoušet, úprava v E-5 je jednoduchá a výsledek je skutečně zajímavý. Všechny tyto režimy je možné použít i u natáčení videa. Výjimkou je netypická funkce „dva snímky v jednom“, kdy lze dva snímky ve formátu RAW sloučit do jednoho snímku a to s řízenou sytostí každého z nich.

Možnosti nastavení E-5 doplňuje baterie obvyklých scénických režimů a možnost detekce lidského obličeje, optimalizující zobrazení lidské tváře na výsledném snímku. Program rozpoznával obličeje spolehlivě. Zvláštní pozornost si zaslouží stabilizace E-5. Je realizována jako stabilizace čipu, tedy jsou stabilizovány veškeré možné nasazené objektivy i s příslušenstvím. Použitou ohniskovou vzdálenost lze na stabilizaci nastavit a tím výrazně zpřesnit její funkci. Stabilizace má tři pracovní režimy. Jeden je pro fotografování běžné scény a stabilizuje obraz ve všech směrech, druhý pro fotografování pohybujícího se objektu (např jedoucího automobilu a stabilizuje pouze ve vertikální rovině, třetí totéž v horizontální. Výsledky jsou výborné, snímky se stabilizací prvního typu jsou v ukázkách se všemi parametry, není problém v ruce dokonale udržet ani 1/15 sec při delším ohnisku (v ukázkových snímcích je dokonce 1/8 sec.). Při zapnuté stabilizaci jsem nezaznamenal žádné zhoršení obrazu. Není od věci připomenout nutnost vypnutí stabilizace na stativu.

Expozici nám dovolí E-5 nastavit v programových nastaveních od 60 sec. do 1/8000 sec. s možností korekcí +/- 5 EV po 1/3EV, 1/2 EV, nebo 1EV. V režimu „S“ a „M“ lze nastavit dlouhé časy B (bulb), maximálně do 30-ti minut. Vynikající je synchronizace s bleskem v rozsahu časů 1/250 až 1/8000. To by mělo stačit na většinu situací. Logika nastavení funkcí vyvedených na tlačítka je jednoduchá. Namáčkneme tl. měněné funkce a kruhovým voličem nastavíme parametr na správnou hodnotu. Celou operaci sledujeme pohodlně na TFT displeji, pomocném displeji, nebo na displeji v hledáčku. Při použití samospouště máme volbu mezi 2 sec. a 12-ti sec. Samozřejmostí je ovládání IR ovladačem. Místo samospouště, případně v kombinaci s ní, je u E-5 možné použít zajímavou funkci „Proti otřesům“, kde lze nastavit zpoždění závěrky po sklopení zrcadla v mezích 1–30 sec. (tato funkce má primárně zajistit uklidnění fotoaparátu po nárazu zrcadla).

E-5 je vybavena již zmíněným videem s HD rozlišením 1280×720 (16:9) s maximální dobou natáčení 7 minut. Je možné použít i rozlišení SD 640×480 (4:3), tím můžeme natáčet maximálně 14 minut. Obojí snímá rychlostí 30 snímků/sec do souborů o maximální velikosti 2GB. Zvuk je nahráván monofonně vnitřním mikrofonem, je však možné použít externí mikrofony a stereofonní záznam. Nejsem velkým příznivcem videa v DSLR. Když už jej tam zrcadlovky mají, vidím jeho zajímavé využití v záběrech extrémně širokými ohnisky. Neměl jsem však možnost takovou optiku na E-5 nasadit.

Menu

Menu má dva způsoby nastavení. Rychlé, přímo na displeji, a klasické, vstupem do menu. Možnosti nastavení jsou široké, uvedu pouze některé. Například nastavení vyvážení bílé Automaticky, na barevnou teplotu (2000 – 14000 st.K), přednastavené na symboly Slunce, Zamračeno, Stín, Žárovka, Zářivka (3 polohy) a ručně, jedním dotykem. Je možné pořídit snímky v černobílé škále i za použití imitace filtrů, s možností tónování v sépiových odstínech. Poměrně široké možnosti vlastního doladění snímku nabízí možnost korekce ostrosti, kontrastu, sytosti barev (saturace) a gradace snímku. Nastavit lze též barevný profil sRGB a Adobe RGB, vynucené čištění senzoru. Vše je doplněno funkcí histogramu. Široké jsou možnosti nastavení formátů a velikostí snímku: 4:3 (4032×3024 px) jako standardní a dále formáty 3:2 / 16:9 / 6:6 / 5:4 / 7:6 / 6:5 / 7:5 / 3:4.

Laboratorní testy

Pro objektivní porovnání E-5 zařazuji výsledky laboratorních testů mezinárodní asociace DIWA, jejímž členem je i FotoAparát.cz. Z hlediska zobrazení DSLR jsou jedny z nejdůležitějších parametrů míra šumu, Odstup signálu od šumu a dynamický rozsah obrazu. Zelená barva ukazuje výsledky, které bychom si přáli, červená pravý opak.

První graf ukazuje míru šumu v závislosti na ISO:

Šum Olympus E-5 při různých citlivostech

Další graf je výsledkem měření odstupu signálu od šumu v závislosti na ISO:

Odstup signál-šum E-5 při různých citlivostech

A poslední graf názorně ukazuje dynamický rozsah obrazu v závislosti na ISO:

Dynamický rozsah E-5 při různých citlivostech

Závěry z vyhodnocení jednotlivých grafů nechť si každý čtenář utvoří sám, zajímavé je porovnání těchto grafů s výsledky testů jiných fotoaparátů na stránkách mezinárodní asociace DIWA.

Zpětné přehrání snímků

Náběh prvního snímku je rychlý, stejně jako jeho zvětšení při prohlížení (až 14×). Obrázky na displeji jsou jasné, ve výborném rozlišení a lze na nich dobře posoudit barvu a ostrost. Pro kontrolu expozice je možné zapnout funkci histogramu, nebo zvýraznění přepalů. Mezi jednotlivými snímky se pohybujeme šipkami, a prodlevy nejsou delší než 0,1 sec. Po připojení příslušného kabelu do sdruženého konektoru v E-5 lze fotografie přehrát na TV, HDTV, nebo přímo tisknout na tiskárně. Pro přehrání snímků do PC je E-5 vybavená portem USB 2.2. Snímky lze v PC zpracovat dodaným softwarem OLYMPUS Master 2, „mluvícím“ česky. Tento software umožňuje i poměrně přehlednou archivaci snímků. Důležitý je pro dekódování a úpravy ve formátu ORF (RAW). Pro náročnější úpravy je však lépe používat profesionální software typu Photoshop, nebo Zoner.

Menu

Zde můžeme obrázky editovat, otáčet, uzamknout proti přemazání, formátovat paměťovou kartu, tisknout přímo na tiskárně (PictBridge kompatabilní) atd.

Rychlost fotoaparátu

Časy jsou na hraně měřitelnosti mými prostředky, proto je neuvádím, v praxi jsou zanedbatelné. Při sérii snímků v nastavení L je možné nastavit 1–4 snímky/sec., v nastavení H 5 snímků /sec. S použitím blesku lze snímat rychlostí 3 obr./sec. Prohlížení snímků má při nejvyšším rozlišení snímků prodlevu max 0,1sec. Výdrž baterie byla výborná. Ve spojení s novým objektivem Zuiko 14–54II se časy zbytečně neprodlužují.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jaroslav Tvrdy
    Jaroslav Tvrdy
    08.12.2010 23:30

    No a hlavne, crop2, nikdy nebude FF ... tedy ciste amaterska trida ;-)

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    09.12.2010 04:48

    Nesmysl - podle této logiky jsou čistě amatérské přístroje třeba Nikony D2X,D300S,Canon7D - taky jim do FF hodně chybí. A světe div se - ty profi Nikony dokonce nabízejí ještě zvětšení cropu, kdy fotí jen část čipu a kupodivu to jejich uživatelé občas užívají - holt amatéři, že...

    Jinak ale co na E5 trochu zaráží mě je to, že nedošlo k nárůstu rychlosti sekvence - hrají si na profi, v řadě oblastí docela oprávněně, ale tuhle relativní prkotinu nezvládají? Druhá otázka je cena - za cenu E3 by to nabízelo hodně, ale nárůst ceny je docela velký :-( Pokud časem E3 vyběhne z výroby a E5 zlevní na její současnou úroveň, tak to bude zajímavé, pokud ale ne, tak to šance na prosazení docela omezí.

  • To Shi
    To Shi
    09.12.2010 06:15

    Nechci být hnidopich, ale na začátku recenze se píše o Live MOS čipu, ale u ultrazvukového čištění je zmíněn CCD čip. Někoho by to mohlo mást.
    Jinak recenzi chválím.

    2 Izak: Podobně demagogicky bychom tu mohli prohlásit, že FF nikdy nebude středo či velkoformát, a tedy že FF je amatérská třída.

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    09.12.2010 10:42

    No, původně jsem chtěl připsat trochu podobnou poznámku jako Izak - ta cena je příliš vysoká. Ten foťák stojí jen o pár tisíc míň než Nikon D700 (není problém ho koupit v kamenném obchodě za 48 tisíc).

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    09.12.2010 16:34

    Nechápu proč se Olympus drží toho divnýho formátu, kterým nikdy nedosáhne výsledku FF. I Nikon si to za pět minut dvanáct uvědomil, i když kdysi prohlašoval (cca 2004), že zůstane u crop1,5.
    Děkuju nechci, navíc s tou cenou...

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    09.12.2010 18:34

    Bozinku, nic nedosahne. A vi Nikon a Canon ze s APS-C nic nedosahne? Nebo tento format uz neco dosahne?

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    09.12.2010 18:54

    W.:
    I APS-C toho dosáhne hodně. Ale záleží taky na ceně a na tom, co foťák "umí".
    A na můj vkus je cena Oly E5 příliš vysoko. Neříkám, že by to byl foťák na houby. Ale já osobně bych za něj tolik peněz nedal (vzhledem k tomu, co za podobné peníze nabízí Nikon).

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    09.12.2010 19:33

    To nebyl komentar k cene, ale na tu velkou legraci "Nechápu proč se Olympus drží toho divnýho formátu, kterým nikdy nedosáhne výsledku FF."
    Ja jsem si koupil motorku a asi nikdy nedosahnu schopnosti sousedovic multikary. To kdyby cetl hlavni japonec treba v Canonu tak okamzite zrusi 7D, tim taky nikdy nedosahne clovek vysledku FF.

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    09.12.2010 19:47

    W.:
    Mně to taky svádělo napsat podobný komentář. Přece jen FF nabízí jiné možnosti - např. možnost fotit i v šeru nebo skoro po tmě - viz Nikon D3 a D700. Při stejném počtu pixlíků nabízí lepší možnost focení za šera. A to by se mně hodilo. A taky nabízí rychlejší sekvenční snímání (viz moje předchozí narážka na cenu a to, co nabízí E5). Ale to nesouvisí s rozměrem čipu.

    A pokud jde o FF, samozřejmě že nemůže zvládnot to co SF. Ale to je prostě logická posloupnost: kompakty s pidičipem -> Oly DSLR -> APS-C -> FF -> SF.

    Ty komentáře chápu tak, že u tohoto rozměru čipu je cena E5 příliš vysoko a taky to chápu tak, že už tomto rozměr čipu asi dosáhnul svých limitů (což přiznal i Olympus). Proč tedy pořád pokračovat v tomto rozměru? Proč nevyvinout FF DSLR? Dnes jsou ceny FF DSLR hodně příznivé. Ceny SF jsou pro amatéry poněkud mimo. Proto je tu skoro nikdo nesrovnává. Ale pokud se podívám na ceny FF DSLR, tak se blíží tomuto Oly E5 ... To nepotřebuje další komentář.

  • Michal Polan
    Michal Polan
    09.12.2010 20:51

    Jifi: FF by pro Olympus znamenalo vývoj nejen těla, ale ucelené řady objektivů a to zejména vyšších tříd, navíc vzhledem k formátu nekompatibilních s 4/3. Nejsem si jistý, nakolik má Olympus tak zvučné jméno v oboru, aby přesvědčil vlastníky už zavedených fullframe systémů k přechodu. Tím pádem by to byla vyloženě zbytečná investice.
    Navíc mám poslední dobou pocit, že Olympus se stále více zaměřuje na micro4/3 třídu.

  • František Zemek
    František Zemek
    09.12.2010 22:00

    Někdo se fotografem narodí a je mu jedno co dostane do rukou a donese z toho FOTOGRAFIE.
    Tomu zbytku nezbývá než se ukájet pixely, bajty, šumy a co já vím čím eště.
    Milánci, ukažte mi sistém který je do každého počasí, který v rozsahu 18-600mm/ekv/ + tělo + grip a blesk váží 4,7kg !!!
    Už se těším až pro něj pudu !!!
    fotozemek.cz

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    09.12.2010 22:28

    FotoZemek:
    To chce víc posilovat:-) A nevím, co je "sistém".
    Ale nechci dál rýpat. Samozřejmě všechny formáty mají své klady i zápory. Pro různé situace je různý formát nejlepší. Znám i případy, kdy je nejlepší mobil, jen proto, že prostě člověk foťák zrovna nemá.
    Jde o to, že nenabízí-li Olympus přístroj FF, měl by nabídout odpovídající cenovou politiku, aby mohl většímu formátu lépe konkurovat.

  • Jaroslav Tvrdy
    Jaroslav Tvrdy
    09.12.2010 22:29

    To Shi:
    Ano, FF a zrcadlovky jsou nizsi trida oproti stenam, jenze ony steny taky nejsou zadna slava, sice skla maji ty SF super, stena ma super vystup, jenze je to tak do studia, venku to nasava prach, vlhkost, vodu, ma to male ISO, je to pomale ... kupodivu na film je to rychle dost, dokonce rychlejsi nez digi zrcadlovky ;-)))

    Ale zase crop 1.5x je porad lepsi nez crop 2x ... proste tohle uz malem nema budoucnost ani v kompaktech, treba bych se vsadil, ze Sony Nex5 foti lip ne3z tenhle Oly ;-))

  • František Zemek
    František Zemek
    09.12.2010 22:38

    Jo a eště bych chtěl dodat, za pět let provozu mé prvé E-400 jsem nepoznal co to je prach na snímači, dneska dělám s E-3 a takovou prkotinu po takto nabytých skušenostech vůbec neřeším.
    Někdo vdolky, někdo holky, já už se těžkých mašin natahal za komoušů dost, vod toho mám taky vyhozenou páteř a inv.důchod.
    Díky Bohu za 4/3.
    Pokud budu chtít dělat metrové plachty tak vemu do ruky staré OM-ko.
    No cena objektivů, řekl bych, že každý dostane to co si zaplatí a Zuiko se dá s trošičinku přivřenýma očima srovnávat s Leicou, dycky to tak bylo a když to tak strovnávám tak tomu tak je i doposavad /ZD/. Prostě, kvalita něco stojí.

  • František Zemek
    František Zemek
    09.12.2010 22:50

    Co se týče FF,
    NACO, dneska sem se díval u Jacobs /UK/, na skener za cca 200Ł je v akci. A jeho lepší brácha je asi o 100Ł dražší.
    Negativ mám /nafofr/ vyvolaný a usušený za 15-20min /jsou takové profifígle/ naskenované za dest /a ta dynamika/.
    ,,Staré,, mašiny v šupleti, tak jaká křeč.
    FF zaspal dobu, FF měl vyjít v době kdy obyčejné skenery stály tak kolem 60.000,- Teď je to zbytečné vyhazování peněz.
    Když si to tak vemu, že tělo+dvě skla od 2,8 stojí těsně pod 150-180.000,- /nepočítám supertřídu, tam je to čtvrt mega a víc/, tak možu vesele valit jedenu 135-ku za druhou.

  • František Zemek
    František Zemek
    09.12.2010 23:06

    Jo chtěl bych upozornit autora na to, že Metz dělá blesky i pro 4/3 a tyto plně fungují i u Olyho, Dál, autor zpracovával snímky na Olympus master2, doporučil bych mu použití Olympus studio, které je sice za cca 2000,- příplatek, ale jeho funkce jsou daleko rozsáhlejší a vyspělejší. Hlavně je rychlejší.
    jinak velice slušně napsáno, gratuluji.
    ZF

  • Kamil Rezac
    Kamil Rezac
    10.12.2010 12:08

    Ad scannery - jste si jisty, ze ten scanner "za par supu" bude mit lepsi dynamicky rozsah nez ten FF cip?

    Nemluve o riziku chyby pri vyvolani, skrabnuti, prachu... Ja bych rekl, ze ta vyhoda poloanalogoveho reseni tak divoka nebude...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram