Stativy - modely pro každou příležitost

Nabídka stativů různých konstrukcí a velikostí je široká, pojďme se tedy podívat, z čeho je možné vybírat nový stativ. Na rozdíl od nové zrcadlovky vám totiž dobrý stativ vydrží i desítky let a vybrat ten pravý pro vaše potřeby je důležité.

Na rozdíl od digitálních zrcadlovek, kde výrobce představí každý rok nový model (nemluvě o kompaktech které jsou dnes prakticky sezónní záležitostí), se stativy od svého vzniku příliš nezměnily. V principu mají stále tři nohy, postupně se zlepšuje jen konstrukce a materiály, a proto nezastarávají tak rychle a když koupíte dobrý stativ, bude dobrý vždy. Stativy jsou také „kompatibilní“ prakticky se všemi typy fotoaparátů, a proto není nutné měnit je při změně značky jako objektivy. Koupě stativu je rozhodnutím, které vás může na fotografických toulkách provázet i desítky let.

Chtělo by se říci, že ideální je koupit ten nejlepší, největší a nejstabilnější stativ. Ano, pokud se chcete s takovým stativem tahat a investovat do něj, proč ne. Ale třeba nemáte ambice fotografovat teleobjektivy divou zvěř. Pak je vhodnější vybrat stativ menší a lehčí, který bude dostačující pro vaše potřeby. A díky jeho skladnosti a hmotnosti ho budete i častěji využívat. Vždy je lepší menší stativ, který sice za 5 let vyměníte, ale který využíváte, než výborný profi stativ, který vám bude 5 let ležet ve skříni. Pokud tedy máte digitální zrcadlovku, pokročilý kompakt, nebo i profi přístroj s obřím teleobjektivem, je dobré vybrat stativ, který stačí (a pár let bude stačit) vašim potřebám, ale není zbytečně předimenzovaný.

Stativ totiž není jen pro profesionály, ale využije ho prakticky každý, kdo to s fotografováním myslí trochu vážně. Třeba v makrofotografii je nezbytností, krajina ze stativu nabízí nové obzory a hlavně, když už si dáte práci s postavením stativu, zamyslíte se i nad kompozicí a přestanete jen tak „cvakat od boku“. Na kreativní fotografii využívající delší časy můžete bez stativu rovnou zapomenout.

O technologiích a výbavě stativů si můžete přečíst ve stále aktuálním článku Výber profesionálneho statívu. Dnes se víc než na technické detaily zaměříme na to, co trh nabízí, a k čemu jsou různé druhy stativů dobré.

Různé druhy stativů

Stativy nemají přesně vymezené škatulky jako třeba zrcadlovky, kde je jasná hranice mezi amatérskými, poloprofi a profi modely. Stativů je celá škála od malých po velké, od levných po drahé, od těžkých po lehké a liší se i konstrukcí. Na jednu stranu je to dobře, protože máte široký výběr, na druhou stanu se stativy dají hůře porovnat. Pro výběr stativu je často rozhodující konstrukce a velikost nebo hmotnost.

Stativ – tedy to, na co v terénu postavíte fotoaparát – tvoří většinou dvě části: nohy a hlava. Jejich konstrukce stativ do velké míry předurčuje k různým využitím. Navíc můžete koupit nohy a hlavu zvlášť a postavit tak vlastní stativ. Kreativitě klade meze jen zdravý rozum, protože nohy i hlava mají určitou nosnost, která určuje, jak těžkou výbavu lze nasadit aniž by stativ ztrácel stabilitu. Mělo by tedy platit, že nosnost hlavy je větší, než kolik váží váš fotoaparát (s nasazeným příslušenstvím) a nosnost nohou je větší ještě o hmotnost hlavy. Nemá tedy příliš smysl nasazovat hlavu s nosností 10 kg a hmotností 1 kg na nohy s nosností 5 kg, protože bez ohledu na nosnost hlavy, nosnost celku pro fotoaparát bude jen 4 kg. Samozřejmě čím větší nosnost, tím stabilnější stativ lze předpokládat.

Nohy stativu jsou vždy tři. Pokud má stativ jedinou nohu, není to stativ, ale monopod. Těmi se dnes zabývat nebudeme. Mezi nohama může mít stativ výsuvnou středovou tyč, která ještě o kus zvýší výšku v rozloženém stavu. Jejím vysunutím ale utrpí stabilita. Hlava stativu může být kulová – u té povolením jedné páčky či šroubu uvolníte pohyb fotoaparátu ve všech směrech – nebo dvou či třícestná, kterou lze otáčet kolem každé osy samostatně. Na hlavě bývá u většiny stativů úchyt na rychloupínací destičku, kterou přiděláte šroubem na fotoaparát a celek na stativ jen jednoduše nasazujete.

Ohebné ministativy

Tato skupina stativů nemá tradiční několikadílné vysouvací nohy, ale z „chapadla“ složená z mnoha malých dílků, případně z jednoho ohebného kusu. V terénu se pak podobný stativ nestaví na zem (vzhledem ke své velikosti by zmizel ve vyšší trávě), ale nohama se omotá například kolem větve, nebo postaví na kámen, kde mu nedělá problém nerovný povrch. Takové řešení samozřejmě není příliš pevné a stabilní, proto se vyrábí v malých velikostech a většina modelů je určena pro kompaktní fotoaparáty. Byť výjimky se najdou a pár modelů by mělo udržet i digitální zrcadlovky. Tento stativ lze doporučit jako skladné cestovní řešení ke kompaktním fotoaparátům, případně ultrazoomům. Plnohodnotný stativ tradiční konstrukce v žádném případě nenahradí, ale jako doplněk na cesty, kde velký stativ vzít nemůžete, může být tento trpaslík užitečný a posloužit i majitelům zrcadlovek. Vzhledem k celkově ohebné konstrukci také nemají tyto stativy tradiční hlavu a fotoaparát se šroubuje přímo na nohy, nebo dodává výrobce vlastní rychloupínací řešení. Nejznámější ohebné stativy vyrábí firma Joby pod názvem Gorillapod – v různých velikostech a s různou nosností, ale na trhu jsou i jiní výrobci. Klon Gorillapodu nabízí třeba Solid.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace