Po nedávných novinkách v podobě nových DSLR základní řady Alpha A230, A300 a A380, je tu zástupce střední třídy a to hned ve dvou provedeních s označením A500 a A550. Obě zrcadlovky jsou v podstatě shodné, liší se pouze použitým snímačem a dvěma funkcemi. My se v dnešním testu podíváme na tu „vyšší“, tedy DSLR s 14Mpix snímačem.

Živý náhled neboli Live View

Živý náhled na DSLR již není novinkou a zcela se v zrcadlovkách zabydlel. Přináší to s sebou určité nevýhody (rychlejší vybití baterie), ale také výhody (při makru ranní rosy nemusíte mít mokrá kolena). Zobrazení je čisté, jemné a kontrastní. Do zobrazení se promítají AF body a při změně hodnot jednotlivých funkcí je patrný jejich vliv na výslednou fotografii ještě před expozicí. Spolu s výklopným LCD je toto významný pomocník při nesnadných způsobech fotografování.

zobrazení přes hledáček zobrazení přes živý náhled

Živý náhled je možný zobrazit ve čtyřech různých variantách.

zobrazení bez informací zobrazení s info
zobrazení s více info zobrazení s histogramem

Snad bych ještě zmínil jednu zvláštní funkci, nebo rovnou dvě. Nejsou tak neznámé, objevily se totiž již dávno u kompaktů. Jedná se o funkci rozpoznání a ostření na obličej. Zobrazí se právě při zapnutí živého náhledu. Detekce obličeje je schopna zaznamenat a zaostřit přednostně na obličeje. Detekce úsměvu je funkce s automatickou expozicí. Zachytí, zaostří a hned automaticky exponuje (nemusíte mačkat spoušť), pokud úsměv dosáhne určité úrovně, kterou si můžete nastavit. Je to celkem úsměvná funkce (však se také úsměvu týká).

zobrazení funkcí i s detekcí obličejů a úsměvu zachycení úsměvu
zaostření před automatickou expozicí nastavení intenzity úsměvu

Ještě bych chtěl zmínit funkci telekonvertoru. Tato funkce telekonvertoru nabízí „zvětšení“ ohniska 1,4× a 2× (jako při použití opravdového konvertoru). Nejedná se však o žádné softwarové přepočítávání a navyšování rozlišení. Znamená to, že fotoaparát udělá výřez ze základního snímku v plném rozlišení. Při nastavení 1,4× tak dostanete například u objektivu 200mm snímek jakoby fotografovaný ohniskem 280mm (200×1,4), jen s tím rozdílem, že velikost snímku už není 14MPix ale 7,4MPix (3344×2224 pixel). Při nastavení 2× budete mít snímek „focený 400mm teleobjektivem“ (200×2) ale v rozlišení 3,5MPix (2288×1520 pixel). Využijí ji asi hlavně lidé, kteří si nechávají dělat fotografie přímo z karty. Stejného efektu totiž docílíte v jakémkoliv grafickém editoru, který umí ořezávat fotky.

zvětšení 1,4x zvětšení 2x

Čip a ISO

Snímacím prvkem je snímač Exmor™ CMOS s rozlišením 14,3 MPix (4592×3056pixel), pravděpodobně je stejný jako v A380 a možná i A350. Alespoň rozlišení je stejné. Rozdíly mohou být v novém zpracování obrazu pomocí Bionz procesoru. Velikost čipu je 23,5×15,7 mm (typ APS-C). Poměr stran je 3:2, ale lze přepnout na 16:9 (rozlišení 4592×2576 pixel). Čip je osazen pružně a kombinuje dvě technologie – stabilizaci obrazu a protiprachový systém. Optický stabilizátor obrazu Super SteadyShot INSIDE umožňuje využívat optické stabilizace v kombinaci s libovolným objektivem, a to i s těmi starými a nekompatibilními. V plném rozlišení má RAW snímek 4592×3056 pixel, což to stačí na fotografii o rozměrech 39×26 cm v rozlišení 300dpi, případně 60×40 cm při rozlišení cca 200dpi. Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 a 12800 ISO. Čtete správně, ISO 100 v nabídce není. V následujících ukázkách vidíte, jak se hodnota ISO projeví na šumu u snímku v podvečerním světle, ve stínu odpoledne a na sluncem osvícené ploše.

podvečer                ve stínu                    na slunci

Jak je z ukázek patrné u večerních snímků do ISO 800 je šum neznatelný, při 1600 jemný, při 3200 již viditelný a začíná mít vliv na kvalitu kresby, při 6400 dochází již k degradaci kresby. Při ISO 12800 je ve tmavých plochách kresba v podstatě neznatelná a objevují se v ní barevné vady. U denních snímků ve stínu je situace podobná, do 800 neznatelné, při 1600 jemné, při 3200 viditelné, při 6400 se šum začíná zvýrazňovat a dochází k degradaci kresby. Při 12800 se šum začíná shlukovat a kresba v tmavších místech je degradována. Při snímcích na světle je šum do ISO 1600 v podstatě neznatelný. Při 3200 jemný, při 6400 viditelný a při 12800 je již výrazný šum s barevnými vadami. Vše je posuzováno při zobrazení 1:1. Při rozlišení 14MPix je tak možné případným zmenšením fotografie ( např. pro formát 15×10cm stačí 1770×1180pixel ) docílit určitého snížení šumu. Přesto třeba ISO 12800 je opravdu diskutabilní svojí použitelností. Snad pouze pro umístění na web a i to po nutné úpravě šumu v nějakém editoru. Možná mohl raději výrobce zachovat ISO 100 a nebo jako u A700 udělat více kroků při nastavování jednotlivých hodnot (100,125,160,­200,250,320…). U A550 je celkem strohé a skokové.
V plném rozlišení má RAW i JPG snímek 4592×3056 pixel, což stačí na fotografii o rozměrech 39×26 cm v rozlišení 300dpi, případně 60×40 cm při rozlišení cca 200dpi. Kvalita JPG je rozlišena na 2 typy a to jemná a standard. Kromě toho lze ještě využít kombinací RAW+JPG. Ukládat snímky lze na SD karty, Memory Stick PRO Duo a Memory Stick PRO-HG Duo (4GB, 8GB, 16GB a 32GB). Pro představu kolik dat uložíte na kartu je zde následující tabulka:

1 GB 2 GB 4 GB 8 GB 16 GB
JPG standard 242 512 1015 2039 4136
JPG jemný 174 368 730 1467 2975
RAW + JPG 49 105 210 423 860
RAW 70 149 296 596 1210

Memory Stick™ PRO-HQ Duo HX 32GB má dokázat uložit až 270 fotografií ve formátu RAW+JPEG/L (12M) za minutu, je dodáván s USB adaptérem a je ideální pro uživatele, kteří vyžadují vysokorychlostní přenos dat: přibližně 1700 snímků v L (12M) velikosti ve formátu RAW+JPEG za 26 minut. Při pohledu na čísla v tabulce si vzpomínám, že to není tak dávno, co nám stačilo i 36 snímků na kinofilmu…

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    17.12.2009 08:45

    Petře myslím že nástupce uvidíme hned v lednu

  • Jan Pešek
    Jan Pešek
    17.12.2009 12:14

    Bezva recenze, technofetišisté budou nadšeni a mají co pitvat, těšit se mouhou na recenzi nástupce A 700 někdy časem, pro mě osobně je a 550 krokem vpřed od předcházejících modelů. Moc bych prosil zástupce firmy Sony, aby už konečně vyrobili něco pro Taffeyho,jinak nám tu houkne. Hezký Vánoce všem.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    18.12.2009 11:36

    pro Taffyho bude nová A750

  • LB.666
    LB.666
    03.01.2010 23:44

    displej vyklápěcí ale taky vyčnívající přes profil těla s nemožností otočit ho k tělu při transportu a vlastně i při focení na výšku a případné focení autoportrétu je jeho vyklopení nic neřešící
    kdejakej "blbej" kompakt je v tomhle směru "dokonalej
    a zas svítí do oka displej když chci udělat korekci expozice a zas se po odfocení musí namáčknout spoušť než se zmáčkne +/- tlačítko nebo vás to hodí do galerie fotek
    ty soňáci se snad vyžívaj v házení klacků pod nohy co se ovládání týče
    a teď ještě dali zap. vyp. páčku tam kde dřív bylo korekční kolečko - to je zubatý páčka zubatá a člověk věčně bere za něco co co nechce

  • Mirek 007
    Mirek 007
    14.01.2010 15:40

    Nevim proc se tady divite, ze alpha 700 neni dostupna, v cervenci byla totiz oficialne ukoncena vyroba.
    Chtel bych se zeptat, jestli nekdo porovnaval oba fotoaparaty proti sobe.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (28)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram