Bitva „šupin“ pro APS-C DSLR – Nikkor vs. Sigma
Až do nedávna držel monopol na poli „rybích ok“ vyvinutých pro DSLR o formátu čipu APS-C Nikkor AF 10,5/2,8G ED DX Fisheye. V současnosti do těchto „výsostných vod“ vplula i Sigma se svým želízkem v ohni - Sigmou AF 10/2,8 EX DC HSM Fisheye. Jako první v ČR vám přinášíme nejen podrobný test této novinky, ale také přímé srovnání jediných dvou zástupců této třídy na trhu. Jak to celé dopadlo, se dočtete na v následujícím článku!
Ukázkové snímky (Sigma)
Všech 10 snímků je k dispozici v plném rozlišení ke stažení. Při převodu z RAW do JPG formátu v programu Nikon Capture NX 1.3 bylo provedeno pouze vyvážení bílé a doostření na úroveň „normal“ bez korekce chromatické aberace. Poté byly fotografie komprimovány na takovou úroveň, aby nebyl poznat rozdíl mezi originálem a komprimovaným snímkem.
fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/2500 s
clona: f2,8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: výborná ostrost uprostřed snímku; jen mírnější
pokles směrem k rohům
fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/160 s
clona: f16
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: relativně měkčí kresba vlivem difrakce po velkém
zaclonění; velmi dobré zvládnutí přímého slunečního protisvětla
s minimálním výskytem reflexí
fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/1250 s
clona: f2,8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: výborná kresba uprostřed snímku s relativně mírným
poklesem v okrajových částech záběru
fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/50 s
clona: f8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: velmi dobrá ostrost v celém rozsahu snímku
fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/320 s
clona: f9
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná kresba
v celém snímku
fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/400 s
clona: f4
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: velmi dobrá ostrost v místě zaostření (ventil
hydrantu); velmi výrazné zhoršení kresby směrem k okrajům vlivem
„ohnutí“ roviny ostrosti („field curvature“) při velmi malé
vzdálenosti od roviny čipu; průměrná kvalita bokehu
fotoaparát: Nikon D80
čas: 30 s
clona: f18
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: nepatrně měkčí kresba v celém rozsahu snímku vlivem
difrakce; dobré zvládnutí slabšího protisvětla
fotoaparát: Nikon D80
čas: 10 s
clona: f5,6
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: výborná ostrost v celém záběru
fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/400 s
clona: f8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: výborná úroveň kresby v celém
rozsahu snímku
fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/125 s
clona: f11
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10 mm (EQ 15 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná kresba včetně
okrajových částí
Shrnutí a závěr
V přímém střetu mezi Nikkorem AF 10,5/2,8G ED DX Fisheye a Sigmou AF 10/2,8 EX DC HSM Fisheye je dobojováno. Na závěr si tedy shrňme nejdůležitější poznatky.
Mechanické zpracování obou testovaných objektivů je na velmi dobré úrovni. Sigma má ovšem navrch ve dvou vlastnostech. Tou první je vlastní mechanismus AF, který jednak umožňuje manuální zásah do AF bez nutnosti přepnutí do MF režimu, ale hlavně dovoluje využití AF na tělech bez vlastního ostřícího motorku (např. Nikon D60 aj). Druhou je pak výborné řešení převlékací krytky, která plní svou úlohu mnohem lépe než krytka Nikkoru. V samotné rychlosti AF nebo ovladatelnosti v MF módu pak nenajdeme mezi Nikkorem a Sigmou výrazné rozdíly. V ostrosti při klasickém použití je lepší Sigma díky lepšímu výkonu na nejnižších clonách – v rozsahu f2,8 – f4. Při zaostření na velmi malou vzdálenost (pod cca 1 m od roviny senzoru) se však jasným vítězem stává Nikkor díky velmi velké neostrosti Sigmy na okraji snímku (blíže viz výše). Celkově je tedy kresba Sigmy lepší ve většině situací, avšak „na blízko“ se stává takřka nepoužitelnou. Nikkor naproti tomu nabízí horší úroveň ostrosti „na dálku“, ale poradí si dobře i s velmi blízkými objekty. Chromatická aberace je pak velmi výrazná u obou „rivalů“ bez výraznějších vzájemných rozdílů v praktickém nasazení. Extrémní úrovní soudkovitého zkreslení oba zástupci dokonale zapadají do své kategorie a není jim možné v tomto ohledu nic vytknout. Vinětace může být u Nikkoru i Sigmy rušivá především při odcloněném objektivu, přičemž je viditelně výraznější u Nikkoru. Nad f4 pak vinětace nepředstavuje u obou konkurentů žádný problém. V protisvětle nemůžeme ani jeden z testovaných objektivů označit za výborný. Lepší volbou se ale opět stává Sigma díky menší tvorbě reflexí a lepšímu přenosu kontrastu jak se sluncem v záběru tak při noční fotografii s pouličním osvětlením. U obou soupeřů pak musíme počítat pouze s průměrnou kvalitou bokehu.
Na samotný závěr srovnávacího testu zbývá uvést poslední, avšak pro amatérského fotografa velmi důležitý parametr, a tím je cena. Ta se v současnosti na internetových obchodech pohybuje u Nikkoru kolem 19 000 korun a u Sigmy kolem 15 000 korun. Rozdíl je tedy přibližně 4000 korun. Nikkor se ukázal v průběhu testu jako solidní zástupce své třídy, ovšem novinka od Sigmy dokázala být srovnatelná nebo lepší ve většině testovaných vlastností. Nikkor získal jediný výrazný „skalp“ v kresbě při velmi malé zaostřené vzdálenosti. Osobně tedy považuji v poměru cena/výkon jako lepšího z obou „rivalů“ Sigmu a to především díky stejným nebo lepším výkonům v drtivé většině situací při běžném využití „šupiny“.
Závěrem bych chtěl poděkovat firmám Nikon (www.nikon.cz) a Hama (www.sigma-foto.cz) za zapůjčení objektivů k redakčnímu testu. Děkuji.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruByl jsem teď nějakou dobu bez přístupu k internetu, takže se omlouvám za docela pozdní odpověď. Takže pěkně za sebou:
Add verdikt: Zdůraznil bych v něm slovo "osobně". Každý používá objektivy trochu jiným způsobem - včetně mě. Někdo požaduje od skla "to", jiný "ono". Konečný verdikt v tomto případě vzniknul tak, že jsem si dal dohromady všechny testovací snímky, které jsem Nikkorem i Sigmou vyfotil a porovnal jsem si počet snímků, kde byl lepší Nikkor nebo Sigma a kde nebyl výrazný rozdíl. Ale v žádném případě to není dogma! To by se test mohl skládat jen z této věty. Proto také nejsem příznivcem krátkých recenzí s nějakým výsledkem v procentech, hvězdičkách nebo bodech na konci. Upřímně jsem rád, že se v komentářích objeví i jiné názory!
Add Peleng a další skla: Do testu nebyly tyto objektivy z několika důvodů. Tím prvním je, že jde o kinofilmová skla, tudíž by se porovnávaly "jablka" a "hrušky". Pokud jde o Tokinu AF 10-17/3,5-4,5 DX, dobře jsem věděl o její existenci, ale není pochyb že jde o úplně jinou třídu objektivu - s proměnlivou ohniskovou vzdáleností. A srovnávat "zoom" s "pevným ohništěm" je dle mého názoru dosti neobjektivní. Druhým důvodem je organizace testů. Sehnat ve stejnou dobu pro tak podrobný test (doba trvání cca 3 týdny) dva objektivy už není snadné - natož tři a více.
Výborný srovnávací test, poctivá práce! Díky.
no kinofilmový peleng je díky aps-c použitelný ;), takže to je maximálně hruškojabko a srovnání by rozhodně neškodilo
Děkuji i já za test.Na adrese www.virtualczech.cz je 99% panoramat vytvořeno práve Nokkorem 10,5 mm.
Nyní zvažuji testnout i Sigmu.
MH
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.