Bitva „šupin“ pro APS-C DSLR – Nikkor vs. Sigma

Až do nedávna držel monopol na poli „rybích ok“ vyvinutých pro DSLR o formátu čipu APS-C Nikkor AF 10,5/2,8G ED DX Fisheye. V současnosti do těchto „výsostných vod“ vplula i Sigma se svým želízkem v ohni - Sigmou AF 10/2,8 EX DC HSM Fisheye. Jako první v ČR vám přinášíme nejen podrobný test této novinky, ale také přímé srovnání jediných dvou zástupců této třídy na trhu. Jak to celé dopadlo, se dočtete na v následujícím článku!

Ukázkové snímky (Nikkor)

Všech 10 snímků je k dispozici v plném rozlišení ke stažení. Při převodu z RAW do JPG formátu v programu Nikon Capture NX 1.3 bylo provedeno pouze vyvážení bílé a doostření na úroveň „normal“ bez korekce chromatické aberace. Poté byly fotografie komprimovány na takovou úroveň, aby nebyl poznat rozdíl mezi originálem a komprimovaným snímkem.

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/1250 s
clona: f2,8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: velmi dobrá ostrost ve středu snímku; výrazný pokles ostrosti v rozích

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/200 s
clona: f8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: výborná ostrost v celém rozsahu záběru

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/640 s
clona: f6,3
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: výborná úroveň kresby včetně okrajových částí

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/160 s
clona: f10
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná ostrost v celém rozsahu záběru; větší výskyt „prasátek“

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/40 s
clona: f18
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: mírně měkčí kresba vlivem negativního vlivu difrakce po velkém přiclonění

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/80 s
clona: f10
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná ostrost v celém snímku

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/800 s
clona: f2,8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: velmi dobrá úroveň středové ostrosti s citelným poklesem v okrajových částech záběru

fotoaparát: Nikon D80
čas: 15 s
clona: f10
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná kresba v celém rozsahu snímku; dobře zvládnuté slabší protisvětlo

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/1250 s
clona: f4
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: výborná kresba uprostřed záběru; relativně výrazný pokles ostrosti v rozích

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/320 s
clona: f7,1
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 10,5 mm (EQ 16 mm)
komentář: výborná kresba v celém rozsahu záběru

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    19.06.2008 13:34

    Byl jsem teď nějakou dobu bez přístupu k internetu, takže se omlouvám za docela pozdní odpověď. Takže pěkně za sebou:

    Add verdikt: Zdůraznil bych v něm slovo "osobně". Každý používá objektivy trochu jiným způsobem - včetně mě. Někdo požaduje od skla "to", jiný "ono". Konečný verdikt v tomto případě vzniknul tak, že jsem si dal dohromady všechny testovací snímky, které jsem Nikkorem i Sigmou vyfotil a porovnal jsem si počet snímků, kde byl lepší Nikkor nebo Sigma a kde nebyl výrazný rozdíl. Ale v žádném případě to není dogma! To by se test mohl skládat jen z této věty. Proto také nejsem příznivcem krátkých recenzí s nějakým výsledkem v procentech, hvězdičkách nebo bodech na konci. Upřímně jsem rád, že se v komentářích objeví i jiné názory!

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    19.06.2008 13:43

    Add Peleng a další skla: Do testu nebyly tyto objektivy z několika důvodů. Tím prvním je, že jde o kinofilmová skla, tudíž by se porovnávaly "jablka" a "hrušky". Pokud jde o Tokinu AF 10-17/3,5-4,5 DX, dobře jsem věděl o její existenci, ale není pochyb že jde o úplně jinou třídu objektivu - s proměnlivou ohniskovou vzdáleností. A srovnávat "zoom" s "pevným ohništěm" je dle mého názoru dosti neobjektivní. Druhým důvodem je organizace testů. Sehnat ve stejnou dobu pro tak podrobný test (doba trvání cca 3 týdny) dva objektivy už není snadné - natož tři a více.

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    19.06.2008 17:23

    Výborný srovnávací test, poctivá práce! Díky.

  • JH 1
    JH 1
    19.06.2008 22:25

    no kinofilmový peleng je díky aps-c použitelný ;), takže to je maximálně hruškojabko a srovnání by rozhodně neškodilo

  • martin hrdlicka
    martin hrdlicka
    20.06.2008 11:14

    Děkuji i já za test.Na adrese www.virtualczech.cz je 99% panoramat vytvořeno práve Nokkorem 10,5 mm.
    Nyní zvažuji testnout i Sigmu.
    MH

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (32)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram