Konečně jsme se dočkali. Olympus E-3, nástupce profesionálního E-1, je zde. Olympus E-3 je momentálně nejrychlejší digitální zrcadlovkou na světě a jistě osloví fotografy svojí kvalitou zpracování i technickými vlastnostmi.

Snímací funkce

Fotoaparát zapneme zapuštěným páčkovým vypínačem na zadní stěně E-3. Při každém zapnutí aktivujeme proces ultrazvukového čištění CCD senzoru. Po dobu tohoto procesu bliká modrá kontrolka SSWF. Je-li na voliči režimů zvolen některý z režimů „P“ program, „A“ Priorita clony, „S“ priorita času závěrky a „M“ manuální nastavení můžeme fotografovat podle vlastního nastavení většiny parametrů. V případě režimu „P“ tento nastavuje optimální clonu a čas v závislosti na použitém objektivu. Právě při drobných změnách expozice a ostatních parametrů oceníme pomocný displej. Nejvíce však, pracujeme-li na stativu se živým náhledem. E-3 nabízí fotografovi zcela volnou ruku při řízení kvality snímku. V širokých mezích lze nastavit všechny důležité i méně důležité parametry obrazu. Lze ukládat snímky ve formátech RAW a JPEG, nebo též kombinovaně. Snímky se ukládají na paměťové medium správně orientované. E-3 je vybavená senzorem polohy fotoaparátu, který je v činnosti i při prohlížení snímků.

Zvláštní pozornost si zaslouží stabilizace. Je realizována jako stabilizace čipu, tedy jsou stabilizovány veškeré možné nasazené objektivy a příslušenství. Stabilizace má dvě možné volby. Jedna je pro fotografování běžné scény a stabilizuje obraz ve všech směrech. Druhá je pro fotografování pohybujícího se objektu (např. jedoucího automobilu a stabilizuje pouze ve vertikální rovině. Výsledky jsou výborné, snímky se stabilizací prvního typu jsou v ukázkách se všemi parametry, není problém v ruce udržet ani 1/15 sec při delším ohnisku (tedy mojí roztřesenou rukou). Při zapnuté stabilizaci jsem nezaznamenal žádné zhoršení obrazu.

Expozici nám dovolí E-3 nastavit v programových nastaveních od 60 sec.-1/8000 sec. s možností korekcí +/- 5 EV po 1/3EV, 1/2 EV, nebo 1EV. V režimu „S“ a „M“ lze nastavit dlohé časy B (bulb). Vynikající je synchronizace s bleskem v rozsahu časů 1/250 až 1/8000. To by mělo stačit na většinu situací. Logika nastavení funkcí vyvedených na tlačítka je jednoduchá. Namáčkneme tlačítko měněné funkce a kruhovým voličem nastavíme parametr na správnou hodnotu. Celou operaci sledujeme pohodlně na TFT displeji či pomocném displeji nebo na displeji v hledáčku. Při použití samospouště máme volbu mezi zpožděním 2 a 12-ti sekundami.

Menu – Menu má dva způsoby nastavení. Rychlé, přímo na displeji a klasické, vstupem do menu. Zde můžeme nastavovat další nástroje, které pomohou k vyladění snímků. Například nastavení vyvážení bílé Automaticky, na barevnou teplotu (2000 – 14000 K), přednastavené na symboly Slunce, Zamračeno, Stín, Žárovka, Zářivka (3 polohy) a ručně, jedním dotykem. Je možné pořídit snímky v černobílé stupnici i za použití imitace filtrů nebo s možností tónování v sépiových odstínech. Poměrně široké možnosti vlastního doladění snímku nabízí možnost korekce ostrosti, kontrastu, sytosti barev (saturace) a gradace snímku. Nastavit lze též barevný profil sRGB a Adobe RGB.

Zpětné přehrání snímků

Zpětné přehrání snímků spustíme tlačítkem přehrávání. Náběh prvního snímku je rychlý, stejně jako jeho zvětšení při prohlížení (až 10×). Obrázky na displeji jsou jasné a lze na nich dobře posoudit barvu a ostrost. Pro kontrolu expozice je možné zapnout funkci histogramu, nebo zvýraznění přepalů. Mezi jednotlivými snímky se pohybujeme šipkami a prodlevy nejsou delší než 0,1 sec. Po připojení příslušného kabelu do sdruženého konektoru v E-3 lze přehrát na TV nebo přímo tisknout na tiskárně. Pro přehrání snímků do PC je E-3 vybavená rychlým portem USB 2.2. Snímky lze v PC zpracovat dodaným softwarem OLYMPUS Master 2, „mluvícím“ česky. Tento software umožňuje i poměrně přehlednou archivaci snímků. Pro náročnější úpravy je však lépe používat profesionální software.

Menu – zde můžeme obrázky otáčet, uzamknout snímky proti přemazání, formátovat paměťovou kartu, tisknout přímo na tiskárně (PictBridge kompatabilní) atd.

Ovládání funkcí fotoaparátu (SETUP)

Ovládání režimů snímání a zpětného přehrání je již popsáno v předchozích odstavcích. Nastavení ostatních funkcí je vidět v animaci. Volba jazyků již v základu obsahuje češtinu.

Výkony (provozní časy)

Údaje jsou zaokrouhlené vypočtené průměry z 10-ti měření. Po zapnutí udělá E-3 první snímek do 0,6 sec. Bez předchozího zaostření je snímek hotový za 0,3 sec. S nastavenými hodnotami (s namáčklou spouští) není zpoždění v mých podmínkách měřitelné. Při sérii snímků je prodleva mezi snímky pod 0,2 sec. S použitím blesku lze snímat rychlostí 3 obr./sec. V RAWu lze snímat až 16 snímků. Následuje kratší prodleva (cca 20 sec) na uložení snímků. Prohlížení snímků má při nejvyšším rozlišení snímků prodlevu max. 0,1sec.Výdrž baterie byla vynikající.

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu je u E3 ve spojení s novým objektivem Zuiko 12–60 vynikající. Snímky pořízené E-3 mají velmi dobrou dynamiku obrazu, dobré barevné podání, ostrost i kontrast. Aberace je zcela zanedbatelná. Detaily na snímcích vyniknou zvláště použitím režimu RAW. Málokdy jsem na nich objevil rušivé „přepaly“. Převod do černobílé stupnice zvládne E-3 skvěle. Se šumem se vypořádal E-3 podobně jako u modelů E-410 a E-510, ovšem účinek šumového filtru E-3 je z nich zatím nejlepší. Srovnejte s testem E-410, kde docházelo k viditelné ztrátě ostrosti a detailů. To se v této míře u E-3 neděje. Šum logicky kolísá s tonalitou snímku. Pokud chceme tu nejvyšší ostrost a maximum detailů filtr vypneme a dostaneme z čipu maximum. Vliv stabilizace na snímek je popsána výše. Celkově je obraz z E-3 skvělý. Nebyl problém s přemírou odrazů, ani se závojem. Výrazně se mně opět líbilo podání černobílých snímků.

Příslušenství

K nasazení na E-3 lze použít příslušenství z celého E-systému. K E-3 bude v prodeji též bateriový grip.

OLYMPUS E-3 bateriový grip OLYMPUS E-3 objektivy E

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • cc355
    cc355
    13.01.2008 18:56

    Myslim si, že na focení makra např. se Sigmou 150mm/2,8 je to úplně nejlepší. Monitor se dá vyklopit a nemusí se ležet někde v blátě. taky crop 2x.... prostě 300mm se světelností 2,8...to nemá žádný jiný objektiv..(možná nikor 200mm + crop 1,5 = 300mm), ale světelnost je 4. Kvalita fotek (makro) je parádní viz. Rodriges...,na krajinky to asi nebude pro cenu originálních širokáčů, ale na to makro...bomba.:-) Pěkný večer

  • Radek Klimeš
    Radek Klimeš
    14.01.2008 18:19

    Autor clanku by mel byt trosku objektivni. Tohle ze je nejrychlejsi fotak na svete? A v ce? V padu ze stolu?

  • Marek Bubník
    Marek Bubník
    19.01.2008 01:03

    Tahle diskuse mi fakt nedá:
    Fotím na E1 pár let a komerčně, čili profesionálně (platí mi za to, a mám živnost)
    E3 je naprosto výborná idea, a věřím, že to hodně lidí s.r. :)
    Bohužel, české vlastnosti, mezi které pratří i závist a předsudky, mají v této diskusi opět zelenou, jak tak na to koukám.
    Běžte raději fotit :)

  • Zbyněk Buřival
    Zbyněk Buřival
    20.01.2008 00:14

    Koukám hejno odborníků zase promluvilo... Tato recenze se bohužel zcela nepovedla, nicméně např. na digineffu je lepší. Co mě zajímá je odolnost těla, poměr cena/výkon, rozumný skla a ne nějaké pseudoproblémy typu formát 4:3 nebo šum na iso1200.

    Zcela "neschopná" společnost jako Olympus jako první zavedla ultrazvukové čištění snímače a živý náhled. Nejúžasnější a nejskvělejší Canon a Nikon to svižně obšlehli a rovnou se pod tím objevilo "nové", "převratné" a "revoluční". E-3 prohraje v šumu na vysoké iso (pochopitelně), naopak zcela bez debaty konkurenci 40D a D300 rozdrtí v kvalitě ultrazvukového čištění a vodotěsnosti (ano vodotěsnosti, nikoliv odolnosti proti stříkající vodě). Stabilizovaný čip taky neurazí.
    Co se ceny týče, tak E-3 je hodně nový foťák, za půl roku bude cena taky jinde. Už těď vyjde set E-3 7-14, 12-60 a 50-200 zhruba nastejno jak 40D + 3 L-skla obdobného rozsahu od Canonu. Ano, Oly nemá FF foťák - otázka je kdo ho opravdu potřebuje? Kdo ze zdejších zavilých kritiků vlastní tělo dražší 70 tisíc? Moc ne, že?!

  • Jaroslav  Lazar
    Jaroslav Lazar
    14.03.2008 10:52

    Osobne soushlasim s "Basti", kdyz si vezmu co stoji 40D, je to v podstate to same, ale vlastne nesrovnatelne,,,k vyctu mala objektivu, chci rict ze ani Nikon, ani Canon nemaji takhle velky uceleny digitalni system, na ktery navic vyrabeji skla jini vyrobci napr. Sgma ci proslavena Leica, nehlede pres redukci pouzivat vyborna OM skla nebo jine pres redukci...Chyba ze nema kinofilmove pole....? Mozna...ale nikdy jsem to osobne nezaznamenal,,navic vsechny jejich objektivy jsou na to koncipovany, takze nedochazi k nejakym "divokym ohniskum" jako kdyz pouzijete 28-80 na napr. D200,haha. Skvelym prevodem 2x, da se dosahnout vynikajich vysledku . priklad..135/2.8 je razem 270/2.8 s vynikajicim obrazem,,,50/1.4 je 100/1.4. Pro me je olympus jasna volba, protoze spise pouzivam OM system, ale na E-1 hojne vyuzivam prave zminene objektivy, mejte se hezky....viva Oly......

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (309)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram