Zřízení fotokomory - rady

Přinášíme další pokračování seriálu o tvorbě vlastních černobílých fotografií. Tentokrát jsou tématem zvětšováky a praktické rady pro zřízení fotokomory. Jsem zvědav, zda nás černokomorníků bude někdy zase více, či jsme druh na vymření...

Základní popis zvětšováků MEOPTA a objektivů k nim

Účelem dnešního dílu není opisování sekce Historie z firemního webu Meopty (www.meopta.cz) kde najdete velmi kvalitně zpracovanou historii všech zvětšováků, ale spíše pokus o zamyšlení se nad tím, co už nebrat a co nám naopak skvěle poslouží. Samozřejmě zvětšováky nedělá jen Meopta, ale např. německý DURST a jiní. Zahraniční stroje jsou v našich zeměpisných šířkách však spíše popelkou, domácí produkce vede.

Magnifax Filtry

Je proto velice pravděpodobné že Váš první zvětšovák spatřil světlo světa v přerovské Meoptě. Stačí si projít inzerci a najdete desítky inzerátů. Zadarmo, za flašku, za pět set – to jsou nejčastější ceny kousků co strávily mnoho let na půdách nebo ve sklepích. Tři tisíce je cenový strop pro mladší přístroje z druhé ruky bez barevné hlavy a objektivu ve výborném stavu. Ceny nových zvětšováků se pohybují mnohem výš a asi je i zbytečné pořizovat si „fungláč“, když existuje takový převis nabídky. Přece jenom temnokomorníci jsou na ústupu (bohužel).

Takže Meopta vyrábí tři základní řady zvětšováků. Jsou to Axomat, Opemus a Magnifax. Liší se zásadně možností zpracovávaných formátů. Axomat je výlučně na kinofilm, Opemus umí i 6×6 a Magnifax 6×9. Samozřejmě s objektivem odpovídající ohniskové vzdálenosti. Rozdíl je i ve váze a „fortelnosti“ zpracování. Pozor tady platí, že těžší znamená většinou lepší (stabilnější). Důležitým parametrem je výkon žárovky – měl by být 150 W.

Projděme si nyní spolu se světelným paprskem cestu z wolframovéhu vlákna žárovky na fotopapír. 

  • První, co paprsku lemuje cestu dolů je černě vymalovaná plechová komora a na jejím konci kondenzor. Jedná se o masivní skleněné čočky zasazené do plechového rámečku, které rozptylují a vedou světlo k objektivu. Každý zvětšovák má ve výbavě jeden nebo dva kondenzory (jsou číslovány podle ohniskové vzdálenosti objektivu). Tady ale platí že kondenzor z 6×6 (9) lze používat i na kinofilm – dochází pouze k malému prodloužení doby osvitu.
  • Mezi kondenzorem a výřezem pro držák filmu by měl být šuplík na multigradační filtry. Toto umístění garantuje nesnížení optické kvality. Filtry lze nouzově používat i pod objektivem tak, že vymáčkneme červené sklíčko a klademe filtry na obroučku. Tady už ale ke zhoršení kvality dochází. Pokud je filtr v šuplíku paprsek se obarví a podle nové vlnové délky se projeví nebo neprojeví na multigradačním fotopapíru.
  • Dalším místem kam světlo doputuje je negativ. Pokud seženete zvětšovák, kde se negativ vkládá mezi dvě sklíčka, pryč s nimi. Ve fotokomoře zjistíte, že neexistuje něco jako čisté sklo. Ať děláte co děláte, najdete na něm prach, chloupky i otisky prstů. Vzhledem k blízkosti negativu se vše zaručeně ostře přenese na papír. Takže je potřeba obstarat si plechové rámečky na negativy. U kinofilmu fungují naprosto bezvadně, u středního formátu může být problém s rovností negativu. V tom případě lze nahoru dát antinewtonovské sklo. Pokud však máme plochý negativ, jde i s formátem 6×6 pracovat beze skel.
  • Paprsek prošel v rovině negativu a teď už se každé smítko v cestě nějak projeví na výsledku. Dalším koridorem je černý papírový měch a na jeho konci srdce a současně oko zvětšováku – objektiv.
  • V objektivu si paprsek užije lomu na několika spojných (a možná i rozptylných) čočkách. Konstrukce objektivu má zásadní vliv na jeho vlastnosti. Počet a pořadí čoček má své odborné názvy (např. triplet) i hovorové pojmy, většinou odvozené od toho, jak tyto objektivy pojmenovával Carl Zeiss. Pro nás je důležité vědět, že objektiv rozhodne o tom, jaká bude ostrost a celkové podání zvětšeniny. Prach na čočkách se neprojevuje jako tečky (tak se chová prach na negativu), ale spíše místním rozostřením. Přesto je potřeba mít po ruce štěteček na čištění a nepoužívat rukáv od košile jako utěrku. Vůbec nejhorší je ofukování (a následné poplivání) pusou. Gumový balónek je zázračný pomocník. Vlastní objektiv je zašroubován v plechovém košíčku, kde ho lze obrátit (když má měch malý rozsah).
  • No a po průchodu poslední čočkou jsou kostky neodvratně vrženy. Náš paprsek dopadne na fotopapír, kde udělá paseku ve stříbrné nebo bůhvíjaké vrchní vrstvě a připraví ji tak na koupel ve vývojce.

Co z výše uvedeného popisu plyne?

  • Zvětšovák musí zajistit rovinnost mezi negativem, objektivem a základní deskou. Toto je klíčový bod konstrukce a pokud není splněn nedosáhneme celoplošně ostrých fotografií.
  • Důležitá je světlotěsnost, aby neunikalo žádné falešné světlo škvírami, kolem šuplíku atd.
  • Podstatný vliv na komfort práce má hladký chod všech aretačních koleček.
  • Měch nesmí být jakkoli poškozen.

No a které výrobky splňují tyto náročné požadavky? Pokud bych měl radit s nejlepším vědomím a svědomím, tak bych doporučil řadu Magnifax od modelu 3a výše. Odpadají starosti pokud časem zkusíte větší formát (až do 6×9 cm) a jeho celková robustní stavba je zárukou stability a trvanlivosti. Proč až 3a – důvodem je ozubená tyč, která přesně aretuje a umožňuje lehké ovládání hlavy nahoru a dolů. Mimochodem u Magnifaxu 3a dostanete na desku zvětšeninu 30×40 (kinofilm, objektiv 50mm), takže odpadají cvičení s promítáním na stěnu a rozhašením pracně seřízené (gumové kladivo není výjimkou) rovinnosti. Netvrdím že Opemus nebo Axomat nebrat – ale i tady bych se držel novějších modelů (Axomat 4, Opemus 5) a u Axomatu opravdu zvažte nemožnost práce se svitkovým filmem. Pokud máte na začátek nějaký zvětšovák z kategorie za flašku, vůbec se ho nebojte. Dlouho jsem používal stařičký Opemus IIa s vymáčklým sklíčkem (na filtry) a i na takovém kousku se dají získat všechny potřebné temnokomornické návyky. Navíc zjistíte, že červené sklíčko je nepotřebné…

Horní kužel Kondenzor

Samostatnou kapitolu je výběr objektivů. Potkáte se nejčastěji s objektivy Belar a Anaret. Vzácněji s Meogonem (vše z Meopty). Každý může mít jiný závit pro našroubování, světelnost, ohniskovou vzdálenost, max. clonu. Vyrábělo se jich opravdu mnoho typů a jsou jich plné bazary. Základní rada je asi taková: Belar nebrat, Anaret musíte mít štěstí na dobrý kousek a Meogon už stojí skoro tolik co EL-Nikkor nebo Rodagon (to už jsou velmi kvalitní značky). Opravdu nečekejte jednoznačné doporučení, záleží na vaší peněžence a na štěstí natrefit v bazaru na dobrý kousek. Do začátků Anaret rozhodně stačí, hlavně aby to byl typ, který našroubujete do vašeho kalíšku.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Zednar
    Zednar
    24.06.2007 11:42

    Velmi pěkný článek, jasný a srozumitelný. Po přečtení asi zauvažuji o změně svého stařičkého Opemus IIa za novější Magnifax....

  • Zbyněk Riedl Zbynimír
    Zbyněk Riedl Zbynimír
    21.08.2007 22:12

    Parádní články, jelikož se o tuto oblast začínám zajímat, jsou velice pomocné a díky za ně. Chce se pouze dodat HOUŠŤ JEN HOUŠŤ:-)

  • Martin Vrabec
    Martin Vrabec
    07.11.2007 18:04

    Jo jo, to mně připomíná láta mládí, kdy to jinak nešlo, ale teď žijem nějak hekticky a není čas. Inu škoda, mám na komoru pěkné vzpomínky

  • Petr V.
    Petr V.
    08.01.2009 17:15

    mimochodem firma durst není německá ale italská....

  • Tea108
    Tea108
    15.11.2021 10:21

    Super, komoru mám... Díky za rady...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram