Zřízení fotokomory - rady

Přinášíme další pokračování seriálu o tvorbě vlastních černobílých fotografií. Tentokrát jsou tématem zvětšováky a praktické rady pro zřízení fotokomory. Jsem zvědav, zda nás černokomorníků bude někdy zase více, či jsme druh na vymření...

Praktické rady a zásady pro zřízení fotokomory

Měch Měch - sklíčko

Zařízení jsme podrobně probrali v minulém dílu, teď pár spíše ergonomických rad.

  • Pokud můžete, dejte za zvětšovák na zeď tmavou barvu, pohltí falešné světlo.
  • U veškeré chemie evidujte její stáří a kolik fotek jste v ní vymáchali (plocha snímků je to určující hledisko), abyste ji včas vyměnili za novou.
  • Pracovní prostor si uspořádejte logicky. Pokud jste pravák, tak nalevo zvětšovák, pak tři misky (pozor na nechtěnou kontaminaci) vývojka-přerušovač-ustalovač a nakonec nebo za sebe prací nádobu. Pinzety do misek, drobnosti logicky uspořádat.
  • Balík papírů otevírejte vždy jen potmě, vyndejte jeden a pak rozsviťte červené světlo. Naučte se rub a líc poznávat pohmatem. Ruce musí být čisté a suché. Prsty od ustalovače jsou nejjistější způsob jak zničit papír ještě před tím než ho naexponujete.
  • Vyvolejte a ustalte si jeden neexponovaný papír, na ten pak zaostřete. Vyndaný neexponovaný papír pak jen dáte na jeho místo a přímo exponujete (pokud máte zarážky lze to zvládnout ve tmě).
  • Buďte šetrní ke svým negativům, nenechte je navlhnout, zaprášit. Ihned po práci je ukliďte do trezorku.
  • NIKDY NEBUĎTE LÍNÍ VYNDAT RÁMEČEK S FILMEM PŘI POSUNU NA DALŠÍ POLÍČKO. Jen zvíře šoupá negativ tam a zpět mezi skly nebo plechy a nechá ho nenávratně odírat.
Rámeček
  • Kontrolujte si rovinnost zvětšováku. Nejsnadněji tak, že promítnete a max. zvětšíte perforaci kinofilmu. Pak změříte pravítkem co nejpřesněji rozteč horních okrajů děr ve směru horní-dolní a levá-pravá. Pokud není údaj stejný, je potřeba sjednat nápravu.
  • Sežeňte si náhradní žárovku.
  • Velké zvětšeniny se dělají na zem nebo na stěnu, tyč zvětšováku se vytočí do osy mimo desku nebo se o 90 stupňů obrátí zvětšovací hlava. Zkuste ale zatím vystačit s tím, co dostanete „na desku“.
  • Nenechte se unést možností dělat maxivýřezy. Výsledek nestojí za nic. Obzvlášť u kinofilmu je potřeba zvětšovat pokud možno celé políčko.
  • Nedělejte příliš mnoho fotek najednou, je potřeba vyladit každou zvětšeninu. Kolikrát tři dobré za večer jsou vynikající výsledek. Temná komora není o kvantitě, ale o kvalitě.
  • Dělejte ze začátku hodně proužkových zkoušek a zároveň si trénujte odhad. Po čase se mrknete na osvícenou desku a řeknete si – tohle bude osvit 50 sekund při f8.
  • Držte se osvitových dob 15 sekund až minuta, pokud možno při optimální cloně zvětšovacího objektivu
Miska a objektiv Ozubená tyč

Příští díl budeme věnovat fotografickým papírům, obzvlášť práci s těmi multigradačními.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Zednar
    Zednar
    24.06.2007 11:42

    Velmi pěkný článek, jasný a srozumitelný. Po přečtení asi zauvažuji o změně svého stařičkého Opemus IIa za novější Magnifax....

  • Zbyněk Riedl Zbynimír
    Zbyněk Riedl Zbynimír
    21.08.2007 22:12

    Parádní články, jelikož se o tuto oblast začínám zajímat, jsou velice pomocné a díky za ně. Chce se pouze dodat HOUŠŤ JEN HOUŠŤ:-)

  • Martin Vrabec
    Martin Vrabec
    07.11.2007 18:04

    Jo jo, to mně připomíná láta mládí, kdy to jinak nešlo, ale teď žijem nějak hekticky a není čas. Inu škoda, mám na komoru pěkné vzpomínky

  • Petr V.
    Petr V.
    08.01.2009 17:15

    mimochodem firma durst není německá ale italská....

  • Tea108
    Tea108
    15.11.2021 10:21

    Super, komoru mám... Díky za rady...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram