Zřízení fotokomory - rady
Přinášíme další pokračování seriálu o tvorbě vlastních černobílých fotografií. Tentokrát jsou tématem zvětšováky a praktické rady pro zřízení fotokomory. Jsem zvědav, zda nás černokomorníků bude někdy zase více, či jsme druh na vymření...
Praktické rady a zásady pro zřízení fotokomory
Zařízení jsme podrobně probrali v minulém dílu, teď pár spíše ergonomických rad.
- Pokud můžete, dejte za zvětšovák na zeď tmavou barvu, pohltí falešné světlo.
- U veškeré chemie evidujte její stáří a kolik fotek jste v ní vymáchali (plocha snímků je to určující hledisko), abyste ji včas vyměnili za novou.
- Pracovní prostor si uspořádejte logicky. Pokud jste pravák, tak nalevo zvětšovák, pak tři misky (pozor na nechtěnou kontaminaci) vývojka-přerušovač-ustalovač a nakonec nebo za sebe prací nádobu. Pinzety do misek, drobnosti logicky uspořádat.
- Balík papírů otevírejte vždy jen potmě, vyndejte jeden a pak rozsviťte červené světlo. Naučte se rub a líc poznávat pohmatem. Ruce musí být čisté a suché. Prsty od ustalovače jsou nejjistější způsob jak zničit papír ještě před tím než ho naexponujete.
- Vyvolejte a ustalte si jeden neexponovaný papír, na ten pak zaostřete. Vyndaný neexponovaný papír pak jen dáte na jeho místo a přímo exponujete (pokud máte zarážky lze to zvládnout ve tmě).
- Buďte šetrní ke svým negativům, nenechte je navlhnout, zaprášit. Ihned po práci je ukliďte do trezorku.
- NIKDY NEBUĎTE LÍNÍ VYNDAT RÁMEČEK S FILMEM PŘI POSUNU NA DALŠÍ POLÍČKO. Jen zvíře šoupá negativ tam a zpět mezi skly nebo plechy a nechá ho nenávratně odírat.
- Kontrolujte si rovinnost zvětšováku. Nejsnadněji tak, že promítnete a max. zvětšíte perforaci kinofilmu. Pak změříte pravítkem co nejpřesněji rozteč horních okrajů děr ve směru horní-dolní a levá-pravá. Pokud není údaj stejný, je potřeba sjednat nápravu.
- Sežeňte si náhradní žárovku.
- Velké zvětšeniny se dělají na zem nebo na stěnu, tyč zvětšováku se vytočí do osy mimo desku nebo se o 90 stupňů obrátí zvětšovací hlava. Zkuste ale zatím vystačit s tím, co dostanete „na desku“.
- Nenechte se unést možností dělat maxivýřezy. Výsledek nestojí za nic. Obzvlášť u kinofilmu je potřeba zvětšovat pokud možno celé políčko.
- Nedělejte příliš mnoho fotek najednou, je potřeba vyladit každou zvětšeninu. Kolikrát tři dobré za večer jsou vynikající výsledek. Temná komora není o kvantitě, ale o kvalitě.
- Dělejte ze začátku hodně proužkových zkoušek a zároveň si trénujte odhad. Po čase se mrknete na osvícenou desku a řeknete si – tohle bude osvit 50 sekund při f8.
- Držte se osvitových dob 15 sekund až minuta, pokud možno při optimální cloně zvětšovacího objektivu
Příští díl budeme věnovat fotografickým papírům, obzvlášť práci s těmi multigradačními.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruVelmi pěkný článek, jasný a srozumitelný. Po přečtení asi zauvažuji o změně svého stařičkého Opemus IIa za novější Magnifax....
Parádní články, jelikož se o tuto oblast začínám zajímat, jsou velice pomocné a díky za ně. Chce se pouze dodat HOUŠŤ JEN HOUŠŤ:-)
Jo jo, to mně připomíná láta mládí, kdy to jinak nešlo, ale teď žijem nějak hekticky a není čas. Inu škoda, mám na komoru pěkné vzpomínky
mimochodem firma durst není německá ale italská....
Super, komoru mám... Díky za rady...
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.