Základní a „nadstandardní“ vybavení fotokomory

Řešíte otázku: "Mám nebo nemám zkusit dělat fotky sám doma?" Pak by Vám mohl tento článek pomoci zjistit, co Vás vlastně čeká. Pokud jste sledovali minulé díly, tak už pravděpodobně máte doma vlastnoručně vyvolaný, usušený a zaarchivovaný negativ. Možná už máte i nějaký ten zvětšovák po taťkovi. Popišme si nyní základní i nadstandardní (rozuměj ne nezbytné, ale příjemné) vybavení fotokomory.

  • Místo na sušení fotek
  • Kachlíky v koupelně (nebo jinde). Pokud nemáte, tak skleněná deska (ne okno v obýváku, to byste mohli sušit naposledy). Na tento povrch plácnete vypraný RC papír, ten si pěkně okape a skoro vyschne. Než se sám sloupne a spadne na zem, je lepší ho dát doschnout na nějakou látku, která nepouští chloupky. RC papíry se nekroutí, neleští, nemění svoji velikost. Sušení barytových papírů je věda sama o sobě a také hlavní důvod proč tyto papíry nelze doporučit na první pokusy.
  • Pinzety
  • Dva kousky: jeden zůstává ve vývojce (označte si ho napořád) a druhým se odebírá z přerušovače a ponáší se do ustalovače. Nešetřete při nákupu (gumové koncovky jsou nezbytné), dbejte na to, abyste je občas umyli (stejně jako misky). S pinzetou se musí pracovat pohodlně a skoro naslepo. Musí to prostě přejít do krve. Jak začne člověk přemýšlet, proč má ve vývojce dvě pinzety a v ustalovači nic, tak je ještě potřeba trénovat…
  • Nůžky
  • Sehnat dnes kvalitní nůžky je celkem problém, v komoře jsou potřeba hlavně na chystání proužků a nebo když chcete mít jiný formát, než jste koupili, případně zvětšit celé políčko kinofilmu bez ořezu. Papíry se totiž dělají v poměru stran, který je vhodný pro středoformátové negativy 9×6 a 6×4,5. U kinofilmu vždycky musíme oželet buď část negativu, nebo trochu papíru.

Věci nezbytné pro práci s multigradačními fotopapíry (co to je si vysvětlíme později):

  • Buď
  • Multigradační filtry – pozor na levné sady, kde se musí kombinovat více filtrů, kvalitní sada do zvětšováku na negativ 6×6 vyjde na cca 800 Kč. Srdce pak krvácí, když tyto filtry musíte zastřihnout podle velikosti Vašeho šuplíku.
  • Anebo
  • Multigradační, nebo Barevná hlava zvětšováku – opravdu jiné kafe (hlavně pohodlí), ale za drahý peníz. Rozhodně pokud se vám podaří výhodný nákup z druhé ruky, tak barevná hlava má smysl i pro černobílou fotografii. Se sadou filtrů ale dosáhnete naprosto srovnatelných výsledků.

Věci zbytné (nadstandardní):

  • Maskovací rámeček
  • Teď se asi hodně divíte, že není v nezbytnostech, zásadní problém je v kvalitě. Opravdu kvalitní rámeček, který bude držet pravé úhly vyjde na několik tisíc. Ty levné (včetně 30×40 od Meopty) jdou zpravoúhlovat jen papírovou lepící páskou a umožňují většinou jen okraje do 1 cm. Navíc je otázkou vkusu, jestli se nám bílý okraj kolem fotky líbí. Někdo má mnohem raději elegantní černý (v některém z příštích dílů Vám povím, jak na to).
  • Spínací hodiny
  • Můžeme sice měřit jakýmikoli stopkami (na které v temnu uvidíme), nebo si v duchu počítat, ale investici do spínacích hodin s osvitovými čísly rozhodně doporučuji (zatím neřešte, proč vám budou osvitová čísla prospěšná, ale věřte že budou).
  • Tekoucí voda
  • Rozhodně je plus pokud ji v komoře máte.
  • Větrání
  • Nezdá se to, ale ne každému ustalovač voní, navíc výpary rozhodně zdraví nezpevňují.
  • Ostřící mikroskop
  • Opět vřele doporučuji. Zaostříte negativ přesně na zrno. Jakékoli jiné ostření je mnohem víc citové. Jde o to, že neostrá fotka může mít mnoho příčin a je potřeba vyloučit tu nejhloupější – špatné zaostření pod zvětšovákem. Navíc zvětšeniny z HP5tky si o ostré zrno přímo říkají, dává jim jejich neopakovatelné kouzlo.
  • Vyvolávací „akvárium“
  • Pokud nemáte dost místa, nebo máte problémy s teplotou, tak toto je velmi elegantní a poměrně finančně nenáročné řešení. Nic takového se neprodává, ale v každé dobré akvaristice vám dají kontakt na člověka, který lepí akvária pro rybičky. Takže nejtěžší je najít někde na internetu plánek, podle kterého se dá funkční akvárko na fotky postavit. Doporučuji postavit na rozměr papíru 30×24, nahoře musí být cca o 3 cm vyšší, slot tak 15 mm široký.
  • Pračka na papíry
  • Opět je potřeba na netu sehnat návod a vyrobit si svépomocí. Nezbytná podle mě až když budete dělat s barytem. RC podložka se pere velice snadno, je to v podstatě igelit a tak nenacucá chemii do sebe, jako papír baryt.
  • Látkové rukavice
  • Nejen do tanečních. Skvělé v tom, že si neopatláte miltigradační filtry a negativy, práce v rukavičkách je trochu obtížná – hlavně je nenamočit v chemii…
  • Fólie na rychlou proužkovou zkoušku a jiné blbinky
  • Prodávají se jich spousty, některé jsou i užitečné, ale většinou jde spíš o vyhozené peníze. Než bezhlavě nakoupit nepotřebné příslušenství, to radši vylepšit optiku, tam se „nic neokecá“.

Takže doufám, že jsem Vás neodradil a příště si povíme víc konkrétního o zvětšovácích a praktickém uspořádání fotokomory.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jan Laták
    Jan Laták
    30.05.2006 11:30

    S kroucením filmu ve zvětšováku jsem měl taky docela problémy, mám axomat 5 a vyřešil jsem je následovně. Koupil jsem si jeden diarámeček se skleněnou vložkou, která má antinewton úpravu. Diarámeček jsem prostě rozebral a jedno sklíčko opatrně vlepil papírovou lepenkou na vrchní část rámečku (sklíčko z diarámečku má zatraceně ostré kraje, tak je to nutné dobře oblepit, aby nedošlo k poškrábání negativu!). Takže teď negativ normálně vkládám do rámečku zvětšováku s tím, že vrchní sklíčko negativ perfektně vyrovná a díky antinewton úpravě sklíčka s kroužky nemám problémy. Co se čištění týče, je to relativně bez problémů, hlavně na negativ nehmatat rukama bez ochrany :). Jinak k čistění skel od prachu bohatě postačí stlačený plyn ve spreji (stejně tak i na čištění negativu), anebo obyč balónek určený k čištění fotoaparátů.

  • Jan Laták
    Jan Laták
    30.05.2006 11:33

    "Mamča s výměnnýma zádíčkama" :)))) Jo, to bych právě potřeboval ... jen ale, kde na to vzít? :)

  • thonik tonik
    thonik tonik
    10.12.2006 17:59

    Zdravim, dostal jsem od kamarada vetsi mnozstvi starickeho "Orwo NP 22" a chtel bych se zeptat, jakou vyvojku pro nej bude nejlepsi pouzit..

  • Robert Peca
    Robert Peca
    11.12.2006 13:27

    Dobrá standardní vývojka byla (a snad i je) Rodinal (Agfa, Orwo, Foma)/ R09. Bývala levná. Pohodlně se s ní pracuje, je už tekutá, neuvěřitelně trvanlivá (nepodléhá zkáze, pouze časem tmavne). Ředí se za studena (pipetou, typicky 1:40) vždy potřebné množství na jedno použití. Vyvolává přiměřeně kontrastně.
    Fajn jemnozrnnou, ale podstatně měkčí alternativou býval Atomal A49 (snad se neletu, ta paměť...). Ta ale byla drahá, po namíchání z prášku (typicky byl jeden sáček na litr a více, rozvažování je problém) se dala několikrát opakovaně použítˇ. Po použití se ale nespotřebovaná brzy kazila, takže vznikaly různé recepty, jako například lahvičkování koncentrátu do lékovek, potom ředění do slabšího roztoku na jedno použití.
    Co je na trhu dnes bohužel nevím, ale byl bych optimista, snad se moc nezměnilo.

  • Robert Peca
    Robert Peca
    11.12.2006 13:30

    Ještě je třeba poznamenat, že NP22 už nebyl to, co legendární NP20, ale i tak byl fajn. Ale pokud film nebyl tu značnou dobu skladován v mrazáku, čekal bych, že už bude mít znatelný závoj :-(

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram