Jak na fotografování aktu

Dostal jsem nabídku napsat článek o fotografování aktů tak, jak ho vidím já. Už jsem o tom přemýšlel delší dobu. Dotazů, jak a čím, bývá někdy více než dost. Moje první a nejdůležitější rada zní: "Musíte vědět, co chcete. Jít si za tím tvrdě a nedat na to, co říká okolí. Učit se dívat, studovat lidi a světlo každou možnou chvíli a pořád dokola zkoušet a zkoušet a co nejvíc se zdokonalovat!"

Fotografování v exteriéru nebo ateliéru.

Takže s modely už pracovat umíme a můžeme se vrhnout rovně na praxi. Jak jsem už psal, doporučuji župan ať už do ateliéru, ale především ven! Občas se totiž nevyhnete tomu, že budete fotit na poněkud více navštěvovaném místě a čumilů bude okolo víc než dost. Když se pak chudák modelka musí oblékat pokaždé do všeho co má, za chvíli vás bude takřka nenávidět, kdežto župan je velmi efektivním řešením.

Fotografování v exteriéru

Jak jsem již psal výše, můžete samozřejmě improvizovat, ale přeci jenom je lepší mít alespoň nějakou představu o místě kde budete fotit. Je dobré vědět v jakém postavení se nachází slunce v určitou denní dobu, pakliže chcete fotit za přímého slunečního světla. V tomto případě bych doporučoval nějakou tu odraznou desku na zmírnění stínů, nejlépe kruhovou, skládací, typu 5v1. Kupříkladu firma Walimex dodává tyto odrazné desky až do průměru 150cm za velmi solidní cenu. Jedna takováto sada vám nabízí difuser, černou, bílou, zlatou a stříbrnou desku. Jediný problém je v tom, že je obtížné použití difuseru a desky zároveň, neboť vypínací pružina je jen v difuseru a ostatní se na ní natahuje (údajně se prý dá dobře použít pružných skládacích tyček užívaných při stavbě kupolových stanů).
Já osobně ale preferuji rozptýlené světlo, takže zalejzám spíš do stínu a nebo čekám, až bude pod mrakem. Jinak se příliš nedoporučuje ostré polední světlo, kdy je slunce velmi vysoko a vznikají nám tak stíny pod nadočnicovými oblouky, takže oči jsou ve stínu pod nosem, bradou, prsy atd. Když už světlo sluneční, nejlépe ráno nebo večer. Bude nám velmi pěkně bočně modelovat a vrhat dlouhé stíny do krajiny. To vše ale prostě a jednoduše záleží na tom, co zrovna máte v plánu. Jsou i případy, kdy dvě fotografie snímané za zcela stejných podmínek mohou působit naprosto odlišně, záleží jen na využití prostředí!

Především je důležité najít si ten správný záběr a zvolené ohnisko. Je velmi těžké mluvit obecně o tom, jak fotit venku.
Velmi dobře působí například nízko položený horizont, použití kratšího ohniska a umocnění prostoru, kontrast měkkých tvarů těla s nějakou hrubší texturou atp.

Je také třeba se dobře podívat, co vše by nám v záběru mohlo překážet, a proto tuto oblast „vyčistit“. Jedná se o napadané klacky, trsy uschlé trávy, ale kupříkladu i o nějaký ten nálet, v potoce bývá mnoho naplavenin no a samozřejmě žijeme v době, kdy je pravděpodobné, že budeme po druhých uklízet i odpadky.
Dále je potřeba mít na paměti, že budeme-li modelku válet někde na kamení, vzniknou nám opravdu velmi rychle otlačeniny a až ji budeme chtít otočit, máme smůlu nebo potom strávíme spoustu času retušováním. Stejně tak venku nebudeme mít mnohdy tolik času si s modelkou sednout a čekat až zmizí otlaky od spodního prádla, proto je dobré zvolit již na cestu volnější oblečení a „naostro“.
Rozhodně bych se vyvaroval jakýchkoliv doplňků jako třeba deka na které model leží, boty protože nechce být bos a podobně. Občas je to sice trochu „mučení“ (ale jak jsem psal, vše má své meze a pokud model nesouhlasí, rozhodně ho nenutíme), ale pokud se dílo podaří, věřte, že model bude spokojen a trn v patě vám odpustí.

Fotografování v ateliéru

Focení v aťasu vám už dává možnost uzpůsobit si fotografii do nejmenšího detailu tak, jak vy chcete. Volba modelu, pozadí, osvětlení, pózy a kompozice, to vše je ve vaší režii – na rozdíl od exteriéru, kde je třeba se do jisté míry přizpůsobit.
V první řadě je asi dobré zmínit nějaké to vybavení. Věřte tomu nebo ne, ale mnohdy stačí obyčejný obývací pokoj, tma, černý hadr a na výsledku nikdo nepozná, že je fotografie dělaná doma na gauči. Občas dokonce můžete interiér vhodně využít, pozor ovšem na rušivé prvky v obraze (opět je třeba si prostor adekvátně „vyčistit“)!
Proto je dobré pokusit se alespoň o jakýsi improvizovaný domácí atelier. Stačí nám jedna volná stěna a alespoň trochu prostoru – přesněji řekněme stěna cca 2m a odstup od modelu kolem 3m (mnohdy samozřejmě stačí mnohem méně). Bude-li stěna bílá bez vzoru, máme vyřešené bílé pozadí, pakliže není v plánu fotit celou postavu. Na to se dá použít bílá látka, ale je těžké udržet ji bez faldů, které pak opět musíme retušovat. Klasické papírové fotopozadí je dost drahé, a proto doporučuji návštěvu papírnictví kde mají klasickou čtvrtku na roli šíře 1,5m a na délku bude stačit cca 3m. Jako černé pozadí už se dá látka použít celkem bez problémů, pokud budete chtít ovšem různé odstíny, bude přece jenom lepší zainvestovat. Jako poslední možnost při ČB aktu se dá jako šedé pozadí použít klasický „baličák“, také prodávaný jako metráž z role šíře 1,5m.
Dalším problémem je osvětlení. Jelikož je tento článek určen začínajícím nadšeným fotoamatérům, kteří nemají s tímto žánrem zkušenosti, je nesmyl řešit zde zábleskové osvětlení. Já osobně doporučuji klasické stavební halogeny 500W prodávané po dvou na stojanu. Cena ze jeden takovýto stojan se pohybuje cca kolem 1000 Kč, takže celá sestava dvou stojanů (4×500W) + reklamní deštníky bez potisku o průměru někde kolem 130cm cca 100 Kč za kus, se nám potom pohybuje někde kolem 2200 Kč, což je poměrně přijatelná cena – pozor ovšem na velmi vysokou teplotu světel a na elektroměr se radši ani nedívejte – 2kW něco poberou.
Jak svítit, už je jen na vás. Musíte se dívat a sami se snažit naučit se pracovat se světlem. Zjistíte například, jaký je rozdíl při svícení stejně intenzivním světlem ze stejné vzdálenosti od modelu a při nastavení stejných expozičních hodnot v závislosti na úhlu, pod jakým světlo dopadá na tělo modelu, respektive pod jakým úhlem se od něho odráží do objektivu. Budete-li svítit napřímo, bude světla zdánlivě méně nežli při svícení z boku a při svícení zezadu dokonce zjistíte, jak dokáže být kůže lesklá a budete velmi silně podexponovávat – toto ovšem nejlépe zjistíte sami při práci a velmi rychle si vše osvojíte. Je třeba si hlídat vržené stíny a přepaly!!!

Více už je asi opravdu jen a jen na vás … přeju dobré světlo ;)

Závěrečné úpravy, právní a morální stránka věci.

Nakonec si řekneme něco o úpravě fotografií a o tom, jak a za jakých podmínek vlastně smíme s fotografiemi nakládat.
Co se týče úprav fotografií, já osobně ve většině případů preferuji finální ČB úpravu. Příliš ale nedoporučuji použití přednastavení ČB už ve fotoaparátu, obzvláště ne v exteriéru. Fotoaparát provede pouze desaturaci a výsledkem je nakonec více méně ve většině případů „šedivka“, na které je pak třeba upravit kontrast pomocí úrovní, ale celkové rozvržení tonality je již dáno. V případě, že fotíte v barvě, je výborným způsobem převod do ČB pomocí míchání kanálů nebo pomocí výpočtů – rozhodně to ale nepřehánět s červeným kanálem, pokud nechcete mít tělo placaté a obličej kupříkladu takřka bez rtů, a stejně tak s modrým, pokud nechcete mít tělo „kropenaté“.
Hodně často bývá dnes používáno takzvané „žehlení“. Jedná se o odstranění šumu dokonalým vyhlazením se zachováním hran. Já osobně tuto techniku používám také, ale doporučuji její použití velmi střídmě. Stejně tak bělení očí. Obě tyto techniky doporučuji dělat tak, že si jednu vrstvu zkopírujeme na druhou, upravíme ji a nakonec zvolíme vhodné prolnutí tak, aby tento zásah nebyl nijak extrémní.
Velmi často také pracuji s výběrem přes rychlou masku a poté lokálními úpravami úrovní, čímž si mnohdy tak trochu dokresluji světlo – to ale doporučuji spíše uživatelům, kteří mají zkušenosti s klasickou valérovou kresbou jako takovou!

Co se týče právní stránky věci je obecně známo, že fotografované osobě musí být nejméně 18 let – je-li mladší, potřebujeme písemný souhlas zákonných zástupců nezletilé osoby. Fotografovaná osoba musí dát samozřejmě souhlas s veřejnou publikací a nejlepší variantou je podepsaní smlouvy, ve které jsou přesně sepsané podmínky za jakých a jak smí být s fotografiemi nakládáno. Modelu se kupříkladu nakonec nemusí líbit výsledek, může být nespokojen například s tím, jak na fotografiích vypadá jeho tělo. Tímto způsobem se vyhnete například i případu, kdy se model po určité době rozhodne, že by mohl být fotografiemi kompromitován a požádá vás, aby byly smazány. Jestliže máte ve smlouvě uvedeno, že model souhlasí s umístěním fotografií ve vašem portfoliu, má jaksi smůlu, neboť je jen na vás vyhovíte-li mu, nebo ne. Tady už ale přichází ke slovu spíše morální stránka věci. Také už jsem mazal nějaké fotografie, ale vždy takové, kde byl model jasně poznatelný! Pakliže ovšem byly fotografie zhotoveny takovým způsobem, že postrádají charakteristické znaky, podle kterých je model rozpoznatelný, nebude poté názor fotografované osoby rozhodující. Je to škoda, že si tolik lidí nedokáže stát za tím, pro co se již jednou rozhodli!

Každopádně by bylo zajímavé, kdyby na tento článek někdo navázal pokud možno co nejpodrobnějším popisem právní problematiky, týkající se tohoto tématu!

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jan Ráček
    Jan Ráček
    05.06.2006 16:44

    Hezkej clanek TRMANe, ale myslim, ze uz jsem to kdysi nekde cetl:)) ¨
    H.

  • Vlk 1
    Vlk 1
    05.06.2006 17:00

    Fajn článek, škoda pravopisných chyb.

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    05.06.2006 18:09

    Omlouvám se... dočetla jsem jen k téhle pasáži: "...kdy je slunce velmi vysoko a vznikají nám tak stíny pod nadočnicovými oblouky, takže oči jsou ve stínu pod nosem, bradou, prsy atd...." a dál mi to fakt nejde... ale jinak jistě chvályhodný počin :o)

  • Tomáš TRMAN Rücker
    Tomáš TRMAN Rücker
    05.06.2006 19:52

    no jo sak snad sici vedi jaxem to myslel :)

  • Ondra Nosek
    Ondra Nosek
    06.06.2006 07:51

    Dobrý článek!

  • Taffey
    Taffey
    06.06.2006 08:55

    Ahoj Tomáši. Vidíš? I tady platí to známé "za aktivitu být po zásluze potrestán". Ty se tady snažíš o osvětu, a ještě se najdou tací, kteří Tě sjedou. Ještě čekám, že Tě někdo nařkne, že to děláš pro peníze. Je to ale typické pro tuto komunitu. Pro mě je článek velmi přínosný, byť souhlasím s tím, že se toto téma nedá jedním takovým článkem vysvětlit a že k vyšší kvalitě fotografií je třeba dojít vlastním poznáním a svou prací. Ale to ani portrét, příroda nebo zátiší, nebo třeba taky opravy motorů škodovek, že? Zrušíme proto tyto články úplně? Jinak ke Tvé tvorbě-na FA je pár lidí, kteří se zabývají lidským těle. Jsou tady kýčaři a jsou tady opravdoví tvůrci. Ty jsi ta druhá skupina. Rád bych viděl Tvou výstavu. Díky a měj se. Taffey.

  • Lexator
    Lexator
    06.06.2006 10:36

    to je keců já ci tu kudrnakou slečnu... si řikal že jí zavoláš a že jí dáme na pranýř :))

  • juraj.pav
    juraj.pav
    06.06.2006 13:37

    Už dlouho navštěvuji tento server,nikdy jsem se neregistroval, ale teď už se nedá mlčet. Pochlebováním lidem jako je výše uvedený "autor" a uváděním jeho fotografií se určitě fotografická veřejnost ve svých snahách o dobrou fotografii dále nedostane. Fotografie jsou vskutku příšerné, postavy pro prohlížení dalekohledem, nebo fotka na hranici porna. Připojil bych jen populární větu:" Vyfotit akt je umění a nemůže ho dělat každý trouba kterej dokáže svléknout první babu co potká u popelnic. ".
    Juraj Pavlica

  • basista
    basista
    06.06.2006 15:36

    Juraj:
    Tak se ukaž, Juraji! Jak se to má dělat? Kam ses dostal ty, Mistře? V galerii žádný uživatel Juraj Pavlica není. Jen Juraj a Mistr Juraj. Předpokládám, že jsi ten druhý - ten první mluví slovensky. Portfoliem jsem vpravdě uchvácen! :) A abych taky připojil nějakou populární větu... "Blahoslavení chudí v duchu..." i když v Písmu je to myšleno vskutku jinak, tady to mám pocit vcelku sedí.
    Trman: Díky za článek. I kdyby byl plný chyb a nepřesností (jakože určitě není), i tak spoustě lidí pomůže zkusit uchopit tohle přetěžké a citlivé téma. I kdyby to pomohlo jen jednomu člověku s jedinou fotkou, mělo to smysl. Díky za snahu a díky za cenné rady.

  • Tomáš TRMAN Rücker
    Tomáš TRMAN Rücker
    06.06.2006 15:56

    a ja dekuji Basistovi ze pochopil urceni tohodle clanku ... par tipu osvojenych praxi snad nikomu neuskodi ... komu se nelibi ten to cist nemusi :)

  • Radek Hrubý
    Radek Hrubý
    06.06.2006 16:01

    Pokud chce někdo začít fotografovat akty ať si sežene např.:"Jan Smok Akt vo fotografii" jde to stáhnout i někde z webu.A potom se věnovat tomuto článku jako další informace.Myslím že tento článek jako úvodní návod na focení aktu se nehodí ani jsme netušil že autor to takhle míní.Spíš bych to bral jako shromáždění informací které pomohou člověku který již má nějakou představu.

  • Marek Velechovský
    Marek Velechovský
    06.06.2006 22:39

    u me fajn, doufam ze se k aktu dostanu taky!
    :-)

  • Bohuslav Friedrich
    Bohuslav Friedrich
    06.06.2006 22:57

    Pěkný, zajímavý článek, děkuji za něj.

  • Fotograf 113
    Fotograf 113
    07.06.2006 07:43

    Basista - ak niekto nema v galerii sadu snimkov, to znamena, ze nema narok na nazor?

    ..tieto hlasky po tych vasich web galeriach mi pridu ako z materskej skolky

  • Peter Ertl
    Peter Ertl
    07.06.2006 07:55

    obsazny, otvoreny a hodnotny starter clanok. pAcia sa mi tvoje fotky .-)

  • Barbora Lipenská
    Barbora Lipenská
    07.06.2006 15:16

    no tééda Tome..=o)

  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    07.06.2006 16:25

    ... chválihodný počin pro naprosté začátečníky, jak již bylo řečeno :-)... jinak souhlas s "509" ...

    Petr Štefek

  • Dinyll
    Dinyll
    07.06.2006 18:08

    presne trafene niektore veci zo zoaciatkov fotenia , az sa smejem ze to iste maju aj inii :)
    este by som uvital par odkazov na slusne a solidne weby pre hladanie modeliek
    vdaka autorovi a nechapem kritiku (ze porno??? - juraj asi videl len korejske pornofilmy - nic v zlom:)
    pre 509 - tvoj nazor beriem , ale pre mna ako uplneho novacika v tomto tento clanok bol OK a pomohol , ked budem dalej budem tiez ziadat viac hllbky
    dobre svetlo vsetkym (alebo tien???)

  • Martina Čížková
    Martina Čížková
    07.06.2006 21:54

    Sice mne akt vlastně nezajímá, ale článek jsem přečetla a moc se mi líbí! Psané tak, že to člověk přečte jedním dechem a baví ho to. A oceňuji, že i neznalý vše pochopí a vůbec to, že takto fotograf rozdává své rady je skvělé. Jen tak dále i u jiných témat..

  • nip
    nip
    07.06.2006 23:38

    Taky sem zvědavej esli to někdy začne mít hlavu a prdel!!! :)

    Vzpomínáš? Tvá slova. Smutné ... :-(
    Nevidím totiž mezi těmi články zase takový rozdíl ... :-((

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (31)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram