Test objektivu Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM

Používáte některou z moderních digitálních zrcadlovek s formátem snímacího čipu APS-C a chybí vám klasická základní “padesátka“, na kterou jste byli doposud zvyklí z kinofilmu? Pak by vás mohl zajímat nový objektiv Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM, určený speciálně pro D-SLR s čipem APS-C, jehož ekvivalent ohniska se nachází někde mezi 45mm a 50mm. Začátečníci se zase dozvědí něco o tomto ohnisku jako takovém.

Troška teorie úvodem

1. Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM

Již desítky let je u kinofilmových zrcadlovek považováno za základní ohnisko objektivu ohnisko kolem 50mm. Do příchodu zoom objektivů byla tato ohniska jednoznačně nejpoužívanější, než je vytlačilo základní ohnisko s rozsahem zoomu cca 28–80mm. Výhoda zoomu je zřejmá na první pohled – možnost plynulé změny ohniska je někdy skutečně k nezaplacení. Nic ale není zadarmo a moderní zoomy mají prakticky vždy horší světelnost. Běžné pevné padesátky mívají většinou kolem f/1,8, ty lepší i f/1,4 nebo f/1,2, kdežto základní zoomy mají cca jen f/3,5–5,6 a pouze ty špičkové (a také většinou velmi drahé) zoomy mají f/2,8. A to není všechno, zoomové objektivy mají také v drtivé většině případů horší kresbu i celkovou kvalitu obrazu (bokeh, vinětace a další parametry). Zanedbatelný není ani fakt, že pevné padesátky jsou menší, lehčí a často i levnější. Sečteno a podtrženo tedy celkem dost důvodů, proč si klasický pevný “záklaďák“ pořídit. Co si ale počít, když jste majiteli některé z tolik rozšířených digitálních zrcadlovek s čipem formátu APS-C, tedy zhruba 1,5× menším než políčko kinofilmu? Z klasického 50mm objektivu (který nám často zůstal ve výbavě ještě z kinofilmového těla) nám tak vyjde ekvivalent cca 75–80mm. Někteří fotografové nad tím mávnou rukou s tím, že kvůli pár milimetrům si nemá smysl lámat hlavu a dál to neřeší. Najde se ale i spousta takových, kterým se stýská po tomto úhlu záběru, který je tak blízký právě úhlu pohledu lidského oka (cca 45°). Právě těmto uživatelům je určen nový objektiv Sigma s ohniskovou vzdáleností 30mm, což je na čipu APS-C ekvivalent necelých 50mm.

Technické parametry a mechanické provedení

Jak již bylo řečeno, objektiv má ohnisko 30mm, takže na většině zrcadlovek APS-C je jeho ekvivalentní úhel záběru stejný, jako má 45mm objektiv na kinofilmu, pouze u zrcadlovek Canon mu odpovídá 48mm. Je to dáno tím, že Canon nemá koeficient přepočtu x1,5 ale x1,6 – v praxi je to ovšem naprosto zanedbatelný rozdíl. Světelnost však zůstává stejná – bez ohledu na velikost čipu je to stálá a vynikající hodnota f/1,4 obvyklá u špičkových profesionálních objektivů s ohniskem 50mm. Pouze výjimečně se vyrábí a používá světelnost vyšší. Existují objektivy se světelností f/1,2 nebo f/1,0 a dokonce i f/0,95. To jsou spíše jen technické rarity, které najdeme snáze ve vitríně muzea než při praktickém nasazení třeba v ateliéru. U těchto extrémních světelností se navíc jedná o samou hranici technických možností. Naopak v běžné praxi je především mezi amatéry, ale i mezi některými profesionály, oblíbená nižší světelnost f/1,8. Je to hlavně kvůli ceně, protože právě rozdíl v ceně je u tohoto ohniska větší, než rozdíl v praktické využitelnosti nepatrně vyšší světelnosti. Právě u 50mm objektivů je tento rozdíl velmi blízko 50% prodejní ceny, což je jistě nezanedbatelné.

Objektiv je vybaven ultrazvukovým ostřícím motorem HSM (Hyper Sonic Motor), který má celou řadu výhod. Tou nejpatrnější je zcela neslyšný chod automatického zaostřování, což může být v mnoha situacích velkou výhodou. Kombinace vysoké světelnosti a tichého ostření je velmi dobře využitelná například při fotografování v koncertních sálech, kde ostatní posluchače nerušíme bzučením ostřícího motorku běžného objektivu. Podstatný je i fakt, že tento systém ostření je také výrazněji rychlejší, což je pro praxi často také důležitý parametr, například při fotografování akčnějších scén. Hlavní výhodou HSM je možnost manuálního zaostřování bez nutnosti přepínání AF/MF na objektivu. V praxi to funguje tak, že pokud máme nastaven přepínač na AF, tak objektiv ostří automaticky, ale pokud ručně otočíme ostřícím prstencem, tak se motor automaticky odpojí a prioritu má naše manuální ostření. Pokud chceme opět přejít do automatického režimu, tak stačí uvolnit a znovu namáčknout spoušť, čímž se opět aktivuje automatické ostření. Při nastavení přepínače do polohy MF je motor trvale odpojen a ostřit lze pouze manuálně otáčením prstence na objektivu. K výhodám systému HSM patří i fakt, že v těle objektivu odpadá řada mechanických převodů v podobě hřídelek a ozubených koleček, což má samozřejmě kladný vliv na celkovou spolehlivost a především životnost celého objektivu. Tím se dostáváme k mechanickému provedení. To je jako u všech objektivů Sigma označených písmeny “EX“ na velmi vysoké úrovni. Samozřejmostí je kvalitní kovový upínací bajonet a celkový poměr použití kovových a plastových dílů odhaduji cca na 1:1. Plastové díly jsou ale také z kvalitního a silného materiálu, což je patrné již na první dotek. Přední příruba objektivu se neotáčí a při ostření se pouze nepatrně (jen několik mm) vysouvá. Díky tomu může objektiv využívat účinnou tvarovanou bajonetovou sluneční clonu, která je součástí dodávky. Její uchycení a také neotáčivý přední člen usnadňují použití polarizačních a přechodových filtrů, které lze instalovat na standardní filtrový závit o průměru 62mm. Celkově vyniká mechanické provedení velmi dobrým dílenským zpracováním a objektiv nevykazuje ani sebemenší vůle. Stupnice vzdálenosti zaostření je ve vnitřním provedení a je také krytá. Informace o vzdálenosti je uvedena jak v metrech, tak i ve stopách. Bohužel však zcela chybí alespoň orientační vyznačení hloubky ostrosti, což je jedinou podstatnější vadou na provedení tohoto objektivu. Absenci bodu pro vyznačení ostření v infračerveném spektru tomuto objektivu asi příliš vyčítat nelze, protože tento dříve naprosto běžný prvek se již dnes označuje (bohužel) spíše jen výjimečně. Někomu by se ale možná hodil, protože digitální infračervená fotografie je dnes na mírném vzestupu. Design mi přijde jako povedený a patřičně decentní – viz ukázkový snímek č.1.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • kulihrasek 1
    kulihrasek 1
    03.04.2006 08:35

    clanek je napsany ctive, to se musi nechat, ale o opticke kvalite jsem si nazor udelat nedokazal, snad priste ;)

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    03.04.2006 09:03

    Zajímavé je, že zatím skoro všechny recenze této Sigmy, které jsem viděl vycházely ve stylu, že to je poměrně průser :-(((
    Takže buď jsi Michale méně náročný anebo je kvalita produkce dost nevyrovnané (což je bohužel reálné).

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.04.2006 09:25

    Tomáš: To je těžký - většina zmíněných recenzí je dělaných čistě na technické bázi a ve sterilním laboratorním prostředí se dá leccos najít. Skutečná reálná fotografie je ale zase někde úplně jinde - a právě proto preferuji spíše uživatelský komentář + originální reálné fotky v plném rozlišení. Ty si může každý stáhnout a udělat si závěr sám aniž bych mu do toho zase tak moc kecal ....

  • Taffey
    Taffey
    03.04.2006 09:33

    Je dobře, že se tu a tam objeví nějaké nové sklo s pevným ohništěm. Pokud by byl objektiv kvalitní, pak fajn. Ale to ukáže až praxe. Jen mě šokuje cena. Za pevnou třicítku přes třináct papírů se mi jeví jako dost hodně. O to víc, že není určena případně pro Full Frame. Navíc bych rád uvedl, že pokud někdo s APS-C nebo CMOS čipem rád základní ohnisko, oak má ještě možnost schrastit někde 28-ku, která má po přepočtu 42mm nebo 45 u Canonů. Já mám 28/2,8 od Minolty a jsem nadmíru spokojen. Ty clony pod 2 stejně nejsou většinou k ničemu, protože, jak správně napsal Kapsa, hloubka ostrosti je tak malá, že i u portrétů s nimi bývá problém. Pokud ovšem portrétovaný nesedí a nedýchá. Jak to mnohdy ateliéři vyžadují. Ale je dobré vědět, že toto sklo existuje. Díky.

  • fero33 fero33
    fero33 fero33
    03.04.2006 09:42

    Tento článok ma úplne šokoval. Už som si myslel, že som jediný nadšenec tohoto objektívu. Nový fotoaparát som si kúpil pred niekoľkými týždňami súčasne aj s týmto objektívom. Musím povedať, že som ten objektív ešte dole nedal. Pretože som zvyknutý fotiť bez zoomu, tak mi ten objektív úplne vyhovuje. Na rozdiel od konkurencie (28, 35, ..) má alebo lepšiu svetelnosť (urobil som s ním napríklad nočnú fotku Bratislavy z ruky) alebo je menší.

    Nejaké ukážky z fotenia detí: http://www.photopost.cz/pp5free/foto_full.php?id=212201
    http://www.photopost.cz/pp5free/foto_full.php?id=211003

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (30)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram