2.1.2. Fotíme černobíle, základní rozdíly oproti barevnému vidění

V minulém díle jste měli možnost si vybrat tu vaši optimální kombinaci filmu a vývojky, se kterou hodláte začít. Možná nedočkavě očekáváte, že teď se konečně budeme věnovat zpracování naexponovaného filmu. To je častá chyba. Dřív, než vyrazíte s foťákem nabitým černobílým negativem vstříc první reportáži, výletu nebo jen tak "po bytě", zopakujeme si pár pravidel a pouček pro černobílé focení. Ty vám pomohou, abyste nebyli z prvního filmu zklamáni.

Použitím černobílého negativu se nezměnil jen váš postoj k fotografii, ale musí se změnit i vaše vidění světa. Malý příklad – kvetoucí vlčí mák na zeleném pozadí. V barvě je to pro mnohé neodolatelný námět. Pokud ale vyfotíte tuto scénu černobíle, získáte jen tonálně nekontrastní plochu. Ani v případě dokonalého technického provedení (to by mělo být s dnešní technikou samozřejmostí) tento snímek nebude zajímavý.

Mák - bez filtru

Samozřejmě s červeným filtrem to dopadne tonálně úplně jinak (podrobný popis práce s barevnými filtry v černobílé fotografii je námětem příštího dílu fotoškoly) – zde je ukázka. Všimněte si, jak filtr B+W 091 červené barvy prakticky zrušil veškerou kresbu na květu (mírně by ji zpátky navrátilo nadržení při zvětšování), takže optimální výsledek by dal filtr oranžový.

Mák - filtr 91

Máme tu první poznatek – místo barevného podání scény se rozhodujícím jevem stává tvar hlavního motivu. Zatímco u barevné fotografie může být hlavním motivem právě soulad barev (kdo by na jaře odolal řepkovým polím).

Řepka Řepka - černobílé provedení

Ta samá fotografie v černobílém provedení trpí absencí hlavního motivu. Tím se zde spíše stává tvar mraků, který rozhodně přitahuje větší pozornost než u barevné varianty snímku.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • a 2
    a 2
    06.11.2004 10:57

    <i>Pozor, pro vnímání struktury je nezbytná maximální ostrost, proto je obvykle nutné použít velkou clonu a pevný stativ.</>........s tou clonou sis to vycet kde? dobrý objektivy mají optimální kresbu od clony 2,8 a nejlepsího výkonu dosahují vsechny objektivy kolem prostredka clonových císel (5,6-8), více clonit sice prinese vetsí hloubku ostrosti ale i neostrost ohybem svetla která zacne prekonávat velikost maximálne povoleného rozptylového krouzku..........

  • kulihrasek 1
    kulihrasek 1
    16.11.2004 08:16

    dobra prace!

  • bárty 1
    bárty 1
    14.07.2005 15:05

    Moc pěknej článeček,začínám teprv s černobílou fotkou takže tohle opravdu oceňuji.

  • Gabriela_jen si tak cvakám...
    Gabriela_jen si tak cvakám...
    17.08.2005 20:30

    Čtu se zájmem, učím se... Černokomorník ze mne asi nebude, ale i tak je ten článek moc poučný.
    Díky

  • LB.666
    LB.666
    13.09.2010 13:17

    rád jsem si přečetl

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram