Test digitální zrcadlovky Nikon D70 - II.díl (praxe)

Technické parametry, funkce, mechanické provedení, ergonomie a další parametry amatérské digitální zrcadlovky Nikon D70 byly již představeny v prvním dílu tohoto testu. Obsahem druhého dílu jsou praktické ukázky a zkušenosti. Pojďme se tedy nyní podívat na konkrétní fotografické výsledky a praktické postřehy.

Úvod ke II.dílu

Obr. 1 - Nikon D70

V prvním díle jsem vás seznámil s technickými parametry, funkcemi, mechanickým provedením, ergonomií a dalšími parametry, nikoli však s praktickými ukázkami a zkušenostmi. Konkrétní fotografické výsledky a praktické postřehy jsem si nechal až do tohoto druhého dílu. Takže pojďme rovnou na zkušební testovací snímky.

Nastavení ISO a úroveň šumu

Obr. 2 - testovací scéna

A začneme hned jedním z nejdůležitějších praktických parametrů každého digitálního fotoaparátu, kterým je vliv nastavení citlivosti čipu v jednotkách ISO na úroveň šumu ve výsledném obraze. Šum je nejvíce patrný především u nočních snímků a tak jsem pro tento test zvolil již tradiční testovací scénu městské ulice nasvícené žlutooranžovými výbojkami. Fotografováno bylo ze stativu Manfrotto 190DB. Celkový pohled na motiv je na obrázku č.2, ze kterého je patrné, že obsahuje jak světlé, tak i velmi tmavé části. Lampy vpravo u okraje nám poslouží zase jako zdroj bodového protisvětla. Pro první porovnání, jsem vybral 100% a neupravené výřezy z dobře exponované střední části snímku. Seřazené a popsané podle jednotlivých nastavení je můžete vidět na testovacím obrázku č.3.

Obr. 3

Z tohoto srovnání na obrázku č.3 je zřejmé, že na dobře exponovaných partiích noční scény je obrazový šum téměř neviditelný a to dokonce až po nejvyšší hodnotu ISO 1600. To je vskutku vynikající výsledek ale pojďme se také podívat na jednolitou tmavou plochu, která je mimo rovinu zaostření a není dostatečně exponována, což je nejtěžší zkouškou úrovně šumu obecně. Tady nám ideálně poslouží tmavá zatažená noční obloha, jejíž výřezy při jednotlivých hodnotách ISO jsou na testovacím obrázku č.4. Pro lepší názornost a náročnost jsem do výřezů zahrnul i lampu veřejného osvětlení, jejíž světlo vytváří přechod od silného zdroje světla až do tmavého pozadí.

Obr. 4

I v tomto případě je digitální šum na mimořádně nízké úrovni. Oproti snímku č.3 jsou sice již rozdíly mezi jednotlivými stupni patrné ale nárůst šumu je jen velmi mírný a pozvolný. Dokonce ani u takto náročného přechodu světla a tmy není ani u nejvyššího ISO 1600 šum nijak výrazný nebo rušivý a snímek by byl bez problémů použitelný i pro velkoformátový tisk. Navíc je ještě nutno vzít v úvahu, že testovací záběry byly pořízeny zoom objektivem AF DX Nikkor 18–70mm/f 3,4–4,5 G IF-ED s průměrnou světelností a bez použití funkce redukce šumu, jejíž aktivací by bylo možné kvalitu snímku ještě zvýšit. Za povšimnutí také stojí, že přestože jsou v obraze umístěny silné bodové zdroje světla, které jsou navíc v rizikové okrajové a rohové části snímku a přestože použitý objektiv má poměrně složitou optickou soustavu s 15 čočkami, tak se v obraze objevil pouze jediný odlesk, který navíc není nijak výrazný ani rušivý. Detail odlesku je opět na 100% výřezu z celkového záběru – viz obrázek č.5.

Objektiv AF DX Nikkor 18–70mm/f 3,5–4,5 G IF-ED

Obr. 5

Podívejme se také podrobněji na již zmíněný objektiv AF DX Nikkor 18–70mm/f 3,4–4,5 G IF-ED se kterým je možno Nikon D70 zakoupit v cenově zvýhodněném setu. Technické parametry jsem již zmínil v prvním dílu a tak se na něj podívejme z praktického hlediska. Mechanicky je velmi slušně proveden, je tvořen kombinací kovu a kvalitního silného plastu. Ostřící kroužek je dokonale vytěsněn a bez sebemenší vůle. Zoomovací prstenec a vysouvací tubus s předním členem vykazují malou vůli ale v rámci kategorie na únosné úrovni. Chod obou prstenců je hladký a bezproblémový. Také dodávaná tvarovaná bajonetová sluneční clona se dá instalovat rychle a snadno. Dá se také nasadit obráceně, což je výhodné zejména s ohledem na přepravu, kdy nezabírá téměř žádné místo. Přitom i v této poloze lze v případě nutnosti rychlé reakce ovládat ostření i zoom. Za zmínku stojí také inovované provedení přední krytky, se kterou se dá dobře manipulovat i při nasazené sluneční cloně. Celkově má pak objektiv optimálně vyváženou velikost i váhu, velmi zdařilý moderní design a logické uspořádání a velikost prstenců zoomu a ostření, i umístění přepínače MA/M (ten však téměř není nutné používat, protože je možno manuálně doostřovat i když je objektiv přepnutý do režimu AF). Dobře padne do ruky. Vzhledem k tomu, že dle informací z obchodů se naprostá většina D70 prodává právě v tomto setu, tak všechny snímky v tomto testu jsou pořízeny právě tímto objektivem.

Obr. 6 - Nikkor 18-70mm

Už v úvodu testu v kapitole o ISO jsem na obrázku č.5 použil výřez z ukázkou reflexů při silném bodovém světle v záběru. Mnohem náročnější na reflexy je ale fotografování za slunečného dne, kdy je slunce přímo v záběru. Při takovéto kompozici se tvoří nejvíce reflexů a to zvláště při umístění slunce na okraj nebo dokonce do rohu snímku při snímání na výšku – tak jako je tomu u testovacího obrázku č.7.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    07.11.2004 01:46

    Handy: Na objektivy asi nic nebude - i mě by se to hodilo .... ;o)))
    EDAX: Bude to ještě letos ale přesné podrobnosti zatím neznám ....

  • Josef Novák 2
    Josef Novák 2
    07.11.2004 07:39

    Kapsa: Dobre, dam na tebe a jeste chvili pockam. Alespon do te doby budu mit vic penez a mozna to potom zmenim na 20D.

  • Jan Komínek
    Jan Komínek
    07.11.2004 14:40

    Kapsa:Komu by se nehodilo:)Hele poradil bys mi nejakej rozumnej cenove a kvalitou makro objektiv?Jakej je tvuj nazor na sigmu 50mm f2,8 macro?ME se za 6300 kolik ted stoji jevi celkem OK:)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    08.11.2004 07:06

    Hejdy: Jo, tenhle objektiv je dost dobrej ale já osobně preferuju ohnisko 105mm kvůli většímu odstupu od fotografovaného motivu. 50mm objektiv sice taky dělá makro 1:1 ale musíš jít už fakt hodně blízko, což může být někdy trošku problém ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    08.11.2004 07:06

    P.S. - Omlouvám se za ten překlep u jména ....

  • Jan Komínek
    Jan Komínek
    09.11.2004 10:25

    Kapsa:To je v poho:)Jasny taky bych preferoval 105 ale j drahej.Ted muzu mit jeste 180 sigmu macro asi za 7900:)prej skoro novej tak se uvidi.Nevis nahodou zda by sel pouzit ten 180 na portrety?

  • Maylo
    Maylo
    09.11.2004 11:43

    Zľava na D70, ale tiež EOS 300D bude 100$...

  • Maylo
    Maylo
    09.11.2004 11:45

    Zľavy, aj na sklá a blesky, viď Nikon USA: http://www.nikonusa.com/fileuploads/pdfs/slr_rebates.pdf

  • Maylo
    Maylo
    09.11.2004 12:00

    No, mierne sklamanie, podľa Digineff: „České filiálky obou firem zlevňovaly nedávno a dle jejich vyjádření se aktuálně žádná podobná sleva nechystá.“

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    09.11.2004 14:34

    Hendy: Ta cena za 180 je velmi dobrá ale na portrét to už asi moc nebude, je to už moc dlouhé sklo. 105 je teď v tom samém obchodě za 9.999,-Kč což myslím taky celkem ujde .....
    Maylo: Nikon USA nemá s Nikon CZ v podstatě vůbec nic společného, jsou to dvě samostatné firmy a spojuje je jen to, že prodávají stejnou značku, žádná celosvětová strategie prodeje neexistuje. Slevu dává konkrétně ten který prodejce, nikoli Nikon jako fabrika. Nevím proč to tebe nebo Neffa překvapuje či zklamává, je to obecně známá věc a je to tak prakticky se vším, nejen s fotoaparáty ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    09.11.2004 14:38

    martin1: Podrobné info budou na webu ještě v průběhu tohoto týdne a akce samotná bude v Praze, zřejmě začátkem příštího měsíce ....

  • Dusan Hlavaty
    Dusan Hlavaty
    14.11.2004 22:43

    Rozmyslam nad kupou D70 setu bud s objektivom 18-70 alebo objektivmi 28-80 a 70-300. Bude to moja prva zrkadlovka a tie dva objektivy by mi pre zaciatok stacili. Preto sa chcem opytat, aky je medzi objektivmy rozdiel co do rychlosti ostrenia. Teda ci tie lacnejsie dva ostria pomalsie ako ten lepsi (18-70). Vie niekto odpovedat ? Vopred dakujem.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    15.11.2004 13:49

    DuDDo: Rozhodně ti doporučuji set s objektivem 18-70, který má pro D-SLR mnohem lepší rozsah a je taky celkově mnohem kvalitnější než 28-80G. Teleobjektiv 70-300G si pak můžeš dokoupit zvlášť ....

  • Dusan Hlavaty
    Dusan Hlavaty
    15.11.2004 16:39

    Kapsa: Diky za odpoved. Je mi jasne ze objektiv 18-70 je lepsi aj co do kvality. Ale CENA setu s objektivmi 28-80 a 70-300 (o vyse 4 tisic menej) ma zatial presvedcila viac. Pozeral som fotografie na www.pbase.com robene tymito objektivmi a zdaju sa mi byt absolutne fajn. Ale rychlost (resp. pomalost) tych objektivov by ma mozno presvedlia a preto som chcel vediet, aky je medzi nimi rozdiel co do rychlosti ostrenia. Teda ci nejaky vobec je a ak ano, tak ci je velmi citit. (Este dodam ze doteraz som mal fotaky Minolta S414 a CANON G3 a toto bude moja prva d.zrkadlovka)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    18.11.2004 07:21

    DuDDo: Objektiv 18-70 má ultrazvukový motor ostření, takže ostří o dost rychleji, než klasické objektivy. Krom toho je možno i manuálně doostřovat bez nutnosti přepínání AF/MF, což u objektivů bez tohoto motoru také nelze. Za zmínku stojí i fakt, že při použití objektivu s ultrazvukovým ostřením je i nižší spotřeba energie.

  • Dusan Hlavaty
    Dusan Hlavaty
    18.11.2004 14:38

    Kapsa: Diky moc. Toto som chcel "pocut". ;-)

  • niko nizak
    niko nizak
    03.01.2005 13:34

    kapsa: Na D70 by som rad pouzival svoj stary jednoduchy blesk s senzorom na skratenie zablesku v manualnom rezime s odrazom od stropu. V navode sa pose, ze ak blesk prevedie na fotoaparat negativne napatie, alebo napatie vacsie ako 250 v, poskodi, alebo znici synchronizacny obvod fotoaparatu. Riskol som to a blesk pouzil s prijatelnym obrazovym vysledkom. Moj stary blesk s fotoaparatom v manualnom rezime dalej pracuje, podla mojho nazoru funguje aj interny blesk dobre. Ako by sa mohlo prejavit poskodenie fotoaparatu? Je mozne, aby sa poskodenie prejavilo az po kupe doporucovaneho blesku od Nikonu? Je mozne pripadne napatie na blesku odmerat. Voltmeter pripadny kratky impulz na kontaktoch nezmera. DAkujem Okin.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    17.01.2005 10:14

    nizak: Pokud vše funguje, tak asi o nic nejde. Podobná varování uvádí v manuálech prakticky všichni výrobci a to hlavně preventivně. Pokud by jsi však chtěl mít jistotu, tak napětí raději nech změřit v servisu.

  • Mirro
    Mirro
    09.03.2005 02:39

    Cau,panove.Jelikoz jsem clovek ,ktery se s digitalni technikou seznamuje ,ponevadz jsem byl zastancem anologovych fotaku,ale doba se meni.Mel bych dotaz,co se tyce hodnoty ISO u nikon D70 ,zdali muze dojit k omezeni ,nebo poklesu kvality snimku.Ja jsem zvykly fotit na filmy 100 nekdy na 200.
    Dale bych se chtel dotazat jakou zvetseninu je mozne udelat z D70 tak aby byla zachovana kvalita,tzn.nebylo to zrnive.
    Diky za odpoved,omlouvam se za pripadne chyby ,ale delsi dobu jsem mimo CZ,diky za pochopeni Bye

  • David Maršík
    David Maršík
    09.03.2005 10:57

    Zdravím Vás, měl bych jeden dotaz, jestli by mi mohl poraďit někdo, kdo má zkušenosti s digitálem Nikon. Jde mi o názvy souborů. Je možné je někde v nastavení aparátu změnit? Nic podobného jsem v menu nenašel.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (71)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram