Šum v digitální fotografii

V poslední době se častým tématem různých diskuzí a článků věnovaných digitální fotografii stává šum. Tento trend souvisí především s nástupem nové generace 8 Mpx přístrojů (Canon PowerShot Pro1, Minolta DiMAGE A2, Nikon Coolpix 8700, Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom a SONY Cyber-shot DSC-F828), které díky vlastnostem použitých snímacích čipů mají s šumem větší problémy než jejich předchůdci.

Co je šum?

Obr.1

Obecně se jako šum označují náhodné, nepředvídatelné a nežádoucí signály nebo změny signálů, které zakrývají požadované informace. V konkrétním případě digitální fotografie se jedná o nežádoucí změny snímaného obrazu. Zašuměná fotografie pak vypadá jako zrnitá, tečkovaná nebo pokrytá nevzhlednými barevnými body.
Tento problém se nevyhýbá ani klasické fotografii, kde se však hovoří o zrnu filmového materiálu. Jeho podstatou je fyzická velikost zrnek chemických sloučenin v záznamové vrstvě. Pokud své filmy digitalizujete pomocí filmového skeneru, tak se za určitých podmínek (nastavení vysokého rozlišení) může zrno použitého materiálu přenést do výsledného obrázku a stát se tak z velké části původcem šumu. V případě digitální fotografie je situace poněkud komplikovanější. Faktorů, které se podílejí na vzniku šumu, je celá řada a pouze některé z nich máme možnost ovlivnit. Společným znakem je, že se šum projevuje především na snímcích pořízených za špatných světelných podmínek. Jak to tedy je?
Podstatou fungování snímacích čipů digitálních fotoaparátů je převod energie dopadajícího světla (fotonů) na elektrický náboj. Hodnoty elektrického náboje vygenerované světelnými senzory jsou analogovým signálem, který je následně konvertován A/D převodníkem (Analog to Digital Converter) do výsledného digitálního obrazu.

Příčiny šumu v digitální fotografii

Obr.2

Základním typem šumu je tzv. náhodný šum (random noise). Jeho příčinou jsou tepelné změny v elektronických součástkách ovlivňující výstupní analogový signál a kolísání počtu fotonů dopadajících na světlocitlivé buňky snímače (souvislost s kvantovou povahou světla). Ze statistiky těchto náhodných jevů vyplývá (zjednodušeně řečeno), že úroveň šumu je úměrná druhé odmocnině hodnoty signálu. Zvýší-li se množství světla 4 x, vzroste šum pouze 2 x a tím pádem se také zvětší odstup signálu od šumu. Proto je při dostatečném osvětlení hladina šumu prakticky zanedbatelná. Úroveň náhodného šumu se mění jak v prostoru (napříč sejmutým obrázkem) tak v čase a k jejímu zvýšení přispívá nedostatečné množství světla, vysoká teplota snímacího čipu a malé rozměry světlocitlivých bu­něk.

Obr.3

Tepelná energie přítomná v polovodičových senzorech může vygenerovat elektrický náboj, aniž by na světlocitlivé buňky dopadalo nějaké světlo. Takto vzniklý náboj bohužel nelze nijak odlišit od skutečného signálu vzniklého během expozice. Naštěstí nežádoucí náboj zůstává za dané teploty a nastavení expozice v podstatě stejný a tak stačí udělat jeden snímek se zavřenou závěrkou a ten pak „odečíst“ od skutečného snímku. Tento typ šumu je označován jako tzv. temný šum (dark noise, dark current noise, leakage current nebo také thermal noise). Úroveň temného šumu roste s prodlužující se délkou expozice, se zvyšující se teplotou (šum poklesne na polovinu při každém snížení teploty o 8–10 °C) a s rostoucím stářím snímacího čipu.
Dalším typem šumu je tzv. zesilovací šum (amplification noise) související s nastavením hodnoty ISO. Většina digitálních fotoaparátů dokáže pracovat s několika úrovněmi citlivosti. Ale na rozdíl od klasické fotografie, kde je citlivost dána použitým filmovým materiálem, u digitálních přístrojů zůstává snímací čip stále stejný. Proto jsou hodnoty elektrického náboje vygenerované světelnými senzory před dalším zpracováním zesíleny a právě míra zesílení je řízena nastavením hodnoty ISO. Pokud zvolíte vyšší hodnotu citlivosti, dojde nejen k většímu zesílení signálu, ale také šumu, který se tím pádem může negativně projevit na výsledné fotografii. Koneckonců i vlastní zesilovací obvody mohou do výsledného obrazu zanést nějaké další chyby. Zesilovací šum je problematický zejména u modrého kanálu CCD snímačů (Charge Coupled Device jiným používaným typem jsou CMOS snímače – Complementary Metal Oxid Semiconductors). Modrý kanál má totiž často nižší citlivost, a proto musí být ještě před tím, než se spojí s červeným a zeleným kanálem, zesílen. V opačném případě by především při vyšších hodnotách ISO docházelo k barevným posunům.

Obr.4 Obr.5
Obr.6 Obr.7

Jednotlivé světlocitlivé buňky snímacích čipů nejsou zcela totožné, mohou se lišit např. svou velikostí či tvarem. Výsledkem je mírně odlišná reakce na stejnou hodnotu vstupního signálu (světla). Vzhledem k pravidelnému uspořádání senzorů vzniká jakýsi vzor šumu (fixed pattern noise), který se opakuje ve všech snímcích. Naštěstí je tento typ šumu obvykle úspěšně potlačen během zpracování vstupního signálu v digitálním fotoaparátu.

Vliv šumu na velikost souborů

Šum má z pohledu uživatele digitálního fotoaparátu ještě jednu nepříjemnou vlastnost – zvyšuje velikost datových souborů a tím pádem i nároky na kapacitu paměťových karet. Tento problém se ale týká pouze těch fotografů, kteří pracují s formátem JPEG. Příčinu je třeba hledat v použití komprese, přesněji ztrátové komprese, při ukládání dat v tomto formátu. Situace je obdobná jako u ostatních typů souborů – některé obrázky lze komprimovat více a jiné méně. Obecně platí, že čím více detailů fotografie obsahuje, tím méně se dá zkomprimovat. Proto kompresní algoritmus používaný formátem JPEG dosahuje u obrázků se šumem nižší úroveň komprese než u snímků bez šumu. Velmi zjednodušeně si to můžete představit tak, že JPEG považuje zašuměná data za obrázek s velkým množstvím detailů, které je třeba zachovat.
Tento jev se dá dobře ilustrovat na sérii fotografií vybraného objektu pořízené za stejných podmínek, ale s různým nastavením citlivosti. Následující tabulka například ukazuje situaci u originálů výše uvedených snímků keramické figurky slona:

ISO Velikost souboru nárůst vůči
předchozí hodnotě ISO 100
100 1,53 MB    
200 1,62 MB 106 % 106 %
400 1,92 MB 119 % 125 %
800 2,12 MB 110 % 139 %
></div

Na výřezech fotografií (Obr.5-Obr.8) je patrný nárůst šumu s rostoucí citlivostí, což se dle očekávání projevilo i na velikosti datových souborů. V tomto konkrétním případě byl rozdíl mezi největším a nejmenším souborem více než 0,5 MB, tj. 39 %. Za jiných světelných podmínek či u jiného typu záběrů by se konkrétní hodnoty samozřejmě lišily, ale závislost velikosti datových souborů na šumu by zůstala zachována. O důvod víc, proč se nespoléhat na automatické nastavení citlivosti digitálním fotoaparátem.

Jak vzniku šumu zabránit?

Jak je vidět, není problematika šumu v digitální fotografii vůbec jednoduchá. Komplikovanému odstraňování šumu, které obvykle vede k určité ztrátě detailů snímku, se lze v řadě případů vyhnout dodržením následujících pravidel:
  1. Vyberte si vhodný fotoaparát. Pokud se rozhodnete pro nějaký konkrétní model přístroje, získáte s ním i snímací čip určitých parametrů, které nebudete mít možnost ovlivnit. Z hlediska šumu je nejdůležitější velikost čipu, respektive velikost jednotlivých světlocitlivých buněk. Čím jsou buňky menší, tím pohlcují méně světla a tím pádem produkují více šumu. Pokud tedy váháte mezi dvěma modely se stejným počtem megapixelů, dejte přednost aparátu s větším čipem. Jako názorná ukázka mohou posloužit digitální fotoaparáty SONY Cyber-shot DSC-F717 a DSC-F828. V obou modelech je použit snímací čip stejné velikosti, ale zatímco první z uvedených přístrojů má na jeho ploše 5,2 Mpx, druhý z nich má 8,3 Mpx. Výsledkem je mnohem vyšší úroveň šumu, na kterou upozorňuje většina recenzentů i uživatelů nového SONY Cyber-shot DSC-F828.
  2. Dávejte přednost ručnímu nastavení ISO. Jak jsme si vysvětlili před chvílí, vyšší hodnota citlivosti znamená i vyšší úroveň šumu (a také objemnější datové soubory). Fotoaparáty v automatickém režimu bohužel za zhoršených světelných podmínek často zvýší ISO, aby udržely krátký čas expozice. Pokud to tedy jde, nastavte co nejnižší hodnotu citlivosti. U delších expozičních časů navíc neváhejte použít stativ.
  3. Dávejte přednost kratší expozici. Prodloužením času expozice se zvyšuje úroveň šumu na fotografiích. Jestliže je to tedy možné a vhodné, zkraťte expozici např. použitím blesku.
  4. Používejte redukci šumu. Řada novějších digitálních fotoaparátů nabízí funkci redukce šumu, která funguje na různých principech (např. porovnávání hodnot získaných sousedními buňkami snímače nebo dvojitá expozice s otevřenou a zavřenou závěrkou). Pokud váš aparát tuto funkci podporuje, určitě ji využijte.
  5. Poslední doporučení, které podle mého názoru nemá příliš velký praktický význam, se týká teploty snímacího čipu. Protože se vzrůstající teplotou dochází i ke zvyšování úrovně šumu, měli byste udělat vše pro to, aby se snímací čip vašeho fotoaparátu zbytečně nezahříval. Ke zvýšení teploty přispívá doba, která uplynula od zapnutí přístroje, intenzivní focení, používání LCD displeje, stabilizátoru obrazu atd. Abych pravdu řekl, neznám ve svém okolí nikoho, kdo by si s teplotou čipu při focení nějak lámal hlavu a na fotkách to rozhodně není znát. V astronomii se sice běžně světlocitlivé senzory chladí na teploty hluboko pod bodem mrazu, jenže v tomto případě je v porovnání s běžnými situacemi (např. noční město) hladina dopadajícího světla extrémně nízká.
></div

Poslední možnost

Ne vždy je bohužel možné se řídit výše uvedenými pravidly a tak někdy získáme fotky, které obsahují větší či menší množství šumu. V takovém případě je zde poslední řešení – použít některý z celé řady programů na úpravu fotografií. Vybírat můžete mezi univerzálními programy (Adobe Photoshop, Zoner Media Explorer atd.) nebo specializovanými jednoúčelovými nástroji na odstraňování šumu. Do této druhé kategorie patří např. populární Neat Image nebo Noise Ninja, o kterém jste si nedávno mohli přečíst článek na našem serveru (odkaz na test zde). Nečekejte ale od těchto softwarových úprav zázraky. Není nad to pořídit fotografii bez šumu hned při expozici.

Použitá technika

Fotoaparát: SONY Cyber-shot DSC-F717
Filmový skener: Minolta DiMAGE Scan Elite 5400

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Krause
    Michal Krause
    29.07.2004 11:32

    S tím ručním nastavení ISO z jistého pohledu souhlasím a z jiného nikoliv. Některé přístroje totiž mohou v automatickém režimu používat i mezistupně, které manuálně nastavit nejdou. Moje Dimage 7i umí například v automatickém režimu ISO 160, zatímco ručně si mohu vybrat pouze ISO 100 a nebo 200. Automatický režim mi tedy může pomocí ke kratšímu času s nižším nárůstem šumu, než kdybych to dělal ručně.
    Bohužel to ale znamená, že se také občas můžu dostat na poměrně zašuměné ISO 400 a nevšimnou si toho. Takže je to težká volba - osobně bych považoval za optimální, kdyby můj foťák v režimu automatického nastavení ISO ukazoval okamžitou hodnotu v hledáčku, což ale bohužel neumí :(

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    29.07.2004 17:31

    Jiří Cvrk

    vyzkoušejte si, používáte-li doostřování ve fotoaparátu, zda vám šum nezvětšuje. Někdy se vyplatí doostřování kvůli šumu při vyšší citlivosti vypnout, nebo snížit.

  • tomas halasz
    tomas halasz
    11.08.2004 18:54

    Velmi dobry a prehladny clanok.
    neni co dodat 8)

  • marek.vach
    marek.vach
    11.08.2004 21:58

    mam vcelku dobru skusenost s odstranovanim sumu softwareovo, presnejsie snazim sa zrusit RGB sum a zmenit ho na zrno podobne alebo rovnake aky sa vyskytuje napr na diakoch. Take zrno mam rad.

    pouzivam software Dfine a obrazky mam z Nikonu D70

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Fotografujeme kometu Tsuchinshan
Fotografujeme kometu Tsuchinshan

Ko­metu Tsu­chin­shan At­las jsem fo­to­gra­fo­val ob­jek­tivy Sigma 35mm f/1.4 a Sony FE 85mm f/1.4 GM II. Na Šu­mavě bu­dete ur­čitě bo­jo­vat s ob­lač­ností, Mě­sí­cem v úplňku a sil­ným le­tec­kým pro­vo­zem. Fo­to­gra­fie v článku jsou ze 13. října,17. října , 21,.a 29. října 2024. Přeji lovu zdar.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram