Šum v digitální fotografii
V poslední době se častým tématem různých diskuzí a článků věnovaných digitální fotografii stává šum. Tento trend souvisí především s nástupem nové generace 8 Mpx přístrojů (Canon PowerShot Pro1, Minolta DiMAGE A2, Nikon Coolpix 8700, Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom a SONY Cyber-shot DSC-F828), které díky vlastnostem použitých snímacích čipů mají s šumem větší problémy než jejich předchůdci.
Co je šum?
Obecně se jako šum označují náhodné, nepředvídatelné a nežádoucí
signály nebo změny signálů, které zakrývají požadované informace.
V konkrétním případě digitální fotografie se jedná o nežádoucí
změny snímaného obrazu. Zašuměná fotografie pak vypadá jako zrnitá,
tečkovaná nebo pokrytá nevzhlednými barevnými body.
Tento problém se nevyhýbá ani klasické fotografii, kde se však hovoří
o zrnu filmového materiálu. Jeho podstatou je fyzická velikost zrnek
chemických sloučenin v záznamové vrstvě. Pokud své filmy digitalizujete
pomocí filmového skeneru, tak se za určitých podmínek (nastavení vysokého
rozlišení) může zrno použitého materiálu přenést do výsledného
obrázku a stát se tak z velké části původcem šumu. V případě
digitální fotografie je situace poněkud komplikovanější. Faktorů, které
se podílejí na vzniku šumu, je celá řada a pouze některé z nich máme
možnost ovlivnit. Společným znakem je, že se šum projevuje především na
snímcích pořízených za špatných světelných podmínek. Jak to tedy
je?
Podstatou fungování snímacích čipů digitálních fotoaparátů je převod
energie dopadajícího světla (fotonů) na elektrický náboj. Hodnoty
elektrického náboje vygenerované světelnými senzory jsou analogovým
signálem, který je následně konvertován A/D převodníkem (Analog to
Digital Converter) do výsledného digitálního obrazu.
Příčiny šumu v digitální fotografii
Základním typem šumu je tzv. náhodný šum (random noise). Jeho příčinou jsou tepelné změny v elektronických součástkách ovlivňující výstupní analogový signál a kolísání počtu fotonů dopadajících na světlocitlivé buňky snímače (souvislost s kvantovou povahou světla). Ze statistiky těchto náhodných jevů vyplývá (zjednodušeně řečeno), že úroveň šumu je úměrná druhé odmocnině hodnoty signálu. Zvýší-li se množství světla 4 x, vzroste šum pouze 2 x a tím pádem se také zvětší odstup signálu od šumu. Proto je při dostatečném osvětlení hladina šumu prakticky zanedbatelná. Úroveň náhodného šumu se mění jak v prostoru (napříč sejmutým obrázkem) tak v čase a k jejímu zvýšení přispívá nedostatečné množství světla, vysoká teplota snímacího čipu a malé rozměry světlocitlivých buněk.
Tepelná energie přítomná v polovodičových senzorech může vygenerovat
elektrický náboj, aniž by na světlocitlivé buňky dopadalo nějaké
světlo. Takto vzniklý náboj bohužel nelze nijak odlišit od skutečného
signálu vzniklého během expozice. Naštěstí nežádoucí náboj zůstává
za dané teploty a nastavení expozice v podstatě stejný a tak stačí
udělat jeden snímek se zavřenou závěrkou a ten pak „odečíst“ od
skutečného snímku. Tento typ šumu je označován jako tzv. temný
šum (dark noise, dark current noise, leakage current nebo
také thermal noise). Úroveň temného šumu roste s prodlužující
se délkou expozice, se zvyšující se teplotou (šum poklesne na polovinu při
každém snížení teploty o 8–10 °C) a s rostoucím stářím snímacího
čipu.
Dalším typem šumu je tzv. zesilovací šum
(amplification noise) související s nastavením hodnoty ISO.
Většina digitálních fotoaparátů dokáže pracovat s několika úrovněmi
citlivosti. Ale na rozdíl od klasické fotografie, kde je citlivost dána
použitým filmovým materiálem, u digitálních přístrojů zůstává
snímací čip stále stejný. Proto jsou hodnoty elektrického náboje
vygenerované světelnými senzory před dalším zpracováním zesíleny a
právě míra zesílení je řízena nastavením hodnoty ISO. Pokud zvolíte
vyšší hodnotu citlivosti, dojde nejen k většímu zesílení signálu, ale
také šumu, který se tím pádem může negativně projevit na výsledné
fotografii. Koneckonců i vlastní zesilovací obvody mohou do výsledného
obrazu zanést nějaké další chyby. Zesilovací šum je problematický
zejména u modrého kanálu CCD snímačů (Charge Coupled Device
jiným používaným typem jsou CMOS snímače – Complementary Metal Oxid
Semiconductors). Modrý kanál má totiž často nižší citlivost, a
proto musí být ještě před tím, než se spojí s červeným a zeleným
kanálem, zesílen. V opačném případě by především při vyšších
hodnotách ISO docházelo k barevným posunům.
Jednotlivé světlocitlivé buňky snímacích čipů nejsou zcela totožné, mohou se lišit např. svou velikostí či tvarem. Výsledkem je mírně odlišná reakce na stejnou hodnotu vstupního signálu (světla). Vzhledem k pravidelnému uspořádání senzorů vzniká jakýsi vzor šumu (fixed pattern noise), který se opakuje ve všech snímcích. Naštěstí je tento typ šumu obvykle úspěšně potlačen během zpracování vstupního signálu v digitálním fotoaparátu.
Vliv šumu na velikost souborů
Šum má z pohledu uživatele digitálního fotoaparátu ještě jednu
nepříjemnou vlastnost – zvyšuje velikost datových souborů a tím pádem
i nároky na kapacitu paměťových karet. Tento problém se ale týká pouze
těch fotografů, kteří pracují s formátem JPEG. Příčinu je třeba
hledat v použití komprese, přesněji ztrátové komprese, při ukládání
dat v tomto formátu. Situace je obdobná jako u ostatních typů
souborů – některé obrázky lze komprimovat více a jiné méně. Obecně
platí, že čím více detailů fotografie obsahuje, tím méně se dá
zkomprimovat. Proto kompresní algoritmus používaný formátem JPEG dosahuje
u obrázků se šumem nižší úroveň komprese než u snímků bez šumu.
Velmi zjednodušeně si to můžete představit tak, že JPEG považuje
zašuměná data za obrázek s velkým množstvím detailů, které je třeba
zachovat.
Tento jev se dá dobře ilustrovat na sérii fotografií vybraného objektu
pořízené za stejných podmínek, ale s různým nastavením citlivosti.
Následující tabulka například ukazuje situaci u originálů výše
uvedených snímků keramické figurky slona:
ISO | Velikost souboru | nárůst vůči | |
předchozí hodnotě | ISO 100 | ||
100 | 1,53 MB | ||
200 | 1,62 MB | 106 % | 106 % |
400 | 1,92 MB | 119 % | 125 % |
800 | 2,12 MB | 110 % | 139 % |
Na výřezech fotografií (Obr.5-Obr.8) je patrný nárůst šumu s rostoucí citlivostí, což se dle očekávání projevilo i na velikosti datových souborů. V tomto konkrétním případě byl rozdíl mezi největším a nejmenším souborem více než 0,5 MB, tj. 39 %. Za jiných světelných podmínek či u jiného typu záběrů by se konkrétní hodnoty samozřejmě lišily, ale závislost velikosti datových souborů na šumu by zůstala zachována. O důvod víc, proč se nespoléhat na automatické nastavení citlivosti digitálním fotoaparátem.
Jak vzniku šumu zabránit?
- Vyberte si vhodný fotoaparát. Pokud se rozhodnete pro nějaký konkrétní model přístroje, získáte s ním i snímací čip určitých parametrů, které nebudete mít možnost ovlivnit. Z hlediska šumu je nejdůležitější velikost čipu, respektive velikost jednotlivých světlocitlivých buněk. Čím jsou buňky menší, tím pohlcují méně světla a tím pádem produkují více šumu. Pokud tedy váháte mezi dvěma modely se stejným počtem megapixelů, dejte přednost aparátu s větším čipem. Jako názorná ukázka mohou posloužit digitální fotoaparáty SONY Cyber-shot DSC-F717 a DSC-F828. V obou modelech je použit snímací čip stejné velikosti, ale zatímco první z uvedených přístrojů má na jeho ploše 5,2 Mpx, druhý z nich má 8,3 Mpx. Výsledkem je mnohem vyšší úroveň šumu, na kterou upozorňuje většina recenzentů i uživatelů nového SONY Cyber-shot DSC-F828.
- Dávejte přednost ručnímu nastavení ISO. Jak jsme si vysvětlili před chvílí, vyšší hodnota citlivosti znamená i vyšší úroveň šumu (a také objemnější datové soubory). Fotoaparáty v automatickém režimu bohužel za zhoršených světelných podmínek často zvýší ISO, aby udržely krátký čas expozice. Pokud to tedy jde, nastavte co nejnižší hodnotu citlivosti. U delších expozičních časů navíc neváhejte použít stativ.
- Dávejte přednost kratší expozici. Prodloužením času expozice se zvyšuje úroveň šumu na fotografiích. Jestliže je to tedy možné a vhodné, zkraťte expozici např. použitím blesku.
- Používejte redukci šumu. Řada novějších digitálních fotoaparátů nabízí funkci redukce šumu, která funguje na různých principech (např. porovnávání hodnot získaných sousedními buňkami snímače nebo dvojitá expozice s otevřenou a zavřenou závěrkou). Pokud váš aparát tuto funkci podporuje, určitě ji využijte.
- Poslední doporučení, které podle mého názoru nemá příliš velký praktický význam, se týká teploty snímacího čipu. Protože se vzrůstající teplotou dochází i ke zvyšování úrovně šumu, měli byste udělat vše pro to, aby se snímací čip vašeho fotoaparátu zbytečně nezahříval. Ke zvýšení teploty přispívá doba, která uplynula od zapnutí přístroje, intenzivní focení, používání LCD displeje, stabilizátoru obrazu atd. Abych pravdu řekl, neznám ve svém okolí nikoho, kdo by si s teplotou čipu při focení nějak lámal hlavu a na fotkách to rozhodně není znát. V astronomii se sice běžně světlocitlivé senzory chladí na teploty hluboko pod bodem mrazu, jenže v tomto případě je v porovnání s běžnými situacemi (např. noční město) hladina dopadajícího světla extrémně nízká.
Poslední možnost
Ne vždy je bohužel možné se řídit výše uvedenými pravidly a tak někdy získáme fotky, které obsahují větší či menší množství šumu. V takovém případě je zde poslední řešení – použít některý z celé řady programů na úpravu fotografií. Vybírat můžete mezi univerzálními programy (Adobe Photoshop, Zoner Media Explorer atd.) nebo specializovanými jednoúčelovými nástroji na odstraňování šumu. Do této druhé kategorie patří např. populární Neat Image nebo Noise Ninja, o kterém jste si nedávno mohli přečíst článek na našem serveru (odkaz na test zde). Nečekejte ale od těchto softwarových úprav zázraky. Není nad to pořídit fotografii bez šumu hned při expozici.
Použitá technika
Fotoaparát: SONY Cyber-shot DSC-F717
Filmový skener: Minolta DiMAGE Scan Elite 5400
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruS tím ručním nastavení ISO z jistého pohledu souhlasím a z jiného nikoliv. Některé přístroje totiž mohou v automatickém režimu používat i mezistupně, které manuálně nastavit nejdou. Moje Dimage 7i umí například v automatickém režimu ISO 160, zatímco ručně si mohu vybrat pouze ISO 100 a nebo 200. Automatický režim mi tedy může pomocí ke kratšímu času s nižším nárůstem šumu, než kdybych to dělal ručně.
Bohužel to ale znamená, že se také občas můžu dostat na poměrně zašuměné ISO 400 a nevšimnou si toho. Takže je to težká volba - osobně bych považoval za optimální, kdyby můj foťák v režimu automatického nastavení ISO ukazoval okamžitou hodnotu v hledáčku, což ale bohužel neumí :(
Jiří Cvrk
vyzkoušejte si, používáte-li doostřování ve fotoaparátu, zda vám šum nezvětšuje. Někdy se vyplatí doostřování kvůli šumu při vyšší citlivosti vypnout, nebo snížit.
Velmi dobry a prehladny clanok.
neni co dodat 8)
mam vcelku dobru skusenost s odstranovanim sumu softwareovo, presnejsie snazim sa zrusit RGB sum a zmenit ho na zrno podobne alebo rovnake aky sa vyskytuje napr na diakoch. Take zrno mam rad.
pouzivam software Dfine a obrazky mam z Nikonu D70
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.