Nikon Z5 II - první dojmy

Nová plnoformátová bezzrcadlovka Nikon Z5 II má nový BSI sensor s rozlišením 24,5 Mpix navazuje na čtyři roky starý Nikon Z5. Hlavními taháky jsou vylepšený autofokus, stabilizace obrazu a video. Technologicky je Nikon Z5 II podobný Nikon Zf. Nikon Z6 II už nedává smysl a je konkurencí pro Nikon Z6 III, s rychlejší sekvencí a videem díky jiné technologii sensoru. Cena od 47900Kč.
Pro začínající fotografy je dnes obrovskou výhodou obrovská konkurence v dlouhodobě rozhodujícím segmentu plnoformátových bezzrcadlovek s velkým sensorem rozměru 24×36mm. S tím začala poprvé Leica a její vynálezce a konstruktér Oscar Barnack v roce 1913 a drží se do dnešní doby. Rozměry sensoru zůstávají kvůli objektivům, ale hardware a software se vyvíjejí.
Nikon Z5 II je podle názvosloví Nikonu vstupní kamerou pro začínající fotografy. Jenže rozvoj elektroniky a levné technologie vytlačují starší modely technologicky zastaralými. Jenže to vůbec neznamená, že vám pořád nebudou perfektně sloužit. Jde o to jak získat nové zákazníky. S takto „nabušenými“ těly jsou pak rozhodující objektivy, jejich výběr a cena.
Nikon Z5II ve vlastních řadách je technologicky nejbližší Nikon Zf. Bude záležet na vás, zda jste pragmatik a dáte přednost pohodlnému gripu a přímočarému ovládání nebo dáte přednost kráse „retro designu“ a trochu složitějšímu ovládání. Nikon Z6 III byl se „stacked“ sensorem postaven jako rychlík s rychlým odečtem pro video a špičkové sekvenční snímání třeba pro sport. Jenže Nikon Z5 II s mechanickou závěrkou umí 11 sn./s v plném RAW s neomezenou bitovou hloubkou barev (12-bit). Ani elektronická závěrka není pomalá (až. 30sn/s).Otázka je, jak často se bude používat, když mechanická závěrka je tak rychlá a s ní souvisí paměť bufferu. Podle testů z před-výrobních vzorků buffer stačí na 8–9s s mechanickou závěrkou. Není to na fotografování přeletu ISS před Sluncem nebo Měsícem, ale na sport či zvířata stačí pro většinu i semi-profi-fotografů. Těm může naopak vadit nižší rozlišení sensoru 24Mpix, pokud počítají s ořezem snímků.
Konstrukce, mechanické vlastnosti a ovládání
Tělo má ověřenou ergonomii a ovládání. Má kvalitní hledáček s dobrým rozlišením, který ke údajně vůči Nikon Z5 o chlup světlejší. Na hledáčku nelze šetřit. Ten kdo chce super-kompaktní model pak při silnějším Slunci nevidí, co fotografuje. Zůstaly dva sloty pro paměťové karty, což je něco, co požadují profesionální fotografové třeba na svatby. Plně otočný display se stal standardem. Můžete pohodlně fotografovat nad hlavou nebo u země. Tělo bez příslušenství váží pod 700g a má odolnost proti prachu a stříkající vodě.
Autofokus, stabilizace obrazu a sekvenční snímání
U zrcadlovek byly standardem režimy : sledovací AF-C a zaostřit/překomponovat AF-S. Na režim AF-A se nedalo moc spoléhat. Vývoj směřuje k větší automatizaci, která bude platit pro jednoduché fotografické situace. Tam, kde je málo světla a obrovské množství překážek například v podobě větviček, jako při fotografování přírody, budete si muset ještě počkat na mnohem výkonnější a rychlejší elektroniku. Určitě však výkonnější autofokus bude hlavní argument pro upgrade (3D- tracking, AUTO režim detekce objektů). Lepší je i citlivost sensorů při nízkém osvětlení. Ve zprávě, co jsem dostal od marketingového oddělení Nikonu je uvedeno –10EV, což si myslím, že je nesmysl. Vylepšení ale věřím. Nikon Z5II má i funkci „Pre-release capture“, která umu zaznamenávat snímky do JPG před zmačknutím spouště.
Vylepšení se dočkala i stabilizace obrazu sensorem – Nikon uvádí až od 6 do 7,5EV v závislosti, zda je objekt ve středu nebo u okraje obrazu.
Sekvenční snímání jsem již komentoval. Každopádně honba za maximální hodnotou v tomto parametru je pro většinu fotografů spíše technologickým parametrem ukazující na rychlost elektroniky než praktickým parametrem, který budete často využívat. Zajímavé je, že testři před-výrobních vzorků uvádějí mechanikou závěru s rychlostí 11sn./s. Nikon Z9 ji vůbec nemá.
Tlačítko Picture Control pro volbu zobrazovacích režimů může být dobrá volba. Pokud se nějaký z nich oblíbíte, může to zrychlit a zefektivnit vaši práci hlavně při reportážním fotografování..
Video
Vstup pro 3,5mm jack pro mikrofon a sluchátka. Pře-vzorkované video 4K. Bude to lépe ostřit. Vzhledem k technologii sensoru bude horší „rolling shutter“ při švenkování – a určitě ve srovnání s Nikon Z6 III. Zajímavé je, že fotoaparát má umět snímat formát RAW nebo LUTy přímo na rychlé SD karty.
Další
Nikon Z5 II má dobré předpoklady být výborným fotoaparátem pro noční fotografii. Můžete si přepnout display do červené barvy, aby vás neoslňoval. Hledáček lze zesvětlit pro snadnější zaostření hvězd. Maximální ISO se uvádí až 64000. To bude samozřejmě nepoužitelné, ale lze předpokládat, že ISO 6400 bude mít solidní dynamickou pružnost a šum.
Závěr
Nikon využívá technologie vyvinuté pro vyšší a dražší modely jako Nikon Z9 a Nikon Z8.
- Výkonný autofokus a stabilizace obrazu
- Vylepšená práce s video
Určitým omezením pro profi-využití je
- Rozlišení „jen“ 24Mpix
Nikon Z5 II je určitě těžkou konkurencí pro o něco levnější Canon R8, který nemá stabilizaci sensoru sensorem. U Panasonic S5 II bych očekával lepší video a stabilizaci obrazu, ale horší autofokus. Sony v zásadě nebrání svůj bajonet Sony E. Sony ve špičkových technologií má obrovský výběr objektivů svých i třetích značek, jako je například Sigma, která nabízí výborné objektivy za rozumnější ceny než Canon a Nikon.
To je třeba zvážit, když se budete rozhodovat.
Tohle je předběžný názor. Těším se na praktický test Nikon Z5II.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruNo tak to bude darda, jestli Z5II ,stejně jako Zf zvládne N-Log na SD kartu, zatímco Z6,7,I,II ne na CFexpress.
Vypadá to na 24MP senzor Zf/Z6 + Expeed 7. Zajímavé bude vědět, zda má Network menu( FTP, UVC bez driveru) a customizaci tlačítek (dobrý zpráva je Play vpravo, burst vlevo, ale co třeba přiřazení ISO) ? Bohužel HDMI je micro.
dpreview uvádí šílené kombinace rozlišení, asi 30 režimů : 4032 x 2268 @ 30p, 12-bit, Raw (other), 1x Crop /25/24
3984 x 2240 @ 30p, 12-bit, Raw (other), 1.5x Crop (24+25)
3840 x 2160 @ 60p, 10-bit, H.265, 1.5x Crop ...
tyhle podivné kombinace podle mě mají co dočinění s tím -nRAW nebo dalšími formáty. Nezaznamenal jsem je ani u Z8, Z9, Zf (ale nevylučuju , že je nemají). A nebo tohle je možná chyba
A myslím si, že grip u pravé ruky bude trpět na odlupování jako u Z7 : srovnání z6iii : https://www.dpreview.com/files/p/articles/2735390920/Product-Shots/nikon_z5ii_battery.jpeg : detail je v tom, že šroubky jsou v prvním případě v gumě a guma končí souběžně s hranou, v druhém případě až tam, kde pohledově guma končí - to napovídá tomu, že guma pár mm ještě vede spodkem a nemůže se vychlípnout
Fotím v noci, ale červený displej bych nechtěl. Ve většině kontroluji po expozici každou fotku (protože proto) a k tomu potřebuji dobře vidět zvětšené detaily hvězd.
"Fotím v noci, ale červený displej bych nechtěl. Ve většině kontroluji po..." - zobrazit celý komentář
ta volba custom menu -display+shooting - warm display colors (d9) má 3 režimy off, mode 2 (pouze obrazovky menu jsou do červena), mode 1 (vždy červený) + je tam volba pro jas ,který platí když je tento mód aktivní). snad jsem ty čísla nepopetal.
Hlavní problém pro astro je potlačení červené části obrazu díky low pass filtru. Někdy víc, někdy míň. Jenže strhnout filtr ze sensoru znamená zničit fotoaparát pro běžné používání. Dost pochybuji, že někdo ještě vyrobí speciální model bezzrcadlovky pro astro. Poslední byl Canon Ra a dlouho to nevyráběl, protože se toho moc neprodalo. Na vodíkové mlhoviny mám starý Canon 6D se strženým LP filtrem a místo něho je tam růžový Baader.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.