Uživatelský test Canon EOS R5 Mark II
Canon EOS R5 Mark II po 4 letech nahradil velmi úspěšný Canon EOS R5. Nový vrstvený (angl.stacked) sensor s rozlišením 45Mpix dovoluje 30sn./s do RAW. Automatické ostření s detekcí objektu udělalo skok vpřed, ale je toho mnohem víc. Canon EOS R5 Mark II jsem vyzkoušel při fotografování vlků na Šumavě, v ZOO, v noční krajině či při přeletu ISS přes Měsíc.
Canonu v minulosti trvalo celkem dlouho, než bezzrcadlovka Canon předběhla svým výkonem zrcadlovky Canon EOS 5DSR a Canon EOS 5D Mark IV. Stalo se to až s modelem Canon EOS R5, kde se poprvé objevila spolu s vysokým rozlišením i stabilizace obrazu pomocí sensoru, výborný autofokus, 8K video a další. Překonat takto výkonný fotoaparát jako Canon EOS R5 není jednoduché. Nezbývá, než vylepšit každou důležitou oblast fotografování a natáčení videa. O to se Canon EOS R5 Mark II pokusil a vylepšení jsou zřejmá. Otázkou však zůstává, kolik fotografů za ně bude ochotno zaplatit, dokud se budou oba modely prodávat vedle sebe. Ceny mohou značně kolísat hlavně při doprodeji zásob Canon EOS R5.
Canon EOS R5 Mark II je přímou konkurencí Nikon Z8. Sony zatím nemá fotoaparát s podobnou koncepcí. Sony A7 RV má vyšší rozlišení, ale z hlediska videa a výkonnosti autofokusu je o délku zpět. Sony A1 či Sony A1II jsou zase o dost dražší. Zajímavé bude srovnání se Sony A7V v budoucnu.
Konstrukce a ovládání
Pokud jste uživatelem Canon EOS R5, určitě vás rozzuří přesun páčky vypnuto/zapnuto zleva do pravé části. Tím se však vytvořil prostor pro páčku foto/video vlevo.
Canon EOS R5 Mark II: přepínač foto/video vlevo a zapínání přístroje u spouště vpravo
Pozn. rozklikněte si obrázek, hlavně kolem spouště je knoflíků hodně..
Po té volalo mnoho hybridních uživatelů, kteří na ni byli zvyklí ze zrcadlovek Canon. U Canon EOS R5 se to nejčastěji řeší přeprogramováním tlačítka M-Fn, což je škoda (dvojhmat Info+kolečko expozičních režimů je uživatelsky komplikované, když najednou potřebujete okamžitě točit).
Pro ostření okem byl přepracován hledáček. Je prostorově větší a v případě potřeby i jasnější. Určitě lepší. Rozlišení však zůstalo stejné 5,76MPix. Plně otočný display zůstal stejný.
Canon trochu upravil i design menu. Vložil zelenou záložku „kontrolu uživatelských nastavení“. Tohle zmiňuji, protože své červené menu Canon nikdy nemění… Jenže už i u Canonu uživatelských voleb pořádně přibylo, takže samostatná sekce v Menu dává smysl.
V menu si nastavte zavření závěrky před vypnutím přístroje. Tohle fungovalo u Canon EOS R5 a hodně tím omezíte prach a nečistoty na sensoru. Jen se prosím hlavně závěrky nedotýkejte!
Canon EOS R5 Mark II – ochrana sensoru před prachem při výměně objektivů
Autofokus, ostření na oko, sériové snímání a stabilizace
Největší technologickou změnou je sensor. Canon si sensory vyrábí sám. Canon EOS R5 má klasickou konstrukci, kde vedle fotodiod na měření světla má sensory pro autofokus – Dual Pixel. Nový sensor Canon EOS R5 Mark II je tzv. stacked (vrstvený) podobně jako Sony A1 nebo Nikon Z9 a smartphony. Tahle technologie umožňuje velmi rychlý odečet dat a díky tomu i velkou rychlost sekvenčního snímání.
Zároveň přibyl ještě druhý – vedlejší procesor. Ten Canon nazval Digic Accelerator. Sony tuhle elektroniku nazývá AI procesorem. Hlavní procesor si řídí základní činnosti jako, ovládání závěrky, měření expozice a ostření objektivem. Digic Acceleratoe si pak nezávisle vyhledává objekty, jejich oči atd. a informaci pak předá hlavnímu procesoru.
Rychlé menu nastavení Canon EOS R5 Mark II s volbou ostřících bodů vychází z modelu Canon EOS R5
Pro nás uživatele je pak výsledkem skok ve výkonnosti automatického ostření. U Canon EOS R5 si musíte například v případě fotografování zvířat v přírodě velmi pečlivě nastavit automatické ostření přes Menu. V případě, že navolíte, zvíře a začnete fotit člověka, nenajde ho. U Canon EOS R5 Mark II již velmi dobře fungují režimy Auto jak u identifikace objektu tak i Auto u charakteru jeho pohybu.
Vlk obecný, Šumava I
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 200mm, clona f/10, čas 1/1250s, ISO 1000
Vlk obecný, Šumava II
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 208mm, clona f/10, čas 1/1250s, ISO 5000
Pozn. V průběhu asi čtyř hodin se vlci rozběhli lesem přes „moje“ místo celkem třikrát. V „prvním kole“ byla úspěšnost zaostření na oko nízká a hodně jsem chytal větvičky. Při třetím kole fotoaparát držel oči mnohem lépe. Kmenů a větviček se již tolik nevšímal. Těch pokusů nikdy moc v přírodě není ale z toho, so jsme vyzkoušel je patrné, že fotoaparát (ale i fotograf…) se učí.
V rámci workshopu jsme měli štěstí na krmení tasmánského ďábla. Ten je malý a v cestě byla nějaká tráva, které se nedalo vyhnout. Po manuálním přeostření to fotoaparát pochopil a už se stébel nevšímal.
Ďábel medvědovitý (Sarcophilus harrisii)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 500mm, clona f/9, čas 1/500s, ISO 1250
„Action Priority“ módy jsou nejvíce rozvinuté u sportů. Na prvním místě je fotbal, kde fotoaparát je schopen rozpoznávat míč, situace, kdy hráč hlavičkuje, kličkuje, střílí apod.. Vyvíjí se další sporty. Zároveň si můžete zaregistrovat konkrétního hráč a toho si pak fotoaparát přednostně ostří v různých situacích. Tohle už bylo nad rámec mého testu, ale ukazuje to, kam vývoj automatického ostření směřuje. Chtělo by to vyzkoušet v praxi.
Registrace osoby v menu Canon EOS R5 Mark II – takhle můžete sledovat na hřišti například Ronalda
Rozpoznávání objektu AUTO
Pozn. příště musím vyzkoušet, komu dá režím AUTO přednost – člověk nebo pes?
Protože nejsem sportovní fotograf, honba za stále větší rychlostí sériového snímání mne nechává většinou chladným. Občas se však rychlost sériového snímání může hodit každému. Já jsem chtěl jsem vyfotografovat přelet ISS (International Space Station) přes Měsíc. Po neúspěšném pokusu v lednu na Šumavě mi to vyšlo v Praze 25. října v 8:48. Canon EOS R Mark II s objektivem Canon RF 200–800mm f/5,6–9 IS mi zásadně pomohly. Rozhodl jsem se pro nejvyšší kvalitu RAW, plné rozlišení 45Mpix a plnou palbu, co R5 Mark II jednoduše dá. Přelet přes Měsíc trval 0,6s. On je to fakt fofr. ISS letí rychlostí 27 600km/h neboli 7,67km/s. Měsíc je ze Země jen půl stupně…
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 800mm, clona f/9, čas 1/2000s, ISO 1600 – crop
Pozn. Rychlé sekvenční snímání umožní vybrat snímek s vhodným pozadím. U kvalitního snímku byste měli rozeznat solární panely na ISS. Tenhle snímek dokazuje, že i Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM je velmi dobrý.
Rychlost 30sn./s do RAW s elektronickou závěrkou je impozantní, ale na přeběhy vlků lesem na Srní na Šumavě, kde testuji autofokusy, používám do 20sn./s. Je to zde na dlouhé čekání a máte 1 až dva pokusy na vyzkoušení – vlci se musí rozhodnout vyrazit do míst, kde je potřebujete. Něco úplně jiného než sport, kde nejsou problémy s rušivými prvky jako větvičky, kmeny stromů, nepravidelné světlo atd..
Hlavní bariérou pro používání velkých rychlostí sériového snímání jsou dostatečně velké a rychlé CF Express paměťové karty. Druhým problémem je pak najít ve velkých sériích ty nejostřejší, ale zároveň i kompozičně nejlepší snímky. Canon se situaci snaží ulehčit funkcí Blur/OOF (rozmazání/mimo ostrost). To vám pak umožní vyhledat označit nejostřejší snímek. Určitě je to velmi dobrý nápad. Funguje pouze pro elektronickou závěrku (to je OK, neboť tady snímáme nejrychleji), ale pouze pro snímky v JPEG. Já jsem například zvyklý fotografovat vše pouze do RAW…
Rozporuplné jsou názory na ostření pomocí pohledu vašeho oka. Tato technologie se objevila již u Canon EOS R3. Ne každému to funguje. Já jsem se několikrát pokusil zkalibrovat svoje oko, které vykazuje určitou abnormalitu, o které vím od lékaře a měl to i můj táta. Možná díky tomu se mi nepodařilo oko zkalibrovat s R3 a ani teď s R5 Mark II.
Ze spolehlivosti autofokusu jsem byl nadšen při fotografování v ZOO. Jisté je, že to není náročné fotografování. Světelné podmínky se však mění a často je zde málo světla. Canon EOS R5 II tady exceluje. Prakticky nezkazí fotku a ostří přesně na oko. Zároveň má Canon i výbornou stabilizaci. Kolegové na workshopu se starší technikou zápolili. I když jsou vždy rozhodující „ruce“, tak tady technika hraje zásadní roli.
Bukáček malý (Ixobrychus minutus)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 707mm, clona f/9, čas 1/250s, ISO 1250
Orlosup bradatý (Gypaetus barbatus )
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 432mm, clona f/9, čas 1/250s, ISO 4000
Tahr himálajský (Hemitragus jemlahicus)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 800mm, clona f/9, čas 1/400s, ISO 6400
Kozorožec kavkazský (Capra caucasica)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 200mm, clona f/8, čas 1/640s, ISO 2500
Tučňák Humboldtův (Spheniscus humboldti)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 400mm, clona f/7, čas 1/1250s, ISO 800
Sup hnědý (Cinereous vulture)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 400mm, clona f/7, čas 1/1000s, ISO 6400
Straka obecná (Pica pica)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 455mm, clona f/7, čas 1/2000s, ISO 2000
Video
U Canon EOS R5 si zpočátku filmaři stěžovali, že se zahřívá při režimech s největšími datovými toky – hlavně rozlišení 8K. Canon nejprve upravil firmware, pak ještě vznikl model Canon EOS R5C s aktivním chladícím systémem.
Canon EOS R5 Mark II sice nemá aktivní chlazení (tělo by pak mělo pro fotografy zbytečně velké rozměry). Chlazení je řešeno přímo v konstrukci těla otvory.
Hlavním vylepšením ve videu je zásadní omezení efektu „rolling shutter“. To je přeskakování obrazu při švenkování.
Canon EOS R Mark II umí natáčet profesionální videa v impozantním rozlišení 8K/60sn. Pro zpracování videa přidaly Waveforms a další plochý Log profil.
Velmi zajímavá je i možnost filmovat 8K and na druhou paměťovou kartu ukládat jednotlivé fotografie nebo full HD video. Jen na potřebujete nový akumulátor LP-E6P.
Obrazová kvalita
Canon EOS R5 Mark II je koncepcí univerzální fotoaparát pro akční fotografování i video ve vysokém rozlišení. Sensory Canonu ve srovnání se sensory od Sony měly vždy o něco menší dynamickou pružnost. Rozlišení v Mpix zůstalo u Canonu EOS R5 Mark II stejné jako u Canonu EOS R5. 45Mpix pro univerzál je však velmi dobrý kompromis pro široké spektrum fotografů. Rovněž dynamická pružnost , i když laboratorně o trochu horší než u Canon EOS R5, je dostatečná i u kontrastních krajinářských snímků. Laboratorní srovnání dynamické pružnosti najdete zde. V případě fotografování při nízkých ISO, kde potřebujete maximální dynamickou pružnost , doporučuji používat mechanickou závěrku.
Západ Slunce z hřebenu Poledníku, Šumava
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2,8 IS USM, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/8, čas 1/125s, ISO 100
Z hlediska šumu jsou snímky při ISO 10000 perfektně použitelné i v plném rozlišení. Aby to bylo vidět, musím je nahrát v plném rozlišení 45Mpix. Jakmile snímek zmenšíte, což většinou pro prezentaci děláte, šum úplně mizí.
Orangutan bornejský (Pongo pygmaeus)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 800mm, clona f/9, čas 1/1250s, ISO 10000
Medvědi lední (Ursus maritimus)
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 200–800mm f/6,3–9 IS USM, ohnisková vzdálenost 800mm, clona f/9, čas 1/1250s, ISO 8000
Co je však velmi důležité, musíte přesně exponovat. Sensory Canonu nejsou invariantní jako sensory Sony, které snášejí mnohem lépe zesvětlení snímku v počítači. Příkladem je snímek komety Tsuchinshan, kde se díky podexpozici v rozích snímku projevuje pravidelný vzor vnitřního šumu sensoru. U mého starého Canon EOS 5DSR byl tento nepříjemný vnitřní šum mnohem výraznější.
Kometa Tsuchinshan 29. října
Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2,8 IS USM, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/2,8, čas 1/4s, ISO 6400
Pozn. Kometa Tsuchinshan na konci října již hodně zeslábla. Dostala se však již do oblasti Mléčné dráhy. Vyfotografoval jsem si na f/2,8 se super univerzálním objektivem. Snímek je bez redukce šumu. Snímek je podexponovaný, aby se kometa nerozmazala rotací Země.
Redukci šumu můžete provést přímo ve fotoaparátu. Canon EOS R5 Mark II nabízí pokročilý algoritmus s použitím neuronových sítí. Funguje v JPEG. Podobně nabízí i algoritmus s využitím AI pro zvětšení rozlišení (nikoliv technologii Pixel shift).
Ostatní
Canon EOS R5 Mark II akceptuje i starší LP-E6N a E6NH, nikoliv nejstarší LP-E6. Nový akumulátor LP-E6P je pak podmínkou tam, kde je potřeba největší výkon elektroniky – 8K video, Pre-burst apod.. Pro mne to zase není až takové překvapení. Když máte starou nebo skoro vybitou baterii, nemáte šanci dosahovat např. maximálních hodnot sekvenčního snímání apod.. i u jiných fotoaparátů.
Sloty pro paměťové karty zůstaly stejné.
Závěr
Canon EOS R5 Mark II pokračuje v cestě, kterou otevřel ve své době revoluční fotoaparát Canon EOS R5. Canon se zaměřil na vylepšení každé oblasti, kde měl Canon EOS R5 technologické rezervy (kromě kvality obrazu statických snímků, která je obdobná). Výsledkem je vynikající přístroj určený pro všestranné nasazení: příroda, reportáž, studio a video. S vylepšeními a cenou za vývoj je spojená i cena. Rozhodování pro řadu fotografů nebude v této situaci jednoduché. Hlavním konkurentem je předchůdce Canon EOS R5 a rychlý Canon EOS R6 Mark II, který má velmi dobrý autofokus, ale menší rozlišení. Hlavním důvodem pro „upgrade“ z Canonu EOS R5 je jednoznačně automatické ostření, které udělalo velký krok vpřed.
Heureka
Plusy
Výkon a funkce autofokusu jsou mimořádné a zároveň uživatelsky pochopitelné
Rychlost sekvenčního snímání podle toho, co potřebujete
Velmi dobrá kvalita obrazu v širokém rozsahu situací od nízkých do vysokých hodnot ISO (snímky v testu jsou bez úprav)
Široký rozsah nových funkcí, které se mohou hodit (Pre-shoot, zvětšení snímku ve fotoaparátu, paralelní natáčení videa a grabování fotografií atd..)
Minusy
Mírné zhoršení dynamické pružnosti při nízkých hodnotách ISO. Při vysokých hodnotách ISO zůstalo tzv. pruhování (šum se vzorem).
Děkujeme společnosti Canon.cz za zapůjčení fotoaparátu k testu.
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.