Se Sony A1 jsem fotografoval pět dní v noční i denní „covidové“ Praze i honil kachny ve Stromovce. Sony A1 jsem testoval s objektivy Sony FE 135mm F/1.8 GM a standardním setovým Sony SEL-2470Z. Fotoaparát Sony A1 je v současnosti nejrychlejší bezzrcadlovka a to zároveň ve velmi kompaktním přístroji. Sony A1 je více intuitivní i pro uživatele, který nečte manuál ve srovnání s modely Sony A7. Video z iniciativy představení Oživené výlohy u Staroměstského náměstí. Poznatky z pěti dní fotografování v testu.

Sony A1 je vlajková loď bezzrcadlovek Sony, kde Sony sloučil do jednoho přístroje vysoké rozlišení sensoru, špičkovou rychlost snímání a výkon videa.

To umožnily dvě zásadní technologické inovace. Srdcem fotoaparátu Sony A1 je nový sensor s rozlišením 50,1Mpix s novou technologií konstrukce, která umožňuje ohromující rychlost odečtu obrazových dat ze sensoru – 5ms (iPhone 11 Pro Max má 6,25 ms na miniaturním sensoru). Fotoaparát takto dokáže přenášet až 1,5GB/s. V budoucnu toto otevírá možnosti pro výpočetní fotografii (např. snímky detailů noční oblohy doslova z ruky) tak, jak to již dlouhou dělají smartphony pozn. zlepšení obrazu se dosahuje skládáním fotografií ze sekvenčního snímání. Na sensor je navázána inovace elektronické závěrky, která zvládá sekvenční snímání 30snímků/s. Mechanická závěrka sice dosahuje v sekvenčním snímání „pouhých“ 10snímků/s, zato umí dosud nejkratší synchronizační čas blesku 1/400s (snímky v pohybu ve studiu).

Výdrž Sony A1 v 8K/30 jsem netestoval, ale údajně podle DPreview systém chlazení udrží fotoaparát natáčet video 8K více než hodinu. Zajímavé je i natáčení 4K/120sn pro zpomalení pohybu. Profesionály video-produkce určitě potěšil i mezi filmaři velmi oblíbený barevný profil S-Cinatone.

Sony A1 se již prodává. Ceny a nabídky můžete sledovat zde.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konstrukce a ovládání

Tělo z magneziové slitiny působí robustně a velmi kompaktně. Není sice tak ergonomicky „vymazlené“ jako nejvyšší modely bezzrca­dlovek Canon nebo Nikon. Vychází ze tvaru řad Sony A7. Větší a více vysunutý grip mi vyhovoval . Sony A1 nevypadává z ruky. Občas nechávám ruce odpočinout tak, že tělo držím zavěšené za zahnuté prsty bez palce, což zde dobře funguje.

Sony uvedl, že u modelu Sony A1 zlepšil zatěsnění přístroje proti prachu a stříkající vodě. Po vypnutí přístroje nedochází k uzavření závěrky tak, aby při výměnách objektivů byl zakryt sensor tak, aby se k němu nedostával prach.

Ergonomie modelů Sony A1Sony A7 Mark III je na následujících obrázcích (Sony A1 je vlevo).

Obr.1

Obr. 2

Obr. 3

Hodně oceňuji, že většina klíčových parametrů lze nastavit mechanicky. Ovládání Sony A1 je velmi logické a vychází z ovládání klasických zrca­dlovek. To znamená přední a zadní otočný ovladač, zadní kruhový volič, kruhový volič expozičních režimů a kruhový volič kompenzace expozice. K těmto základním mechanickým ovladačům Sony přidal ještě kruhový volič s volbou: jednotlivé snímky, samospoušť a různé druhy sekvenčního snímání. Mechanicky je možné vybrat i režimy ostření a DMF (direct manual focus včetně automatického zvětšení obrazu). Mechanické ovladače mají aretace tak, aby nedošlo nedopatřením ke změně jejich nastavení.

Obr. A1 ovl1

Obr. A1 ovl2

K těmto základním ovladačům Sony podobně jako u modelů A7 nabízí programovatelná tlačítka C1, C2 a C3.

Sony má tradičně jinou koncepci ovládání než CanonNikon v tom, že umožňuje v maximální míře nastavit si fotoaparát individuálně. To může mít u některých fotografů až negativní efekt ve zmatečnosti. Kde se například mění ISO, když nikde není ISO tlačítko? Tento parametr jsem nechal na zadním kruhovém voliči a na C3 jsem si naprogramoval zvětšení snímku pro zpětnou kontrolu, že snímek je dostatečně ostrý.

Obr. 4

Uživatelská nastavení jsou v menu rozdělené na fotografická, video a prohlížení snímků. Sony ponechal vedle C1, C2 a C3 i všechny ostatní možnosti nastavení.

Obr. 5

Obr. 6

Menu

Sony A1 zásadně zlepšil orientaci v rozsáhlém menu. Pro srovnání menu u modelů A7 je podle mne příliš rozsáhlé a musíte si pamatovat, že parametr se nachází např. v první nabídce a 8-mém pod-menu. Menu Sony A1 je rovněž velmi rozsáhlé, ale orientace v něm je logická. Má tři úrovně se stromovou strukturou a jen minimum věcí vyžaduje tupé memorování.

Obr. 7

První volba hvězdička je pro individuální nastavení. Sem si navolíte, co nejčastěji potřebujete v Menu. Tu jsem v testu nepoužíval. Proto začnu druhou záložkou, neboť první věcí, kterou musíte nastavit je formát dat.

Jedno z perfektních vylepšení je možnost snímat ve formátu bezztrátového komprimovaného RAW. Zde ušetříte mnoho paměti. Snímek v nekomprimovaném RAW mi zabíral přibližně 104MB, v komprimovaného bezztrátového 56MB a komprimovaného 51MB. Jedinou „nevýhodou“ je, že při sekvenčním snímání snížíte při nasazení „lossless compression“ rychlost ze 30sn/s na 20sn/s.

Obr. 8

Menu nabízí rozsáhlé možnosti pro snímání videa. Některá klíčová podmenu uvádím jako příklad.

Obr. 9


Obr. 10


Obr. 11


Obr. 12

Symbol +/- znamená volby parametrů, které mají přímý vliv na kvalitativní parametry obrazu.

Obr. 13

Většina klíčových nastavení v této oblasti při běžném fotografování je možné udělat pomocí mechanických ovladačů. Řada fotografů asi využije nastavení Auto ISO. Kvalita obrazového výstupu Sony A1 je totiž výborná ve velkém rozsahu vysokých ISO, takže třeba při fotografování reportáže v noci se Auto ISO určitě hodí. Rozmezí ISO si zde omezíte podle kvality výstupu, který potřebujete.

Fotoaparát se umí propojit se přes WIFI a na krátkou vzdálenost s mobilem přes NFC.

Obr. 14

Hledáček a monitor

Hledáček je jednoduše vynikající. Při panningu a sekvenčním snímání při sledování neztrácíte obraz ani na zlomek vteřiny. Technické parametry hovoří za vše (rozlišení 8,44Mpix, obnovovací rychlost 240fps, zvětšení 0,9×). Ti, kteří plánují snímat rychlé sekvence, si mohou zvýšit obnovovací rychlost za cenu větší spotřeby. Samozřejmostí je rozsáhlá dioptrická korekce a nastavení jasu.

Hledáček je velkým spotřebitelem energie. Proto je výhodné používat funkci Auto pro aktivaci hledáčku po přiložení k oku. Zde se mi občas stalo, že se hledáček ihned neaktivoval – zřejmě jsem špatně přiložil oko vůči fotobuňce nebo ji zašpinil – nevím. Jinak vše fungovalo výborně.

Trochu horší je to s monitorem. Jeho konstrukce je stejná jako u modelů A7. Monitor lze vysunout, což je klíčové pro snímání u země, které je určitě nejčastější. Monitor neumí tzv. twist, neboli otočit kolem druhé osy pro snímání s fotoaparátem nad hlavou. Také rozlišení monitoru je omezené. To se hodí třeba pro ostření hvězd na noční obloze. Maximální zvětšení 8,5× je default.

Základní nastavení monitoru nabízí vedle klíčových dat i dvouosou vodováhu, která je hodně důležitá, aby „nepadal obzor a stavby“. Raději bych však viděl vodováhu větší. Po dosažení vodorovné polohy blikne zelená, což je dobré.

Obr. 15

Jakmile přepneme na otočném ovladači expozičních režimů na video, naskočí okamžitě následující kontrolní panel videa. Mikrofony na dvou zvukových kanálech jsou ihned připraveny, vidíte formát dat a stačí jen zmačknout knoflík s červeným středem na zadní straně fotoaparátu a ihned natáčíte. V defaultním nastavení je sice automatické vyvážení bílé, ale z hlediska pohotovosti hodnotím jako výborné.

Obr. 16

Baterie, konektory a paměťové karty

V základním balení Sony A1 se dodává nabíječka na baterie Sony NP-FZ100 s kapacitou 2280mAh. Spotřeba odpovídá 430 snímkům a 95min. natáčení videa přes monitor.

Obr. 18

Sony A1dva sloty na paměťové karty. Jsou kompatibilní jak pro levnější SD, SDHC a SDXC (do kapacity 512GB), tak pro rychlejší, dražší a robustnější CF Express karty typu A. Ty budete potřebovat v případě natáčení videa 8K (moje karty SDXC 64GB na to jednoduše nestačí). Rychlost karty omezuje zároveň rychlost sekvenčního snímání.

Obr. 19

Z konektorů mne zaujala možnost připojení kabelem do internetu LAN pro rychlý přenos dat. Je tu možnost přímého dobíjení přes USB, vstup pro mikrofon a kabelovou spoušť.

Autofokus

Autofokus má 759 sensorů fázové detekce a 425 sensorů měřících kontrast. Znamená to, že hledáček je pokryt sensory až do krajů z 92%. Přepínání bodů ovladačem na palec probíhá ve srovnání s jinými fotoaparáty, které jsem testoval, neskutečně rychle a zcela bez zpoždění.

Sensory mají citlivost –4EV s objektivem se světelností f/2. Jako ukázku jak to funguje přikládám snímek v noci z Karlova mostu.

Sony A1, objektiv 135mm f/1,8 GM, clona f/1,8, 1/320s, ISO 25600

V režimu autofokusu jsem nastavil prioritu zaostření obličeje. Fotoaparát dokázal v noci velmi přesně zaostřit malého psíka – výřez.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Návrat AFIAP
    Karel Návrat AFIAP
    22.02.2021 17:37

    solidně napsány článek ale ukázkách by to chtělo použit tele 200-600mm,a rychlejší čas nebo to z článku vyplývá že ma čas jenom do 1/1000

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    23.02.2021 15:20

    To: Karel Návrat Souhlasim, to tam nění - ověření elektronické závěrky v největší rychlosti a v co nejkratším čase. Tele mám jenom od Canonu. Sice bych ho přes Sigma adaptér na Sony A1 dostal, ale to tak na krajinu/statické snímky. Jisté je, že se ukazuje, že neznačkové objektivy na těchto elektronických tělech budou mít dost potíže - stabilizace, autofokus.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram