Fotoaparát.cz

Uživatelská recenze Sony Alpha 1

Se Sony A1 jsem fotografoval pět dní v noční i denní „covidové“ Praze i honil kachny ve Stromovce. Sony A1 jsem testoval s objektivy Sony FE 135mm F/1.8 GM a standardním setovým Sony SEL-2470Z. Fotoaparát Sony A1 je v současnosti nejrychlejší bezzrcadlovka a to zároveň ve velmi kompaktním přístroji. Sony A1 je více intuitivní i pro uživatele, který nečte manuál ve srovnání s modely Sony A7. Video z iniciativy představení Oživené výlohy u Staroměstského náměstí. Poznatky z pěti dní fotografování v testu.

Sony A1 je vlajková loď bezzrcadlovek Sony, kde Sony sloučil do jednoho přístroje vysoké rozlišení sensoru, špičkovou rychlost snímání a výkon videa.

To umožnily dvě zásadní technologické inovace. Srdcem fotoaparátu Sony A1 je nový sensor s rozlišením 50,1Mpix s novou technologií konstrukce, která umožňuje ohromující rychlost odečtu obrazových dat ze sensoru – 5ms (iPhone 11 Pro Max má 6,25 ms na miniaturním sensoru). Fotoaparát takto dokáže přenášet až 1,5GB/s. V budoucnu toto otevírá možnosti pro výpočetní fotografii (např. snímky detailů noční oblohy doslova z ruky) tak, jak to již dlouhou dělají smartphony pozn. zlepšení obrazu se dosahuje skládáním fotografií ze sekvenčního snímání. Na sensor je navázána inovace elektronické závěrky, která zvládá sekvenční snímání 30snímků/s. Mechanická závěrka sice dosahuje v sekvenčním snímání „pouhých“ 10snímků/s, zato umí dosud nejkratší synchronizační čas blesku 1/400s (snímky v pohybu ve studiu).

Výdrž Sony A1 v 8K/30 jsem netestoval, ale údajně podle DPreview systém chlazení udrží fotoaparát natáčet video 8K více než hodinu. Zajímavé je i natáčení 4K/120sn pro zpomalení pohybu. Profesionály video-produkce určitě potěšil i mezi filmaři velmi oblíbený barevný profil S-Cinatone.

Sony A1 se již prodává. Ceny a nabídky můžete sledovat zde.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konstrukce a ovládání

Tělo z magneziové slitiny působí robustně a velmi kompaktně. Není sice tak ergonomicky „vymazlené“ jako nejvyšší modely bezzrca­dlovek Canon nebo Nikon. Vychází ze tvaru řad Sony A7. Větší a více vysunutý grip mi vyhovoval . Sony A1 nevypadává z ruky. Občas nechávám ruce odpočinout tak, že tělo držím zavěšené za zahnuté prsty bez palce, což zde dobře funguje.

Sony uvedl, že u modelu Sony A1 zlepšil zatěsnění přístroje proti prachu a stříkající vodě. Po vypnutí přístroje nedochází k uzavření závěrky tak, aby při výměnách objektivů byl zakryt sensor tak, aby se k němu nedostával prach.

Ergonomie modelů Sony A1Sony A7 Mark III je na následujících obrázcích (Sony A1 je vlevo).

Obr.1

Obr. 2

Obr. 3

Hodně oceňuji, že většina klíčových parametrů lze nastavit mechanicky. Ovládání Sony A1 je velmi logické a vychází z ovládání klasických zrca­dlovek. To znamená přední a zadní otočný ovladač, zadní kruhový volič, kruhový volič expozičních režimů a kruhový volič kompenzace expozice. K těmto základním mechanickým ovladačům Sony přidal ještě kruhový volič s volbou: jednotlivé snímky, samospoušť a různé druhy sekvenčního snímání. Mechanicky je možné vybrat i režimy ostření a DMF (direct manual focus včetně automatického zvětšení obrazu). Mechanické ovladače mají aretace tak, aby nedošlo nedopatřením ke změně jejich nastavení.

Obr. A1 ovl1

Obr. A1 ovl2

K těmto základním ovladačům Sony podobně jako u modelů A7 nabízí programovatelná tlačítka C1, C2 a C3.

Sony má tradičně jinou koncepci ovládání než CanonNikon v tom, že umožňuje v maximální míře nastavit si fotoaparát individuálně. To může mít u některých fotografů až negativní efekt ve zmatečnosti. Kde se například mění ISO, když nikde není ISO tlačítko? Tento parametr jsem nechal na zadním kruhovém voliči a na C3 jsem si naprogramoval zvětšení snímku pro zpětnou kontrolu, že snímek je dostatečně ostrý.

Obr. 4

Uživatelská nastavení jsou v menu rozdělené na fotografická, video a prohlížení snímků. Sony ponechal vedle C1, C2 a C3 i všechny ostatní možnosti nastavení.

Obr. 5

Obr. 6

Menu

Sony A1 zásadně zlepšil orientaci v rozsáhlém menu. Pro srovnání menu u modelů A7 je podle mne příliš rozsáhlé a musíte si pamatovat, že parametr se nachází např. v první nabídce a 8-mém pod-menu. Menu Sony A1 je rovněž velmi rozsáhlé, ale orientace v něm je logická. Má tři úrovně se stromovou strukturou a jen minimum věcí vyžaduje tupé memorování.

Obr. 7

První volba hvězdička je pro individuální nastavení. Sem si navolíte, co nejčastěji potřebujete v Menu. Tu jsem v testu nepoužíval. Proto začnu druhou záložkou, neboť první věcí, kterou musíte nastavit je formát dat.

Jedno z perfektních vylepšení je možnost snímat ve formátu bezztrátového komprimovaného RAW. Zde ušetříte mnoho paměti. Snímek v nekomprimovaném RAW mi zabíral přibližně 104MB, v komprimovaného bezztrátového 56MB a komprimovaného 51MB. Jedinou „nevýhodou“ je, že při sekvenčním snímání snížíte při nasazení „lossless compression“ rychlost ze 30sn/s na 20sn/s.

Obr. 8

Menu nabízí rozsáhlé možnosti pro snímání videa. Některá klíčová podmenu uvádím jako příklad.

Obr. 9


Obr. 10


Obr. 11


Obr. 12

Symbol +/- znamená volby parametrů, které mají přímý vliv na kvalitativní parametry obrazu.

Obr. 13

Většina klíčových nastavení v této oblasti při běžném fotografování je možné udělat pomocí mechanických ovladačů. Řada fotografů asi využije nastavení Auto ISO. Kvalita obrazového výstupu Sony A1 je totiž výborná ve velkém rozsahu vysokých ISO, takže třeba při fotografování reportáže v noci se Auto ISO určitě hodí. Rozmezí ISO si zde omezíte podle kvality výstupu, který potřebujete.

Fotoaparát se umí propojit se přes WIFI a na krátkou vzdálenost s mobilem přes NFC.

Obr. 14

Hledáček a monitor

Hledáček je jednoduše vynikající. Při panningu a sekvenčním snímání při sledování neztrácíte obraz ani na zlomek vteřiny. Technické parametry hovoří za vše (rozlišení 8,44Mpix, obnovovací rychlost 240fps, zvětšení 0,9×). Ti, kteří plánují snímat rychlé sekvence, si mohou zvýšit obnovovací rychlost za cenu větší spotřeby. Samozřejmostí je rozsáhlá dioptrická korekce a nastavení jasu.

Hledáček je velkým spotřebitelem energie. Proto je výhodné používat funkci Auto pro aktivaci hledáčku po přiložení k oku. Zde se mi občas stalo, že se hledáček ihned neaktivoval – zřejmě jsem špatně přiložil oko vůči fotobuňce nebo ji zašpinil – nevím. Jinak vše fungovalo výborně.

Trochu horší je to s monitorem. Jeho konstrukce je stejná jako u modelů A7. Monitor lze vysunout, což je klíčové pro snímání u země, které je určitě nejčastější. Monitor neumí tzv. twist, neboli otočit kolem druhé osy pro snímání s fotoaparátem nad hlavou. Také rozlišení monitoru je omezené. To se hodí třeba pro ostření hvězd na noční obloze. Maximální zvětšení 8,5× je default.

Základní nastavení monitoru nabízí vedle klíčových dat i dvouosou vodováhu, která je hodně důležitá, aby „nepadal obzor a stavby“. Raději bych však viděl vodováhu větší. Po dosažení vodorovné polohy blikne zelená, což je dobré.

Obr. 15

Jakmile přepneme na otočném ovladači expozičních režimů na video, naskočí okamžitě následující kontrolní panel videa. Mikrofony na dvou zvukových kanálech jsou ihned připraveny, vidíte formát dat a stačí jen zmačknout knoflík s červeným středem na zadní straně fotoaparátu a ihned natáčíte. V defaultním nastavení je sice automatické vyvážení bílé, ale z hlediska pohotovosti hodnotím jako výborné.

Obr. 16

Baterie, konektory a paměťové karty

V základním balení Sony A1 se dodává nabíječka na baterie Sony NP-FZ100 s kapacitou 2280mAh. Spotřeba odpovídá 430 snímkům a 95min. natáčení videa přes monitor.

Obr. 18

Sony A1dva sloty na paměťové karty. Jsou kompatibilní jak pro levnější SD, SDHC a SDXC (do kapacity 512GB), tak pro rychlejší, dražší a robustnější CF Express karty typu A. Ty budete potřebovat v případě natáčení videa 8K (moje karty SDXC 64GB na to jednoduše nestačí). Rychlost karty omezuje zároveň rychlost sekvenčního snímání.

Obr. 19

Z konektorů mne zaujala možnost připojení kabelem do internetu LAN pro rychlý přenos dat. Je tu možnost přímého dobíjení přes USB, vstup pro mikrofon a kabelovou spoušť.

Autofokus

Autofokus má 759 sensorů fázové detekce a 425 sensorů měřících kontrast. Znamená to, že hledáček je pokryt sensory až do krajů z 92%. Přepínání bodů ovladačem na palec probíhá ve srovnání s jinými fotoaparáty, které jsem testoval, neskutečně rychle a zcela bez zpoždění.

Sensory mají citlivost –4EV s objektivem se světelností f/2. Jako ukázku jak to funguje přikládám snímek v noci z Karlova mostu.

Sony A1, objektiv 135mm f/1,8 GM, clona f/1,8, 1/320s, ISO 25600

V režimu autofokusu jsem nastavil prioritu zaostření obličeje. Fotoaparát dokázal v noci velmi přesně zaostřit malého psíka – výřez.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

V nočních městech velmi rád fotografuji technikou panning, kdy v režimu kontinuálního ostření sledujeme objekt a pohybem fotoaparátu rozmažeme pozadí. V tomto případě zároveň prověříte i systém stabilizace. Jedním z důvodů pro koupi značkových objektivů k tělu fotoaparátu je spolupráce stabilizace objektivu se stabilizací sensoru na těle fotoaparátu. Sony asi dobře věděl, jaký objektiv půjčit na testy. Všiml jsem si, že i DPreview dostala k tělu Sony A1 také Sony 135mm f/1,8 GM. Tenhle objektiv má zároveň i nádherný bokeh, ze kterého jsou fotografové nadšeni.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A1, objektiv 135mm f/1,8 GM, clona f/2,8, 1/20s, ISO 400


Sony A1, objektiv 135mm f/1,8 GM, clona f/2,8, 1/20s, ISO 400

Zaostřit tramvaj je pro Sony A1 samozřejmě jednoduché. Je to spíš zkouška stabilizace. S některými fotoaparáty bývá panning trápení. Tady každá rána vítězná..

Z testů Canon EOS R5R6 vím, že ostření projíždějících rychlíků je pro nejvyšší ligu bezzrcadlo­vek hračka. Při práci se Sony A1 cítíte navíc ještě větší rychlost. ZOO je zavřená, takže jediná šance byly kačeny ve Stromovce.

Jedním z taháků Sony A1 je možnost volby priority objektu a zaostření oka. Zvolil jsem tedy možnost „pták“.

Obr. 17

Problém ve Stromovce bylo příliš mnoho ptáků a lidí, kteří je krmili na jednom místě. Kachny, lysky, labutě a holubi v malém rybníčku.

Sony A1, objektiv 135mm f/1,8 GM, clona f/7,1, 1/320s, ISO 500, kontinuální autofokus, sekvenční snímáni elektronickou závěrkou se zvukem H+


Sony A1, objektiv 135mm f/1,8 GM, clona f/7,1, 1/320s, ISO 640, kontinuální autofokus, sekvenční snímáni elektronickou závěrkou se zvukem H+

Ostření na oko u ptáků rozhodně nefunguje tak, že najde oko a pak se ho drží. Nejedná se o sledování lidského obličeje. Často mi sensor přeskakoval na křídla. Statisticky však vyjde hodně na oko správně zaostřených snímků.

Dobrou zprávou je, že si režim sledování oka nevšímá stříkající vody, což bývá problém při ostření sensory bez inteligence.

Sony A1, objektiv 135mm f/1,8 GM, clona f/7,1, 1/320s, ISO 160, kontinuální autofokus, sekvenční snímáni elektronickou závěrkou se zvukem H+


Celkově jsem byl z práce automatického ostření nadšen. Je jasné, že se Sony A1 se fotograf musí učit tak, aby z přístroje vytáhl maximum. A1 má z tohoto hlediska velký potenciál. Technicky systém autofokusu Sony A1 provádí dvojnásobný počet výpočtů ve srovnání se Sony A9 II.

Video

V Praze zmožené Covidem vznikla krásná iniciativa umělců Oživené výlohy. Souvisí se zákazem zpěvu, kterým se údajně šíří Covid. V průběhu testování Sony A1 jsem narazil na jednu oživenou výlohu u Staroměstského náměstí. Natočil jsem krátké video ve 4K/50sn jako ukázku. Sony A1 má výborný zvukový záznam.

Kvalita obrazu

Sony je světovým leaderem ve výrobě sensorů nejenom pro fotoaparáty. Vždy sledujeme zejména dva parametry: množství obrazového šumu a dynamickou pružnost tj. rozsah mezi nejsvětlejšími a nejtmavšími tóny, které sensor dokáže zachytit.

ISO Sony A1 má pro fotky a videa rozsah od 100 do 32000. Auto ISO pokrývá rozsah od 100 do 12800. Výpočetně (push/pull) je pak rozsah ISO od 50 do 102400. Líbí se mi, že v základním volitelném rozsahu jsou ISO 50 a 64, aniž by bylo nutné je „štrachat“ přes menu. Ty se hodí při fotografování dlouhými časy (voda) nebo při fotografování vysoce světelnými objektivy při plném Slunci, kdy potřebujete prodloužit čas.

Protože Sony A1 je ještě úplná novinka, neexistuje zatím DNG konvertor a podpora v balicích Adobe nebo Zoner. Pro zkoumání RAW jsem proto použil Imaging Edge od Sony, který je zdarma. Je to zároveň i dobrá volba pro fotografy, kteří si koupí fotoaparát od Sony (tím asi nebude A1) a nechtějí platit programy pro zpracování RAW.

Sony A1, objektiv Sony SEL-2470Z ,ohnisková vzdálenost 70mm, clona f/10, 25s, ISO 50


ISO 50

ISO 100

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400

ISO 12800

ISO 25600

ISO 51600

ISO 102400

V programu Sony Edge jsem v stáhnul nejsvětlejší místa o -2EV. Více tento program neumožňuje. V lampě se objeví konstrukce žárovky.

Stažení světel o –2EV, snímek při ISO 100

Kresbu jsem očekával i ve stínech. V černých postavách se objeví barvy. Tím jsou sensory Sony známé.

Zvýšení expozice o +2EV, snímek při ISO 100

Co vidíme z testu

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Přestože všichni víme, že fotky jsou hlavně o fotografovi, nikoliv o technice, kterou má, musím říci, že fotografování ze Sony A1 byl pro mne zážitek. Proto pár fotek na ukázku jak se dá využít takhle dobrý sensor tam, kde je málo světla a hodně kontrastu.

Svařák na Karlově mostě

Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/1,8, 1/200, ISO 51200


Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/5,6, 1/100, ISO 12800


Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/5,6, 1/100, ISO 12800

Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/1,8, 1/320, ISO 10000


Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/1,8, 1/320, ISO 10000

Všechny tyto snímky jsou JPEG bez úprav.

V následujícím snímku jsem zesvětlil nejtmavší místa v Sony Edge.

Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/1,8, 1/320, ISO 320

Zajímavé bylo i vyzkoušet extrémní protisvětlo ve dne.

Karlův most

Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/20, 1/4000, ISO 50


Slovanský ostrov

Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/9, 1/1600, ISO 100

Nakonec ještě dvě z pražské zimy. Ty jsou spíš o bokeh objektivu Sony 135mm f/1,8.

Pražské labutě

Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/2,2, 1/100, ISO 100


Stromovka

Sony A1, objektiv Sony 135mm f/1,8 GM, clona f/4, 1/320, ISO 125

Na závěr jsem si nechal snímek cvičenců s ohněm. Viděl jsem je z Karlova mostu. Šli si prostě jen tak zacvičit před „policejní hodinou“. Měl jsem radost, že lidi nepodléhají ani v dnešní „ covidové době“ skepsi a ve společnosti je pořád hodně síly a optimismu.

Cvičenci s ohněm

Sony A1, objektiv Sony SEL-2470Z ,ohnisková vzdálenost 36mm, clona f/6,3, 1/10s, ISO 8000

(světlá místa highlights stažena v Sony Edge)

Závěr

Fotografovat se Sony A1 je zážitek. Testoval jsem i vynikající Canon EOS R5. Je znát, že Sony A1 je o trochu rychlejší. Je jasné, že je to spojeno s novým sensorem. Sony A1 je skutečnou vlajkovou lodí full frame bezzrcadlovek Sony. Jeho parametry jako rychlost snímání v kombinaci s autofokusem a jeho inteligentními režimy otevírají fotografům nové možnosti. To platí zejména o sportovní, wildlife, ale i ve studiu. Samostatnou kapitolou je i špičkové video nabízející rozlišení budoucnosti 8K. Sensor je nejenom jedinečný extrémní rychlostí odečtu dat, ale má i vynikající obrazovou kvalitu ve vysokém rozlišení.

Plusy

Minusy

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Děkujeme společnosti Sony za zapůjčení fotoaparátu Sony A1 k testu.

Testy dalších bezzrca­dlovek Sony: Sony A7 R IVSony A6600Sony A7 III

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A7 R IV

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A6600

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A7 III