Bezzrcadlovka Sony A7 R Mark V - první dojmy

Sony uvádí nový model ve své řadě A7R, tedy fullframe bezzrcadlovek s vysokým rozlišením. Pátá generace přináší opět celou řadu vylepšení, která jsme si mohli vyzkoušet na živo a na něž se podíváme v dnešním článku.

A7R V střídá model Mark IV na pozici fotoaparátu pro ty, kdo potřebují primárně vysoké rozlišení. Jenže tentokrát je jeho záběr přeci jen o něco širší…

První dojmy z nové bezzrcadlovky Sony s vysokým rozlišením:

Co zůstává stejné:

  • 61MPx rozlišení
  • Nativní rozsah ISO 100–32000, rozšířeně až 102400
  • Základní design a ovládání (až na nově plně artikulovaný výklopný displej a vylepšený hledáček s 9.44 miliony bo­dů)

Co je nového:

  • 4-osý výklopný displej
  • Duální procesor BionZ XR s AI koprocesorem, který je klíčem k celé řadě dalších novinek:
  • Nový systém ostření využívající umělou inteligenci a strojové učení (poprvé v řadě R, dokáže rozlišit typ scény a hlavní motiv a přizpůsobit tomu metodu ostření – nově třeba celá lidská postava, letadla, auta či hmyz). Rovněž má více zaostřovacích bodů (693 vs 567 PDAF bodů).
  • Umělá inteligence pomáhá i automatickému vyvážení bílé barvy
  • Uváděných 8 expozičních kroků stabilizace obrazu (vs. 5.5 u předchůdce)
  • Hlubší buffer (až 88 snímků v nekomprimovaném RAWu, až 583 v komprimo­vaném)
  • Sériové snímání až 10sn./s s plným AF (tiché snímání až 7 sn./s)
  • Vylepšený pixel-shift (korekce neostrosti a další funkce)
  • Výrazně vylepšené video: možnost natáčet 8K 24p či 4K přesamplované z 6.5K 60P. Zárověň A7RV dostala barevný profil S Cinetone, kodek MPEG-H HEVC/H.265, režim All-Intra či 10bitový záznam 4:2:2. zajímavá je funkce „breathing correction“, která koriguje pulzování obrazu při přeostřování u některých ojektivů. Praktický je i režim mapování ostrosti, který je pro video přehlednější, než klasický focus peaking
  • Nový heat sink pro lepší odvod tepla při natáčení
  • Nová verze senzoru s vyšším dynamickým rozsahem až 15 expozičních kro­ků
  • Nové přehlednější menu lépe optimalizované pro dotykové ovládání
  • Nové režimy bracketingu (focus bracketing, DRO bracketing, WB bracketing)
  • Nižší šum při vyšších citlivostech
  • Podpora RAWů s menším než nativním rozlišením, podpora formátu HEIF
  • Lepší utěsnění proti vodě a prachu
A7r IV vs AR V

Jak je vidět na seznamu novinek výše, zlepšení je celá řada, ale většina z nich je spíše evolucí v duchu tendencí, které fotoaparáty Sony Alpha (a trh s bezzrcadlovkami obecně) vykazují dlouhodobě: důraz na video, rychlost ostření a umělá inteligence, zpříjemňující každodenní práci s přístrojem. Řada R byla od začátku koncipovaná jako přístroj primárně pro práci, kde je důležité vysoké rozlišení – studiový, krajinářský, portrétní atd., nicméně s verzí V se opět rozšiřuje záběr žánrů a situací, které přístroj pokrývá: díky rychlejšímu ostření, snímání a možnosti pracovat nativně s menším rozlišením se fotoaparát nebojí reportáže a díky zlepšení videa se dá použít jako téměř profesionální kamera.

Společnost Sony nám umožnila si přístroj krátce vyzkoušet a naše první dojmy z něj jsou veskrze pozitivní – sledování objektu (zkoušeno na lidech/obličejích) je skvělé – ostřící bod se přilepí a nepustí, ač na snímcích níže vidíte třeba postavy s make-upem. Ani to ho nerozhodilo.

Ovládání přístroje je u modelů A7, A9 a A1 už velmi vyladěné a je dobře, že se ani zde výrobce nepouští do experimentů. Nový artikulovaný displej (tedy „nový“ – přístroje Alpha takovým disponovaly v minulosti, novinkou je pro řadu R) je ale přeci jen změnou k lepšímu. Je v podstatě jedno, co fotíte, možnost natočit si displej do prakticky libovolného úhlu se jednou za čas hodí téměř každému.

Obrazovou kvalitu je brzy hodnotit, jelikož jsme fotoaprarát měli v ruce krátce a pořídili jen tolik fotografií, které krátké setkání s ním umožnilo, ale jelikož už u předchůdce A7R IV si nebylo mnoho na co stěžovat a verze Mark V obrazovou kvalitu na několika frontách alespoň na papíře vylepšuje (dynamický rozsah, šum…) je jasné, že máme v ruce jeden z obrazově nejvýkonnějších fullframů současnosti.

Snímky v plném rozlišení

Rozlišení a šum:

Referenční snímek – ISO 160

ISO 800: ISO 1600

ISO 3200: ISO 6400:

ISO 12800: ISO 25600:

Dynamický rozsah – JPEG:


Další snímky:




Video – sample

Po první ochutnávce se těšíme na plnohodnotnou recenzi; těšte se i vy: pokusíme se zodpovědět, pro koho je nová A7R V nejlepší volbou, komu bude stačit předchůdce Mark IV a jak si stojí v konkurenci stájových kolegyň řad A1, A9 a A7, A7S a A7C i bezzrcadlovek od dalších výrobců.

Současné dojmy napovídají s jistotou, že bude patřit na špičku segmentu. Rozhodující však je, zda bude cena odpovídat tomu, co nabídne oproti předchůdci. Jediná ne-pozitivní změna je totiž navýšení ceny, kdy A7R IV stála na počátku prodeje 4000 EUR a A7R V má doporučenou cenu 4500 EUR (cenu v korunách doplníme, až bude oficiální). Nicméně dostáváte mnohem univerzálnější fotoaparát, takže na konečný verdikt si počkejme. UPDATE: Česká doporučená maloobchodní cena je nastavena na 113 990 CZK.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • ireturn1day.tumblr.com
    ireturn1day.tumblr.com
    27.10.2022 20:09

    jako... neuvěřitelný, když se člověk podívá na ty fotky v plné velikosti

  • CeBrk
    CeBrk
    29.10.2022 15:04

    Pěkně nastíněné první dojmy od pana Súkeníka i Macenauera. Na plnohodnotnou recenzi se těším. Co se týče samotné novinky od Sony, nepochybně jde o špičkový fotoaparát, který zase posune laťku kvality o něco dál, ale osobně jsem zklamán. Například ten šum ve středu makro záběru květiny je děsivý. Jasně, je to tmavá část a ISO 2000, ale stejně. Osobně bych uvítal fotoaparát, který bude mít při ISO 6400 méně šumu než R3 při ISO 100, který bude mít dynamický rozsah 30 EV, globální závěrku, rozlišení 1 Gigapixel a který při fotografování prostorově zanalyzuje kompozici a řekne mi, abych se postavil o metr vlevo a o dvacet cenťáků níže, protože pak to bude vypadat lépe. Potom by konečně moje fotky za něco stály :-)

  • tencosiudělilban
    tencosiudělilban
    30.10.2022 18:55

    Asi nejsem stejně unešený z výkonu zmiňované novinky, aniž bych zpochybňoval posun ve směru automatických režimů, úprav, ostření či odesílání fotografií, ale ať se dívám, jak se dívám, nějak nevidím rozdíl ve výsledné fotografii pořízené jak diskutovanou 61Mpx -elovou novinkou, tak pětkrát levnějším a o deset let starším fotoaparátem s pouhými 16 Mpx např. při ISO 3200. To celé samozřejmě v plném rozlišení a bez úprav. Ale třeba jen špatně vidím. https://www.dpreview.com/reviews_data/pentax_k5iis/boxshot/imgp0113.jpg https://www.fotoaparat.cz/storage/a/29/2982/9fg8js50-3200.jpg

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Full-frame formát
Full-frame formát

Full-frame fo­to­a­pa­ráty jsou v sou­čas­nosti do­stup­nější, než kdy dříve a téměř všichni vý­robci ně­jaké ve svém port­fo­liu mají. Má dnes smysl po­u­ží­vat něco ji­ného, nebo je zkrátka full-frame krá­lem fo­to­tech­niky a pře­mýš­let nad men­šími či vět­šími sen­zory už ztra­tilo pro vět­šinu fo­to­grafů cenu? A proč se tomu vlastně říká „full-frame“? Zjis­títe v článku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram