Canon EOS 5D S (a jeho verze bez low-pass filtru 5DS R) posouvá rozlišení fullframe fotoaparátů zase o kousek dál. Přichází totiž rovnou s čipem o 50MPx. V dnešním testu jsme si vzali obě jeho verze a podívali se na ně blíže. Jaký je fotoaparát s nejvyšším nativním rozlišením mimo svět středoformátu? A zvládnou takové rozlišení vaše stávající objektivy? Odpovědi se dozvíte dále…

Ano, je to tak, meta 50MPx padla. Krásné kulaté číslo, známé dosud jen z profesionálních středoformátových přístrojů (které jsou drahé a pro běžného smrtelníka nepraktické), se dostává do „dostupných“ fotoaparátů.

Dosavadními rekordmany mezi fullframe zrcadlovkami byly Nikony D800 a D810 s 36MPx. Pokud budeme chvilku počítat, zjistíme, že se nejedná o žádnou revoluci, ale v podstatě o běžný mezigenerační nárůst rozlišení, na který jsme byli zvyklí dosud (6 – 8 – 10 – 12 – 16 – 24 – 36 …). Při zachování podobného procentuálního nárůstu počtu pixelů je jasné, že nárůst v absolutních hodnotách musí být s každou generací vyšší a vyšší. Hodnota 50MPx vypadá extrémně, ale je třeba si uvědomit, že jde vlastně o dvojnásobné navýšení skutečného rozlišení oproti 12MPx. Více jsem se na toto téma zamýšlel již v tomto článku.

Canon udělal něco, co před ním již Nikon a Pentax, a přispěchal rovnou se dvěma verzemi jednoho fotoaparátu: s low-pass filtrem a bez něj (verze „R“). Přesněji řečeno, verze „R“ má efekt low-pass filtru vyrušen opticky. Výsledek je ale podobný, jako by ho neměla vůbec.

Low-pass filtr má totiž za úkol rozbít moaré, které může vznikat při fotografování jemných pravidelných struktur (tkané oblečení, zábradlí v dálce…). Platí se za to mírným poklesem ostrosti.

Je logické (a ověřené) že čím vyšší je rozlišení, tím na jemnějších strukturách vzniká a tím je jeho vliv na celkovou fotku zanedbatelnější. Zkrátka, 6MPx senzor vám udělá moaré na celém svetru, 24MPx senzor na kravatě a 50MPx senzor sotva na límečku saténové košile:-)

Takové moaré pak lze většinou i snadno odstranit při postprocesu.

Nikon to podobně vyřešil u D800 a D800E, Pentax u K-5II a K-5IIs, kdy oba výrobci nabídli běžnou verzi modelu a pak „opísmenkovanou“, která low-pass filtr nepoužívala (či měla jeho efekt vyrušen).

Minulý čas je na místě, protože oba zmíněné modely už mají nástupce (D810, K-3), které tuto filozofii opustily – verze bez low-pass filtru moaré stejně příliš nezpůsobovaly a byl o ně nejspíš zájem vyšší, kvůli lepší ostrosti snímků (pravda, Pentax na to má trik v podobě simulace low-pass filtru, ale ani kdyby ji neměl, nic moc by se nedělo).

Canon však do této „lodě“ nastupuje poprvé (low-pass filtry dosud měl u všech modelů) a tak je příznačné, že prochází stejnou vývojovou fází dvou modelů.

Troufnu si tvrdit, že případný 5DS Mark II už bude jen jeden model a low-pass filtr mít nebude. Ale nepředbíhejme…

Hlavní vlastnosti nového modelu

5DS je již čtvrtou generací modelu 5D v řadě. Zdá se to skoro nemožné, ale této modelové řadě je letos 10 let. Kdybychom měli přístroj charakterizovat jednou větou, je to 5D Mk. III s dvojnásobným počtem pixelů. Tak jednoduché to samozřejmě není, „střeva“ prošla celkovou evolucí, ale zvenku byste přístroj nebýt nápisu nepoznali. To není špatná věc – Canon má ergonomii u svých současných modelů dobře dotaženou a ti, kdo budou přecházet z 5D Mk. III (který stále zůstává v nabídce), to jistě ocení.

Zaměření je tedy jasné – módní fotografie, krajina, profesionální produkt… všechny žánry, kde potřebujete vysoké rozlišení. Dobré využití je i pro práci s teleobjektivy, kdy můžeme následným ořezem dosáhnout lepšího ekvivalentního přiblížení, než při použití senzoru s nižším rozlišením.

Další příklady jistě vymyslíme také.

Na co fotoaparát zaměřen není je fotografování za ztížených světelných podmínek. Horní strop citlivosti ISO je 6400 (softwarově i 12800), což na dnešní poměry není mnoho (fotoaparáty zaměřené na low-light, jako je Sony a7S, zvládají i 409600). 5D Mk. III nabízí až 102400. Horní hranice však o ničem nevypovídá (na mém osobním fotoaparátu se mi kupříkladu nic přes 6400 stejně nelíbí, takže to, že umí i víc, je pro mě téměř zbytečné).

Na co také zaměřen není, je video. 30p frekvence záznamu je dnes podprůměrná hodnota, rozlišení FullHD pak zcela běžná. Oproti 5D III pak zmizel i jack pro sluchátka či možnost nekomprimovaného HDMI výstupu.
Inu, je to ultimativní foťák pro statický záznam. Oproti 5DIII má proto nový procesor (2× Digic 6+). Na video má Canon jiné modely. Produktová strategie se nám líbit nemusí, ale Canon asi ví, proč to dělá.

Možná by se mohlo zdát, že jsem na 5DS příkrý, ale opak je pravdou. Je to skvělý fotoaparát. Je ale potřeba si hned z kraje říci, na co ano a na co ne. Podobně, jako tomu je i u ostatních přístrojů.

Kdo budou hlavní konkurenti přístroje?
Z DSLR je to momentálně Nikon D810. Dále se nechme překvapit, jak bude zaměřena nová FF zrcadlovka od Pentaxu, která byla letos oznámena. Napovědět by mohl následující konkurent z řad bezzrcadlovek: Sony a7R II. Byť je to velmi odlišný přístroj, rozlišením 42MPx se Canonu blíží nejvíce a hlavně – senzory od Sony berou i oba konkurenční výrobci DSLR, tedy Nikon a Pentax. Hodnotu 42MPx tak při troše věštění z kávové sedliny můžeme v nejbližší budoucnosti považovat za standard pro ne-Canon DSLR, případně SLT (pokud Sony tuto řadu „nezařízne“)

Specifikace:

Canon EOS 5DS / 5DS R
Typ přístroje: Full-frame DSLR
Bajonet: Canon EF
Senzor: 50,2MPx FF CMOS
Low-pass filtr: Ano (5DS), Ne (5DS R)
Procesor: 2× Digic 6+
Citlivost: 100 – 6400 (Hi 12800)
AF: PDAF při focení přes hledáček, detekce kontrastu při LV
Ostřící body: 61, z toho 41 křížových, 5 uprosřed (vertikálně) pak s citlivostí F2.8
Kontinuální snímání: 5 sn./s
Rozsah časů závěrky: 30s – 1/8000s + B
Synchročas: 1/200s
Video: FullHD 30p
Formáty: JPEG, RAW (CR2), H.264 (video)
Wi-fi, NFC: Ne, Wi-fi externím modulem
GPS: Ne, pouze externím modulem
Konektory: USB (3.0), miniHDMI, mikrofon, kabelová spoušť
Médium: dva sloty: CF a SD/HC/XC
Displej: LCD, pevný, nedotykový, 3,2“, 1040000 bodů, antireflexní úprava
Hledáček: optický, hranolový, 100%, 0,71×
Blesk: Ne
Externí blesk: Ano, hot-shoe
Vertikální grip: Externí, bateriový, typu BG E-11
Baterie: LP-E6 (1800mAh), stačí na 700 snímků (CIPA)
Rozměry: 152 × 116 × 76 mm
Váha: 930g včetně baterie
Environmentální utěsnění: Ano
Objektiv 16–35 F4 L (použit v testu)
Rozsah ohnisek 16–35mm
Rozsah clony: F4-F22
Optická konstrukce: 16 členů ve 12 skupinách, 3 asférické, 2 UD
Počet lamel clony: 9
Rozsah ostřících vzdáleností: 0.28m – ∞
Filtrový závit: 77mm
Stabilizace: Ano, 4EV
Rozměry/váha: 113 × 83mm / 615g
Environmentální utěsnění: Ano

Jak patrno z tabulky výše, jako referenční objektiv jsme použili pro většinu testů Canon EF 16–35mm F4 L IS USM. Jedná se o aktuální verzi 16–35 se stabilizací. Objektiv se vyznačuje vysokým rozlišením a dobrou kresbou až do rohů a to na všech clonách. Je to tedy vhodný objektiv k danému fotoaparátu. Jde také o oblíbený rozsah ohnisek, takže půjde o objektiv, který bude jistě na 5DS používán často.

Objektivu budeme věnovat samostatný článek-recenzi.

(pokračování na další stránce)

Canon EOS 5DS lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    21.08.2015 17:01

    Omlouváme se, Youtube video "rozsekal". Nové video je na cestě!

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    24.08.2015 10:03

    Video nahráno nové!

  • Ladislav Renner
    Ladislav Renner
    30.05.2017 22:40

    Přemýšlel jsem o něm kvůli rozlišení, které bych využil pro občasné zakázky na billboardy apod. Ale ten obrazový výstup mne moc nepřesvědčil. Zejména šum v horších světelných podmínkách. Zatím nejlepší z FF zrcadlovek, co se obrazové kvality (oproti zde recenzovanému 5DS/R o level rozdíl) týče, mi přijde výstup z Nikon D810, ten je fakt parádní. Nepřesvědčil mne ani výstup z 42Mpx FF bezzrcadlovky SONY A7RII, ač Sony dodává snímače jak pro Nikon (asi vetsinu modelu), tak pro leckteré středoformáty. Jenže 810 tahat na cestách nechci, je velká a těžká. Budu si holt muset ještě asi počkat... Budoucnost však vidím právě v bezzrcadlovkách.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Nový profesionální teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO a nový firmware k E-M1X
Nový profesionální teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO a nový firmware k E-M1X

Olym­pus před­sta­vil nový su­per te­le­ob­jek­tiv M.Zu­iko Di­gi­tal ED 150–400mm F4.5 TC1.25× IS PRO vhodný zejména pro fo­to­grafy wil­d­life a sportů. Tento ob­jek­tiv je vy­ba­ven ve­sta­vě­ným 1,25× te­le­kon­ver­to­rem a 5osým sta­bi­li­zá­to­rem ob­razu. K dis­po­zici bude i s vo­li­tel­ným te­le­kon­ver­to­rem M.Zu­iko Di­gi­tal 2× MC-20. Zá­ro­veň <a href=„https:/­/www.olym­pu­sob­chod.cz/“ tar­get=„_blank“>Olym­pus uvádí i nový fir­m­ware k fo­to­a­pa­rátu E-M1X s re­ži­mem na sle­do­vání a za­ost­řo­vání ptáků a vý­stu­pem RAW vi­dea.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram