Na trh přichází digitální zrcadlovka Nikon D3500, která logicky vychází z předchůdce D3400. Ale není tomu tak zcela. Je přepracované ovládání, je odlišný čip. Jak se to projevilo v praxi?

Fotografická praxe

Tady jde vždy o to, aby foťák fotil. Zrcadlovka navíc pohodlně a za většiny myslitelných situací. Něco málo zopakuji z výše uvedeného. Po nějaké době si zvyknete na cokoliv. Já jako majitel modelu, kde má každá podstatnější věc své tlačítko, tak i k tomuto segmentu trhu musím přistupovat.

Přesto nejprve k tomu, co mi v praxi chybělo, nebo nevyhovovalo.

Nižší řada nemá k dispozici z běžnějších funkcí bracketing. To je už bohužel standard. Amatér si pomůže pomaleji kompenzací expozice.

Při zapnutí samospouště se po pořízení snímku vrací systém do režimu bez ní. Nikde jsem nenašel, že by to šlo změnit. Třeba jsem špatně hledal.

Nastavení redukce šumu nerozlišuje redukci pro vysoké ISO a pro dlouhé časy. Buď je obojí zapnuté, nebo vypnuté. Osobně bych ji doporučil vypnout. Opravdu nehrozí, že při časech v řádu desítek sekund najdete ve snímku nějaký hotpixel, takže redukce pro dlouhé časy je obvykle zbytečná a při některých snímcích (noční záběry ze stativu, ohňostroj atp.) přímo nevhodná. Stejně tak redukce šumu pro vysoké ISO začne ztrácet detaily dřív, než šum začne výrazně rušit. To ale znamená, že čip a zpracování obrazu je na vysoké úrovni.

NIKON D3500, Ohniskov? vzd?lenost: 55.00 mm, Clona: 9.0, ?as: 30.0 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?
bez redukce šumu  pro dlouhé časy
NIKON D3500, Ohniskov? vzd?lenost: 55.00 mm, Clona: 9.0, ?as: 30.0 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?
s redukcí šumu pro dlouhé časy

A teď snímky pro posouzení redukce šumu pro vysoké ISO. Ve výřezech jsou snímky vlevo bez , vpravo s redukcí šumu. Míru redukce nelze nastavit.

NIKON D3500, Ohniskov? vzd?lenost: 45.00 mm, Clona: 9.0, ?as: 1/320 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n? V??ezy
NIKON D3500, Ohniskov? vzd?lenost: 45.00 mm, Clona: 5.0, ?as: 0.3 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n? V??ezy

Fotografování s objektivem AF-P DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR, který jsem měl k dispozici, má svá specifika. Přiznám se, že jsem si dosud nezvykl na aretovanou polohu objektivu a potřebu dávat jej do pracovní pozice. Opticky je však velmi dobrý a až na aretaci se s ním pracuje skvěle, i když ostřící kroužek pro manuální ostření by mohl být mírně širší. Objektiv nemá žádné provozní vůle.


když nevysunete objektiv

a když vysunete, ale nesundáte krytku
(dalším stiskem „i“ editujete zvolená nastavení)

Jak jsem psal výše, spolupráce těla a objektivu se úročí u výstupu a ten je skvělý.

Ale jednu opravdu nelogickou a nepříjemnou věc jsem našel. V případě videa v manuálním režimu, který logicky nesmí pro zvolené FHD/50p povolit časy delší než 1/50 s (můžete nastavit kratší) se zvolený čas pak použije i pro režim focení. A to i tehdy, když nic nezměníte, jen se kouknete na displej, protože se automaticky zvolí zmíněná 1/50 s. Po návratu do režimu focení, tedy jen vypnutí živého náhledu, máte v systému přednastavený čas, který jste nikdy nikde nezvolili. A chvíli trvá, než pochopíte příčinu. Oddělení zvolené doby expozice při manuálním nastavení videa od doby expozice v režimu fotografování by další FW mohl udělat.

Za dobrých podmínek nečekáte, že jakákoliv zrcadlovka bude špatná. Amatérská D3500 je výborná.

Podívejme se na vyvolaných RAWech na korekce objektivu (pomocí RawTherapee). Rozdíly jsou minimální, byť jsou. I proto je výstup u D3500 výborný.

jpg z rawu BEZ ?prav, NIKON D3500, Ohniskov? vzd?lenost: 55.00 mm, Clona: 9.0, ?as: 30.0 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?
bez jakýchkoliv úprav
jpg z rawu s korekc? objektivu, NIKON D3500, Ohniskov? vzd?lenost: 55.00 mm, Clona: 9.0, ?as: 30.0 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?
s korekcí pro objektiv

Při prohlížení můžete zpracovávat NEF (RAW) formát snímků, na jpg lze aplikovat řadu filtrů, můžete upravovat video (např. střihat).



Výrobce uvádí, že výdrž baterie je až 1550 snímků.  I kdyby byla reálně dvoutřetinová, bylo by to pořád dvakrát více, než je běžné u bezzrcadlovek, které jsou přímou konkurencí zrcadlovek. Uvedenou výdrž jsem nemohl ověřit, protože jsem nafotil jen cca 400 snímků a ze zvyku před dalším focením baterii dobíjím do plna. Nabíjet musíte baterii v přiložené nabíječce. Ptám se, byť to při uvedené výdrži nemá moc smysl, co brání nabíjení přímo v těle? 

Konektivita



V zásadě je v téhle oblasti D3500 poměrně nevybavená, protože chybí WiFi. Protože však má bluetooth, tak má vlastně všechno, co opravdu potřebujete. Přenos dat zajistíte pomocí něj a dál pak zvládne vše mobilní telefon. Pro spolupráci s telefonem v něm musíte mít aplikaci SnapBridge. Párování a nastavení je intuitivní a komunikace funguje dobře. A to řeší výše zmíněnou absenci IR čidla nebo GPS souřadnice u snímků (geotagy). Telefon to prostě řeší.

Videorežim

Video se začne natáčet po stisku tlačítka pro nahrávání videa. Samozřejmě je funkční pouze v režimu živého náhledu. Zapínání živého náhledu páčkou pod hlavním voličem mně přijde lepší, než stisknutí tlačítka na zadní stěně, jak tomu bylo u předchozích verzí řady 3×××.


K dispozici je nejvýše FullHD rozlišení se snímací frekvencí 60 snímků za sekundu s mono zvukem. Další režimy najdete buď na přiložených snímcích, nebo v popisu přístroje na webu výrobce. Žádný není určen pro video se změněnou rychlostí přehrávání, což je trošku škoda.

Video lze používat buď v plně automatickém režimu, nebo povolit manuální režim. Co to přinese, jste si přečetli výše.

Zde uvedená videa vznikla za horších podmínek. A přesto jsou podle mého názoru velmi dobrá. Všechna jsou natočena v automatickém režimu videa v rozlišení FullHD/50p ve vysoké kvalitě.

Blesky v IQLandii při ukázce faradayovy klece. Video je točené při podexpozici –5 EV (stejně jako snímky za stejné situace). A kromě šumu mu nelze nic vytknout a ani ten za daných podmínek ne.

Kašna. Tohle video z turistických výletů by klidně mohlo být v domácí videotéce.

Moje oblíbená Katova ulička. Tady vidíte, že největším problémem není kvalita videa, ta je výborná, ale absence (externího) stabilizačního zařízení při natáčení za chůze.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    05.11.2018 08:56

    Myslím, že každý amatér by si měl při nákupu fototechniky rozmyslet, zda skutečně potřebuje bezzrcadlovku. Dnešní ceny amatérských zrcadlovek a především objektivů k nim jsou opravdu velmi lákavé. Nikon D3500 je jedním z mých kandidátů na modernizaci stávající fototechniky, až doslouží. Pro běžné potřeby má vše, pochopitelně záleží na tom, co kdo fotí. Nevím, jak zvládá street foto, sledování objektu u rychlých akčních scén - pro toho, kdo se těmto žánrům věnuje, pro statickou fotografii mi však tento přístroj přijde jako nejlepší kombinace ceny a výkonu.

  • Radim Masiarik
    Radim Masiarik
    06.11.2018 19:12

    IR ovládání nevadí dá se to řešit drátovou spouští, velice kvalitní snímač, osadit Nikonem 10-20, pevnou 50, N 70-300AF-P DX a pro mě jako hlavně krajináře velice skladný a výkonný set na cesty. Velice dobrý poměr cena-výkon. Je to neskutečné jak se dá dnes již za poměrně málo peněz pořídit prvotřídní technika. Po přechodu na FF D610 a vše s tím související musím říct že jsem trochu v rozpacích s APSC se opravdu dá fotit špičkově, lidi neblbněte :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jsou zrcadlovky mrtvé?
Jsou zrcadlovky mrtvé?

A jéje, další člá­nek na téma zr­ca­dlovky ver­sus bez­zr­ca­dlovky, ko­li­krát jsme to už četli, ří­káte si? A máte pravdu. To­hle téma se řeší už od doby, kdy bez­zr­ca­dlovky při­šly na trh. Téma je po­řád stejné, ale od­po­věď se v prů­běhu let mění. Jak si ta­hle de­bata stojí v roce 2021?

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram