Recenze Panasonic Lumix DC-GX9
Panasonic má v čím dál tím populárnější řadě bezzrcadlovek "G" i model Lumix DC-GX9. Má duální stabilizaci, 4K video, ostření s technologií DFD... A jaký je v praktickém nasazení?
Videorežim
Nejvyšší rozlišení je 4K při snímací frekvenci 30 snímků za sekundu a datovém toku 100Mbps. Musíte použít kartu rychlostní třídy UHS 3 nebo vyšší. V režimu 4K je menší ohnisková vzdálenost (menší úhel záběru), než by odpovídalo nastavení objektivu, protože foťák neumí odečíst data z celé plochy snímače, ale jen ze středové části. Kvalita videa je standardní, průběžné ostření je dobré a netrpí chybným přeostřováním. Navíc v režimu 4K je rychlost automatického ostření snížená (údaj výrobce), což tomu pomáhá.
Nahrávat video jde v režimech, které odpovídají P, A, S, M režimům fotografování – při nastavení hlavního voliče na režim video. Tehdy lze natáčet jak stiskem spouště, tak tlačítkem pro nahrávání videa. Ve všech případech lze zvolit formát záznamu – AVCHD nebo MP4. Každý z nich lze mít v daném rozlišení a s danou snímkovací frekvencí. AVCHD FullHD až 50p a MP4 až 4K/30p.
Ukázka 4K videa s použitím objektivu 12–60 s použitím zoomu.
Ukázka 4K videa snímaného s použitím objektivu Leica 15 mm za slušné tmy při průchodu nejužší uličkou v ČR.
Lze nastavit snímání i tak, že při neměnné pozici fotoaparátu dojde k zoomování a sledování objektu – funkce Ořezání živého náhledu v rozlišení 4K. V zásadě jde o snímání a ukládání části scény.
V nastavení jsem nenašel variantu zpomaleného videa. To si budete muset v případě potřeby vyrobit sami například úpravou FullHD/60p, které má dostatečnou frekvenci snímání pro 2× zpomalené video.
Ukázkové fotografie
Veškeré zde zveřejněné fotografie jsou uloženy ve formátu jpg přímo fotoaparátem resetovaným do továrního nastavení. Výjimky jsou zřejmé z popisu snímků. Podle ohniskové vzdálenosti poznáte použitý objektiv. 35–100 mm jsem použil vesměs pro nejdelší ohnisko, objektivem 12–60 zde není žádný snímek s ohniskovou vzdálenosti 15 mm. Ohnisková vzdálenost je uvedena reálná, pro přepočet k 35 mm filmu ji násobte dvěma. Použitý objektiv uvedu vždy ve sporném případě.
objektiv 35–100 mm, minimální zoom |
objektiv 35–100 mm, maximální zoom |
Jakýsi pokus o makro s objektivem 12–60 mm. A ono to docela jde.
Večerní Matylda (u Mostu) v režimu P.
A přednastavené režimy (včetně podexpozice) západu slunce.
Tady je nejzajímavěší použitá citlivost. Vlevo ISO 2000, vpravo ISO 12 800.
A teď pár snímků za běžných podmínek.
12–60 mm, nejkratší ohnisko |
35–100 mm, nejdelší ohnisko |
Na večerní procházku jsem vyrazil se světelnou Leicou s nastavením ISO v režimu Auto.
Leica Summilux 15 mm |
Leica Summilux 15 mm |
Vlevo Katova ulička v režimu P – ISO 4000, vpravo v režimu A se clonou 16 – ISO 25 600. Druhý snímek je už hodně za hranicemi. Částečně za to možná může i delší expoziční čas a s ním spojená možná neostrost, ale stabilizace by to měla zvládnout. Takže výstup jde na vrub šumu a odšumění. Prostě ISO nad 10 000 už raději ne.
Leica Summilux 15 mm |
Leica Summilux 15 mm |
Vlevo ISO 2 500, vpravo ISO 8 000. První snímek je dobrý, u druhého je velmi zřetelá redukce šumu a je u hranice použitelnosti.
Předchozí snímek jsem si vychutnal. Leicu 15 mm jsem přiclonil na f/8, aby byly vidět hvězdičky kolem zdroje světla a exponoval deset sekund. Foceno samospouští při položení aparátu na kamenný okraj kašny, bohužel jsem musel podepřít objektiv a během expozice se GX9ka lehounce pohnula, což je nejlépe vidět na poznávací značce auta. Přesto jsem zde snímek zařadil.
Závěr
Plusy
- dobrý výstup až do ISO 6 400
- kvalitní video
- vysoká frekvence focení (ve 4K)
Minusy
- nutnost pamatovat si kolizní funkce
- nízký výkon interního blesku
Panasonic LUMIX DC-GX9 je fotoaparát pro širokou skupinu uživatelů, kam však nepatří profesionálové. Dobře zapadne do rodiny, která má vyšší požadavky na kvalitu výstupu a nestačí jí kompakty s menším čipem. GX9 i díky němu zvládá focení i za horších světelných podmínek. Dobře zvládá natáčet i video. Má výbornou konektivitu a dobře se ovládá. Mírně komplikovanější je to s rozsahem příslušenství, je prostě nižší než u jiných značek. Vyloženě zápornou vlastnost u něj nenajdete.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruTrošinku budu polemizovat s termínem "nenašel". Velikost - osobně preferuji větší těla (nezávisle na velikosti čipu), takže to pro mě není negativum. Pro mě je to stále malé. Výdrž - ta je opravdu slabá, ale dá se to nabíjet z powerbanky, takže mimo okamžik focení vlastně pořád. Moje zrcadlovka tuhle vlastnost nemá. Cena - je řada bezzrcadlovek i s APS-C čipem s nižší cenou, ano. Ale i s vyšší a reálně leží v řadě uprostřed. Tím nechci odporovat Vašemu názoru. Jen to nevidím tak černobíle.
"Má to jen 4/3" čip a je to větší, než leckterá APS-C bezzrcadlovka, vydrží..." - zobrazit celý komentář
Budu nesouhlasit. Pořídil jsem si tohohle drobečka asi před půl rokem, tahat všude Pentax K-30 už je v mém věku nad mé síly. Před koupí jsem porovnával další možnosti, hlavně Sony A6000-6400, prošel jsem kdekteré galerie a jednoznačně jsem došel k závěru, že Lumix dává lepší výsledky, přesto, že má menší čip. Nebudu se dohadovat, zda je to kvalitnějším firmware Panasonicu nebo jestli za to může objektiv 16-50 u Sony, který má (a myslím oprávněně) otřesnou pověst. DC-GX9 se seťákem 12-32 připomíná maličko přerostlý kompakt a ani s telátkem 35-100 nebudím pozornost všude, kam přijdu. Hlava mi nebere, jak konstruktéři dokázali do těla foťáčku i do obou zmíněných objektivů velikosti konzervy májky nacpat stabilizaci. Jsem naprosto spokojen, v maličké brašničce nosím Lumíka prakticky všude. A že akumulátor vydrží jen 260 snímků? Chce to trochu soudnosti. Kinofilmy jsme měnili po 36 snímcích a dva akumulátorky jsou rozměrově i váhově srovnatelné s jedinou kazetou...
"Budu nesouhlasit. Pořídil jsem si tohohle drobečka asi před půl rokem,..." - zobrazit celý komentář
Můžeš nesouhlasit, ale to je tak všechno. A protože máme každý jiný nároky a priority, někomu může "vyhovovat". Jak se říká: Každé zboží má svého kupce. A asi nemá smysl srovnávat, co bylo kdysi. Stačí možnosti aktuální doby. Mě osobně a myslím, že většině "vážněji" fotícím uživatelům naopak vyhovuje větší, ergonomičtější a jistější tělo a naopak nemám čas "věčně" nabíjet z powerbanky, nebo tahat deset akumulátorů, když mi v mém jeden vydrží stejnou dobu (a není to o váze, nebo penězích). Stejně tak je to o příslušenství a ceně. Ne každý si vystačí se seťákem a výsledná kvalita (zvlášť při ceně v době jeho vydání téměř 30000) není zrovna zázrak. K tomu chybí utěsněnost těla (voděodolnost) i další. Mimochodem: Píšeš tu něco o váze. Tvůj K30 byl těžkej. Měl 650g a tak sis pořídil lehčí GX9. který má 560g ? To je s náhradní baterií velká úspora
1. Ani sebedražší foťák a objektivy neudělají ze začátečníka fotografa.
2. Nejlepší foťák je ten, který je vždycky po ruce a to není jen o váze, ale taky o rozměrech výbavy, kterou nesu. A nelze porovnávat jen váhu a velikost těla, ale i objektivů.
3. Pokud je někdo schopen za odpoledne napráskat víc než 260 snímků, tak mu ze srdce přeju posezení u počítače při výběru použitelných fotek a postprocesingu :D
"1. Ani sebedražší foťák a objektivy neudělají ze začátečníka fotografa. 2...." - zobrazit celý komentář
Tady nejde, než souhlasit. Jen už příspěvek není o "výkonu", či porovnání konkrétní techniky, což byl prvotní účel článku. Stejně tak potvrzuješ stále jen to, že každý ji používá jjinak. Např. pro fotografa divé zvěře někde v odlehlé Africe, bude výdrž a odolnost to nejdůležitější. A ne, že ne
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.