Sony A7 III je základní model třetí generace fullframe bezzrcadlovek Sony, ale pravdou je, že oproti dražším modelům mu toho tolik nechybí. Pokud nepotřebujete nejvyšší možné rozlišení modelu A7R nebo ultimativní rychlost modelu A9, pak je A7III ideální volba. Obstojí ale i proti zrcadlovkám?

Rozsah časů expozice a rychlost snímání

Rozsah od 30s do 1/8000s mechanickou závěrkou je příjemný, ještě příjemnější by byla možnost měřených časů až do 60s, jako to mají konkurenční Olympusy PEN a OM-D.

Závěrka je možná mechanická i elektronická, ale chybí zde funkce minimálního zkreslení pře elektronické závěrce jako to má Alpha A9. Elektronickou závěrku tak doporučuji spíše pro statické snímky.

Synchročas je 1/250s (mechanická závěrka).

Sériové snímání je až 10sn./s (i s ostřením), do 8sn./s umí přístroj i při snímání pouštět live view.

Buffer pojme dost - 177 Standard JPEGů, 172 Fine JPEGů, 163 Extra Fine JPEGů, 89 komprimovaných RAWů a nebo 40 nekomprimovaných RA­Wů.

Autofokus

Systém tvoří 693 PDAF bodů pokrývajících 93% scény a 425 CDAF bodů. PDAF body umožňují rychlejší ostření pomocí podobného systému, kterým ostří zrcadlovky.

Ostření je převzaté z vlajkové lodi A9, což je asi nejrychlejší bezzrcadlovka na trhu, šlapající na paty profesionálním zrcadlovkám.

Než se začnete radovat, je třeba uvést, že rychlost A9 je z velké části dána „Stacked“ senzorem s rychlým odečtem, který A7 III nemá.

V praxi jsem s ostřením neměl větší problém. Je dostatečně rychlé pro většinu scén, někdy jsem zaznamenal problém s ostřením v protisvětle (tmavý interiér a silueta člověka proti jasnému oknu atd.), ale šlo o jednotlivé případy. S přesností jsem byl velmi spokojen i za nízkého osvětlení.

Dobře funguje detekce tváře i oka. Pro portrétní fotografy je to pravé požehnání.

Sériové snímání

10 sn./s s mecha­nickou i elektronickou závěrkou přímo svádí k akčním snímkům a A7III v tomto směru nezklame – na fotoaparát dané třídy.

Pozor si dejte na elektronickou závěrku, kterou jsem u A9 tak chválil – zde nemůžu. Při pohybu na scéně dochází k silné deformace (rolling shutter effect).

Viz ukázku:

Srovnání chování mechanické a elektronické závěrky při pohybu na snímku

Šum a ISO

Sony A7III má BSI senzor velikosti políčka kinofilmu s rozumným rozlišením 24MPx. Dá se tedy říci, že má ty nejlepší předpoklady pro nízký šum.

Jestli to tak je, vidíte níže (JPEG se sníženým odšumováním a kontrastem a RAW v ACR s výchozím nastavením odšumování):

Výkon přístroje je skvělý, určitě patří k nejlepším ve třídě. Do ISO 3200 jsou snímky bezproblémové, zejména v RAWu vypadají dobře i na ISO 12800. Vyšší citlivosti jsou rovněž v pohodě pro web nebo třeba černobílé snímky. Maximální citlivost 204800 je zjevně přehnaná, ale překvapivě - nouzově – použitelná. Poslední hardwarovou citlivostí je 51200 – cokoliv výše je softwarově zesvětleno a není tedy s podivem, že se kvalita u této hodnoty láme.

Dynamický rozsah

I díky BSI senzoru by měl být DR vysoký; a opravdu. 14.7EV je nadprůměrné, přesněji – na špičce. Dle měření DxO vedou Nikony D810/D850 s 14.8EV. Nicméně to je naměřené na nižší hodnotě ISO, než v případě A7 III.

RAWy reagují i na extrémní úpravy velmi ochotně a bez přílišného navyšování šumu

Video

4K video přesamplované z 6K (v případě 24p videa; v případě 30p videa z 5K ořezu) jsou úctyhodné hodnoty.

Pokud vám „stačí“ Full HD, můžete natáčet až 120p a je zde i přímo funkce zpomaleného záběru.

Nechybí ani ploché profily, zebra, focus peaking…

Navíc fotoaparát čerpá z výkonného AF, který umožní plynulé přeostřování.

Zkrátka, amatér dostane nabídku funkcí, kterou asi ani na 100% nevyužije a ani profík se nemusí bát občasného natáčení s A7 III.

Ukázka:

Framegrab:

Závěr

Sony A7 III možná vypadá podobně, jako předchozí generace, ale ve skutečnosti je to výrazně povedenější přístroj. Druhá generace používala postarší senzor, měla jen jeden slot na kartu, chyběl jí joystick pro výběr AF bodu, ostření nebylo takové, neměla dotykový displej, neměla 4K video, měla slabou baterii… v podstatě to byly i moje výtky, které jsem druýhé sedmičce vytýkal.

Trojka tohle vše mění. Po pravdě, je těžké najít výraznější výtky. Samozřejmě myšleno vzhledem k ceně. Existují fotoaparáty s lepším ostřením, s ostřejším hledáčkem, s více možnostmi videa… atd. Ale za všechny si připlatíte. Mezi konkurencí do 60 000,– si A7 III stojí velmi sebejistě.

Někomu by mohlo nestačit 24MPx; pak by Sony překonával 36MPx Pentax K-1. Stejně tak je podle mě zbytečné, že Sony nemá funkci Pixel-Shift (jako A7R III nebo zmíněný Pentax).

Sony má také stále nějaké mezery v nabídce objektivů; třeba milovníci dlouhých skel budou mít větší výběr u konkurence z řad zrcadlovek.

Nejsem též zcela přesvědčen o JPEG enginu Sony. Jde o „chytrý“ algoritmus, který rozlišuje hrany a plochy, ale výsledek kombinace je někdy příliš „umělý“. Rovněž se mi zdálo výchozí nastavení příliš kontrastní. Ale to je – vzhledem k tomu, že fotím zásadně do RAW – pro mě nepodstatná výtka.

Menu se sice také zlepšilo, ale na přehlednost a logiku meníček Canon a Nikon nemá.

Jinak je poslední ásedmička opravdu hodně povedený aparát. Pokud hledáte fullframe kolem 50–60 tisíc, opravdu doporučuji A7 III zkusit. Troufám si tvrdit, že volba zrcadlovky se stává stále více a více záležitostí pouhého konzervativismu. Výjimkou je stále nabídka objektivů, která je u zrcadlovek širší (pozor, ne nutně lepší).

Ale sdělím vám na závěr jedno tajemství… na A7 III nasadíte se správným adaptérem VŠECHNY objektivy pro DSLR, v případě moderních objektivů i s funkčním autofokusem (pravda, tohle ještě není ideální, ale ostří to).

Poslední, co bych rád zmínil jako výhodu je použití manuálních objektivů. Třeba to není váš šálek kávy, ale pokud ano, neseženete na to lepší fotoaparát. V galerii jsem vám připravil několik snímků, které vznikly po nasazení manuálního makrobjektivu přes adaptér.

Mám silné podezření, že toto bude můj další fotoaparát. Jde o první Sony, která mi nahradí jak mojí starší bezzrcadlovku, tak mou zrcadlovku. A to bych ještě nedávno nebyl řekl.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších bezzrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze bezzrcadlovek či recenze full frame fotoaparátů obecně.

Galerie ukázkových snímků:

(Pro expoziční informace najeďte myší nebo klikněte, možný druhý rozklik do plného rozlišení)

ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Sony Imaging Edge

ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 400, 1/500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Sony Imaging Edge ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Sony Imaging Edge

ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Sony Imaging Edge

ILCE-7M3, Objektiv: Zeiss Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS (SEL2470Z), F7.1, ISO 250, 1/160 s, komp. exp. -0.70, Blesk: Ne, RAW v C1

ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. 0, RAW v ACR

ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 100, 1/200 s, komp. exp. 0, RAW v ACR ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 100, 1/200 s, komp. exp. 0, RAW v ACR

ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. 0, RAW v ACR

ILCE-7M3, Zeiss Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS (SEL2470Z), ISO: 100, 1/320 s, F5.6, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW v C1 ILCE-7M3, Zeiss Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS (SEL2470Z), ISO: 100, 1/320 s, F4.0, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, RAW v C1

ILCE-7M3, Pentax 645 A 120/4 Macro, F?, ISO 100, 1/200 s, komp. exp. 0.30, Blesk: Ne, RAW v Sony Imaging Edge

ILCE-7M3, FE 24-70mm F4 ZA OSS, ISO: 100, 1/160 s, F4.0, Kompenzace expozice: -0.30, Blesk: Ne, JPEG ILCE-7M3, FE 24-70mm F4 ZA OSS, ISO: 320, 1/160 s, F5.6, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, JPEG

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    28.05.2018 19:00

    Pises, ze na A7 III muzu dat redukci a pouzit objektivy jine znacky. Co Canon objektivy? Musi byt original redukce od Sony nebo bys doporučil jinou? díky

  • Petr Dvořák-obrazprovas.cz
    Petr Dvořák-obrazprovas.cz
    28.05.2018 19:44

    Tak s tím konzervatismem plně souhlasím zase to bude jako přechody z filmu na digitál ...
    Myslím, že na letošní Vánoce mám jasno :-)
    Ty redukce jdou sehnat za pár babek i z E BAY a co jsem četl fungují naprosto spolehlivě a díky tomu bych řekl, že neseženete jiný foťák na který nasadíte tolik skel různých značek dle potřeby !!!

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    28.05.2018 20:17
    Reaguje na Helena Macenauerová 28.05.2018 19:00:

    "Pises, ze na A7 III muzu dat redukci a pouzit objektivy jine znacky. Co..." - zobrazit celý komentář

    Ahoj, no přímo Sony redukci na Canon nedělá, musíš jít k "nezávislým výrobcům", jako je Metabones.
    Sony přímo dělá ale AF adaptér na Konica Minolta objektivy.

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    29.05.2018 17:51

    Je tohle správný adaptér pro Canon objektivy na A7 III? : https://www.amazon.com/dp/B00L25PTHG?tag=briasmitphot-20
    Metabones Canon EF Lens to Sony NEX Camera Lens Mount Adapter Mark IV

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    30.05.2018 09:15
    Reaguje na Helena Macenauerová 29.05.2018 17:51:

    "Je tohle správný adaptér pro Canon objektivy na A7 III? : https://www..." - zobrazit celý komentář

    To je on :-)
    Metabones je z nich sice nejdražší - dají se pořídit další třeba za půlku - ale tenhle je jistota.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram