Rozhovor: O monitorech EIZO s Antonínem Charvátem

Když se řekne kvalitní fotografický monitor, většině amatérských i profesionálních fotografů se vybaví značka Eizo. Je totiž takové Ferrari mezi monitory. Proč tomu tak je? To a mnohem více o monitorech Eizo prozradí v obsáhlém rozhovoru generální manažer Eizo pro Českou Republiku Antonín Charvát. 

Značka Eizo je považována za TOP značku co se týká monitorů, jak toho značka docílila? Co tak výjimečného nabízí?

Značka Eizo je výjimečná tím, že své produkty nejen vyrábí, ale sama také kompletně vyvíjí – zabývá se vývojem technologií pro zpracování obrazu. Málokdo také ví, že firma Eizo též sama navrhuje a vyrábí roboty pro své plně automatizované výrobní linky.

Monitory Eizo dnes pronikly téměř do všech oborů lidské činnosti. Jedním z nich je reprodukce fotografie a zpracování videa. V monitorech je implementována řada technologií, které práci fotografa velmi usnadňují (společnost Eizo např. jako první navrhla ve svých monitorech systém automatické rekalibrace). Za vysokou kvalitu monitorů může i výrazný technický pokrok za posledních deset let. Monitory dnes nabízejí daleko větší barevný rozsah, jsou stabilnější, nabízejí lepší homogenitu obrazové plochy. Umožňují i široký rozsah zpracování videa. Běžný amatér tak může připravit video použitelné pro televizní studio.

Jak velkou roli hraje monitor u zpracování fotografií?

Monitor zde hraje jednu ze zásadních rolí. Je to takové druhé oko fotografa. Fotografové v první řadě investují do fotoaparátů, poté do objektivů, na třetím místě je pořízení monitoru, na čtvrtém místě tiskárna a tak dále. V hierarchii pořizování techniky stojí tedy monitor poměrně vysoko.

Eizo se specializuje na fotografické monitory, jaké technologie používá?

Fotografický monitor musí být velmi stabilní. Eizo monitory obsahují obvody, které jeho stabilizaci zvyšují. Požadavkem uživatelů je hlavně to, aby monitor ukazoval fotografie stále stejně, bez neustálého hlídání obrazových parametrů monitoru. Na prvním místě u monitorů Eizo je tedy stabilita. Nastavení monitoru je díky stabilizaci velmi konstantní a se stárnutím monitoru se mění zanedbatelně. Vysoká stabilita obrazových parametrů monitoru je také základním předpokladem pro smysluplnou kalibraci monitorů.

Jaký je rozdíl mezi fotografickým a kancelářským monitorem, co se týká stability?

Když u fotografického monitoru nastavíte jas na 100 nitů, tak se během několika sekund tato hodnota ustálí a dále se již mění jen velmi pomalu a relativně málo. Během několika měsíců se hodnota 100 nitů změní například na 90 nitů. U kancelářského monitoru tato hodnota neustále kolísá a hodnota jasu se s časem neustále snižuje a to až desetkrát rychleji než u fotografického monitoru. Již během několika týdnů nebo měsíců se jas na kancelářském monitoru znatelně mění.

Jaké technologie ještě fotografický monitor odlišují od běžných kancelářských?

U fotografických monitorů jsou použité technologie, které neustále nastavené obrazové parametry kontrolují, anebo dokonce samy opravují a korigují.

Takže fotografický monitor stačí jednou zkalibrovat a pak už se o to nemusím starat?

Ano, monitor je možné po zakoupení zkalibrovat na požadované hodnoty obrazových parametrů a ty pak uložit do paměti monitoru a nechat je neustále v průběhu používání monitoru čas od času automaticky kontrolovat integrovanou korekční nebo kalibrační sondou. Jeho obrazové parametry jsou tak konstantní a s časem se nemění.

Nová kalibrace monitoru je nutná až ve chvíli, kdy potřebujete změnit požadované hodnoty obrazových parametrů.

Jakých parametrů na monitoru se týká kalibrace?

Především kalibrujete jas monitoru a vyvážení barev na bílý bod. Dále můžete měnit kontrast monitoru, kdy posouváte minimální hladinu úrovně černé barvy. Také můžete nastavit gradaci obrazu, tedy rychlost stoupání černého bodu (upravit gradační neboli tonální křivku). Můžete dokonce nastavit vhodný barevný rozsah monitoru, což je velký pokrok. Umožňuje to reprodukovat na monitoru správně barvy dle definovaných standardů i v aplikacích, které dostatečně nepodporují správu barev. Na širokogamutovém monitoru s nastaveným barevným rozsahem dle standardu sRGB je možné správně barevně reprodukovat např. barevné ikony nebo zobrazovat obrázky na pozadí plochy (což by jinak nebylo možné).

Jakou technologii používá Eizo při výrobě panelů fotografických monitorů?

Kvalita reprodukované fotografie na monitoru závisí na použitém LCD panelu a na vnitřních obrazových video procesorech, tedy na vnitřní elektronice monitoru. Společnost Eizo používá u LCD monitorů technologii typu SUPER IPS. Jsou to panely, které umožňují nezkreslenou reprodukci obrazu z různých úhlů pohledu. Na monitor se můžete podívat z kteréhokoliv úhlu pohledu a obraz na něm zůstává stejný. K tomu se ještě používají různé technologie pro povrchové úpravy obrazové plochy, které snižují nežádoucí odlesky okolního světla nebo eliminují optická zkreslení v tmavých tónech z různých úhlů pohledu.

Jaké obrazové procesory Eizo do monitorů používá?

Jsou to procesory, které pracují se 16bitovou přesností. Vstupní 8bitový, 10bitový nebo dokonce 12bitový signál se převádí na 16bitový, se kterým se dále interně pracuje, než se nakonec opět zkonvertuje na 10bitový signál vhodný pro zobrazení na 10bitovém LCD panelu. Monitor od sebe dokáže odlišit i velmi jemné barevné odstíny, a pokud je vstupní signál například 10bitový, pak dokáže bez problémů zobrazit i mnohem větší škálu barev, se kterými se dá dále pracovat.

Jak je to s věrností zobrazení barev u monitorů Eizo? 

Používané obrazovky u monitorů Eizo jsou velmi kvalitní z hlediska zachování obrazové barevné informace z různých úhlů pohledu. Tyto obrazovky vynikají také svým širokým barevným rozsahem, který se velmi blíží barevnému rozsahu lidského oka. Téměř všechny barvy, které rozlišuje lidské oko, je možné zaznamenat na čip fotoaparátu. Později je možné téměř všechny tyto barvy reprodukovat na monitoru.

Monitor musím při jeho zakoupení zkalibrovat vždy sama? Nebo se některé monitory již kalibrují samy?

Kalibrace znamená nastavení obrazových parametrů na hodnoty požadované uživatelem a zároveň vytvoření barevného profilu monitoru, tedy souboru, ve kterém je kromě jiného uložena například informace o nastaveném barevném rozsahu monitoru. Kalibrace ve výrobním závodu (u výrobce) se dá provést jen dle určitých přesně specifikovaných standardů (norem). Pokud si však uživatel chce nebo potřebuje nastavit monitor dle svého uvážení (požaduje nastavení jiných hodnot obrazových parametrů), pak může provést vlastní kalibraci monitoru. Monitor může být tedy např. nastaven podle nějaké tiskárny, nebo podle jiného monitoru, či podle jakéhokoliv jiného vzoru (kterým může být např. i nějaký další fotografický standard). U monitorů s integrovanou kalibrační sondou je po první kalibraci možné nastavit kalibrační program tak, aby kalibraci později sám automaticky opakoval a nastavené parametry tak čas od času zkontroloval.

Je úvodní kalibrace monitoru složitá?

Úvodní kalibrace je velice jednoduchá. K fotografickým monitorům je většinou k dispozici kalibrační software a kalibrační sonda. Společnost Eizo vychází v tomto směru svým uživatelům vstříc a ke všem fotografickým monitorům poskytuje zdarma kalibrační software. Ten kalibrační software podporuje širokou škálu externích kalibračních sond, takže uživatel monitoru Eizo není omezen výběrem sondy. Můžete si zakoupit jakoukoliv kalibrační sondu, která je na trhu. Některé monitory Eizo mají kalibrační sondu již zabudovanou. Kalibrační software, který s monitory dodáváme, vás po spuštění přesně naviguje ke zdárnému zkalibrování monitoru.

Jak EIZO označuje své monitory, aby se fotograf v nabídce monitorů snadno orientoval?

Řada fotografických monitorů Eizo se nazývá ColorEdge. Skupina ColorEdge monitorů v sobě zahrnuje monitory s označením počátečními písmeny CS nebo CG. Vždy jsou to monitory, které začínají písmenem C, jako COLOR.

Co to znamená CS a CG?

CS znamená Color Standard, tyto monitory jsou dodávány bez integrované kalibrační sondy. CG znamená Color Graphics a tyto monitory jsou s integrovanou kalibrační sondou,kterou je možné využít pro tvorbu barevných profilů monitoru nebo k autokorekci (samoopravě) obrazových parametrů nastavených při kalibraci monitoru.

Jakých dalších označení na monitorech si všímat?

Dále bychom si měli všímat čísel, které následují za označením monitoru, například CS 24. Toto číslo udává velikost úhlopříčky monitoru. Monitor je o velikosti 24 palců. Další dvojciferné číslo určuje stupeň vývoje v dané modelové řadě monitorů. Například CS 24, 10 je nižší model než CS 24, 20 nebo CS 24, 30.

Čím se řídit při výběru velikosti monitoru?

Omezujícím faktorem může být velikost prostoru na vašem stole. Pokud toto není váš problém, tak dalším faktorem je, jak velké fotografie a s jakým rozlišením chcete na monitoru zobrazovat. Nebo kolik fotografií najednou chcete vidět. Nebo zdali chcete kombinovat prohlížení fotografie s tím, že máte současně otevřený nějaký další software. S velikostí úhlopříčky stoupá také hustota obrazových pixelů tak, aby byla zachována obrazová ostrost detailů při pozorování ze stejné vzdálenosti.

Jaký monitor je dnes standardem?

Dříve byl standardem monitor 24 palců s rozlišením 1920×1200 nebo 1920×1080 bodů. Dnes je běžným standardem displej 27 palců s tzv. rozlišením 2K (2560×1440 bodů) a nejsou již výjimkou ani monitory 30 palců s rozlišením 4K (3840×2160 nebo 4096×2160).

Jaký monitor byste doporučil amatérským fotografům, kteří nechtějí moc investovat, ale přesto hledají opravdu kvalitní monitor?

Nejvíce prodávaným monitorem pro fotoamatéry je 24 palcový monitor s rozlišením 1920×1200, je to model CS 2420. Jelikož se standardem stává 27 palcová úhlopříčka, cena 24 palcových monitorů se snížila téměř na úroveň kancelářských monitorů. Tento monitor je cenově velmi zajímavý. Stojí 14 000,– Kč bez daně, tedy něco kolem 17 000,– Kč s daní.

Jaký monitor byste naopak doporučil fajnšmekrům, kteří chtějí to nejlepší?

Určitě 27 palcový model, který je vybavený integrovaným kalibračním senzorem a má rozlišení 2K. Konkrétně model CG 2730. Číslo 30 udává vývojový stupeň modelu. Zajímavá je také vlajková loď, je to 30 palcový displej se 4K rozlišením. Jde o model CG 318–4K, který je dnes asi jediným monitorem na světě, který je schopen zpracovávat kromě fotografických RGB dat a videosignálů, které pracují s rozdílovými souřadnicemi YCbCr, také videosignály XYZ pro zpracování filmových dat pro digitální kina.

Jak dlouho fotografický monitor Eizo průměrně vydrží?

Průměrná doba životnosti závisí na rychlosti stárnutí monitoru, což souvisí s jeho zátěží. Když bude fotografický monitor používán 8 hodin denně, tak je schopen udržet nastavené obrazové parametry 7 až 8 let. Což je poměrně velký časový úsek. Při dvouhodinové denní zátěži vám monitor vydrží třeba 15 let.

Děkujeme za rozhovor! Více informací na stránkách EIZO. Foto: archiv výrobce.

Antonín Charvát bude i na Setkání Fotografů 24. března v KC Zahrada na Chodově. Registrujte se zde.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • ZoVa
    ZoVa
    23.03.2018 09:34

    Zaujímavý a poučný článok. Predsa by som sa ale chcel niečo spýtať, ak by bolo možné dostať odpoveď. Monitory EIZO nie sú najlacnejšie a pre dôchodcu o to viac Vlastním monitor Flexscan SX2762W. Vedeli by ste mi prosím povedať - pre zaujímavosť - aký je kvalitatívny rozdiel monitorov Flexscan SX vs. CS vs. CX vs. CG ? Je mi jasné, že CG je najvyššia rada grafických monitorov. Ale SX je tiež kalibrovateľný. V rámci tohto sa chcem aj spýtať, či po hardvérovom kalibrovaní na PC s Windows sa prejaví táto kalibrácia aj ako na externom monitore pre iMac. U tohto monitora sa mi totiž kalibrácia ako externého monitoru na iMac 27" Late 2013 pomocou sondy Eizo Pix 2 nepodarila. Za odpoveď vopred ďakujem.

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Admin
    05.04.2018 15:17
    Reaguje na ZoVa 23.03.2018 09:34:

    "Zaujímavý a poučný článok. Predsa by som sa ale chcel niečo spýtať, ak by..." - zobrazit celý komentář

    Přeposílám odpověď od EIZO:

    Vývojově by se to dalo popsat takto: SX --> CS --> CX --> CG

    Kvalitativně (z hlediska reprodukce obrazu) odpovídají přibližně dnešní nové modely "CS" starším modelům "SX".
    Hlavním rozdílem mezi modely v řadě "SX" a "CS" jsou možnosti kalibrace, jejich ovládání a také podpora různých typů videosignálů (což rozšiřuje možnosti jejich využití v praxi).
    KALIBRACE:
    "SX": kalibrační sw EasyPix (hw-typ kalibrace), podpora pouze omezeného počtu externích kalibračních senzorů, omezený počet vytvářených profilů monitoru.
    "CS", "CX" a "CG": kalibrační sw ColorNavigator (hw-typ kalibrace), rozsáhlá podpora externích kalibračních sond, neomezený počet vytvářených profilů monitoru pro různé typy kalibračních úloh (úprava dat pro Web, úprava dat před tiskem, úprava dat pro broadcasting, úprava dat pro digitální kina, atd.)

    OVLÁDÁNÍ:
    "SX": ovládací tlačítka tlačítka bez světelné nápovědy jejich funkcí (hůře se ovládají ve spoře osvětlených místnostech)
    "CS", "CX" a "CG": ovládací tlačítka tlačítka se světelnou nápovědou jejich funkcí (snadnější ovládání i ve spoře osvětlených místnostech)

    PODPORA VIDEA:
    "SX": podporují pouze "klasické" PC- videosignály typu RGB
    "CS", "CX" a "CG": podporují různé typy videosignálů: RGB, YUV (TV/KAMERY), XYZ (digitální projektory)
    U modelů "CS", "CX" a "CG" je příjemné zobrazení svítivosti (jasu) monitoru přímo v [cd/m2] a nikoliv v [%] max. hodnoty jasu a také jemnější krok nastavování teploty bílého bodu (po 100K v rozsahu 4.000K - 10.000K).

    Řada "CX" se od řady "CS" liší integrovaným senzorem pro automatické sledování, vyhodnocování a případné korekce jasu a bílého bodu monitoru.

    Řada "CG" se od řady "CX" liší integrovaným kalibračním senzorem pro vytváření barevných profilů monitoru a automatické sledování, vyhodnocování a případné korekce jasu a bílého bodu monitoru.
    Obrazovky modelů "CG" jsou navíc asi o 50% kontrastnější (tj. černá je černější) a jsou opatřeny další přídavnou vrstvou pro silné potlačení tzv. "Glow Efectu" - tedy zesvětlávání tmavých odstínů při různých úhlech pohledu.

    "V rámci tohto sa chcem aj spýtať, či po hardvérovom kalibrovaní na PC s Windows sa prejaví táto kalibrácia aj ako na externom monitore pre iMac. U tohto monitora sa mi totiž kalibrácia ako externého monitoru na iMac 27" Late 2013 pomocou sondy Eizo Pix 2 nepodarila. Za odpoveď vopred ďakujem."

    Po hardwarové kalibraci monitoru řady „SX“ pomocí kalibračního programu EasyPIX2 (instalovaného na PC s Windows) se tato kalibrace nepřenese automaticky také na PC iMac. Po kalibraci pomocí EasyPiX se sice po připojení monitoru k iMacu zachovají jeho nastavené obrazové parametry, ale nepřenese se barevný profil monitoru (ten zůstal na PC s Windows). Pro správnou reprodukci obrazu je tedy třeba ještě na iMac PC nakopírovat barevný ICC-profil monitoru „SX“ a poté jej nastavit jako výchozí profil pro tento externí monitor.

  • ZoVa
    ZoVa
    06.04.2018 03:34

    Ďakujem za podrobnú odpoveď. Prajem pekný deň.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace