Nikon má ve své nabídce hned dva portrétní objektivy s ohniskem 85 mm. Hlavní rozdíl je ve světelnosti a potom v ceně. Vyplatí se připlatit za papírově lepší model?

Když fotograf zatouží po portrétním objektivu, tak mezi vybranými kousky se některé velmi pravděpodobně budou pyšnit ohniskem 85 mm. To má pochopitelně své důvody. Takový objektiv není konstrukčně moc náročný, takže nebude drahý ani těžký. Zároveň z optického hlediska takové objektivy nemívají žádné znatelné zkreslení a netrpí ani na chromatickou vadu.

Mezi další výhody 85mm ohniska patří jeho univerzálnost – a to z toho pohledu, že je takový objektiv vhodný jak pro zrcadlovky s čipem APS-C, tak i Full Frame. Na obou typech zrcadlovek nabídne dobrý úhel záběru. Když jej z APS-C přepočteme na Full Frame, dostaneme se na 128 mm, což není daleko od další oblíbené kategorie portrétních skel – 135 mm.

Na trhu je hodně objektivů s tímto ohniskem, různí se cenou, hmotností, ale hlavně světelností. Ta je také rozdílná u obou testovaných kousků. Levnější model má světelnost f/1.8, což je solidní hodnota pro portrétní objektivy, dražší model má f/1.4, což je špičková hodnota. Otázka tak zní, jestli se ony 2/3 EV ve světelnosti vyplatí, protože cenový rozdíl je propastných třicet tisíc korun.

Testováno na:

  • Nikon D610

Poznámka – všechny pořízené fotografie jsou pořízeny bez zapnutých korekcí (vinětace, zkreslení) ve fotoaparátu a bez dodatečných úprav v softwaru. Všechny fotky byly vyvolány z RAWu. Při focení do JPEGu foťáky většinu optických chyb opravují.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Design a ergonomie

Oba objektivy jsou malé a lehké. To je zásadní informace, protože konkurence může klidně vážit i přes jeden kilogram. U portrétních objektivů je to důležitá informace, protože je pravděpodobně nebudete mít na stativu a vždy tu je možnost, že na zrcadlovce ještě budete mít nasazený blesk.

Co se ovládání týče, oba objektivy mají jeden pogumovaný ostřící kroužek u vzdálenějšího konce od těla. Jak jsme zvyklí snad ze všech nemanuálních objektivů, ruční ostření není nejjemnější a kroužkem je možné otáčet i po dosažení nekonečna nebo minimální zaostřovací vzdálenosti. Pro většinu situací je ruční ostření dostačující, ale při práci s malou hloubkou ostrosti se můžete dostat na tenký led.

Dobrou zprávou jsou dva režimy ostření – M/A a M. V tom prvním objektivy ostří automaticky, ale v jakékoliv situaci povolují ruční přeostření. Druhý režim je plně manuální. V této třídě je samozřejmostí stupnice vzdálenosti zaostření a potěší i gumový O-kroužek okolo bajonetu jako základní utěsnění. Oba objektivy umožňují použití filtrů, držáky se samozřejmě při ostření neotáčejí.

Parametry Nikon 85mm f/1.8G

  • Ohnisko: 85 mm
  • Úhel záběru: 28°30´
  • Počet lamel clony: 7
  • Rozsah světelnosti: f/1.8–16
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: 80 cm (zvětšení 0,124×)
  • Průměr filtru: 67 mm
  • Konstrukce: 9 optických členů v 9 skupinách
  • Rozměry (průměr×délka): 80 mm×73 mm
  • Hmotnost: 350 gramů
  • Pro bajonety: Nikon F
  • Cena: 14 000 Kč

Parametry Nikon 85mm f/1.4G

  • Ohnisko: 85 mm
  • Úhel záběru: 28°30´
  • Počet lamel clony: 9
  • Rozsah světelnosti: f/1.4–16
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: 85 cm (zvětšení 0,12×)
  • Průměr filtru: 77 mm
  • Konstrukce: 10 optických členů v 9 skupinách
  • Rozměry (průměr×délka): 86,5 mm×84 mm
  • Hmotnost: 595 gramů
  • Pro bajonety: Nikon F
  • Cena: 45 000 Kč

Testy optického výkonu

Test jsem provedl na Nikonu D610 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

Co se týče kresby na středu, tak mezi objektivy není žádný velký rozdíl. Optické výsledky jsou na stejných clonách velmi podobné. Maximálně mi přijde, že levnější model má trošku chladnější podání barev, zatímco f/1.4 je trošku teplejší. Oba objektivy mají skokové zlepšení kresby a kontrastu vykreslení na f/2.8 a ještě na f/4, lepší světelnosti jsou solidní a dobře použitelné. Sluší se ale dodat, že modernější objektivy na nich mají ještě lepší kresbu.

Na okrajích snímků je situace taktéž velmi vyrovnaná. Oba objektivy mají velmi hezké rohy, kresebně jsou solidní již od otevřené clony, od f/2.8 potom podávají velmi dobré výsledky. U levnějšího modelu mi zase přijde, že je mírně chladnější, což může souviset s nepatrnými náznaky chromatické aberace.

Celkové hodnocení je následující – oba objektivy mají až překvapivě podobnou kresbu. Rozdíly by se musely hledat pixel od pixelu, což v praxi samozřejmě nikdo dělat nebude. Jediný zásadní rozdíl mezi oběma objektivy zůstává světelnost f/1.4 u dražšího modelu. Na tuto clonu ale objektiv podává velmi podobné výsledky jako jeho konkurent na f/1.8.

Oba objektivy jsou kresebně solidní už od otevřené clony, potom následují skoky na f/2.8 a f/4. Při tom prvním se zlepšuje převážně kontrast, kdy se celá scéna sjednotí – to je dáno i mizející vinětací. Od f/4 je potom kresba na výborné úrovni.

Chromatická vada

Jak jsem psal výše, chromatické aberace se u Nikonu 85mm f/1.8 nemusíte bát a určitě ji nikde nebudete odstraňovat v post procesu. Dobrou zprávou je i absence aberace před a za hloubkou ostrosti – ani tímto objektiv netrpí. 

Trošku horší situace je u modelu se světelností f/1.4, kde při určitých hodně kontrastních scénách aberace jde vidět. Ale většinou je v pořádku.

Vinětace

Asi trošku překvapivě je na tom s vinětací hůře levnější model se světelností f/1.8 než dražší objektiv na f/1.4. Oba objektivy vinětují silněji při plně otevřené cloně. Po zaclonění o jedno EV už je situace celkem dobrá.

Zkreslení

Jak jsem psal výše, objektivy s ohniskem 85 mm nemají problém se zkreslením a tyto dva nejsou výjimkou.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Odlesky a protisvětlo

Vzhledem ke konstrukci objektivů, kdy je přední čočka umístěna troškou hlouběji do těla (hlavně u f/1.8 verze), objektivům tolik nevadí boční světlo. U přímého protisvětla je situace jiná, to totiž nedělá úplně dobrotu, a to hlavně u levnějšího modelu (ukázka níže). U dražšího se mi v praxi odlesk nepodařilo zachytit.

Ostření

V drtivé většině případů byly fotky ostré. Rychlost ostření byla v pořádku, spíše jsem se v tomto případě dostával na hranu ostřícího systému těla.

Když ale zjistíte, že je nějaká fotka neostrá, tak to zamrzí o hodně více, protože to zkrátka nečekáte.

Noční scéna a stabilizace obrazu

Oba objektivy podávají dobré výsledky při bočním světle, které je jedním z hlavních problémů focení v noci. Jinými slovy – s nočními fotkami nemají žádný problém.

Důležitější otázka je, zdali by se nehodila optická stabilizace obrazu, která u obou objektivů chybí. Momentální vývoj na trhu směřuje i ke stabilizovaným portrétním objektivům, což je poměrně novinka. Stabilizované objektivy s ohniskem 85 mm už představili Canon i Tamron.

Zde se tedy svádí velká bitva o to, zdali je lepší mít objektiv stabilizovaný, anebo menší, lehčí a levnější. A nad tím nelze vyřknout obecně jeden verdikt, protože každý má jiné nároky (a někdo externí blesk).

Difrakční hvězdičky

Při zaclonění vznikají okolo silných světelných zdrojů difrakční hvězdičky. Jejich charakter i počet cípů je dán tvarem a počtem lamel clony. U Nikonu 85mm f/1.8G vidíme méně cípů, což naznačuje, že má pouze 7lamelovou clonu. Naproti tomu má Nikon 85mm f1.4G devítilamelovou clonu, a tedy více cípů (konkrétně osmnáct – vydělením dvěma se získá počet lamel clony). Co je však zajímavější, tak objektiv se světelností f/1.4 má ostřejší charakter hvězdičky.

Bokeh

Když si fotograf kupuje portrétní objektiv, na bokehu záleží pravděpodobně nejvíc. Rozmazané pozadí nebo popředí jsou alfou a omegou hezkých portrétních fotek. Pokud objektivy porovnáme v podobných podmínkách, jasně vidíme hezčí bokeh u dražšího modelu se clonou f/1.4 – tady udělá světelnost velký rozdíl.

Když se ale podíváme na příklad z praxe, jde spíše o charakter bokehu a zde bych zase řekl, že se každému může líbit něco jiného.

Závěr

Oba objektivy jsou dobrými společníky na fotografování portrétů. Možná trošku překvapivě jsou si obě skla podobnější, než by se podle papírových parametrů mohlo zdát. Proto znova vyvstává otázka, zdali Nikkor 85mm f/1.4G obhájí svou cenu. Jeho výhody jsou: o 2/3 EV lepší světelnost, více lamel clony a pěknější bokeh.

Naproti němu stojí Nikkor 85mm f1.8G, který stojí okolo 14 tisíc korun. Ten se může chlubit stejně dobrou kresbou od otevřené clony jako dražší model, kompaktními rozměry či nízkou hmotností. Ale jeho hlavní výhoda je cena, která z něj dělá ideální portrétní objektiv pro začátečníky i pokročilé fotografy. Dražší model má smysl jen tehdy, pokud vysloveně potřebujete clonu f/1.4 a zároveň nechcete žádný těžký objektiv.

Pokud byste snesli těžký objektiv, tak se určitě budete dívat i na konkurenci v podobě Sigmy 85mm f/1.4 ART. Ta je také nestabilizovaná, ale má výborné optické vlastnosti.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Kdybyste požadovali stabilizaci, tak pro bajonet od Nikonu v této kategorii je jediná volba Tamron SP 85mm f/1,8 Di VC USD. Ale oproti levnějšímu Nikonu si za stabilizaci připlatíte zhruba deset tisíc korun, což není málo.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konkurence je i ve vlastní stáji, a to s objektivem Nik­kor 105mm f/1.4G. Ten je opticky lepší než oba testované mobily a má příjemné ohnisko 105 mm. Zároveň je ale lehký a poměrně kompaktní. Kdo je za něj ochotný utratit skoro 60 000 korun, nejspíše nebude litovat.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Možná úplně tou největší konkurencí je Nikkor 50mm f/1.8G. Ten stojí pouze pár tisíc a nabídne porovnatelné parametry i srovnatelnou kvalitu jako Nikon 85mm f/1.8G. Navíc je padesátka vhodnější na reportážní fotografii.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěrem lze konstatovat, že si Nikon 85mm f/1.4G svou cenu neobhájil. Spíše bych doporučil si připlatit za Nikon 105mm f/1.4.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Zato Nikon 85mm f/1.8 je velmi dobrou volbou po všech směrech. Pokud náhodou nemáte rádi kratší ohniska a nesáhli byste po levnějším Nikonu 50mm f/1.8, tak s tímto objektivem nepochybíte.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších portrétních objektivech, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze portrétních objektivů.

Za zapůjčení děkujeme společnosti Nikon!

Galerie 

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram