Sony Alpha A9 je nejnovější a zatím nejvyšší model výrobce. Jde o fullframe bezzrcadlovku s ambicemi zaujmout fotografy z oboru sportu, zvířat, svateb… prostě tam, kde dosud dominovaly profesionální zrcadlovky. Možná to zní nereálně, ale jestli se to může nějaké bezzrcadlovce podařit, je to právě A9. 20sn./s sériové snímání (s AF!), nový 24MPx Stacked CMOS senzor, bleskové ostření, zabudovaná stabilizace, dva sloty na kartu a utěsnění proti vodě a prachu jsou všechno velká lákadla. Taky si za ně zaplatíte…

Praktické fotografování

Případ 1. – sport

Sony A9 jsem si mohl vyzkoušet při fotografování gymnastiky a bojových sportů přímo na workshopu pořádaném pod hlavičkou Sony. I v horším světle a s pohybujícími se objekty byl autofokus rychlý a 20 sn./s velkou výhodou oproti pomalejším fotoaparátům.

Zde se fotografovalo z krátké vzdálenosti a bohatě stačily objektivy 24–70mm a 70–200mm. Při fotografování velkých sportovních událostí ale zatím platí handicap nedostatečné nabídky teleobjektivů. Zdůrazňuji „zatím“.

Fotografie převedeny v RawTherapee, expoziční informace zobrazíte najetím kurzorem. Možné se doklikat do plného rozlišení:

ILCE-9, FE 70-200mm F2.8 GM OSS, 70.00 mm, F2.8, ISO 1600, 1/1000 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v RawTherapee 5.0-r1-gtk3 ILCE-9, FE 70-200mm F2.8 GM OSS, 200.00 mm, F4.0, ISO 1250, 1/1000 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v RawTherapee 5.0-r1-gtk3
ILCE-9, FE 24-70mm F2.8 GM, 47.00 mm, F2.8, ISO 1250, 1/1600 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v RawTherapee 5.0-r1-gtk3 ILCE-9, FE 24-70mm F2.8 GM, 33.00 mm, F2.8, ISO 1250, 1/1600 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v RawTherapee 5.0-r1-gtk3


Pro sport se přístroj hodí: sériové snímání 20fps, rychlý AF, velký rozsah expozičních časů, nízký šum, vysoké citlivosti (s jedním „ale“ co se týče elektronické závěrky nepodporující ISO>25600).       


Podobný příklad použití může být reportáž nebo street photo. K tomu se mi zdá tělo velmi vhodné – rychlé, odolné, tiché… S tím rozdílem, že zde vám teleobjektivy chybět nebudou a širokoúhlých či středních ohnisek má Sony v nabídce dost.

Případ 2. – svatební foto

Fotoaparát jsem si vzal na fotografování svatby jako hlavní tělo (A7 jako druhé). A můžu říct, že jsem nabyl přesvědčení, že by to dost dobře mohl být ideální svatební fotoaparát (s jedním, možná dvěma „ale“). Proč?

  1. Lehký, malý, nikdo se ho „nebojí“
  2. Elektronická závěrka. Mohl jsem ho doslova strčit oddávajícímu za ucho a spustit sériové snímání.
  3. Všechny potřebné objektivy Sony už má. Nechybí nic, pokud nemáte ve zvyku fotit svatby šestistovkou nebo rybím okem.
  4. AF zvládá s přehledem, stabilizace v těle se hodí
  5. 4K video

A co ta ale? Za prvé – 20sn./s mi přijde moc. Ne, že by se to nikdy nehodilo, ale klidně bych bral hypotetickou verzi s nižší snímací frekvencí a buď nižší cenou, nebo jinými vlastnostmi navíc. Prostě platíte za turbo, které možná nevyužijete. Za druhé – což s tím souvisí – nejspíš právě kvůli vysoké rychlosti snímání má fotoaparát dnes spíše střízlivé rozlišení 24MPx a horší dynamický rozsah oproti rodince A7. Stále velmi dobrý, ale horší, než by mohl. Takže jsem zvědav, zda nepřijde něco jako A9R s nižší snímkovou frekvencí, ale vyšším rozlišením a dynamickým rozsahem…

Jo, a ještě jedna věc – při portrétování jsem musel hlásit „Teď fotím“, protože to nebylo poznat – fotoaparát s vypnutým zvukem necvaká:-)

Fotografie převedeny v Capture One 10, expoziční informace zobrazíte najetím kurzorem. Možné se doklikat do plného rozlišení:

ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F1.4, ISO 100, 1/10000 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10 ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F1.4, ISO 100, 1/5000 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.
Mé sériové snímání nijak nerušilo proslov AF je okamžitý, takže se nemusíte bát, že vám nějaký moment uteče

Případ 3. – zvířata

Za zvířaty jsem vyrazil do ZOO Praha. Tedy žádný wildlife, ale zase zapůjčená 70–200mm stačila. Co bych ocenil je opět AF či sériové snímání jako pro fotografování sportu, zde pak ještě onu tichou elektronickou závěrku. V ZOO je to jedno, ale dovedu si představit, že při focení divokých zvířat to bude mít pozitivní dopad na počet zaplašených subjektů.

Venku také dojde na utěsnění, které je s GM objektivy plnohodnotné včetně bajonetu. Skutečnou těsnost přístroje jsem však (raději) netestoval a mé pochybnosti k utěsnění několika bodů na těle znáte.

Fotografie převedeny v Capture One 10, expoziční informace zobrazíte najetím kurzorem. Možné se doklikat do plného rozlišení:

ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/1250 s, komp. exp. -0.70, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10 ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/2500 s, komp. exp. -0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10
ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/1000 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 4000, 1/1600 s, komp. exp. -1, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1
Ostření je dostatečně rychlé i na různé pohyblivé potvůrky. Pokud se něco nepovedlo, mohl jsem si za to většinou sám

Případ 4. – portét

Jestli je nějakých objektivů v systému FE požehnaně, jsou to dedikované portréťáky a jiné portrétně použitelné objektivy: Sony 24–70mm F2.8, Sony/Zeiss 50mm F1.4, Sony 55mm F1.8, Sony 85mm F1.8, Sony 85mm F1.4 GM, Zeiss Batis 85mm F1.8, Sony 90mm F2.8 Macro, Sony 100mm F2.8/T5.6 STM, Zeiss Batis 135mm F2.8, Sony 70–200mm F4, Sony 70–200mm F2.8… a to jsem vyjmenoval jen ty s AF. Existuje pak více manuálních dedikovaných objektivů a o možnosti přes adaptéry nasadit cokoliv od kohokoliv (často včetně AF) se už nemá ani cenu bavit.

Je Sony A9 dobré portrétní tělo? Díky výkonnému AF a schopnosti ostřit za každých okolností na oko (Eye AF) je na to výtečné. Také stabilizace hodně ulehčuje komponování a práci s časy na hranici klasické „hodnoty obráceného ohniska“. Ale asi to nebude první volba JEN na portréty, to by bylo až zbytečné. Nicméně zvládá je bravurně.

Fotografie převedeny v Capture One 10, expoziční informace zobrazíte najetím kurzorem. Možné se doklikat do plného rozlišení:

ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 200, 1/500 s, komp. exp. -0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10. ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 160, 1/500 s, komp. exp. -0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.
Sony GM 70–200mm F2.8 je na portréty skvělý. U modelu A9 oceníte zatím nejlepší implementaci Eye AF.

Další případy

Foto krajiny – výrobce Alphu 9 neinzeruje jako krajinářské tělo. Kvůli nižšímu rozlišení či DR oproti např. A7RII bych spíš preferoval druhý zmíněný model. 20sn./s a ďábelský AF nejsou v tomto žánru priority.

Studiový portrét, produktová fotografie – podobný případ. Kvůli nutnosti práce s blesky nevyužijete elektronickou závěrku. Na to jsou lepší těla. Ale pokud už A9 vlastníte, nemusíte mít obavu ani z jednoho použití.

Další případy vás jistě napadnou – a půjdou jistě odvodit od zmíněných žánrů.

Video

Video je downsamplované z celé šířky senzoru (tedy žádné vynechávání řádků), což znamená výbornou ostrost záznamu (v podstatě 6K → 4K).

Maximální rozlišení je 4K (3840 × 2160) při snímkové frekvenci až 30p, bitrate max. 100Mbps.

Full HD video je možné točit až se snímkovou frekvencí 120p.

Podporované formáty: AVCHD, H.264, XAVC S.

Nechybí konektor pro sluchátka ani mikrofon. Vestavěné stereomikrofony také ne.

Co zde nenajdeme jsou video profily, včetně plochého profilu S-log známého z A7SII.

Ukázkové video:

Framegrab v plném rozlišení (4K):

Závěr

Sony Alpha A9 má šanci zaujmout i ty fotografy, kteří by ještě donedávna 100% volili zrcadlovku. Je to stále „něco jiného“ a taková volba přináší jak výhody, tak nevýhody, ale důležité je, že vám odvede stejně dobrou práci.

Tiché a bleskurychlé snímání až 20 sn./s s výkonným AF není něco, nad čím by se dalo mávnout rukou. Elektronický hledáček Alphy 9 je natolik dobrý, že jediné, co by mohlo uživatele odradit, je nezvyk. Kompaktní rozměry, zabudovaná stabilizace a špičková kvalita videa jsou také vlastnosti, které ve své třídě staví A9 na špičku.

Přesto není vše dokonalé – pochybnosti mám o utěsnění, místo USB 2.0 bych si dovedl představit 3.0, menu se zlepšilo, ale dokonale přehledné není, jen jeden slot je UHS-II… největším problémem je však nedostatek teleobjektivů v době uvedení na trh (platné v době psaní článku, červenec/srpen 20­17). To je však nedostatek, který se časem napraví.

Sony namířila A9 hodně vysoko – nepokrytě s ní cílí na profesionální sféru a nabízí ji jako model pro fotografování sportu, reportáže či zvířat. To je hodně náročný trh a momentálně je rozdělený mezi dva velké hráče. Přesvědčit pracující fotografy a zejména agentury ke změně systému nebude snadné – sám jsem zvědav, zda se to Sony podaří. Technologie na to má. Teď zbývá „jen“ doplnit produktovou řadu a dohnat systém profesionální podpory, jaký je zvykem u konkurence, a uvidí se.

Aktualizace 16.8.2017: Sony A9 získala ocenění ‚EISA CAMERA 2017–2018‘, viz zde.

Oproti profi třídě zrcadlovek je A9 výrazně kompaktnější přístroj – aktuální Canon 1DX II je podobně velký, jako zde vyobrazený starší model.
Co se mi líbilo Co se mi líbilo méně
Obrazová kvalita fullframe přístroje Dynamický rozsah horší, než u A7II nebo A7RII – ale stále dobrý
Nízký šum (BSI technologie) Menu stále trochu nepřehledné
Rychlé ostření – i v AF-C Elektronická závěrka nefunguje s bleskem
Skvělá funkce Eye AF Mechanická závěrka jen 5fps
Sériové snímání až 20fps, dostatečný buffer Jen jeden UHS-II slot (proč ne oba?)
Zcela tiché snímání bez přerušení živého náhledu (ŽÁDNÝ blackout) Automatické vyvážení bílé má rezervy (zeleň, žárovkové světlo…)
Ergonomie navazuje na A7, uživatelé mohou vzít a fotit Chybí video profily
Přibyly ovladače režimu ostření a snímání, joystick Tradičně u Sony nejde při čištění bufferu s fotoaparátem nijak pracovat
2 sloty na kartu, podpora SD i Memory Stick Použití battery gripu znamená odmontování dvířek k baterii
Špičkový elektronický hledáček Pochybnosti k utěsnění některých míst na těle (dvířka karet, dvířka konektorů)
Detailní 4K video Chybí GPS
Full HD s vysokým framerate (120p) Chybí „anti-flicker“ mód
Dobrá konektivita Nejvyšší rychlost snímání nedosažitelná s nekomprimova­ným RAW
Výklopný, dotykový displej Elektronická závěrka nepodporuje citlivosti nad ISO 25600 (s mechanickou do 102400)
Nové menu Nevešel se stavový displej
Možnost nastavit nejdelší čas expozice při Auto ISO USB 2.0 (proč ne 3.0 nebo 3.1?)
Volba mezi komprimovaným/ne­komprimovaným RAW Kompaktní rozměry nejsou jen výhoda (třeba s velkými skly a velkýma rukama)
Nová baterie = delší výdrž 650 sn. Plnohodnotné utěsnění jen s nejdražšími GM objektivy
Podpora battery gripu (na 2 baterie) ZATÍM chybí dlouhá skla
Utěsnění Cena (protože na to nemám:-)
Kompaktní rozměry
Levnější než Nikon D5 a Canon 1DX II

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších bezzrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze bezzrcadlovek či recenze full frame fotoaparátů obecně.

Galerie ukázkových snímků

(pro expoziční informace najeďte myšítkem nebo rozklikněte, možný druhý rozklik do plného rozlišení)

ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 640, 1/1000 s, komp. exp. -1.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10

ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. -1, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1.2 ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F5.6, ISO 100, 1/640 s, komp. exp. 0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 1

ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F1.4, ISO 100, 1/2500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.

ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F16, ISO 200, 1/80 s, komp. exp. -1, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1. ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F5.6, ISO 100, 1/100 s, komp. exp. -0.30, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony)

ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F1.4, ISO 100, 1/1600 s, komp. exp. -0.70, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony)

ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/400 s, komp. exp. -1, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10. ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F6.3, ISO 100, 1/80 s, komp. exp. -1, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.1

   

Sony Alpha A9 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram