Test objektivu Tamron SP 35mm F1.8 VC USD

V dnešní recenzi se podíváme na stabilizovaný fullframe objektiv Tamron SP 35mm F1.8 VC USD. Mezi jeho silné stránky patří stabilizace obrazu, utěsnění proti vodě a prachu a solidní optická kvalita. Má nějaké slabší stránky? Vyplatí se místo nestabilizovaných F1.4 objektivů?

Úvod

35mm objektivy jsou mezi uživateli fullframe fotoaparátů oblíbeny pro svůj široký, ale stále ještě přirozený úhel záběru – jsou to ideální objektivy na reportáž a momentky. Na APS-C pak suplují základní ohnisko. To ovšem znamená, že je na trhu s nimi „natřískáno“ a existují jak drahé, profesionální varianty, tak levné verze pro šetřivé.

Vstoupit na takto nabitý trh s novým objektivem vyžaduje jediné – přinést něco, co ostatní nemají.

Tamron to zkusil s objektivem, který je levnější, než profesionální F1.4 verze, ale nabídne bohatší výbavu, než objektivy základních řad.

Co jsou jeho silné stránky?

  • Unikátní kombinace světelnosti F1.8 a stabilizace (nejsvětelnější stabilizovaný 35mm FF objektiv)
  • Krátká zaostřovací vzdálenost (0.2m)
  • Utěsnění proti vodě a prachu včetně kroužku kolem bajonetu
  • Kvalitní kovová konstrukce
  • Poměrně kompaktní rozměry

Ostatní objektivy na trhu jsou buď dražší (Canon 35mm F1.4, Nikkor 35mm F1.4, Sigma 35mm F1.4 Art…) a nabídnou vyšší světelnost, ovšem žádnou stabilizaci (jen o něco dražší Sigma pak ani utěsnění), nebo levnější, ale s nižší výbavou, zejména chybějícím utěsněním (Nikkor 35mm F1.8, Canon 35mm F2 IS). Také ostření na 0.2m není typické.

Konstrukce

Objektiv má kovové tělo i bajonet, řemeslně je zpracován na výbornou. Spolu s utěsněním to znamená, že v ruce vzbuzuje důvěru. Není však nijak velký ani těžký ( 80.4 × 80.8mm, 480g).

Jediné platové díly jsou okolí předního členu (včetně 67mm závitu) a plastová je i bajonetová sluneční clona.

Opticky je objektiv tvořen 10 členy v 9 skupinách. 2 jsou asférické, 1 XLD a 1 LD.

Přední člen je chráněn fluorinovými vrstvami.

Optická kvalita

MTF

Oficiální MTF křivky:

Kresba

Pevná ohniska by měla v první řadě produkovat ostré snímky. Daří se to Tamronu 35mm F1.8 VC?

Otestovali jsme to na těle EOS 1Ds III, tedy na fullframe čipu o 21MPx (RAW zpracovaný v ACR):

V prostředku snímku je kresba použitelná už na F1.8, dobrou bych ji nazval od F2, výše vynikající. Rohy se přidávají trochu později, solidní jsou od F2.8 a bezchybné při F5.6. Pro běžné scény je objektiv dobře použitelný v plném rozsahu clon a při vyšších hodnotách je dokonce velice dobrý.

Ideální clona pro „bokehovky“ = F2, ideální clona na všechno ostatní = F5.6 – F8.

Vinětace

Ze srovnání výše je dobře vidět mírné ztmavení rohů při nízkých clonách (= vinětace). Nikdy není vyloženě rušivá, nejsilnější je na F1.8 a její slabé stopy nalezneme až do F4.

Ve skutečnosti je třeba Tamron 35mm za nízkou vinětaci spíše pochválit – jen doplňuji, že přeci jen existuje, byť reklamní materiály mluví o „rovnoměrném osvitu snímku“.

Zkreslení

Korigovaný versus nekorigovaný snímek:

Zkreslení je tedy na širokoúhlý objektiv mírné, v terénu si ho nejspíš ani nevšimnete:

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F5.6, ISO 100, 1/60 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14

Chromatické aberace

Jsou problémem při F1.8, kde na kontrastních hranách nalezneme výrazné fialové lemy. S cloněním mizí.

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 400, 1/3200 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.

Bokeh

Objektiv díky vysoké světelnosti může produkovat snímky s poměrně malou  hloubkou ostrosti. Výsledný bokeh působí poměrně neutrálně, esteticky.

Většinou neuvidíte ani rušivé „ cibulové kroužky/letokru­hy“. Mohou se však vyskytnout,viz ukázka:

Hodnocení bokehu je subjektivní, ale byla to jedna z věcí, kde mě Tamrom SP 35mm velice mile překvapil. Při F1.8 pozadí krásně rozostříte, rozdíl oproti F1.4 objektivům není podstatný.

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/1000 s, komp. exp. +1, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14 Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/1600 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements

Odlesky („flare“)

Antireflexní vrstvy eBand a BBAR od Tamronu mají dobrou pověst. Tamron SP 35mm F1.8 VC jí rovněž dostává. Pouze při velmi ostrém světle v úhlu do objektivu uvidíte „prasátka“, jinak je na ně objektiv velmi odolný. Hodí se i dodávaná sluneční clona a lehce zapuštěný přední člen.

Ostření

USD motorek (= ultrasonický) je příjemně tichý a dostatečně rychlý. Výjimečně jsem se setkal s tím, že bylo zaostřeno jinam, než mělo, nebo že v těžších světelných podmínkách objektiv déle váhal, ale bylo to v normě a na vině mohl být v konkrétních situacích zrovna tak AF systém použitého fotoaparátu.

Stabilizace

Při hledání specifikací objektivu jsem nalezl (asi neoficiální) informaci o výkonu 3EV – tedy možnost fotografovat 6× delšími časy, než obvykle, přičemž za „obvykle“ se považuje čas spočítaný dle pravidla obrácené ohniskové vzdálenosti: expoziční čas (s) = 1 / ohnisko (mm). Tak si to ověřme:

Snímky pro test fotografovány s expozičním časem 1/4s.

Byť stabilizace neznamená, že můžete klidně fotit z ruky pomalu v řádu vteřin, pomůže výrazně snížit procento neostrých snímků.

Závěr

Tamron 35mm F1.8 VC je ojedinělý objektiv. Nabídne nejvyšší světelnost mezi stabilizovanými fullframe objektivy (nově svržen Canonem 85mm F1.4 IS). Disponuje navíc utěsněním a docela sympatickou cenou.

Opticky je to velice slušný objektiv, ačkoliv na nejlepší (a tedy i dražší) objektivy samozřejmě tak úplně nedosáhne. Ale rozhodně se nemusí stydět. Ostrost ve středu snímku je použitelná už na F1.8 a nad F2.8 je optický výkon bez výhrad.

Přímá konkurence se tedy nehledá snadno – alternativou jsou buď dražší, většinou rovněž utěsněné, ale nestabilizované F1.4 objektivy, nebo levnější, neutěsněné F1.8/F2 objektivy výrobců zrcadlovek (nestabilizovaný Nikkor 35mm F1.8 a stabilizovaný Canon 35mm F2 IS). Tamron zvolil „zlatou střední cestu“ a nabídl objektiv levnější než profesionální F1.4 varianty ale přitom o něco dražší, než „amatérské“ 35mm objektivy. Jeho lákadly jsou stabilizace a utěsnění. Pokud tedy často fotografujete bez stativu a v náročných podmínkách, určitě Tamron zařaďte do výběru. Myslím, že vás nezklame.

Co se mi líbilo Co se mi líbilo méně
Světelnost F1.8 Jiní nabízí F1.4
Solidní kresba Ostrost je dobrá, ale ne nejlepší ve třídě
Stabilizace obrazu Stabilizace mohla být výkonnější
Utěsnění proti vodě a prachu Fialové lemy mohou být problém na nízkých clonách
Odolnost vůči odleskům Při F1.8–2 viditelná vinětace
Příjemný bokeh Absence Pentax K bajonetu
Dobré zvětšení Velká konkurence mezi 35mm
Kompaktní rozměry
Kvalitní konstrukce s použitím kovu
Ochranné fluorinové vrstvy
Cena není přehnaně vysoká

Galerie ukázkových snímků

(pro expoziční informace najeďte myšítkem nebo rozklikněte, možný druhý rozklik do plného rozlišení)

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F5.6, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F6.3, ISO 100, 1/50 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F6.3, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0

   

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F2.0, ISO 200, 1/80 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F2.0, ISO 400, 1/125 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 400, 1/2500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.
Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F2.8, ISO 800, 1/250 s, komp. exp. -1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 1 Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/1250 s, komp. exp. -1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements

   

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/400 s, komp. exp. -2/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 1 Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F3.5, ISO 100, 1/80 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/2500 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/800 s, komp. exp. +1, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.
Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 200, 1/80 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Zoner Photo Studio X Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/1250 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.

Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/2000 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements
Canon EOS-1Ds Mark III, TAMRON SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012, 35.00 mm, F8.0, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 1
  

Tamron SP 35mm f/1,8 Di VC USD Canon lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram