Sony Alpha a6300 je nástupcem 2 roky staré a6000 - vylepšuje zejména sériové snímání, AF, video, či hledáček. Zachovává design i velikost předchůdce. V článku si o nové Alphě povíme víc.

Testování

Fotoaparát jsme ozkoušeli v RAWu i v JPG a shledali – jak jinak – výborný obrazový výkon.

Snímky v JPG jsou fotografovány s výchozím nastavením (redukce šumu „Normální“, doostřování „0“).

Snímky v RAWu jsou konverovány pomocí Capture One 9.1 s nastavením redukce šumu luminance: 0, color: 50. Doostřování dle chuti.

Proč ne tradičně v ACR/LR? Protože Capture One momentálně plní funkci „firemního“ konvertoru pro společnost Sony. Ta vývoj svého Image Data Converteru pravděpodobně z větší části vzdala a licencovala si tento profesionální software od dánského Phase One. Majitelé Sony si ho tedy mohou stáhnout v ořezané formě „Express“ zdarma a v plné verzi asi za 1500,–. Což je fajn, vezmeme-li potaz, že běžná plná verze je 2× dražší než Lightroom… Omezení verze „for Sony“, ať už Express nebo plné, je, že z RAWů otevře zkrátka jen .ARW. Pokud však fotíte výhradně na Sony, není důvod C1 for Sony nezkusit. Sosejte zde.

Digitální šum

Sony – přesněji jejich snímače – má dobrou pověst co se týče míry šumu. Fotoaparát umí citlivost nastavit v rozsahu 100–25600, softwarově až 51200.

Vlevo: denní světlo, vpravo: žárovka

Míra šumu je – jak lze vidět, velmi dobrá, řekl bych na špici APS-C. Pokud se vám zdá, že je RAW výrazně šumivější, je to proto, že je redukce jasového na 0 a barevného na 50% a také tím že jsem fotografie protáhl svým výchozím doostřováním, které používám pro ISO 100. Šum je tak akcentován. Pokud si s fotografiií pohrajete, dosáhnete velice čistých obrázků.

ISO 1600 je pro a6300 s přehledem v „komfortní zóně“ a osobně nemám problém ani s 3200. 6400 je dobré pro černobílé snímky nebo pro webové JPEGy. 12800–51200 jsou nouzové citlivosti.

Vyvážení bílé (WB)

Zkoušeno v místnosti osvětlené pouze žárovkou, nastavena vyšší saturace barev:

V automatice zůstává patrný nádech do teplých barev, což mi osobně nevadí.

Dynamický rozsah

Tradičně bývají senzory od Sony silné, co se týče DR. Dle nezávislého měření DxO měl už předchůdce (a6000) 13.1EV rozsahu. Exaktní přeměřování jsme neprováděli, ale dynamický rozsah v RAW je skutečně velmi dobrý a umožňuje dostat z fotky hodně. Níže ukázka fotky ve výchozím stavu (převod z RAWu v C1, nahoře stíny: 0, světla: 0 a pod tím obojí „nadoraz“):

RAW a komprese

Sony již dlouho ztrátově komprimuje RAW a také jí to bylo dlouho vyčítáno. V poslední generaci modelů řady a7 došlo k nápravě, a výrobce nechá uživatele vybrat, zda chce RAW komprimovaný a nebo ne. Kdo by ovšem čekal stejnou funkcionalitu pro a6300, čekal by marně, možnost volby zatím není a RAW je tak vždy ztrátově komprimovaný. Z minulosti víme, že to lze napravit novým firmware, takže do budoucna možná tento odstavec pravdivý nebude. Zatím ale je.

Co z toho plyne pro běžného uživatele? V běžné fotografické praxi nic, komprese při „normálním“ zpracování RAWů neškodí a jejím příjemným bonusem je menší velikost souborů. Problém nastane např. při silném zesvětlování stínů, kdy na případných kontrastních hranách vyleze ošklivý artefakt. Viz níže:

RAW vs JPEG

JPEG engine v podání Sony není úplně špatný, nabízí třeba adaptivní redukci šumu, která odšumuje plochy a nechává hrany a jemné struktury, ale při pohledu na výslednou fotografii se nelze ubránit dojmu, že je fotografie trochu „přezpracovaná“, což ale není vlastnost výhradně Soňáckých JPEGů… Jako všude platí, že šikovným zpracováním RAWu dostaneme z fotky víc – i detailů.

Elektronická závěrka – rolling shutter efekt

„Rolling shutter“ je neduh, který v minulosti sužoval štěrbinové závěrky (s pomalým během) a dnes sužuje závěrky elektronické (ze stejného důvodu). Alpha a6300 možnost plně elektronické, a tedy naprosto bezhlučné, závěrky nabízí. Výrobce se snažil pomocí rychlého odečítání ze senzoru tento efekt potlačit, tak jsem zkusil, jak se mu to povedlo: 

No, ne tak úplně. Švenkováno při 1/1000s. Doplňuji, že tento efekt se týká jen plně elektronické závěrky – závěrku s první lamelou elektronickou můžete v klidu použít (byla dokonce u první fotky použita).

Ostření a sériové snímání

Nelze se nevyjádřit ke dvěma hlavním lákadlům a6300 – ostření pomocí 425 PDAF bodů a sériového snímání s „nepřerušeným“ live-view. Je to už jako zrcadlovka? Není. Rychlost ostření už určitě zejména levným zrcadlovkám úspěšně konkuruje (S-AF je jako blesk), kontinuální za dobrého světla některé překoná (ne profi modely). Za horšího světla dostane ale ostření větší ránu, než PDAF systémy zrcadlovek – přístroj musí přepnout do CDAF a tam průběžné ostření a sledování objektu moc dobře nefunguje (odkaz na článek o PDAF a CDAF zde).

Sériové snímání je rychlejší, než u všech běžných zrcadlovek – až 11 sn./s, ale v hledáčku uvidíte místo plynulého obrazu jen sérii zachycených snímků. Pokud ovšem vystačíte „jen“ s 8 sn./s, umí mezi zachycené snímky přístroj vmezeřit ještě doplňující framy živého náhledu. Pocit z toho je daleko lepší a mnohem lépe pak budete schopni váš objekt skutečně sledovat – přirozenost pohledu do zrcadlovky tam však stále ještě není.

Nutno dodat, že při sériovém snímání přístroj skutečně přeostřuje – pokud má dobré světlo a jasně odlišený objekt, tak i úspěšně.

S a6300 se podle mě bezzrcadlovky dostaly na úroveň, kdy se z nich skutečně stávají univerzální fotoaparáty, schopné nahradit amatérskému fotografovi zrcadlovku pro 99% aplikací ( s výhradou k nižšímu množství dostupných skel), stále ještě nedosáhnou na rychlé polo- a profesionální DSLR. Rok 2016 se však blíží teprve ke své polovině a Photokina bude až na podzim, takže a6300 beru jako ochutnávku toho, co – snad – přijde i v podobě profesionální bezzrcadlovky, mířící opravdu na vyšší řady DSLR. Technologie se přiblížila okamžiku, kdy to nebude sci-fi.

Blesk

Vestavěný blesk je slabý (směrné číslo 6), ale aspoň jde přidržet směrem nahoru a bouncnout o nízký strop. Synchročas je lehce podprůměrných 1/160s.

Naštěstí nejste omezeni jen na něj; Sony nabízí poměrně širokou řadu blesků externích:

Zleva doprava, zhora dolů: HVL-F60M, HVL-F43M, HVL-F32M, HVL-F20M, HVL-RL1, HVL-MT24AM

Video

Video je jedním z lákadel a6300 – umí až 4K s frekvencí 30p a datovým tokem až 100 Mbps. Podporuje formáty MPEG-4, AVCHD, H.264 a XAV­C S.

Má i konektor pro mikrofon. Zabudovaný umí samozřejmě stereo. Pokud vám stačí Full HD, lze nahrávat jak v 60p, tak 120p.

Níže je krátké video ve 4K (youtube.com).

Pokud Vám nejde přehrát, nebo ho přehrávat nechcete, zde najdete i framegrab:

Na další straně: Závěr a galerie ukázkových snímků.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    16.06.2016 21:44

    Ok, skvělý stroj. Ale: Fotografická kvalita je oproti A 6000 v praxi jen sotva vyšší. Ok, v praxi je stroj svižnější, utěsněný proti nepřízni počasí (dle jaké normy?). Stabilizace opět jen na objektivech! - to je u mě, páni od Sony, za tuto cenu přímo drzost - žádný pokrok. Video je lepší výrazně, tady palec nahoru. Kdo si tuto věc ale koupí za 40000,- s nekvalitním seťákem? A kdo si koupí tělo plus kvalitní objektiv či objektivy? Ta vstupní cena je prostě strašně přestřelená, což je bohužel typické pro většinu nových přístrojů vyšší kategorie od všech výrobců. Pokud se brzy nebude prodávat za polovic, nevěštím A 6300 stejný prodejní úspěch, jako A 6000.

  • owner
    owner
    16.12.2018 00:18

    No vidíte, 6300 jsem koupil v BlackFriday za 18000,-Kč. Stačí si jen, více jak dva roky počkat :) 6500 je zatím cenově stále mimo realitu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram