Jako majitel jeho předchůdce Canon EOS Mark II jsem u 5D Mark III srovnával obrazovou kvalitu. Zásadní rozdíl ve prospěch 5D Mark III je ve formátu JPEG, v RAW to naštěstí nedopadlo pro 5D Mark II tak špatně. Také jsem zajel do Bavorského lesa vyzkoušet autofokus při fotografování šumavské zvířeny

Od uvedení na trh a první části testu uplynuly přes tři měsíce. Canon EOS 5D Mark III má dle očekávání velmi tvrdého konkurenta: Nikon D800. Oba vládci trhu zrcadlovek však zvolili trochu jiné strategie.

V srpnu se koná v Londýně olympiáda. Redakce před takovou událostí často obnovují svůj fotografický park. Canon to dával již od uvedení 5D Mark III nepokrytě najevo. Šel tak daleko, že dost komplikované režimy autofokusu vysvětluje třeba na základě typů sportu. O zaměření na sport na olympiádě se nedá mluvit v případě Nikonu D800, kde nový model uděl radost hlavně fotografům, kteří se zabývají velkými tisky a cílí na maximální kvalitu obrazu – krajina, studiová portrétní či produktová fotografie atd.. Nikon dost logicky v porovnání s předchozím „FF“ modelem D700 zvýšil rozlišení z 12,1MPix. Překvapil však skok rovnou na 36Mpix. Canon považuje za jakýsi zlatý kompromis mezi velikostí souboru na kartě a rozlišením velikost kolem 22MPix. Přestože inovoval senzor, rozlišení se zvýšilo jen nepatrně z 22,1 na 22,3MPix.

Na českém trhu se tělo Canonu EOS Mark II prodává za 47990Kč, Canon EOS Mark III stojí o 30000Kč víc, tj. 77990Kč. Nikon D800 se velmi logicky posadil na 67990Kč (ceny na internetu 6/2012 ve dvou největších českých obchodech). Předchůdce D800 Nikon D700 se prodává za přibližně stejnou cenu jako Canon EOS Mark II – kolem 47000Kč.

Obrazová kvalita

Fotoaparáty s „full frame“ sensorem kupujeme zejména kvůli obrazové kvalitě. Rozdíly mezi fotoaparáty se nejvíce projeví při vysokých hodnotách ISO. Když budete fotografovat z ruky například reportáž v nočním městě nebo třeba mnichy osvícené olejovými lampičkami v Ladaku, je to to, co rozhoduje.

Za hlavní považuji praktické srovnání šumu při vysokých hodnotách ISO a zároveň dynamickou pružnost sensoru (rozsah v EV, které sensory u Canonu 5D Mark II a 5D Mark III dokážou zobrazit.)

Pro praktické testování jsem použil radnici v Kašperských Horách na Šumavě, ke které jsem si přinesl obě těla, stejný stativ, jen jsem na stativu vyměnil objektiv. Na částečně přepálené svítilně jsem porovnal dynamickou pružnost obou senzorů. Pro srovnání rozlišení spojeného se šumem při vysokých hodnotách ISO jsem si z obrázku vybral hodiny, které se nacházejí ve stínu. Srovnání jsem provedl ve formátu JPEG i ve formátu RAW. Soubory RAW jsem převedl do DNG formátu pomocí Adobe konvertoru verze 7.1.

5D mkII - ISO 100 5D mkII - ISO 6400
5D mkIII - ISO 100 5D mkIII - ISO 6400

Radnice a srovnání ISO na třech výřezech:

JPG JPG JPG
RAW RAW RAW

Pro vizuální porovnání šumu jsem ještě použil standardní barevnou tabulku.

5D mkIII - ISO 100 - JPG 5D mkII - ISO 100 - JPG
5D mkIII - ISO 100 - RAW 5D mkII - ISO 100 - RAW
5D mkIII - ISO 6400 - JPG 5D mkII - ISO 6400 - JPG
5D mkIII - ISO 6400 - RAW 5D mkII - ISO 6400 - RAW
Porovnání dynamické pružnosti senzorů na densitometrickém klínu

Z přiložených snímků uděláte následující závěr. Canon zásadně zlepšil u 5D Mark III obrazovou kvalitu ve formátu JPEG. Odhadem bych řekl, že u 5D Marka III je v JPEG stejná při ISO 6400 jako u 5D Marka II při ISO1600. Rozdíl v JPEG je tak markantní, že jsem si v začátku porovnávání myslel, že jsem udělal chybu při zaostření, kde se v důsledku vysokého šumu u Marka II ztrácí kresba (viz výřez se znakem republiky). Za tím zřejmě stojí mnohem výkonnější procesor Digic 5+ u 5D Mark III a lepší matematický algoritmus zpracování. Rozdíly jsou patrné jak na snímku radnice, tak na barevné tabulce. Dobrou zprávou pro vlastníky Canonu Mark 5D Mark II jsou naopak velmi malý rozdíl praktické obrazové kvality ve formátu RAW. To potěší zejména nás, co skladujeme velké DNG soubory s vírou, že je možná ještě někdy v budoucnu lépe zpracujeme. Tady bych připsal k dobru 5D Mark III maximálně půl clony. Zásadní zkvalitnění JPEG u Mark III je samozřejmě klíčové pro profesionální reportéry, kteří posílají fotky přímo do redakcí. Hodně lidí, co se fotografováním živí dnes prostě fotí do JPEG, protože nemají čas, a na ty Canon cílí.

Co se týče dynamické pružnosti obou senzorů, žádný rozdíl jsem nenašel a to jak na densitometrickém klínu, tak ani na přepálené svítilně.

Canon EOS 5D Mark III lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ef Fdom
    Ef Fdom
    29.06.2012 17:48

    Prechazel jsem z MkII na MkIII. Fotim temer vyhradne do RAW. Nevim cim to je, detailni srovnani stejneho zaberu jsem nedelal, ale MkIII i na RAW je podle mne MkIII minimalne o expozicni stupen pouzitelnejsi. S MkII jsem bezne pouzival ISO3200, a 6400 byla mez. Ted je to do 6400 bez problemu, 12800 porad velmi pouzitelne, prakticky limit je na 25600. Myslim ze to je dano charakterem sumu, ktery tak nevadi. Zkousel jsem ISO 100000 - po prevodu do CB je vysledek velmi podobny Delte 3200, coz neni tak spatna varianta.

  • Petr Poppl
    Petr Poppl
    29.06.2012 19:24

    Docela by me zajimalo kolik lidi foti na iso 12800 ono i tech 6400 je sila

  • Ef Fdom
    Ef Fdom
    30.06.2012 03:07

    Typicka situace je ve vecernich hodinach u ohne, v hospode a podobne. Tyto hodnoty umozni velmi rozume zachovat puvodni svetelnou atmosferu. Neni to uplne bezne, ale otevira to nove moznosti. Dalsi aplikace je foceni rychle se pohybujicich predmetu nebo lidi napriklad pri sportu v hale. Opet to umoznuje lepe zvladnout svetlo a soucasne mit rozumny cas.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram