Udělali jsme první testy Canonu EOS 5D Mark III. Přístroj nepřináší zásadní inovace, ale určitě zamotá hlavu řadě současných uživatelů 5D Mark II, neboť Canon zapracoval a to systematicky na slabinách předchůdce, bohužel ale i na ceně. Zásadní je autofokus, vylepšení videa a potěší řada dalších funkcí. Technologie za tři roky opět pokročila. Díky novému procesoru je fotoaparát v porovnání s Mark II svižnější a přístroj stihne vice spočítat z nasbíraných dat. 5D Mark III jednoznačně potěší všechny, co se specializují na zvířata v divoké přírodě a sport.

V roce 2005 Canon nabídl fotoaparát EOS 5D s FF senzorem (24×36mm) všem vážným fotografům za rozumnou cenu tak, že mohli nasadit bez prodloužení ohniskové vzdálenosti své kinofilmové objektivy. O tři roky později následovník 5D Mark II nabídl senzor s rozlišením 21 MPix a mnohem lepší citlivostí ISO (ISO 6400 použitelné v reportáži, ISO 1600 pro většinu použití). Canon zároveň využil tento vynikající senzor také pro HD video. Musím přiznat, že 5D Mark II mne rozhýbal k přechodu od filmového středního formátu, který jsem do té doby tvrdošíjně používal. V Tibetu a Ladaku jsem přišel o jedinečné snímky mnichů a slavností uvnitř prastarých klášterů, jejichž pohyb inverzní Fujichrome Provia ISO 400 nemohla zmrazit. Rovněž záznam videa pro dokumenty z cest je vynikající věc. Z tohoto hlediska 5D Mark III nic tak zásadního nepřináší.

Konstrukce a ovládání

Těla 5D Mark II a 5D Mark III jsou velmi podobná a ergonomicky výborná. Obě jsou vyrobena z magnéziové slitiny. Velmi podobná se zdá i odolnost vůči průniku vody, par a prachu. Z tohoto hlediska jsem neměl s Markem II nejlepší zkušenost. Kolegovi na expedici odešla elektronika (kompletní výměna elektroniky stála 16000 Kč) poté, co nechal fotoaparát přes noc v promočeném fotobatohu. Odolnost proti stříkající vodě v případě, že fotoaparát necháte ihned po fotografování dobře vyschnout, však pro mne byla zatím dostatečná.

Canon EOS 5D Mark II vs. Mark III

Změny v ovládání, které vycházejí většinou z konceptu Canon EOS 7D, hodnotím jednoznačně pozitivně. Zaměřím se spíše na problémy, které jsem měl osobně s 5D Mark II.

  • Nenápadně působí zámek na přepínači expozičních režimů. Je velmi užitečný. Několikrát se mi totiž omylem podařilo při manipulacích s 5D Mark II přepnout z režimu Av do manuálu M a zkazit tak snímek špatnou expozicí.
  • Samostatné přepínání fotografování/video jako na 7D je výhodné pro nastavování parametrů.
  • Přesunutí zapínání on/off k otočnému kolečku přepínání režimů (zámek zadního ovládacího kola byl ponechán na původním místě jako u Mark II). Zadní kruhový ovladač osobně považuji za nezbytný. Proto se mi u Mark II, kde je zámek kola a vypínaní spojen v jednom přepínači, stává, že když ponechám omylem přepínač v mezipoloze, najednou nemohu nastavit kompenzaci expozice.
  • Tlačítko kontroly hloubky ostrosti je nyní výraznější a v logické poloze.
  • Zadní kruhový ovladač má velmi příjemný, lehce přibrzděný chod při změně polohy. Jen bych rád věděl, jak snadno se pod něj dostane voda. Při fotografování v ruských mrazech s přechody do tepla mi starý ovladač několikrát přimrzl.
Canon EOS 5D Mark II vs. Mark III Canon EOS 5D Mark II vs. Mark III

Závěrka

Canon garantuje 150.000 snímků. Tady nic nového. Pro rozsáhlé časosběry to nebude… Výborná věc je možnost nastavení tichého chodu závěrky (režim jeden snímek má normální režim a také režim still- S). Tohle je určitě výborná věc, hlavně když jako fotograf musíte být skryt. Fotografování zvířat, svatyně s věřícími… Cvaknutí závěrky Canonu v normálním režimu je v hrobovém tichu prostě neskutečná rána. Canon zřejmě přeprogramoval pohyb zrcátka, aby ztišil závěrku. Díky. Závěrka nyní umí 6 snímků za vteřinu proti 4snímky u Mark II. Při fotografování zvířat a některých sportů zásadní zlepšení. Vlajková loď Canon EOS-1D X má sice na FF 14 snímků/s, ale senzor má „jen“ 18 Mpix vs. 22Mpix (Mark III) avšak také jiný rozpočet a samozřejmě i jinou cenu.

Ze zkoušení závěrky bylo patrné, že Canon přestavěl algoritmy řízení hlavního zrcátka. Vedlejší zrcátko usměrňující světlo na senzory automatického ostření totiž musí být v aktivní doostřené poloze co nejrychleji po dokončení expozice uzavřením závěrky. Režim s předsklopením zrcátka funguje velmi dobře, ale chce to vyzkoušet a zvyknout si.

Bracketing - úctyhodný rozsah 16EV Bracketing - nastavení

Autofokus

Ano. Všichni křičí konečně je z 5D profi model. 9-ti senzorový autofokus s jediným citlivým křížovým senzorem uprostřed hledáčku pil krev většině reportážních fotografů, o wildlife a sportu raději nemluvit. Faktem je, že jsem se s tím u 5D naučil žít. Ostřit středním senzorem a překomponovávat je běžná praxe, pokud zrovna nefotíte geparda. Jinak musíte předostřit nebo v reportáži přednastavit expozici. Souhlasím, že toto je hlavní vylepšení, za které si nechává Canon dobře zaplatit. Zásadní není jen nárůst počtu senzorů z 9 na 61. Citlivé body jsou rozmístěny zároveň i blíže k okrajům hledáčku. V pozadí stojí výkonnější mikroprocesor Digic 5+. Díky tomu bude v průměru i lepší přesnost, neboť využití více informací není nikdy na škodu. Menu nastavení autofokusu s 5-ti podmenu je určitě impozantní. Určitě budeme muset vyzkoušet reálné situace (např. letovky dravců) pro přesnější test. Fotoaparát jsme zkoušeli odpoledne za jasného dne na projíždějících autech, kde naleznete spousty hran. Se světelným objektivem Canon 24–70mm/f2.8L fungoval výborně a v porovnání s Mark II znatelně svižněji. Při řadě aplikací je zásadní možnost rychle přepínat jednotlivé citlivé body. K tomu slouží malý multiovladač na zadní stěně přístroje nad velkým kruhovým ovladačem. Pokud ho chcete aktivovat a přepínat s ním rovnou on-line mezi jednotlivými senzory, musíte si nastavit tuto funkci v uživatelských nastaveních. Jednotlivé křížové senzory se při zkoušení chovaly rovnocenně. Autofokus jako takový je však na rozsáhlejší test. Chléb se láme, když je málo světla a nefotíme zrovna zebry…

Nastavení AF bodu přímo multiovladačem
Canon EOS 5D Mark III lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    14.03.2012 21:38

    To andrej: tak už jsou venku fotky: www.dpreview.com vybral docela špatné zátiší, ale na imaging-resource.com se objevily již fotky standardní testovací scény, které poskytují určitou představu - zatím tam nejsou snímky s vypnutou redukcí šumu, je to zjevně "odšuměno" - předpokládám, že NR Standard, no vypadá to o jeden stupeň lépe než Mark II - tedy 3200 mark II = 6400 mark III, jsou tam i rawky, na které jsem se zatím nedíval. Nevím, zta ten rozdíl bude za těch 30000,- navíc stát :-(

  • m k 7
    m k 7
    15.03.2012 21:50

    Ale ten rozdíl mezi 5D II a 5D III není jen v šumu...

  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    16.03.2012 11:43

    to -emko-:ale jo, to se ví, lepší autofokus, a spousty kosmetických vylepšení, o kterých jsem psal už víše - kvalitu fotek (rozlišení, digitální šum a DR ... ) a to i při vysokém ISO však považuji (tedy alespoň já) za primární....

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    16.03.2012 11:57

    Jo, take to vidim tak maximalně na jednu clonu, ale chce to vyzkoušet. Závisí hodně na scéně ve fotce. Jisté je, ze cena bude záviset na tom, jak se bude dobře prodávat. V případě Mark II Canon prodával, že nestačil vyrábět, tak proč to nezkusit... Myslím, že se take musí plnit kapacita linek apod. Nejprve se naplni sklady pro zahajeni prodeje a jak se prodává se ukáže tak za 6 měsíců. Podle výsledku se pak může zrevidovat i cena..

  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    06.06.2012 23:03

    No tak je vymalováno, MK III, jsem měl možnost testovat týden, je dobrý ale za ten razantní cenový rozdíl je těch pozitivních změn málo. Největším pozitivem bude asi ten nový AF, nicméně já s tím starým nikdy neměl problém .... často měním objektivy a potřebuji střídat různá skla - tak jsem si minulý týden pořídil druhou MK II, která je spolu s 50D v porovnání cena - kvalita tím nejlepším, co Canon udělal. Teď se moc nepochlapili...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram