Filtry III. - kontrastní filtry

V třetím díle Fotografické filtry se budeme tentokrát věnovat výhradně filtrům určeným pro černobílou fotografii. Jestliže vámi oblíbený žánr je krajinářská fotografie, jistě oceníte řadu rad, jak použít kontrastní filtry v černobílé krajinářské fotografii.

Kontrastní filtry (ČB fotografie)

červený filtr (R-25A)

Všechny kontrastní filtry naleznete pod označením CO (contrast). Kontrastní filtry jsou určeny zejména pro černobílou fotografii. Umožňují ovlivňovat převod barev na šedou škálu. Barva filtru poté na výsledné černobílé fotografii vychází jako bílá a zároveň doplňkové barvy se odfiltrují. Všechny kontrastní filtry se vyrábějí v několika hustotách a mají proto i různé korekční faktory. Ty nejhustší jsou určeny především pro kreativnější fotografování a dosahují vysokých kontrastů. U kontrastních filtrů je nutná antireflexní povrchová úprava. Jednooké zrcadlovky s vnitřním měřením mají velkou výhodu při zjišťování jednotlivých expozic. Při nejvyšších hustotách je doporučeno manuální nastavení expozice a výrazný bracketing. Kontrastní filtry jsou barevnými filtry, jejichž název je odvozen od začínajícího písmene anglických názvů jednotlivých barev. Dále v označení filtru je uvedeno číslo korekčního faktoru, který je přímo úměrný hustotě té určité barvy. (např. červený R1-red).

Žlutý filtr

Valaská Dubová (Slovensko)

(Y – yellow) – Pomocí žlutého filtru můžete převést světlejší tóny modré oblohy na tmavší odstín šedé. U vyšší hustoty filtru až na tmavě šedou. Žlutý filtr zároveň zvýrazní světlá místa oblaků. Modrou oblohu ztmaví, zeleň naopak převede do světlejších odstínů šedé. Žluté filtry se také doporučují při fotografování zimních krajin. Žluté filtry s vyšší gradací zároveň lehce ztmaví modrou oblohu a jemně ztmaví podání sněhu. Žluté filtry stejně jako UV a Skylight napomáhají eliminovat opary dálek v krajině. Žluté filtry, stejně jako UV a skylight, odráží UV záření. Čím vyšší hustotu filtru použijete, tím dosáhnete vyššího kontrastu v převedených odstínech šedé (Přírodní zeleň zesvětlují, u jehličnanů s tmavšími odstíny méně).

Oranžový filtr

(O-orange) – Oranžové filtry pohlcují fialové, ultrafialové, modré a modrozelené světlo. Díky tomu budou modré a žluté plochy tmavé. Naopak červené a žluté plochy zesvětlíte. Zelené plochy jsou dobře převedeny do šedých tónů. Oranžové filtry jsou hodně podobné žlutooranžovým filtrům, kde dosáhnete podobných výsledků. Oranžové filtry se doporučují k fotografii krajiny, zvláště při fotografování dálek teleobjektivy. V portrétní fotografii se doporučují k odstranění pih a zesvětlení opálené pleti.

Žlutooranžový filtr

(YO – yelloworange) – Na rozdíl od žlutého filtru převádí zelené plochy do tmavších tónů šedé. Tento kontrastní filtr se může uplatnit nejenom v krajinářské fotografii. Ve fotografii aktu či portrétu může eliminovat drobné vady pokožky stejně jako u oranžového filtru. Doporučuje se v architektonické fotografii k zdůraznění oblohy.

Červený filtr

Reno (Nevada)

(R – red) – Červený filtr přímo úměrně hustotě výrazným způsobem ztmaví modré podání oblohy. U nejhustšího červeného filtru poté dochází téměř k absolutnímu odfiltrování modré a obloha dostává černé podání. Červené filtry s menší hustotou jsou doporučovány pro převod modré oblohy do tmavších tónů šedé. Tím se zvýrazní oblaka. Stejně jako žlutozelený i červený filtr můžete použít ve fotografii aktu či portrétu. Zde plní stejnou funkci s podstatně silnějšími účinky. Pleť je vyhlazená a podána ve světlejších tónech šedé. Pozor u fotografování rtů, kde musíte použít hnědé rtěnky, jinak rty mohou na výsledném snímku zbělet.

Červeno – oranžový filtr

(RO – redorange) – S tímto filtrem můžete docílit stejných výsledků jako u červených filtrů s menší hustotou. U fotografování aktu nebo portrétu výborným způsobem snižují kontrast či rozdíly mezi opálenou a neopálenou pokožkou.

Zelený filtr

(G – green) – Zelený filtr filtruje doplňkovou barvu k zelené, tedy červenou část barevného spektra. Používá se k zvýšení tonálních detailů zelených porostů a na rozdíl od červených, žlutých a oranžových filtrů pouze malou měrou ztmaví modrou oblohu. Sytější zelené filtry plnily funkci korekčních filtrů pro ortopanchromatické materiály používané při žárovkovém světle.

Žlutozelený filtr

Salt Lake (Utah)

(YG – yellowgreen) – V krajinářské fotografii na rozdíl od zeleného filtru podstatně více ztmaví modrou oblohu a převádí další plochy krajiny do identicky odstupňovaných tónů šedi. Snad proto je v černobílé krajinářské fotografii používán nejčastěji. Kontrast v podání oblohy a zbytku krajiny není tak výraznýí jako u ostatních filtrů s vyšší hustotou. U žlutozeleného filtru dosáhnete na jedné straně přirozeně podaných stupňů šedé a zároveň dobré podání modré oblohy. Žlutozelenými filtry docílíte mírného potlačení zamlžení dálek v krajinářské fotografii. U portrétů při žárovkovém světle napomůže odstranění vad pokožky.

Modrý filtr

(B – blue) – Modrý filtr v černobílé fotografii není běžným filtrem. Modrý filtr propouští modré a fialové světlo. Při denním světle funguje opačně než žluté nebo oranžové filtry. Odfiltruje doplňkovou žlutou a je vhodný pro zvýraznění modrých ploch. Zároveň zesílí mlžné opary a navodí poetičtější náladu obrazu. U portrétní fotografie při žárovkovém světle napomůže ztmavit odstíny pleti, ale na druhé straně zvýrazní pleťové vady.

autor fotografií Jan Jedlička, (Valaská Dubová – Slovensko; Reno – Nevada; Salt Lake – Utah)

V dalším díle seriálu Fotografické filtry se dočtete o korekčních filtrech.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram