Fotoaparáty S95, LX5, EX1, W95

Dnes vám přinášíme porovnání čtyř na první pohled rozdílných fotoaparátů. Mají však společné vlastnosti. Jsou malé, jsou výkonné. Mají klasický objektiv. A patří s uvedenými vlastnostmi mezi nejdražší u dané značky. Jsou to Canon PowerShot S95, Panasonic Lumix DMC-LX5, Samsung EX1 a Sony CyberShot DSC-WX5.

Cílem testu je přinést vám, našim čtenářům, „živé“ a srovnatelné snímky ze čtyř různých fotoaparátů. Nejedná se o aparáty zcela stejné kategorie, ale s mírným nadhledem lze napsat, že reprezentují to nejdražší, co daný výrobce nabízí v kapesní velikosti.

Mezi srovnávanými fotoaparáty najdete:
Canon PowerShot S95
Panasonic Lumix DMC-LX5
Samsung EX1
Sony CyberShot DSC-WX5.

Není možné v rámci tohoto testu detailně popsat všechny jejich vlastnosti a specifika. Pokusím se srovnat jen nejzákladnější z nich.

Základní vlastnosti

Pohled zpředu
Canon PowerShot S95 Panasonic Lumix DMC-LX5
Objektiv 28 mm – 105 mm; F2,0 – 4,9 24 mm – 90 mm; F2,0 – 3,3
Makro od (W) 5 cm 1 cm
Závěrka 15 s – 1/1600 s (podle režimu fotografování) 60 s – 1/4000 s (podle režimu fotografování)
Velikost čipu; rozlišení 1/1,7"; 10Mpx 1/1,6"; 10 Mpx
Hmotnost/rozměry 193 g; cca 100×58×30 mm 233 g; cca 110×65×25mm
LCD 3,0"; 461 kpx 3,0"; 460 kpx
Video/fps/opt. zoom HD 1280×720/30/ne HD 1280×720/30/ano
Cena (listopad 2010) 9 490,– 11 990,–

Canon PowerShot S95 – kompletní specifikace.
Panasonic DMC-LX5 – kompletní specifikace.

Zadní strana
Samsung EX1 Sony CyberShot DSC-WX5
Objektiv 24 mm – 72 mm; F1,8(!) – 2,4(!) 24 mm – 120 mm; F2,4 – 5,9
Makro od (W) 1 cm 5 cm
Závěrka 16 s – 1/1500 s (podle režimu) 2 s – 1/1600 s
Velikost čipu; rozlišení 1/1,7"; 10 Mpx 1/2,3"; 12 Mpx
Hmotnost/rozměry ca 180 g; cca 114×63×29 mm 146 g; cca 92×52×22 mm
LCD 3,0"; otočný VGA (údaj výrobce) 3,0"; 460 kpx
Video/fps/opt. zoom pouze VGA 640×480/30/ano Full HD 1920×108020/50i/ano
Cena (listopad 2010) 9 290,– 7 790,–

Samsung EX1 – kompletní specifikace.
Sony CyberShot DSC-WX5 – kompletní specifikace.

Horní strana

Canon PowerShot S95

S95 je fotoaparát, který má jak plně automatický režim, tak plně manuální režim. O ostřejší obraz při delších časech se stará standardní optická stabilizace objektivu. Světelnost 2,0 na „krátkém“ konci umožňuje focení i za horších podmínek. Při tom ovšem máme k dispozici „jen“ 28 mm ohnisko – je to nejvyšší hodnota mezi srovnávanými fotoaparáty, byť je to hodnota výborná. Někoho možná potěší režim Smart Shutter (Úsměv, Samospoušť po mrknutí, Detekce obličeje se samospouští), nebo např. režim miniatura (silně rozostří vše mimo rovinu zaostření) . Velmi těžko se zvyká na umístění spouště – je poměrně daleko od kraje aparátu. Absence optického zoomu při videu opravdu zamrzí. Ukázkové video si můžete stáhnout zde. Ukládat data lze i do formátu RAW. S95 je jeden z nejmenších plně vybavených fotoaparátů na našem trhu.

Canon PowerShot S95, F2.0; 1/15 s; ISO: 400, Ohnisková vzdálenost: 6.00 mm Canon PowerShot S95, F4.9; 1/15 s; ISO: 400, Ohnisková vzdálenost: 22.50 mm

Panasonic Lumix DMC-LX5

„Lahůdka“ v ovládání. Mj. lze připojit externí blesk. Interní blesk je vyskakovací (z těla podobně jako u S95). Jeho jediným handicapem v porovnání s S95 je vyšší cena. Fotil jsem s ním ve tmě štoly, kde se ukázala velmi kladně světelnost 2,0. Natáčet lze v několika variantách typů videa. Ukázkové video si můžete stáhnout zde. Jiné fotoaparáty se nedaly za jinak stejných podmínek téměř použít. Ukládat lze samozřejmě také ve formátu RAW.

Panasonic DMC-LX5, F2.0; 1/60 s; ISO: 250, Ohnisková vzdálenost: 5.10 mm Panasonic DMC-LX5, F3.3; 1/60 s; ISO: 160, Ohnisková vzdálenost: 19.20 mm

Samsung EX1

Rozporuplný. Naprosto excelentní objektiv s výbornou světelností na straně jedné a dnes zcela nepostačující video jen ve VGA rozlišení na straně druhé. Ukázkové video si můžete stáhnout zde. Ovšem i k tomuto modelu lze připojit externí blesk, čímž se dostává blíže k LX5, než k S95. Mírné potíže mi přinášel LCD výklopný displej. I při největším otevření tvoří se zadní stěnou tupý úhel a není zcela jasné, „co je přímo vpředu“. Kolečko umístěné na přední stěně bych také raději viděl někde „pro palec“.

Samsung EX1    , F2.5; 1/30 s; ISO: 200, Ohnisková vzdálenost: 5.20 mm Samsung EX1    , F2.4; 1/60 s; ISO: 200, Ohnisková vzdálenost: 15.60 mm

Sony CyberShot DSC-WX5

Model, který mezi ostatní tak trochu nepatří – nemá manuální expozice a neukládá do RAWu. Také je ze všech znatelně nejlevnější. Přesto je to nejdražší kapesní model Sony, který má klasickou stavbu objektivu. Také je to model, který jako jediný ukládá video ve Full HD rozlišení. Ukázkové video si můžete stáhnout zde. Z funkcí zaujme automatické panorama, kde stačí fotoaparátem pohybovat. Zbytek se „udělá sám“. Ovšem nesmí být nic v popředí… Další možností je vytváření 3D panoramat,které jsem si prohlédl na LCD a jako každá novinka (3D scény vytvořené aparátem rozhodně nejsou standardní) rozhodně zaujme. Stejně jako já budete pravděpodobně chvilku řešit, jak fotoaparát vůbec uchopit. Na zadní stěně není místo pro opření palce.

Sony DSC-WX5, F2.4; 1/30 s; ISO: 200, Ohnisková vzdálenost: 4.25 mm Sony DSC-WX5, F5.9; 1/30 s; ISO: 640, Ohnisková vzdálenost: 21.25 mm

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    22.11.2010 08:35

    Malá poznámka k ukázkovým fotografiím při vyšších ISO - na základě dlouhé zkušenosti s Canonem G10 a starším Lumixem LX1 mohu jednoznačně říct, že se hodně vyplatí fotit do RAW a trochu si pohrát s konverzí. Při citlivosti tak do 160ISO je to jedno, ale už tak od 250ISO je nárůst detailů při dobrém zpracování RAW proti JPG přímo z foťáku dost patrný. Samozřejmě to neudělá zázraky, 1600ISO už je celkem k ničemu tak jako tak, nicméně posun tam je.
    U zde recenzovaných S95 a LX5 to je podobné, cvičně jsem si zkoušel projet nějaké demo RAW stažené z internetu a ten posun byl v podstatě stejný jako u přístrojů, které mám doma.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    22.11.2010 09:24

    Děkuji za doplnění. Je to samozřejmě tak. A to u všech tří, tedy včetně EX1.

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    22.11.2010 14:06

    Díky za test, přesně něco podobného právě hledám a informací není nikdy dost

  • MPzMT
    MPzMT
    22.11.2010 14:51

    Pozdravujem, zaujal ma tento testik, lebo mam LX3jkua som s nou max. spokojny. Pravdu povediac som ostal trosku zarazeny, ze testujete LX5ku. Neviem, ci som nieco premeskal, ale LX4 tu uz bola? Alebo Panasonic tuto radu preskocil?

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    22.11.2010 22:03

    Rád bych se zeptal autora, co myslel poznámkou hned v úvodu, že tyto kompakty mají klasický objektiv? Co to je ten klasický objektiv? Tato hláška mně u těchto kompaktů dost zmátla a marně přemýšlím nad tím, co měla znamenat.

  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    22.11.2010 23:34

    to MPzMT: LX4 nebyla, Japonci se čtyřce vyhýbají jako mi třináctce :-) proto chyběl třeba i Canon S4 :)

    Jinak se musím přiznat, že srovnání mne sklamalo. Těžko srovnávat fotografie focené za zcela odlišných podmínek. Když budu číst samostatné recenze, budu s tímto počítat a chápu to, ale u srovnání, kde dáte snímky z aparátů vedle sebe už je to celkem chyba. Kde je nějaká přidaná hodnota? To prostě není o čem psát, že jen dáte dohromady pár fotek z vlastních starších testů??

  • Michal Polan
    Michal Polan
    23.11.2010 16:37

    Jifi: Myslím, že autor chtěl pojmem klasický objektiv označit dopředu výsuvný zoomový objektiv. Druhou variantou jsou periskopové objektivy, skryté v těle fotoaparátu. Ty jsou zejména oblíbené u stylových maličkých foťáků.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    23.11.2010 18:43

    Ano. Klasickým jsem myslel výsuvný.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram