Stativy III.
V posledním díle seriálu o stativech se zamyslíme nad tím, jaký stativ je ten pravý. Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Proto si představíme několik základních technických parametrů podle kterých bychom měli stativy vybírat.
upevnění
Spojení hlavy stativu a přístroje je další významnou částí stativu. Některé druhy hlav umožňují pevné přichycení přístroje prostřednictvím upevňovacího šroubu podložky. Nevýhodou je poměrně dlouhá doba pro upevnění přístroje ke stativu a jeho následná demontáž. Jestliže používáme více různých přístrojů, může být tento systém uchycení zbytečně složitý. Rozšířenější jsou výměnné čtvercové nebo pentagonální adaptéry, které se nejprve přichytí ke spodní části fotoaparátu a prostřednictvím uzavíratelného zámku na hlavě stativu dojde k jeho fixaci ke stativové hlavě. Tento systém nabízí zakoupení více adaptérů pro případ použití více přístrojů. Navíc výměna a instalace přístroje na stativ může proběhnout v době několika vteřin. Většina destiček má povrch pokryt gumou nebo korkem, ten zabraňuje nežádoucímu prokluzování přístroje na hlavě stativu. Dostatečné dotažení šroubu adaptéru je proto nutné.
materiály
Výrobci se neustále předhánějí nejenom ve způsobu zpracování stativů, ale také s použitými materiály. Jak jsem již uvedl, použitím dražších materiálů se řeší pouze jediný problém a tím je nežádoucí váha stativu. V ateliérové fotografii nezáleží na tom, zda je stativ dostatečně lehký. Naopak je tomu u těch, kteří fotografují například krajinu a musí překonávat různé překážky ať už pěšky nebo jiným způsobem. V současnosti jsou nejběžněji použivané duralové slitiny. Ty zaručují poměrně nízkou váhu, pevnost a pružnost. Třídy duralu se však od sebe mohou značně lišit a to především v síle trubek. Ty jsou různými způsoby zušlechtěny, například zeslabováním. To je prováděno jak frézováním nebo tažením. Nevýhodou ultra lehkých duralových profilů je jejich relativně velká měkkost. Stěny trubek jsou tak náchylné na jakékoli nárazy. Dalším často používaným materiálem je ocel nebo chromolibden (CrMo). Ten je používán především u stativů pro ateliérové účely. Nejlehčí stativy jsou stavěny z ultra lehkých kompozitů, jako je termoplast nebo karbon. Jejich cena je dvakrát až třikrát vyšší než u ostatních materiálů. Jejich hmotnost je však díky těmto materiálům výrazně nižší. Nejdražším a zřídka používaným materiálem je titan, který má nízkou váhu, je extra pevný a tuhý. Jeho získání a obrobení je technologicky náročné. Posledním a netradičním materiálem je dřevo. Mohlo by se zdát, že v době ušlechtilých kovů je dřevo na ústupu. Opak je však pravdou. Dřevo, které bylo dříve jedním z nejpoužívanějších materiálů pro výrobu stativů se stále používá. Bohužel výrobců dřevěných stativů není mnoho. V některých bazarech se s nimi můžeme stále setkat. Mají výborné vlastnosti, co se týče váhy, pružnosti a pevnosti. Jsou bohužel náchylné na klimatické změny, vlhko a nejsou ohnivzdorné. Jejich výroba je však omezená a proto i cena těchto stativů se mnohdy vyrovná i těm nejdražším materiálům.
příslušenství
Stejně jako fotoaparáty můžeme i stativy doplnit o řadu příslušenství. To se ovšem vztahuje především na profesionální techniku a pouze pro určité modely stativů. Příslušenství zvyšuje komfort v práci se stativem a při focení vůbec. Přídavné vaky umožní dobrou přepravu stativu a navíc ho chrání před vnějším poškozením. Středové kapsy mezi nohy stativu se hodí tam, kde pořízujeme více snímků z jednoho stanoviště. Různé popruhy a pásky navíc umožňují nosit stativ přes rameno. Některé stativy jsou již vybaveny vodováhou. Ta poskytuje informace o tom, zda máme přístroj a stativ v rovnovážné poloze. K některým druhům profesionálních stativů můžete vodováhu dodatečně dokoupit. Ty se poté instalují přímo na stativ nebo hlavu.
Nadstandardní výbavou stativu může být ovšem i speciální barva. Například stativy určené do exteriéru mají různé povrchové úpravy. Do přírody se více hodí stativy zelené, hnědé nebo černé barvy. Méně zřetelným doplňkem jsou například gumové kryty horních částí nohou stativu. Ty na první pohled mohou řešit pouze estetickou stránku věci. Ovšem po několikaleté praxi poznáte jak mohou být vhodné. Ochrané kryty oceníme především v krajinářské fotografii, kde umožňují pohodlné držení stativu v ruce ve složeném stavu – například přes rameno. Kryty navíc zabraňují nežádoucímu poškození stativu v těchto místech a chrání ruce fotografa například v mrazech, kdy mohou kovové díly stativu nepříjemně chladit. Zajímavým doplňkem pro krajinářskou fotografii jsou také sněžnice pro nohy stativů, které částečně zabrání nežádoucí propadání nohou stativu do sněhu.
parametry stativů
Výška stativu ve složeném stavuTento údaj ocení zejména
ti, kteří plánují fotografovat se svým stativem zejména v exteriéru.
Informace o délce stativu v zavřeném stavu nám pomůže posoudit, zda
budeme moci stativ lehce skladovat a přepravovat. Pokud vlastníte
fotografickou brašnu nebo batoh s popruhy pro umístění stativu, je dobré
před koupí nového stativu nebo batohu obě délky porovnat.
maximální výška Maximální vysunutí stativu mění jeho
vlastnosti. Především vysunutím středové tyče se snižuje jeho stabilita
a mírné rozechvění stativu (i těch profesionálních) se může projevit.
Proto údaj o maximální výšce může být v technické dokumentaci
výrobců částečně zavádějící. Tam je totiž mnohdy uváděna včetně
vysunuté středové tyče. V praxi zjistíte, že stativ budete vysouvat jen
do určitých maximálních výšek. Ideálním srovnáním je výška vaší
postavy. Pokud zjistíte nebo si dokonce stativ sami změříte a to
především jeho maximální výšku (bez vysunutí středové tyče) máte
výbornou informaci o tom, zda vám bude příslušný stativ vyhovovat.
minimální výška nad zemíNěkteří výrobci u svých
stativů navíc uvádějí, do jaké minimální výšky nad zemí se se
stativem můžete dostat. Jednoduše řečeno to znamená, jak vysoko nad zemí
můžete fotografovat. Snímání nízko nad zemí dosáhneme jak maximálním
roztažení stativových nohou, ale také například překlopením středové
tyče. Tak budete moci snímat jen několik centimetrů nad zemí.
váhaVáha stativu je kruciálním parametrem. Na jednu stranu
váha podstatně ovlivní celkovou stabilitu stativu. Čím je totiž stativ
těžší, tím dochází k menšímu rozechvění stativu při expozici a
stativ je celkově stabilnější. Na druhé straně může nepříjemně
ovlivnit jeho přepravu. Například při fotografování v exteriéru, kdy
musíte přesunout stativ vlastní silou. Prvním parametrem, na který bychom
měli brát ohled je bezesporu nosnost stativu a poté bychom měli řešit
problém s váhou. Ta je totiž přímo úměrná druhu použitého materiálu.
Pokuď vámi vybraný stativ nemá vestavěnou hlavu, musíte ještě přičíst
hmotnost hlavy.
optimální nosnostKaždý stativ je dimenzován na
příslušnou váhu vašeho přístroje a má určité maximální zatížení.
Tento údaj by měl být základním vodítkem k tomu, jaký stativ si vybrat.
Výrobci většinou uvádějí pro jaký typ nebo formát přístroje je stativ
vhodný. Bohužel starší přístroje se od těch dnešních ve váze hodně
liší. Proto sledujte údaj o nosnosti stativu s velkou pozorností a
případně si vaší fototechniku v kombinaci s nejtěžším objektivem a
jiným příslušenstvím zvažte. Správný výběr hlavy stativu je stejně
důležitý. V žádném případě se nedoporučuje na stativové hlavě
šetřit. Výrobci profesionálních stativů uvádějí kompatibilní hlavy
nebo jejich výběr koncipujte podobně jako při výběru stativu. Základním
údajem pro výběr hlavy a stativu je jejich maximální zatížení.
konstrukce nohouVětšina současných stativů má výsuvné
parabolické nohy. Systém uložení a jejich délka ve velké míře ovlivní
několik důležitých parametrů stativu. Při maximálním vysunutí nám
poskytují informaci o tom, do jaké výšky můžeme stativ maximálně
vysunout. Ideální velikostí je 170 cm bez centrální tyče nebo výška
vaší postavy. Pokuď připočteme ještě výšku vysunuté středové tyče
můžeme počítat s maximání výškou až 190 cm. Tato velikost je však
hraniční, protože stativ v této poloze budeme jen málokdy využívat a
navíc při maximálním vysunutí středové tyče ztrácí stativ svojí
stabilitu a může lehce dojít k jeho rozechvění v průběhu expozice. Na
druhé straně délka jednoho segmentu parabolické nohy stativu poskytuje
další informaci o tom, jak je stativ velký ve složeném stavu. Zde již
záleží na tom, jaké nároky kladete na jeho skladnost.
Nohy stativu se vyrábějí z duralových slitin, oceli nebo karbonu. Jsou spojeny koleny, které se pomocí kličky nebo otočné objímky utahují tak, aby nedocházelo k nežádoucímu zpětnému zasunutí. Kolena jsou většinou vyrobena z podobného materiálu jako nohy nebo z tvrzeného plastu. U amatérských stativů v hodnotě do cca 1000 Kč dochází po určité době používání k nežádoucímu opotřebení jak nohou tak jejich kolen. Po delší době může tak dojít k jejich nedostatečné aretaci. Je to většinou způsobeno použitím nekvalitních materiálů nebo špatnou konstrukcí stativu. Nohy dřevěných stativů jsou řešeny jinak než parabolické systémy. Ty totiž neumožňují podobně jako u kovových zasouvání nohou do sebe v systému dutých trubek.
maximální úhel rozevřeníVýznamným parametrem je
maximální úhel odklopení nohou stativu. Levnější amatérské a
kinematografické stativy poskytují pouze omezené odklopení. To je způsobeno
především jednodušší konstrukcí a spojení nohou v dolní části
stativu pojistnými vzpěrami ke středové tyči. Ty slouží ke zvýšení
stability stativu a zároveň jsou jistým konstrukčním omezením v chodu
stativu. U složitějších profesionálních stativů se setkáte s volným
systémem vyklápění nohou. To je zcela nezávislé na středové tyči
stativu. Uchycení nohou je soustředěno pouze do centrálního bloku stativu,
kde jsou pojistné kličky nebo pouze aretační páčky. Ty umožní uvolnění
jednotlivých nohou a odklopení do různých poloh. Tento systém je
výhodnější především tam, kde budete se stativem překonávat různé
terénní nerovnosti.
výrobciNa našem trhu jsou k dostání převážně stativy
od zahraničních výrobců. Je zajímavé, že prodejci se většinou
zabývají prodejem nejvíce třech značek. To může být určitým handikepem
při výběru toho pravého stativu. Proto vřele doporučuji navštívit více
prodejen s fototechnikou a nejdříve se informovat o výrobním programu
různých značek. Dalším problémem je skutečnost, že některé méně
známé značky mohou mít obchodní zastoupení v Čechách, ale nenabízejí
určité modely k prodeji nebo nedodávají náhradní díly. Dřevěné
stativy se u nás nevyrábějí. Ověřené a kvalitní značky nám zajistí
pozáruční servis a dodání náhradních dílů řadu let po pořízení
stativu.
několik rad na závěr
Investice do profesionálního stativu může být významná, proto si ji
dopředu rozmyslete. Zvažte zda budete v budoucnu pořizovat další foto
techniku a do jaké míry bude váš stativ schopen udržet stávající
i nové vybavení. Proto volte takové stativy, které budou dosahovat
vhodných parametrů podle vašich potřeb. Základním kritériem je kompromis
mezi váhou, nosností a především požitým materiálem. Po pořízení
stativu nemusíte mít úplně vyhráno. Se stativem se budete muset dobře
seznámit, abyste využili všech jeho možností a on vám byl dobrým
pomocníkem.
nejznámější výrobci: Cullman, Gitzo, Hama, Hensel, Fomei,
Exacta, Manfrotto, Rowi, Soligor, Unomat, Swarovski, Ries
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruVážený pane, Váš seriál o stativech se mi velice líbil. V kapitole III, v odstavci Konstrukce nohou píšete:
Většina současných stativů má výsuvné parabolické nohy.
Na druhé straně délka jednoho segmentu parabolické nohy stativu posykuje...
Myslím že zde došlo k omylu a záměně slůvka teleskopické.
Jelikož je parabola do jisté míry kulová výseč, nedokážu si představit takovýto stativ.
A ještě jeden překlep: Základním kritériem je kompromis mezi váhou, nosností a především požitým materiálem.... :-)
S pozdravem R.Holeček
Dobrý článek - až na pár nepřesností: Destičky se dělají nejčastěji čtvercové nebo HEXAgonální (nikoli pentagonální - ten pětiúhleník by se zřejmě neupínal nejlépe), nohy stativů z chrommolybdenu (případně též chrom-molybdenu, jedná se o slitinu, nikoli o sloučeninu, o měkkém i ani nemluvě :), jako "ultra lehký kompozit" (obvyklejší slovní spojení je "ultralehký") si opravdu nepředstavím termoplast (pokud mne paměť neklame, do skupiny termoplastů jsou zařazeny plastické hmoty, jejicž tváření je umožněno za tepla, dejme tomu polystyren, PVC, ABS a tak podobně, kompozitem označujeme materiál složený obvykle z více složek lisováním, zalitím a podobně, v běžné praxi např. uhlíkovou či skelnou tkaninu a pryskyřici, např. epoxidový či polyuretanový tmel). Dále pak posledním a TRADIČNÍM materiálem je dřevo - např. v krajinářské a velkoformátové fotografii mají dřevěné stativy své místo stále. Další drobností, která se v článku neobjevila, je např. i možné využití středového vaku stativu - pro odložení zátěže a zvášení celkové hmotnosti stativu - toto se opět příznivě projeví na stabilitě stativu a jeho odolnosti proti rozechvění při expozici. Samozřejmě nohy stativů nejsou parabolické, ale teleskopické, jak zde již napsal Holy (i když i v jeho příspěvku je drobná nepřesnost - parabola snad není kulovou výsečí)... Ještě drobnost - dural je slitina a v podstatě spíš jen obchodní název - jako u každé slitiny je i tato velmi závislá na přesném složení, takže vlastnosti mohou být v závislosti na složení různé, vyskytuje se dural lehký a poměrně měkký, stejně tak těžší a pevný - samozřejmě za mechanické vlastnosti použité stitiny se platí, takže stativ v cene kolem 1000Kč bude opravdu spíš z měkčích slitin, ovšem duralové nohy můžeme najít i v třídě kolem 6000Kč. Tento materiál má velmi dobrou opracovatelnost i vyhovující mechanické vlastnosti, není důvod se mu tedy vyhýbat. Doufám, že jsem vás svým doplňujícím komentářem příliš neotrávil, článek hodnotím známkou 2. S pozdravem Pavel Kutina
Nuz, velmi pekny clanok, ale chyba mi tu nieco o uchyteni blesku na stativ, ktore vdnesnej dobe uz s elektronickymi zrkadlovkami komunikuju aj na dialku...
Dalej mi tu chyba nieco o uchyteni objektyvu na stativ. Predstavme si nejaky teleobjektyv a male telo zrkadlovky, nuz tazisko bude asi riadne posunute...
Dobrý článek, jen bych měl dotaz. Vypisujete jména výrobců stativů, ale kde se dají koupit. V kamenném obchodě s fotografickým nádobíčkem seženete jen vybrané druhy Velbonů či Fomeiů. V e-obchodech zas chybí pořádné popisy stativů. (Sally co mám dělat?) Děkuji za jakoukoliv tip.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.