Test objektivu Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM

Používáte některou z moderních digitálních zrcadlovek s formátem snímacího čipu APS-C a chybí vám klasická základní “padesátka“, na kterou jste byli doposud zvyklí z kinofilmu? Pak by vás mohl zajímat nový objektiv Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM, určený speciálně pro D-SLR s čipem APS-C, jehož ekvivalent ohniska se nachází někde mezi 45mm a 50mm. Začátečníci se zase dozvědí něco o tomto ohnisku jako takovém.

Troška teorie úvodem

1. Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM

Již desítky let je u kinofilmových zrcadlovek považováno za základní ohnisko objektivu ohnisko kolem 50mm. Do příchodu zoom objektivů byla tato ohniska jednoznačně nejpoužívanější, než je vytlačilo základní ohnisko s rozsahem zoomu cca 28–80mm. Výhoda zoomu je zřejmá na první pohled – možnost plynulé změny ohniska je někdy skutečně k nezaplacení. Nic ale není zadarmo a moderní zoomy mají prakticky vždy horší světelnost. Běžné pevné padesátky mívají většinou kolem f/1,8, ty lepší i f/1,4 nebo f/1,2, kdežto základní zoomy mají cca jen f/3,5–5,6 a pouze ty špičkové (a také většinou velmi drahé) zoomy mají f/2,8. A to není všechno, zoomové objektivy mají také v drtivé většině případů horší kresbu i celkovou kvalitu obrazu (bokeh, vinětace a další parametry). Zanedbatelný není ani fakt, že pevné padesátky jsou menší, lehčí a často i levnější. Sečteno a podtrženo tedy celkem dost důvodů, proč si klasický pevný “záklaďák“ pořídit. Co si ale počít, když jste majiteli některé z tolik rozšířených digitálních zrcadlovek s čipem formátu APS-C, tedy zhruba 1,5× menším než políčko kinofilmu? Z klasického 50mm objektivu (který nám často zůstal ve výbavě ještě z kinofilmového těla) nám tak vyjde ekvivalent cca 75–80mm. Někteří fotografové nad tím mávnou rukou s tím, že kvůli pár milimetrům si nemá smysl lámat hlavu a dál to neřeší. Najde se ale i spousta takových, kterým se stýská po tomto úhlu záběru, který je tak blízký právě úhlu pohledu lidského oka (cca 45°). Právě těmto uživatelům je určen nový objektiv Sigma s ohniskovou vzdáleností 30mm, což je na čipu APS-C ekvivalent necelých 50mm.

Technické parametry a mechanické provedení

Jak již bylo řečeno, objektiv má ohnisko 30mm, takže na většině zrcadlovek APS-C je jeho ekvivalentní úhel záběru stejný, jako má 45mm objektiv na kinofilmu, pouze u zrcadlovek Canon mu odpovídá 48mm. Je to dáno tím, že Canon nemá koeficient přepočtu x1,5 ale x1,6 – v praxi je to ovšem naprosto zanedbatelný rozdíl. Světelnost však zůstává stejná – bez ohledu na velikost čipu je to stálá a vynikající hodnota f/1,4 obvyklá u špičkových profesionálních objektivů s ohniskem 50mm. Pouze výjimečně se vyrábí a používá světelnost vyšší. Existují objektivy se světelností f/1,2 nebo f/1,0 a dokonce i f/0,95. To jsou spíše jen technické rarity, které najdeme snáze ve vitríně muzea než při praktickém nasazení třeba v ateliéru. U těchto extrémních světelností se navíc jedná o samou hranici technických možností. Naopak v běžné praxi je především mezi amatéry, ale i mezi některými profesionály, oblíbená nižší světelnost f/1,8. Je to hlavně kvůli ceně, protože právě rozdíl v ceně je u tohoto ohniska větší, než rozdíl v praktické využitelnosti nepatrně vyšší světelnosti. Právě u 50mm objektivů je tento rozdíl velmi blízko 50% prodejní ceny, což je jistě nezanedbatelné.

Objektiv je vybaven ultrazvukovým ostřícím motorem HSM (Hyper Sonic Motor), který má celou řadu výhod. Tou nejpatrnější je zcela neslyšný chod automatického zaostřování, což může být v mnoha situacích velkou výhodou. Kombinace vysoké světelnosti a tichého ostření je velmi dobře využitelná například při fotografování v koncertních sálech, kde ostatní posluchače nerušíme bzučením ostřícího motorku běžného objektivu. Podstatný je i fakt, že tento systém ostření je také výrazněji rychlejší, což je pro praxi často také důležitý parametr, například při fotografování akčnějších scén. Hlavní výhodou HSM je možnost manuálního zaostřování bez nutnosti přepínání AF/MF na objektivu. V praxi to funguje tak, že pokud máme nastaven přepínač na AF, tak objektiv ostří automaticky, ale pokud ručně otočíme ostřícím prstencem, tak se motor automaticky odpojí a prioritu má naše manuální ostření. Pokud chceme opět přejít do automatického režimu, tak stačí uvolnit a znovu namáčknout spoušť, čímž se opět aktivuje automatické ostření. Při nastavení přepínače do polohy MF je motor trvale odpojen a ostřit lze pouze manuálně otáčením prstence na objektivu. K výhodám systému HSM patří i fakt, že v těle objektivu odpadá řada mechanických převodů v podobě hřídelek a ozubených koleček, což má samozřejmě kladný vliv na celkovou spolehlivost a především životnost celého objektivu. Tím se dostáváme k mechanickému provedení. To je jako u všech objektivů Sigma označených písmeny “EX“ na velmi vysoké úrovni. Samozřejmostí je kvalitní kovový upínací bajonet a celkový poměr použití kovových a plastových dílů odhaduji cca na 1:1. Plastové díly jsou ale také z kvalitního a silného materiálu, což je patrné již na první dotek. Přední příruba objektivu se neotáčí a při ostření se pouze nepatrně (jen několik mm) vysouvá. Díky tomu může objektiv využívat účinnou tvarovanou bajonetovou sluneční clonu, která je součástí dodávky. Její uchycení a také neotáčivý přední člen usnadňují použití polarizačních a přechodových filtrů, které lze instalovat na standardní filtrový závit o průměru 62mm. Celkově vyniká mechanické provedení velmi dobrým dílenským zpracováním a objektiv nevykazuje ani sebemenší vůle. Stupnice vzdálenosti zaostření je ve vnitřním provedení a je také krytá. Informace o vzdálenosti je uvedena jak v metrech, tak i ve stopách. Bohužel však zcela chybí alespoň orientační vyznačení hloubky ostrosti, což je jedinou podstatnější vadou na provedení tohoto objektivu. Absenci bodu pro vyznačení ostření v infračerveném spektru tomuto objektivu asi příliš vyčítat nelze, protože tento dříve naprosto běžný prvek se již dnes označuje (bohužel) spíše jen výjimečně. Někomu by se ale možná hodil, protože digitální infračervená fotografie je dnes na mírném vzestupu. Design mi přijde jako povedený a patřičně decentní – viz ukázkový snímek č.1.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.04.2006 09:48

    Taffey: S tou cenou je to těžký, za světelnost se vždycky hodně platí a sklo s f/1,4 nikdy nebude vyloženě levný a existuje spousta lidí, kteří vysokou světelnost vyhledávají a rádi si za ni připlatí. S ohledem právě na f/1,4 je podle mě cena dobrá. Na druhou stranu je pravda, že levnější verze s f/1,8 nebo i s f/2,8 by si taky jistě našla spoustu příznivců - stejně jako je tomu i u pevných padesátek na film a full frame, kde se vyrábí a i hodně prodávají světelnosti s f/1,2 až f/2,8.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    03.04.2006 09:49

    Taffey - s tou cenou sice máš pravdu, ale realisticky: bohužel je to sklo pro pár nadšenců se spornou sériovostí a přitom zcela jednoduché nebude. A pokud někdo fotí jen na APS-C, tak moc lepších alternativ nemá, asi tak nejlíp vychází od Canonu 35mm f2, která by v bazaru měla být tak za 7-8 tisíc, ale má daleko hlučnější ostření a je o clonu méně světelná. Řekl bych, že u jiných značek než Canon to o moc lepší nebude - samozřejmě se dá třeba k D200 nebo k Pentaxům uvažovat o starých MF sklech, ale to pak težko porovnávat objektivně cenu...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    03.04.2006 09:58

    Kapsa - víš co, já sice Taffeymu psal něco podobného jako ty, ale jinak ho docela chápu. Ono jestliže u Canonu 50/1,8 stojí 3 tisíce a 50/1,4 10 tisíc, přičemž obě vykreslí fullframe a ta 1,4 je celkově líp udělaná, tak se bohužel rozpakům nevyhne. 35/2 pro FF pak stojí 10tis. nová, 28/2,8 dokonce jen 7tis.

    Zkrátka a dobře, s pevnými skly na APS-C je to bída, tato Sigma to jen trochu zlepšuje, ale na podstatě nic nemění. Ale je to lepší než nic :-)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.04.2006 10:00

    Tomáš: U Nikonu je to podobný, taky má vynikající 35/2 ale je to stejný jako u Canonu, v bazaru kolem 7 - 8 tisíc a novej vyjde na stejno s touhle Sigmou, přičemž taky nemá HSM a je méně světelný. Za světelnost se bohužel vždy platí hodně ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.04.2006 10:02

    Tomáš: Souhlas, já ale doufám že je to jen začátek a dočkáme se i dalších pevných skel na APS-C ....

  • pakolino
    pakolino
    03.04.2006 10:06

    na http://www.whichlens.com/index.php?blog=5&title=sigma_30mm_ex_dc_f1_4_vs_canon_ef_35mm_f&more=1&c=1&tb=1&pb=1 srovnávají tuto Sigmu s Canonem EF 35mm f2 a Sigma jim vychází optický líp. Pokud máte někdo zájem, prodám Minoltu 50/1,4 za 6 tis. novou nebo na objednávku zajistím jakýkoliv objektiv Sigma, Nikon, Canon za lepší ceny než v tuzemsku.

  • Ľubo Richter
    Ľubo Richter
    03.04.2006 10:49

    Ahoj Michal, zaujala ma veta z uvodu: "... po tomto úhlu záběru, který je tak blízký právě úhlu pohledu lidského oka (cca 45°)." Myslim, ze uhol zaberu nie je to co z 50 mm robi zakladny objektiv (pri perifernom videni mas uhol takmer 180 st). Tieto objektivy su blizke oku tym ako zobrazuju predmety rozne vzdialene od objektivu. Ked fotis napr. dav ludi 300 mm objektivom, vsetky hlavy budu takmer rovnako velke, aj ta 20 m od teba aj ta ktora je od teba 40 metrov. Ak ich budes fotit 20 mm objektivom, ta prva bude mat nos ako uhorku a ta posledna bude tak mala, ze ju skoro nerozoznas. 50 mm objektiv sa diva presne ako tvoje oko. Snad som to podal spravne ale je mozne ze sa mylim.

  • Peter Luby
    Peter Luby
    03.04.2006 11:04

    Dalsou moznostou je Canon 28/1,8. Myslim, ze je na tom rovnako ako ta Sigma a navyse je to fullframe (preto vysia cena), ale samozrejme len na Canon.
    Filter 58mm.
    Nejaky test aj s obrazkami je tu http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/28mm/ a nejaky pokec este tu http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-28mm-f-1.8-USM-Lens-Review.aspx
    Ten objektiv mam a suhlasim s vetou s druheho odkazu "I had a difficult time evaluating the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens' sharpness. In some tests (especially with close subjects), the 28 f/1.8 bested my Canon EF 28mm f/2.8 Lens, my Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM Lens and my Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM Lens for sharpness until all are stopped down 2 or 3 stops. On occasion (primarily longer distances), the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens does not come close to any of these lenses."
    Skratka treba vediet kedy a ako.
    Pouzivam ho na fullframe ako 28 (hlavne) a tiez na digi s polovicnym cipom.
    Napriklad na svadby je vyborny.

  • Pavel Vavřín
    Pavel Vavřín
    03.04.2006 11:14

    Výsledky mě překvapily podobně jako tomashr. Dosavadni recenze nijak nadšené nebyly.
    Velmi záslužné je, že autor (jak je jeho dobrým zvykem) přiložil i fotografie v plném rozlišení (byť z D200 by to bylo ještě zajímavější). Na rozdíl od autora mi ale z fotek vyšel mírně odlišný závěr: objektiv má navzdory všem asférickým členům a XY-LD sklům podobné problémy jako klasické nikkory vyvinuté v 70. letech. Soudkovité zkreslení a při nízkých clonách běžné optické nedostatky (neostrost v rozích - na fotce č. 4 je to dobře vidět). Naproti tomu bokeh na krátkou vzdálenost se zdá lepší - v tom by byl oproti Nikkorům jasný pokrok.
    Jednu zajímavost autor zmínil jen okrajově - hmotnost. Ačkoliv vykresluje menší kruh (APS-C), tak váží skoro dvatkát tolik co Nikkor 50/1,4!!! Netvrdili náhodou zastánci menších čipů, že jejich objektivy mohou být bíky tomu menší a lehčí?!
    Škoda, že v článku není nic ohledně chování v protisvětle - to je totiž u vysoce světelných padesátek (1.2-1.4) přeci jen trochu problém. Také bych uvítal fotky při minimální zaostřovací vzdálenosti a cloně 5.6-8 (to je totiž u Nikkoru 50/1,4 také slabina).
    Mimochodem Nikkor AF 35/2D lze koupit pod 9.000 a pokud v tom někdo umí chodit, tak za cca 6.000.

  • Taffey
    Taffey
    03.04.2006 13:41

    Fero33 : Jo, pěkné fotky,toto je objektiv na přesně tento typ fotek. Jenže-ať je to, jak je to, kvalita skla se podle monitoru poznat nedá. Až si ukážeme A4 na papíře, můžeme se o tom bavit. Ale že ty BW fotky stejně vypadají nejlíp, co?

  • Peter Ertl
    Peter Ertl
    03.04.2006 13:43

    na posudene optickej kvality standardnej vzorky skiel najlepsie posluzia MTF krivky :-)

  • David Erbes
    David Erbes
    03.04.2006 15:02

    z vlastní zkušenosti mohu říct toto:
    -při cloně 1,4 vynikající ostrost ve středu, která se zhoršuje směrem k rohům (svými slovy bych to popsal jako "nemám žádný jiný objektiv, který by byl tak ostrý ve středu a tak tupý v rozích", ale vzhledem k té cloně....
    - soudkovité zkreslení je patrné, na pevné sklo víc, než bych si přál.
    Čili pro mě výborný objektiv na portrét (kvůli tomu jsem si ho pořizoval), ale třeba na architekturu nepoužitelný.

  • fero33 fero33
    fero33 fero33
    03.04.2006 15:03

    Fabius: Máš pravdu, že jediná vada je jeho hmotnosť. Nosím fotoaparát zo sebou denne, takže som dosť zvažoval či radšej nekúpiť 50mm/1.4. Tie 50mm objektívy sú podľa mňa o dosť menšie, pretože optická sústava má stred v samotnom objektíve, takže autori optiky iba korigujú optické vady. Pri 30mm je optický stred len 3cm od filmu, takže optická sústava je komplikovanejšia - jej stred je mimo fyzickej veľkosti objektívu.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    03.04.2006 15:30

    fero33: nevím, ta 35/2 od Canonu váží jen 210g a přitom je spíš kovovější. Jasně, je to clonu méně světelné, ale zas musí vykreslit fullframe, takže by to mělo vyjít tak nastejno. Popravdě té hmotnosti moc nerozumím, ale s tím se nic nenadělá...

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.04.2006 16:22

    luri: Máš pravdu - ale ono je to v podstatě totéž, jen jinak podáno, prostě tato ohniska ani "nezvětšují" ani "nezmenšují" oproti pohledu okem ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.04.2006 16:30

    fero, tomas: Ono tu velikost nelze posuzovat tak uplne jednoznacne, protoze jsou to preci jen ruzne objektivy a maji jinak koncipovanou optickou soustavu. Typickou ukazkou je rybi oko 16/2,8 ktere je mnohem mensi nez treba 17-35/XY a pritom ma rybi oko vetsi uhel zaberu ....

  • Ten jehož šíři nelze změřit
    Ten jehož šíři nelze změřit
    03.04.2006 18:34

    Pozitivní zpráva - snad jediné pevné sklo spešl pro APS-C (vyjma rybího oka na Nikon a Olympus). Váha mě docela překvapuje - váží to už skoro jako zoom. Cena je taky docela vysoká. Osobně bych si radši na Nikona koupil AF 35/2, nový za 11 tisíc.

  • ea
    ea
    03.04.2006 21:10

    pre nariekacov o cene a vahe, zabudate na dalsiu alternativu Canon EF 35mm f/1.4L USM
    36.000Ks a 580g

    .)

    fotim prevazne na nizkej clone lowlight, aj 1.4 sa da, s trochou praxe

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.04.2006 21:41

    Vašek: Na APS-C je ještě pevný makroobjektiv od Canonu, a Olympus jich má dokonce několik. Dobrá zpráva to ale stejně je ....

  • KPDN_Slavomír Medvěd Bedřich
    KPDN_Slavomír Medvěd Bedřich
    04.04.2006 08:04

    sigmu nebrat...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (30)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram