V následujícím článku vám přinášíme test horké novinky - digitální zrcadlovky Canon EOS 5D, jejíž snímací čip má rozměry shodné s okénkem kinofilmu (tzv. full frame) a cena již nepřipomíná cenu nového osobního vozu. Ke stažení jsou také fotografie v plném rozlišení.
Kategorii digitálních zrcadlovek zatím stále ještě dominují aparáty
s formátem snímacího čipu, který je označován zkratkou APS-C a který je
v případě přístrojů Canon 1,6× menší než filmové políčko, na
které jsme byli doposud zvyklí z klasické analogové fotografie. Od samého
začátku digitální éry se však pracovalo na vývoji snímacího čipu,
který by měl rozměry shodné s okénkem kinofilmu a postupně se pro něj
vžilo označení full frame. Začátky byly těžké a hlavním nedostatkem
prvních full frame čipů byla především velmi vysoká výrobní cena. Od
vůbec prvního full frame aparátu, kterým byl Contax N však již uplynulo
hodně času a prvenství nyní získává Canon, který
konečně po letech čekání přichází s prvním fotoaparátem tohoto typu,
jehož cena nepřipomíná cenu nového osobního vozu. Je jím profesionální
model Canon EOS 5D, na který se nyní podíváme v obvyklém
redakčním testu.
Tělo – mechanické
provedení a ovládání
 |
 |
Jak již bylo řečeno, jedná se o fotoaparát profesionální kategorie a
tomu plně odpovídá jeho celková koncepce. Z pohledu mechanického
provedení i ergonomie nelze aparátu mnoho vytknout. Tělo je (jak je v této
třídě již zaběhnutým zvykem) vyrobeno z robustního kovového odlitku na
bázi hořčíkových slitin doplněného o menší plastové díly. O tom,
že jde o skutečně odolný korpus se můžete přesvědčit na zajímavých
ukázkových snímcích č.8 a 9. Tělo tak jistě bez problémů snese
i hrubší zacházení investigativních žurnalistů či reportérů
v exotických krajích, i když nemá vodě a prachu odolnou úpravu jako
modely série 1D. Tělo také výborně padne do ruky a to i uživatelům
s velkou dlaní, protože je dostatečně velké a i jeho hmotnost je “tak
akorát“. EOS 5D je po dlouhé době prvním profesionálním aparátem Canon,
jemuž chybí integrovaná vertikální spoušť s bateriovým gripem a
připomíná proto při zběžném pohledu spíše aparát poloprofesionální
třídy. EOS 5D je tak podstatně menší i lehčí než “jedničková“
řada, což považuji spíše za výhodu, protože modely označené jedničkou
jsou pro řadu uživatelů velkými a těžkými. Pokud však někomu velké
rozměry nevadí, či je dokonce vyžaduje, nebo pro svou práci potřebuje
druhou spoušť, tak si může EOS 5D doplnit o obvyklý přídavný bateriový
zdroj s vertikální spouští, čímž se jeho rozměry i hmotnost vyrovnají
“jedničkové“ řadě.
 |
 |

O tom, že jde o skutečně profesionální model nás ujistí zjevný
fakt, že aparát není vybaven vestavěným bleskem, který je doménou
amatérských a poloprofesionálních aparátů. EOS 5D je naproti tomu určen
náročným uživatelům, kteří jednoznačně dávají přednost externím
systémovým zábleskovým jednotkám. Jinak je aparát svým rozložením
ovládacích prvků i celkovým způsobem ovládání a nastavování velmi
podobný, až skoro stejný, jako menší, ale oblíbený a osvědčený
poloprofesionální model EOS 20D s menším čipem formátu APS-C. Všechny
důležité funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek, která jsou dobře
a srozumitelně popsaná a mají dostatečný zdvih. Jedinou vadou na kráse je
opakující se nevhodné umístění hlavního vypínače uprostřed spodní
hrany zadní stěny, na jehož aktivaci musíme vždy použít i druhou ruku,
protože aparát rozhodně není možné uvést do chodu stejnou rukou, kterou
jej držíme. Také ovládání korekce expozice je trošku “nestandardní“
a bez použití uživatelského manuálu na jeho princip mnoho uživatelů asi
vůbec nepřijde. Naopak ocenit musím fakt, že Canon zůstal pro pohyb v menu
u osvědčeného “kolečka“ s potvrzovacím tlačítkem uprostřed. Tato
koncepce je přímo geniálně jednoduchá a ovládání menu je tak snad
ještě snazší, rychlejší a logičtější než při použití křížového
voliče. Také samotné menu je velmi dokonale propracované, logicky
uspořádané a přizpůsobené systému jeho ovládání. K provedení menu
jsem neshledal jedinou výhradu. Ukázku designu menu najdete na snímcích
č.10 a 11.
 |
 |
 |
 |
Velmi příjemný je pohled velkým a jasným hledáčkem, který je opatřen
mohutnou gumovou očnicí. Samozřejmostí je dioptrická korekce a také
krytka, která je součástí dodávky. Je vhodné ji používat při
fotografování samospouští a je prakticky uzpůsobená pro upevnění na
popruhu, takže riziko její ztráty je prakticky nulové. V hledáčku pod
matnicí je obvyklý stavový displej, který zobrazuje důležité hodnoty
nastavení aparátu, bohužel stále s výjimkou citlivosti ISO. Na samotné
matnici jsou zvýrazněny ostřící body, které se v případě aktivace
červeně zvýrazní, případně doplní o akustický signál. Na horní
straně aparátu pak najdeme na levé straně obvyklý kruhový volič pro
nastavení jednotlivých fotografických režimů. Na pravé straně pak najdeme
hlavní LCD displej s možností podsvícení. Zde najdeme informace o všech
podstatných nastaveních aparátu. Ale ani zde nenajdeme při standardním
zobrazení informaci o citlivosti ISO. Za zmínku stojí také vybavení
tlačítkem pro kontrolu hloubky ostrosti na přední straně u objektivu a
také přítomnost konektorů pro kabelovou dálkovou spoušť a také pro
studiové zábleskové systémy. Na přední stěně je pak také kontrolka
indikující chod samospouště, ale chybí čidlo pro použití IR
bezdrátového dálkového ovládání.
 |
 |
 |
 |

Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórurt: Do batohu asi ne ale do brasny pres rameno celkem bezne, exponuju a schovam do brasny ....
A fakt to zasunuti do brasny zvladnes do 4 vterin od namacknuti spouste, neboli od drzeni aparatu u obliceje? To mas teda pri zasouvani napilno. V tom pripade to mas skutecne blby a musis spolehat, ze to kolecko jde tocit natolik ztuha a zapada do aparatu natolik, ze se nepohne.:-) A nebo si to pak pri vyndani zase zkontrolovat, coz je jak uz jsem napsal dobry napad stejne, jelikoz ji tam s oblibou zapominam.
Michal v časti praktické zkušenosti píšeš:
"Ocenit musím také systém měření expozice, které je možné v několika samostatných režimech. Asi nejpoužívanějším je systém zónového měření, které využívá 35 měřících oblastí. Dále je k dispozici praktické poměrové měření, svázané s aktivním zaostřovacím bodem.
Myslím si,že zónové a pomerové meranie je to isté.Canon používa pojmy Celoplošné so zdôrazneným stredom(prázdny štvorček) a Pomerové meranie.(štvorček a vnútri krúžok a v ňom tečka)
rt: Prava proto si myslim, ze to neni moc dobre promyslene, protoze me fakt nebavi kontrolovat aparat pokazde, kdyz ho vytahnu z brasny. Rad bych spolehal na to, ze kdyz neco nastavim, tak se to proti me vuli nezmeni ....
Lubo: Kouknu na to a proverim to. U mereni se pouziva spousta vyrazu a nekdy je to fakt trochu nepresne a clovek se do toho snadno zamota ....
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.