Jak se fotí automobilové závody
V článku budete mít možnost ponořit se do prostředí automobilových závodů. Dovíte se, jak používat při focení závodů servoostření a taky například, co to je švenkování.
Níže uvedené zkušenosti neplatí jen při focení automobilových či motocyklových klání, ale dají se využít při focení mnoha sportů, kterých se účastníte jako divák. Proto si „znalost trati“ přeložte jako „znalost hřiště“ a „znalost pravidel hry“. Uvedené snímky by pořídil kdokoli, kdo by se Offroad maraton 2004 aut a pětihodinové šestihodinovky (technické zpoždění se už nedohnalo) motorek a čtyřkolek účastnil nikoli jako závodník, novinář či všude vpouštěná celebrita, ale jako zvědavý host. Tedy v podstatě kdokoli, kdo zná svůj fotoaparát.
Znalost trati
Fandu či zkušeného fotografa závodů poznáte snadno. Neomylně jde na místo atraktivního výhledu, zatímco ostatní bloumají okolo bezpečnostní pásky. Sledujte je. Novináři bývají označeni „pressvestou“ či visačkou a vyznačují se buď drahými digitály (a to čím dál častěji – profesionální žurnalista už v takřka ničím jiným nefotí), nebo naditými fotobrašnami s hodně světelnými objektivy. Určitě je někde k dispozici plánek trati (na vstupence, na informačním panelu, na propagačních materiálech). Prostudujte si ho. Z fotografického hlediska je dobré vědět, kde jsou překážky (např. brody, jde-li o terénní závod) a zatáčky.
Drobná rada: po závodě se znovu podívejte na fotky a listinu vítězů (bývá na internetu). Pokud je čitelné číslo, snadno zjistíte, jak si fotografovaný vůz vedl. A třeba budete mít vítěze v kuriózní situaci v době, kdy ještě zdaleka nebylo o pořadí rozhodnuto.
Foceno v zatáčce, v kleče pod bezpečnostní páskou. Myslete dopředu na to, že pokud jde o focení, nevyplatí se mít nové oblečení. Často polezete křovím, kalužemi, auta cákají bahno.
Zatáčky stojí za zmínku, protože v zatáčce každé auto přibrzdí, čímž dostanete šanci zvýšit expoziční dobu a zmenšíte riziko rozmazání snímku. Stojíte-li v ohybu zatáčky, můžete udělat atraktivní čelní portrét vozu a když navíc projede kolem vás, tak výrazně pomaleji než na rovince. V zatáčce, když se auto blíží naproti vám, lze za dobrého světla použít i kontinuální (servo) ostření, kdy zaostřovací bod drží pohybující se (tedy v tomto případě přibližující se) objekt stále ostrý.
![]() |
![]() |
Při focení servoostřením se dá buď fotit na jednotlivé snímky (jako v tomto případě), kdy bude mít jedoucí auto velký odstup nebo sériovým snímáním, kdy přiblížení auta bude relativně malé.
Nevyplatí se stát na jednom, byť atraktivním místě. Chce to chodit, chodit a ještě jednou chodit. Dívat se a hledat. Pokud budete procházet trať po druhé, třetí, páté… snad si všimnete, že občas lze obraz zarámovat větvičkami či transparenty nebo že v pozadí máte barevně zajímavé pole.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana


Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruČlánek mi připadá velmi slabý. A ukázky také nic moc.
Mnohem lepší je studium fotografií profesionálních fotoreportérů, kteří se na motorismus specializují.
Ideální je např. časopis Svět motorů, staré ročníky. Je tam hodně obrazového zpravodajství z podniků včech úrovní, od místních závodů po F1.
Na těch fotkách je vidět jak to může ale hlavně jak to má vypadat. Petr Lavička
S těmi ukázkami v článku si děláte srandu ??? Jak může tak kvlitní server jako je FotoAparát něco takového dávat za vzor? Jinak článek je opravdu slabý i když autor snahu určitě měl. Bros
Ale Brosi.. Já mám z článku radost! Ty ukázky aspoň i takovému lemplovi jako jsem já zvednou sebevědomí :-)).
Ale vážně - fakt jsem čekal něco lepšího...
Vážení kolegové,
když jsem byl na závodech, odkud pocházejí fotografie, seznamil jsem se tam s dvojicí otec - syn. Všichni jsme fotili a za čas jsme si fotky ukázali. Jejich byly většinou stejné: rozmazané auto mizící v prachu. V podstatě nepoužitelné. Naprostí začátečníci, kteří vyrazili na závody, protože jsou to fantové do aut a ne fotografové. Chtěli vědět, proč se moje snímky povedly mnohem lépe, než jejich. Právě jim (a jim podobným)je určený tento článek. Když se podívají do Světa motorů, nebudou přemýšlet nad fotkama, byť jsou sebelepší, ale nad auty a závody o kterých se tam píše. Je-li ve fotogerafickém časopise vyfotografovaný model auta, taky se tam neudávají technické podrobnosti jako kubatura motoru, typ převodovky atd. Ano, článek je pro fotografické "tupounky", takže se může dotknut pokročilého amatéra. Ale vzpomeňme na své začátky, kdy jsme byli vdeční za každou konkrétní radu a ne obecný plk, že "světlo se ztrácí se čtvercem vzdálenosti".
Jinak se v hluboké úctě skláním nad super fotkami na fotoaparátu. Ale to neznamená, že tu nepůjde naprostý laik. Ostatně, kde jinde hledat informace, když ne na fotografickém serveru.
Topí Pigula
Tak už je to tady zase.Zase se to dělí a asi bude dělit na ty "chytřejší a hloupější".Když jsem objevil FOTOAPARÁT a DIGINEF tak jsem měl obrovskou radost z toho, že si budu moct konečně s někým zasvěceným popovídat o problémech které mám nejen já, ale i ostatní začátečníci.Opak je pravdou, protože buď na dotaz nikdo nereaguje a nebo v lepším případě přidá uštěpačné poznámky.Opravdu, tím nám začátečníkům hodně pomůžete.Ale pouze v tom, že si na vás "Profíky" udělá každý svůj názor.Asi by bylo lepší, aby se server dělil na chytráky a hlupáky a je po problému.Sice si ti hloupější nebudou mít o čem povídat, ale to nevadí, nebudeme alespoň otravovat s "blbostma", co už ti chytří dávno znají.
No nic, foťte si vesele dál.
P.S. Topi, velký dík za rady, určitě nám začínajícím to pomůže.
A když ne, holt si půjdu koupit svět motorů.....
Mě se článek taky líbí a je nutno brát v úvahu, komu je určen. Profesionála jistě příliš nezaujme ale začínajícím fotografům je jistě užitečný ....
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.