Jak se fotí demonstrace

Fotografování na demonstracích není zrovna idylka. Je to však určitě příležitost jak získat fotografie, které mohou ovlivnit veřejné mínění a doslova změnit svět. Proto tenhle druh fotografie láká mnoho lidí, kteří často riskují i vlastní život. Fotografovat v takovýchto situacích vyžaduje vedle fotografického vidění a citu pro okamžik i perfektně zvládat vlastní fotografickou techniku. Autor se s námi podělí o své zkušenosti s fotografováním pražských demonstrací pořádaných různými organizacemi u příležitosti konání MMF.

Jak se fotí demonstrace

Od roku 1827, kdy Nicéphore Niépce mnohahodinovou expozicí zaznamenal pohled z pracovny, se fotograficky dokumentují všechny oblasti lidské činnosti. Díky pokročilé technice i ty takřka okamžitě pomíjející. V rámci několikahodinové expozice lze těžko exponovat momentku, či akci, kde rozhodující je rychlost. Dostanete-li se do davu demonstrantů nebo řádících fotbalových fanoušků a máte po ruce jen „blbý“ kompakt s pevnou ohniskovou vzdáleností a nemožností vyměnit objektiv, nic moc tvůrčího neuděláte. Máte-li v plánu si zkusit „akční fotografii“, tak se vám mohou hodit níže popsané zkušenosti. Všechny příklady jsou z demonstrací proti Mezinárodním měnovém fondu v roce 2000.

Foťák

Fotit samozřejmě můžete čímkoli, ale máte-li ambice své snímky publikovat či jen mít větší kontrolu nad vlastním tvůrčím záměrem, volte zrcadlovku. Měla by mít možnost nastavení priority času i clony, mít synchronizační čas blesku nejméně 1/120 (čím vyšší tím lepší), možnost sekvenčního snímání, manuální nastavení citlivosti filmu, kontrolu hloubky ostrosti a možnost výměny objektivů. Existuje už i relativně široká škála zoomů, ovšem ty mají většinou horší světelnost. Na jednotlivých příkladech se podíváme, k čemu je to dobré.

Manuální ostření

Jsou chvíle, a bezpochyby se to stalo už nejednomu z nás, kdy vidíte úžasnou scénu, rychle zmáčkněte spoušť … a foťák začne autofokusově přeostřovat. Uvedený snímek (manuální ostření) není domluvený a jedná se o momentku z Nuselského mostu v době demonstrace proti MMF. Ve chvíli, kdy demonstrant z italské Ya Basta namířil na policisty plastovou pistolku s vodou, strčil jsem mu před obličej foťák a exponoval jediný snímek. Kdyby nebylo nastaveno manuální ostření, pravděpodobně by došlo k automatickému ostření a on by s pistolkou uhnul. Zoom byl vytočený „na široko“, tedy 35 mm, nastavená priorita času 1/125, aby možnost rozmazání byla relativně malá. Měření expozice bylo celoplošné. Při bodovém by hrozilo, že přístroj změří bílou pistoli a pozadí scény (policisté v černém) vyjdou příliš tmavě. Použitý film Kodak monochrom VX 400.

Manuální ostření

Kontrola hloubky ostrosti

Po zmáčknutí tlačítka na kontrolu hloubky ostrosti se v závislosti na použité cloně obraz v hledáčku ztmaví a zostří. Tedy vypadá tak, jak bude vypadat v konečném výsledku bez dodatečných úprav ve fotokomoře či PC. Rozmazané pozadí vzbuzuje dojem prostoru a vypichuje hlavní motiv umístěný v popředí. Je dobré, je-li pozadí tmavé, protože pak na sebe ta „méně podstatná“ část snímku nestrhává pozornost. V pochodujícím davu demonstrantů posloužila tmavá fasáda budovy, manuální předostření na krajního demonstranta a nastavení clony tak, aby pozadí bylo stále ještě poznatelné, ale přece jen mírně neostré. Což bylo zkontrolováno právě pomocí tlačítka, které stahuje clonu na požadované hodnoty. U NIKONU F 90 v podstatě není možné zkontrolovat hloubku ostrosti jinak, protože i při nastavení všech funkcí na manuální, clona se stahuje až při domáčknutí spouště – tedy ve chvíli expozice. Mezitím demonstranti, kteří nechtíc posloužili jako figuranti odpochodovali, takže stačilo počkat, až dorazí předem vyhlédnuté maskované postavy. Použitý objektiv u tohoto snímku byl Nikkor 35 –70 nastavený na svou „širší“ hodnotu 35 mm. Vzhledem k použitému citlivému filmu (Konika monochrom VX 400) byl čas při nastavené cloně 5,6 dost krátký na to, aby se předešlo rozmazání snímku vlivem pohybové neostrosti.

Kontrola hloubky ostrosti

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Izidor
    Izidor
    17.10.2004 10:08

    Je jen škoda, že některé fotografie v článku jsou malé, neexistuje větší varianta. Moc se toho z nich nevidí...

  • Pavel C
    Pavel C
    19.10.2004 13:29

    Nevíte náhodou, kde by se daly sehnat (koupit) Press vesty?
    Děkuji

  • Topi Pigula 1
    Topi Pigula 1
    04.11.2004 15:08

    Omlouvam se za pozdni prihlaseni.
    Odpoved Pavlovi: Press vesty k velkym akcim vydava Ministerstvo vnitra registrovanym novinarum (ale maji jich po certech malo), zahranicni redakce maji vlastni (neni tezke ji udelat) a jihomoravsky Syndikat novinaru prodaval clenum Syndikatu. Osobne (kdybych nemel), tak bych poprosil, at nekterou ze znamych, at ji usije. Pismena se daji udelat z nazehlovaci "latky".

    Odpoved Izidorovi: Velke fotografie mam samozrejme k dispozici taky, jen jsem nechtel "zaplacavat" prostor, protoze z publikovanim na webu nemam velke zkusenosti (moje clanky vzdycky daval na web odbornik, ktery si presne rekl v jake velikosti fotky chce), neb normalne publikuji v "papirove" podobe.

  • Veve Janotková
    Veve Janotková
    04.01.2005 23:38

    skvely clanok, dakujem

  • loi1212
    loi1212
    26.09.2022 15:43

    doufám že muj foták canon 90d je na to dost rychlí

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram