Jak se fotí v ZOO

Předpokládejme, že jste běžný návštěvník a vyrazíte do ZOO na fotoprocházku. Ne každý má „známosti“, aby udělal pěkný snímek díky tomu, že se dostal do zákulisí, či mohl fotit i mimo otevírací dobu, kterou si zvířata moc dobře uvědomují. Všechny snímky jsou tedy z míst, kam se dostane každý – před klecemi a teráriemi. Výjimky budou uvedeny. Přiznávám, že článek je koncipován pro začátečníky. Kdo se chce podívat na profisnímky ze ZOO (a nejen odtud), ať se podívá na www.fotolovy.cz, kde se představuje dvorní fotograf chomutovského zooparku Rosťa Stach.

Co s sebou?

Jak se fotí v ZOO? Upřímně řečeno, výborně. Každý, kdo si zkusil vyfotit jakékoli zvíře ve volné přírodě, ví, jak obrovské nároky jsou kladeny na vybavení. Světelnými objektivy dlouhých ohnisek a budováním maskovacích úkrytů počínaje a nekonečnou trpělivostí konče. A to nemluvím o znalosti biologie jednotlivých druhů, míst, kde se shromažďují, doby, kdy mají námluvy. Snad jen skokani a ropuchy při námluvách nedělají ciráty a zamilovaně zapózují. Většina z toho v ZOO odpadá. Focení v ZOO má ale jiná specifika. Jednou ze základních podmínek je stativ, protože se zvířata často nacházejí v interiérech s nízkou hladinou osvětlení. Nezapomeňte tužku a papír na poznámky (viz.níže). U techniky každý vychází z vlastních možností, ale obecně lze říct, že čím světelnější objektiv tím lepší. Hodí se filmy různých citlivostí. A to jak klasické, tak pro umělé osvětlení. Ovšem tady by to chtělo mít 2 různá těla foťáků. Digitál to řeší nastavením různé citlivosti a vyvážením bílé. Máte-li ZOO ve vašem městě nebo blízkém okolí, vyplatí se udělat si fotovycházku, která prozkoumá terén. Tedy jaké druhy tam jsou (což se dá často zjistit i z internetu) a jak vypadají klece, ubikace a terária. Tedy jak a čím jsou vnitřní prostory osvětlené. V případě terárií se zvířata na denní světlo často vůbec nedostanou (není-li prosklený strop místnosti), takže je třeba počítat s umělým osvětlením a tedy barevným posunem. Ovšem pokud to víte dopředu, můžete se v případě klasické fotografie na to připravit právě vhodně zvoleným filmem či filtrem.

Prostředí

V současné době přecházejí zoologické zahrady k interiérovým úpravám jednotlivých ubikací, které navozují dojem přirozeného prostředí. Pro fotografa je to nesmírnou výhodou, dokonce to láká k tomu vydávat snímek za pořízený v přírodě. Ovšem hrozí reálné nebezpečí, že někde v pozadí bude rostlina, která se v domovině zvířete nevyskytuje a fotograf bude u odborníka za hlupáka. Navíc tam často bývají aranžovány umělé rostliny, dnes už na první pohled k nerozeznání od pravých, což v případě vydávání za snímek z přírody způsobuje zbytečný trapas. Vstupné do ZOO je pro méně movité nepříjemná položka, ale v případě pravidelnějších návštěv nabízejí zahrady různá rodinná vstupné, permanentky atd. Pro opravdového začátečníka jen připomínám, že žárovkové světlo způsobí barevný posun do žluta, zářivkové do zelena, takže až budete mít fotku „nějak divně barevnou“ (takhle to tam přece nevypadalo), víte, čím to je. Občas bývají terária plazů přisvícena UV lampou, která je v některých případech nutná pro jejich správný vývoj. V nouzi pomůže blesk, který „přesvětlí“ umělé světlo v popředí, takže někdy dochází k efektu, že popředí snímku má „normální“ barvu a pozadí je zelené či žluté, podle typu umělého osvětlení. Digital, jak už bylo napsáno, řeší problém možným vyvážením bílé. Nebo je možná pozdější úprava snímku ve Photoshopu. Příkladem budiž 2 fotografie agamy, z nichž jedna je nepřirozeně nazelenalá. Druhá má o něco přirozenější barvu písku. Oba snímky jsou v podstatě znehodnocené silným bílým „vypáleným“ flekem na zádech zvířete způsobeným odleskem šupin od světelného zdroje umístěného vlevo nahoře. Vzhledem k tomu, že zvíře bylo za sklem, bylo nemožné tuto situaci změnit jinak, než vyrušením zvířete, což se nedělá. Snímek by se dal zachránit snad jen rozsáhlejší počítačovou retuší.

Agama před úpravou barev Agama po úpravě barev

Mříže a sklo

Obrovská výhoda zoologických zahrad je snížená útěková vzdálenost zvířat. Jednak nemají kam utéct, protože přece jen mají ohraničený prostor a navíc jsou na neustálou přítomnost lidí zvyklá. Navíc mnohé ze zahrad nabízejí různá „show“ a přesné časy krmení, kdy je možné udělat snímky tuleně se sleděm v tlamě atd. Na druhou stranu přítomnost mříží a skla, pokud nejsou pevnou součástí fotografické kompozice, tvoří překážku přirozeného vzhledu snímku. U skla je navíc velkou komplikací fakt, že odráží světlo blesku a tvoří nechutné reflexy. Tady si stačí uvědomit klasickou poučku, že úhel odrazu se rovná úhlu dopadu a při použití blesku fotit z boku tak, aby se světlo neodrazilo zpět k nám, ale „ulétlo“ do strany. Gekon, který zrovna visí hlavou dolů, přichycený svými lamelami na tlapkách na skleněné stěně terária, vytvořil poměrně fotografickou zajímavou situaci. Přední i boční sklo blesk odrazí, tzn. blesk nesmí být namířen kolmo ani na zvíře, ani na žádnou ze stěn. Přitom podle odlesku v očích i podle vrženého stínu je u snímku č.1. jasné, že blesk byl použit. Jednalo se o vestavěný blesk Nikonu D70. Byl zhruba v 45 stupňovém úhlu ku přednímu sklu, ale jak je vidět na druhém snímku, stačila malá změna polohy a odražené světlo snímek dokonale znehodnotilo.

Felsuma madagaskarská Felsuma madagaskarská

Možným řešením odstranění rušivých mříží je použití „dlouhého skla“, které pletivo či mříže rozmaže. To platí samozřejmě pouze ve chvíli, když zvíře nestojí přímo u nich. Mříže musí být naprosto mimo hloubku ostrosti. Opět si je možné navíc pomoci clonou, kde platí klasické „čím větší díra, tím menší hloubla ostrosti“. Nepříjemné odrazy (neplatí pro blesk) ve skle, které znehodnocují záběr se dají odstranit (nic neplatí stoprocentně) pomocí polarizačního filtru.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Hogo Fogo hledaný policií pěti států
    Hogo Fogo hledaný policií pěti států
    11.01.2005 08:25

    pravda s bleskom. Vzdy som bol prekvapeny, ze nas pes vobec nereaguje ani na priami zasah bleskom. Jednoducho, ako by sa nic nedialo.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    11.01.2005 11:55

    Jiřík: nehledě na to, že na metrovou vzdálenost ten blesk neblejská zdaleka na plno a tím pádem to nic moc nedělá.

  • kulihrasek 1
    kulihrasek 1
    11.01.2005 12:30

    zalezi na intenzite, jestlize blesknu na nasi kocku v pritmi byt jen odrazem, jak je z toho mirne zmatena a evidentne ji to vadi, namirit blizko a primo bych nedokazal... pribleskani na dennim svetle je vsak v pohode.

  • Jan Dostál m
    Jan Dostál m
    16.02.2005 14:42

    Zvířeti většinou nevadí přímé sluneční záření a krátký pohled cca 1/10s do slunce. Jesliže je s bleskem exponováno při 100 ASA na clonu 8 je to prakticky stejné osvícení jako při přímém slunci za 1/100 s.
    Jas blesku je přibližně stejný jako jas slunce. Podstatné je, že osvětlení sítnice sluncem i bleskem je srovnatelné. Od blesku dokonce toto osvětlení trvá o mnoho kratší dobu. Podmínkou je, aby bylo oko akomodováno. Proto není vhodný záblesk na clonu cca 8 v naprosté tmě, ale docela se snese na clonu okolo 2,8. U lidí varuji před výpadkem automatiky.

  • Petr Sobas
    Petr Sobas
    28.08.2007 21:11

    Fotit zvířata s bleskem je přinejmenším nezdvořilé - nikdy jsem zvíře s bleskem nefotil a ani nebudu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram