Test profesionální digitální zrcadlovky Canon EOS 1Ds Mark II
FotoAparát.cz měl jako první médium v České republice možnost prakticky si vyzkoušet novou vlajkovou loď firmy Canon na poli digitální techniky. Tou je nová profesionální digitální zrcadlovka Canon EOS 1Ds Mark II s čipem velikosti kinofilmového políčka a rekordním rozlišením 16,7 megapixelu. Také ostatní technické parametry tohoto přístroje byly dotaženy na absolutní špičku, a tak následující článek nebude ani tak klasickým uživatelským testem, jako spíše příjemným povídáním o Formuli 1 mezi digitálními aparáty postavenými na bázi kinofilmového základu.
Tělo – mechanické provedení a ovládání
Mechanické provedení přístroje je bez jediného kompromisu. Tělo je dostatečně velké i pro hodně velké ruce a je i mimořádně robustní a dokonce vodě a prachu odolné. Je to v podstatě jediný masivní kovový blok z moderních odlehčených slitin na obvyklé bázi magnézia. Do těla je již integrován vertikální grip se samostatnou spouští a několika nejpoužívanějšími ovládacími tlačítky. Vertikálně i horizontálně tak padne do ruky jako ulité a umožňuje tak pohodlný a bezpečný úchop, což je vzhledem k hmotnosti 1545 g také důležitý prvek.
Přestože malé “s“ v označení přístroje znamená studio, tak po mechanické stránce EOS 1Ds Mark II jistě obstojí i u nejnáročnějších fotoreportérů, kteří jsou kvůli své profesi nuceni brát s sebou potřebnou techniku i do těch nejnáročnějších podmínek, jakými je třeba fotografování přírodních katastrof či válečných konfliktů.
Také všechny ovládací prvky jsou logicky a ergonomicky rozmístěné a důležité funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek. Výsledkem je, že přestože se jedná o složitý přístroj se spoustou funkcí, tak je ovládání natolik intuitivní, že k většině nastavení v podstatě není nutný ani vstup do menu a dokonce ani manuál, který je jinak v začátcích často nezbytný. Princip ovládání i vzhled menu je velmi podobné jako u většiny digitálních zrcadlovek Canon EOS. Funkční tlačítka se používají v kombinaci se dvěma otočnými voliči – obvyklé malé kolečko u spouště a velký kruhový kotouč na zadní stěně. Drobnou výhradu lze snad mít jen k umístění hlavního vypínače, který není příliš dobře dostupný a k jeho aktivaci jsou potřeba obě ruce.
Aparát je také vybaven LCD monitorem umístěným v obvyklé pozici na zadní stěně aparátu. Jeho velikost je 2“ a rozlišení 230.000 pixelů. Obraz na LCD je skutečně kvalitní, ale vzhledem ke kategorii přístroje mohl být přeci jen o trošku větší. Informace o nastavení doplňují dva stavové displeje, jeden – menší je umístěn pod LCD monitorem a druhý – větší je na obvyklém místě horní strany fotoaparátu. Oba lze stiskem speciálního tlačítka podsvítit příjemným decentním modrým světlem. Zobrazují všechny potřebné informace, včetně údaje o aktuální nastavené hodnotě citlivosti ISO – i když zobrazení této informace je nutné povolit v uživatelských funkcích na úkor počítadla zbývajících snímků. V případě, že počítadlo nechceme obětovat, je nutno vyvolat a případně následně měnit ISO současným stiskem dvou tlačítek na horním panelu.
Za zmínku stojí také velký a jasný hledáček se zvětšením 0,7×, využívající pentagonální hranol a zobrazující 100% plochy snímku. Samozřejmostí je dioptrická korekce v rozpětí –3 až +1 dioptrie a možnost výměny matnice, kterých je k dispozici 9 různých typů. Zajímavostí je také vestavěná závěrka okuláru, která zabraňuje proniknutí parazitního světla do přístroje prostřednictvím hledáčku, čemuž se u levnějších přístrojů dá zabránit pouze manuální instalací speciální krytky. Okraj hledáčku je skvěle kryt mohutnou gumovou očnicí. Na matnici jsou červeně zvýrazněny aktivní zaostřovací body a v hledáčku jsou také dva displeje – vpravo a na obvyklém místě dole. Uživatel tak má dokonalý přehled o nastavených parametrech i při pohledu do hledáčku. Indikovány jsou všechny podstatné fotografické parametry, včetně počtu snímků, které se ještě v nastaveném rozlišení vejdou do vyrovnávací paměti.
Objektivy
Aparát je plně kompatibilní s celou sérií více než 60 objektivů Canon EF, výjimkou jsou pouze objektivy nové série EF-S, která je určená výhradně pro některé digitální zrcadlovky s menším rozměrem čipu (formát APS-C). Vzhledem k faktu, že čip má přesně stejnou velikost jako je rozměr kinofilmového políčka, tak je možné využít objektivy na 100% a není třeba žádné korekce či přepočtu koeficientu ohniska. Vzhledem ke kategorii přístroje se počítá především s využitím objektivů nejvyšší třídy, což je dnes už legendární série objektivů označených velkým červeným L. I já jsem měl možnost vyzkoušet si aparát s objektivy této třídy a to hned se dvěma modely, které navíc patří k tomu nejlepšímu, co v daném rozsahu Canon nabízí. Konkrétně to byl superširokoúhlý objektiv EF 16–35mm/f 2,8 L a základní profesionální model EF 24–70mm/f 2,8 L. Oba objektivy mají vysokou světelnost f 2,8. Samozřejmostí jsou také ultrazvukové ostřící motory USM pro rychlý a bezhlučný autofokus a systém vnitřního ostření, díky němuž se při zaostřování neotáčí přední člen. Také mechanickou konstrukcí objektivy odpovídají dané kategorii a jsou mimořádně robustní a odolné. Ostřící i zoomovací prstence nemají ani náznaku sebemenší vůle a k příjemným vlastnostem těchto objektivů patří i možnost manuálního doostřování bez nutnosti přepínání AF/MF. U upevňovacího bajonetu objektivů nechybí ani gumové těsnění zabraňující vniku vlhka a prachu do aparátu spojem objektivu a těla.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- 4
- Další strana

Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórumk>no hlavně že máš Canona.Přijde mi směšné posmívat se někomu kvůli značce jeho foťáku. To jsme dělali tuším v pubertě, když někdo neměl na sobě nejnovější módní hit, a to ještě ne všichni.
Koala: Každý systém má svá plus i mínus, záleží na tom co fotíš a co preferuješ. Pokud preferuješ široká ohniska, tak je formát APS mrzutý a musíš vysolit nějakou tu korunu za nové širokáče. Pokud ale fotíš třeba zvířata, tak je crop faktor u teleobjektivů zase velmi výhodný a přepočteno na finance ti to nákup nových širokáčů několikanásobně zaplatí. Jsou to prostě dva různé systémy a každý má své ....
Koala: Nechápu, o čem se hádáš. Mně 1,6x crop vyhovuje a přesto proti full frame nic nemám, tobě naopak vyhovuje fullframe, ale pliveš na APS... A pořád nechápu, co má nový blesk společného s formátem APS, vsadím se, že kdyby teď Nikon přišel s fullframem, tak bude mít taky iTTL. Ovšem co bys říkal pak, nevím ;)
F70: na tom, co mám, přece vůbec nezáleží. A já se neposmívám, já jen říkám, že jestli budeš čekat na full frame Nikon, tak se načekáš. Ale třeba se pletu..
MK:Není nutno..mi přát full frame od Nikonu.Jsem zcela spokojen s tím co mám.pokud se bude dál vyrábět film,jako že ještě pár let ano,tak jsem zcela "za vodou".
Jinak co se týká objektivů a jejich kompatibility..to je ti TEĎ jedno..Takže já ti zase přeji,aby C/M/N nenapadlo vyrábět formát "XX" místo "DX" a "APS-C" atd..Který nebude kompatibilní s dnešními objektivy pro DSLR.Viz.něco podobného,jako když rok starý blesk od Nikonu nechodí s dnešní DSLR..a u Canonu se také příklady najdou.
Koala: Díky za určitě upřímně míněné přání, ale asi tě zklamu, mám všechny objektivy systému EF a ten si Canon netroufne jen tak zrušit ;)
Ja by som povedal, ze Canon na PMA vypluje nejaky *bakelitak* na styl EOD300D s 8 megovym chipom. A to vsetko preto, ze si chcem teraz kupit zrkadlovku. Skoda ze to PMA je az vo februari, by som aj pockal. (Lubo Torok)
Ked raz budem velky, bohaty a slavny tak si ho kupim :-)).
A já říkám : ať žije APS-C !! Díky němu mám originál Canon sklo 640 L za cenu 400 L - takže jsem ušetřil 250 000,- :-).
Konecne bezvadnej fotak na to, abych zachytil, jak detem rostou zoubky.... :-)
To ospevovanie APS-C je trosku prehnane. Si zoberte 20Mpix full frame a z neho asi nebude problem vyrezat tych vasich obligatornych 6Mpixelov, kdezto opacne to asi nepojde. Nehovoriac o tom ze zo 6Mpix toho vela nenarezete. Sam som zvedavy do akeho rozlisenia s APS-C to budu tlacit. By som tipol, ze viac ako 12 to asi nebude. Ale nechame sa prekvapit.
Stejne ten fullframe jednou prijit musi. Kdyz budou vyrobci porad zvetsovat pocet pixelu (jakoze jak je vsichni zname, tak budou), tak se tim budou ty pixely pri stejne velikosti cipu zmensovat. A to znamena vetsi sum pri stejne citlivosti, nebo taky nizsi citlivost pri stejnem sumu. :) Takze kdo zustane tvrdosijne u APS formatu, za par let skonci se skvelym 30Mpix fotakem pouzitelnym s bidou pri ISO 100.
Je sice fakt, ze zvysovat rozliseni cipu az do takovych extremu je pro vetsinu fotografu naprosta zbytecnost, ale zato to dobre vypada v reklame a spousta lidi si to koupi. Ostatne vite ze Samsung dela 7Mpix mobil? :-D
Jinak se tu hadate o blbostech, zadna znacka (ano, spravne, ani Canon) nema takovy naskok pred konkurenci, abyste tu kvuli tomu museli slintat a hazet po sobe takovyma prispevkama... Stejne to za vas peknou fotku nevymysli. :)
Jedi, vůbec nechápu, proč bych měl cokoli řezat?! Jsi-li fotograf a ne břídil, řezat vůbec nepotřebuješ, až na malé výjimky, kdy potřebuješ atypický rozměr. Měla-li by být největší výhoda FF a jeho rozlišení v tom, že se z nás stanou břídilové, kteří tasí, střelí a uříznou, co ze záběru potřebujou, no tak potěš klobás. Naprosto nesouhlasím.
A k tomu, je-li FF potřeba-samozřejmě, že ano, už tak je FF na prd, stejně jako kinofilm. Zamysleli jste se někdy nad tím, z jakého důvodu kinofilm vznikl? Rozhodně ne z nějaké umělecké potřeby ale z nutnosti proces fotografování podstatně zrychlit, usnadnit a všechno vylehčit. Když jsem přešel ze středoformátu na kino, nikdy jsem si úplně nezvykl, stejně jako po přechodu na digitál. Fotky jsou úplně jiné, a nejde jen o kresbu, tu může nahradit oněch 16 nebo kolik mega nový Canon má. Ale jde o hloubku ostrosti, resp. neostrosti. A tam je velikost políčka rozhodující. Taffey.
Taffey, ono dost zalezi od toho co sa foti a kde sa foti. Tym rezanim som nemyslel, ze cvaknem a rezanim si tom potom opravim. Tu slo o tie koeficienty pri ohniskach. Ktosi tu pisal, ze vdaka bohu za APS-C ze ma zo 400mm objektivu 640mm. To je to iste, ako si orezat full frame snimku s rozlisenim XY mega na velkost APS-C s aktualnymi 6MPX. A mna najviac na digitaloch irituje hlbka ostrosti a opticke chyby kvoli extra sirokym ohniskam, aby sa na tych minichipoch aspon priblizili 28mm. A co sa fullformatu tyka, chvilu ma drzala myslienka kupit si nejaky Hasselblad 6x6 a plus poriadny skener. Tu by ma to vyslo o nieco viac ako D70. Ale uz ma to preslo. Momentalne skulim po 20D a cakam ci ma to za mesiac neprejde.
Vynikající popis - ostatně jako vždy. Díky Kupsíku. Jinak pro hračičky s full frame-mrkněte třeba sem :http://www.letsgodigital.org/html/events/PHOTOKINA-2004/news/mamiya/ZD_en.html.Ale to za 5 let bude asi málo, hihííí - Mamiya ZD s čipem 36x48mm. Dušan
Dušan: Dík, to jsem rád, že se ti článek líbí. Jinak ten odkaz znám (Letsgodigital je naším partnerem v rámci DIWA) a je to taky skutečně velmi zajímavá mašinka. Jsem ale celkem zvědav, zda se vůbec bude v ČR prodávat a za kolik.
riv: zlepšuje se technologie výroby, Canon 20D s 8MPix šumí méně jak 6MPix DSLR při stejné velikosti čipu, takže není důvod, proč by mělo být použitelné jen ISO 100
Martin: Jo, plný souhlas - technologie jdou nezadržitelně kupředu a nárůst rozlišení ještě nutně nemusí znamenat nárůst šumu. I rozlišení které má právě EOS-1Ds Mark II. bylo donedávna nemyslitelné a přitom je na tom se šumem velmi dobře ....
Jedi asi si to moc nepochopil. Zo 400 ma 640 vdaka crop factoru a nie vdaka digitalnemu zoomu.
Skusim trochu matiky. Crop factor 1.6 znamena ze snimac ma 1.6 krat mensiu plochu proti full frame. Teraz chvilu zabudneme na ceny, lebo o pol roku uz platit ani zdaleka nebudu a zoberieme si full frame s rozlisenim 16.7 miliona pixelov a spravim orez vo fotoshope na velkost APS-C(na fyzicky rozmer) 1.6 krat. 16.7/1.6 = 10.1 Mpix. A z full frame si tych 10 Mpix vyrezes skadial chces. O toto mi slo. Proste cela ta vec okolo crop faktora sa zbytocne nafukuje smerom k pozitivam. Ucel je zrejmy. V podstate to ziadne nema, ak neberiem, ze je to proti Full frame x-krat lacnejsie :), ale to zrejme dlho nepotrva. Skor si myslim, ze tie dva formaty pobezia subezne.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.