Test profesionální digitální zrcadlovky Canon EOS 1Ds Mark II

FotoAparát.cz měl jako první médium v České republice možnost prakticky si vyzkoušet novou vlajkovou loď firmy Canon na poli digitální techniky. Tou je nová profesionální digitální zrcadlovka Canon EOS 1Ds Mark II s čipem velikosti kinofilmového políčka a rekordním rozlišením 16,7 megapixelu. Také ostatní technické parametry tohoto přístroje byly dotaženy na absolutní špičku, a tak následující článek nebude ani tak klasickým uživatelským testem, jako spíše příjemným povídáním o Formuli 1 mezi digitálními aparáty postavenými na bázi kinofilmového základu.

Ukázkový snímek s objektivem EF 16-35mm/f 2,8 L Výřez ze středové části snímku č.6
Výřez ze samého rohu snímku č.6

Pro posouzení celkové kvality snímku nám poslouží ukázka č.6 fotografovaná širokoúhlým objektivem. Celkový záběr je na zmenšené ukázce č.6, kde je možno si stáhnout i celý originální soubor. Pozor, vzhledem k mimořádnému rozlišení aparátu má velikost 13MB, takže uživatelé s pomalejším připojením mohou mít s jeho stažením trošku problém. Proto jsem udělal i dva obvyklé výřezy ze středu a rohu snímku pro možnost dostatečného posouzení i bez nutnosti stahování celého snímku. Tyto výřezy najdete na ukázkách a jsou samozřejmě v plném rozlišení a bez jakýchkoli úprav. Z výsledku je zcela zřejmé, že jak ve středu, tak i v samotném rohu snímku, je kresba i rozlišení vynikající.

Čip, vyvážní bílé a měření expozice

Srdcem fotoaparátu Canon EOS 1Ds Mark II. je nový CMOS snímač s plným rozměrem kinofilmového políčka 24×36mm a rekordním rozlišením 16,7 megapixelu. Maximální velikost obrazu s poměrem stran 3:2 je 4992×3328 obrazových bodů, což při tisku s rozlišením obvyklých 300dpi odpovídá velikosti výsledné fotografie cca 28×42 cm. Ve skutečnosti však bude jistě možné zhotovovat i několikanásobně větší tisky při zachování špičkové kvality. Sám jsem si zkusil zhotovit výtisk formátu 40×60cm na profesionální fotografické tiskárně a výsledek byl vynikající.

Snímací senzor má vestavěný nízkopásmový filtr pro potlačení falešných barev a modré. Ke zpracování obrazu je použit obrazový procesor DIGIC II druhé generace s vylepšeným vyvážením bílé, automatické expozice i celkové kvality snímku. Zvýšen byl i dynamický rozsah čipu, a tak je mnohem snadnější i fotografování za velmi složitých světelných podmínek a k přeexpozici kritických míst dochází opravdu jen za extrémních podmínek. Pro posouzení jsem zvolil ukázkový snímek č.9, který obsahuje jak stinné, tak i velmi světlé partie.

Obr. 9

Exponován byl objektivem EF 16–35mm/f 2,8 L při nastavení na nejširší ohniskovou vzdálenost 16mm, citlivostí ISO 500, clonou f 4 a časem 1/60 vteřiny bez použití stativu. Přestože je zde silné plošné protisvětlo a současně i stinné části, tak je celkově velmi dobře exponován. Ani ty nejsvětlejší části nejsou vypálené a naopak je zachována kresba i v nejtmavších partiích. Jsem přesvědčen, že takového výsledku bych s jinou digitální zrcadlovkou rozhodně nedosáhl. Pro posouzení celkové kvality je opět možné si stáhnout i celý originální a neupravený snímek, na kterém je možno posoudit i kvalitu kresby objektivu. Ta je i zde vynikající a to i přesto, že byla nastavena poměrně nízká clona a bylo fotografováno z ruky časem jen 1/60. Na kvalitě snímku se nepodepsala ani vyšší hodnota citlivosti ISO. Snad jedinou vadou snímku tak může být jen slabá barevná aberace na ostrých přechodech světla a stínu. Ta je sice lehce viditelná, ale vzhledem k velmi širokoúhlému záběru použitého ohniska, okrajové části snímku a nízké cloně je její úroveň pořád ještě na slušné úrovni.

Dalším důležitým testem snímacího čipu je sledování úrovně šumu v závislosti na nastavené úrovni jeho citlivosti ISO. Pro tento test jsem si vybral tradiční noční scénu. Na prvním ukázkovém snímku je celkový pohled na testovací scénu, který jsem složil ze dvou polovin, snímaných při různých nastaveních vyvážní bílé. Agresivní žluté výbojky nám tak současně posloužily nejen jako test úrovně šumu, ale i jako test automatiky vyvážení bílé. Z fotky je zřejmé, že automatika si se snímkem poradila dokonce o něco lépe než manuální nastavení na barevnou teplotu žárovky, která je světlu těchto výbojek nejblíž. Výsledek je skutečně reálný a funkci vyvážení bílé tak lze také hodnotit jako mimořádně spolehlivou. Kromě složení ze dvou částí je také zcela bez úprav.

Ukázkový noční snímek

Pojďme se již ale podívat na konkrétní úroveň šumu při jednotlivých hodnotách ISO. Tu je samozřejmě možno nastavovat velmi jemně po 1/3 EV, ale pro zjednodušení a větší přehlednost jsem zvolil odstupňování jen po celých 1 EV. Pro pořádek jen dodám, že jsem použil objektiv EF 24–70mm/f 2,8 L a clonovou automatiku, kterou jsem u všech testovacích snímků nastavil na hodnotu f 4.

Výřezy z nočních snímků Výřezy z nočních snímků

Na ukázce č.12 jsou 100% a neupravené výřezy z dobře exponovaných a světlejších částí snímků. Zde je zřejmé, že rozdíly úrovně šumu jsou při jednotlivých nastaveních téměř neviditelné a výsledek lze označit za přímo excelentní. Na ukázce č.13 jsou již výřezy z tmavší části a navíc s přechodem ze silného světla. I zde je úroveň šumu až po ISO 800 vynikající. Při ISO 1600 je již lehce znatelnější nárůst a pouze při ISO 3200 je šum výrazněji viditelnější. I zde je výsledek vynikající a pouze u extrémní hodnoty ISO 3200 je potřeba jeho praktického použití potřeba zvážit podle konkrétní situace a světelné kompozice snímané scény. Výsledek by samozřejmě bylo možno ještě zlepšit aktivací funkce redukce šumu. Kdo by si chtěl pečlivěji prohlédnout jednotlivé testovací snímky, ten si může stáhnout také dva originální snímky v plném rozlišení při nejvyšších hodnotách ISO 1600 a 3200, které jsou samostatně na ukázkách č.14 a 15.

snímek při ISO 1600 ke stažení v plném rozlišení...

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ten jehož šíři nelze změřit
    Ten jehož šíři nelze změřit
    08.12.2004 15:22

    mk>no hlavně že máš Canona.Přijde mi směšné posmívat se někomu kvůli značce jeho foťáku. To jsme dělali tuším v pubertě, když někdo neměl na sobě nejnovější módní hit, a to ještě ne všichni.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    08.12.2004 15:23

    Koala: Každý systém má svá plus i mínus, záleží na tom co fotíš a co preferuješ. Pokud preferuješ široká ohniska, tak je formát APS mrzutý a musíš vysolit nějakou tu korunu za nové širokáče. Pokud ale fotíš třeba zvířata, tak je crop faktor u teleobjektivů zase velmi výhodný a přepočteno na finance ti to nákup nových širokáčů několikanásobně zaplatí. Jsou to prostě dva různé systémy a každý má své ....

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    08.12.2004 15:23

    Koala: Nechápu, o čem se hádáš. Mně 1,6x crop vyhovuje a přesto proti full frame nic nemám, tobě naopak vyhovuje fullframe, ale pliveš na APS... A pořád nechápu, co má nový blesk společného s formátem APS, vsadím se, že kdyby teď Nikon přišel s fullframem, tak bude mít taky iTTL. Ovšem co bys říkal pak, nevím ;)

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    08.12.2004 15:24

    F70: na tom, co mám, přece vůbec nezáleží. A já se neposmívám, já jen říkám, že jestli budeš čekat na full frame Nikon, tak se načekáš. Ale třeba se pletu..

  • Koala Širokoúhelnický ministr bez portfeje
    Koala Širokoúhelnický ministr bez portfeje
    08.12.2004 15:26

    MK:Není nutno..mi přát full frame od Nikonu.Jsem zcela spokojen s tím co mám.pokud se bude dál vyrábět film,jako že ještě pár let ano,tak jsem zcela "za vodou".
    Jinak co se týká objektivů a jejich kompatibility..to je ti TEĎ jedno..Takže já ti zase přeji,aby C/M/N nenapadlo vyrábět formát "XX" místo "DX" a "APS-C" atd..Který nebude kompatibilní s dnešními objektivy pro DSLR.Viz.něco podobného,jako když rok starý blesk od Nikonu nechodí s dnešní DSLR..a u Canonu se také příklady najdou.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    08.12.2004 15:29

    Koala: Díky za určitě upřímně míněné přání, ale asi tě zklamu, mám všechny objektivy systému EF a ten si Canon netroufne jen tak zrušit ;)

  • Lubo Torok
    Lubo Torok
    08.12.2004 22:03

    Ja by som povedal, ze Canon na PMA vypluje nejaky *bakelitak* na styl EOD300D s 8 megovym chipom. A to vsetko preto, ze si chcem teraz kupit zrkadlovku. Skoda ze to PMA je az vo februari, by som aj pockal. (Lubo Torok)

  • iu
    iu
    09.12.2004 04:38

    Ked raz budem velky, bohaty a slavny tak si ho kupim :-)).

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    09.12.2004 21:56

    A já říkám : ať žije APS-C !! Díky němu mám originál Canon sklo 640 L za cenu 400 L - takže jsem ušetřil 250 000,- :-).

  • daff01
    daff01
    10.12.2004 09:43

    Konecne bezvadnej fotak na to, abych zachytil, jak detem rostou zoubky.... :-)

  • Lubo Torok
    Lubo Torok
    10.12.2004 12:19

    To ospevovanie APS-C je trosku prehnane. Si zoberte 20Mpix full frame a z neho asi nebude problem vyrezat tych vasich obligatornych 6Mpixelov, kdezto opacne to asi nepojde. Nehovoriac o tom ze zo 6Mpix toho vela nenarezete. Sam som zvedavy do akeho rozlisenia s APS-C to budu tlacit. By som tipol, ze viac ako 12 to asi nebude. Ale nechame sa prekvapit.

  • Rudolf Stolař
    Rudolf Stolař
    10.12.2004 15:27

    Stejne ten fullframe jednou prijit musi. Kdyz budou vyrobci porad zvetsovat pocet pixelu (jakoze jak je vsichni zname, tak budou), tak se tim budou ty pixely pri stejne velikosti cipu zmensovat. A to znamena vetsi sum pri stejne citlivosti, nebo taky nizsi citlivost pri stejnem sumu. :) Takze kdo zustane tvrdosijne u APS formatu, za par let skonci se skvelym 30Mpix fotakem pouzitelnym s bidou pri ISO 100.
    Je sice fakt, ze zvysovat rozliseni cipu az do takovych extremu je pro vetsinu fotografu naprosta zbytecnost, ale zato to dobre vypada v reklame a spousta lidi si to koupi. Ostatne vite ze Samsung dela 7Mpix mobil? :-D
    Jinak se tu hadate o blbostech, zadna znacka (ano, spravne, ani Canon) nema takovy naskok pred konkurenci, abyste tu kvuli tomu museli slintat a hazet po sobe takovyma prispevkama... Stejne to za vas peknou fotku nevymysli. :)

  • Taffey
    Taffey
    11.12.2004 00:01

    Jedi, vůbec nechápu, proč bych měl cokoli řezat?! Jsi-li fotograf a ne břídil, řezat vůbec nepotřebuješ, až na malé výjimky, kdy potřebuješ atypický rozměr. Měla-li by být největší výhoda FF a jeho rozlišení v tom, že se z nás stanou břídilové, kteří tasí, střelí a uříznou, co ze záběru potřebujou, no tak potěš klobás. Naprosto nesouhlasím.
    A k tomu, je-li FF potřeba-samozřejmě, že ano, už tak je FF na prd, stejně jako kinofilm. Zamysleli jste se někdy nad tím, z jakého důvodu kinofilm vznikl? Rozhodně ne z nějaké umělecké potřeby ale z nutnosti proces fotografování podstatně zrychlit, usnadnit a všechno vylehčit. Když jsem přešel ze středoformátu na kino, nikdy jsem si úplně nezvykl, stejně jako po přechodu na digitál. Fotky jsou úplně jiné, a nejde jen o kresbu, tu může nahradit oněch 16 nebo kolik mega nový Canon má. Ale jde o hloubku ostrosti, resp. neostrosti. A tam je velikost políčka rozhodující. Taffey.

  • Lubo Torok
    Lubo Torok
    11.12.2004 16:52

    Taffey, ono dost zalezi od toho co sa foti a kde sa foti. Tym rezanim som nemyslel, ze cvaknem a rezanim si tom potom opravim. Tu slo o tie koeficienty pri ohniskach. Ktosi tu pisal, ze vdaka bohu za APS-C ze ma zo 400mm objektivu 640mm. To je to iste, ako si orezat full frame snimku s rozlisenim XY mega na velkost APS-C s aktualnymi 6MPX. A mna najviac na digitaloch irituje hlbka ostrosti a opticke chyby kvoli extra sirokym ohniskam, aby sa na tych minichipoch aspon priblizili 28mm. A co sa fullformatu tyka, chvilu ma drzala myslienka kupit si nejaky Hasselblad 6x6 a plus poriadny skener. Tu by ma to vyslo o nieco viac ako D70. Ale uz ma to preslo. Momentalne skulim po 20D a cakam ci ma to za mesiac neprejde.

  • Dušan Banák
    Dušan Banák
    12.12.2004 07:40

    Vynikající popis - ostatně jako vždy. Díky Kupsíku. Jinak pro hračičky s full frame-mrkněte třeba sem :http://www.letsgodigital.org/html/events/PHOTOKINA-2004/news/mamiya/ZD_en.html.Ale to za 5 let bude asi málo, hihííí - Mamiya ZD s čipem 36x48mm. Dušan

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    13.12.2004 09:58

    Dušan: Dík, to jsem rád, že se ti článek líbí. Jinak ten odkaz znám (Letsgodigital je naším partnerem v rámci DIWA) a je to taky skutečně velmi zajímavá mašinka. Jsem ale celkem zvědav, zda se vůbec bude v ČR prodávat a za kolik.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    13.12.2004 11:03

    riv: zlepšuje se technologie výroby, Canon 20D s 8MPix šumí méně jak 6MPix DSLR při stejné velikosti čipu, takže není důvod, proč by mělo být použitelné jen ISO 100

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    13.12.2004 11:34

    Martin: Jo, plný souhlas - technologie jdou nezadržitelně kupředu a nárůst rozlišení ještě nutně nemusí znamenat nárůst šumu. I rozlišení které má právě EOS-1Ds Mark II. bylo donedávna nemyslitelné a přitom je na tom se šumem velmi dobře ....

  • Michal Burza
    Michal Burza
    16.12.2004 02:09

    Jedi asi si to moc nepochopil. Zo 400 ma 640 vdaka crop factoru a nie vdaka digitalnemu zoomu.

  • Lubo Torok
    Lubo Torok
    17.12.2004 10:16

    Skusim trochu matiky. Crop factor 1.6 znamena ze snimac ma 1.6 krat mensiu plochu proti full frame. Teraz chvilu zabudneme na ceny, lebo o pol roku uz platit ani zdaleka nebudu a zoberieme si full frame s rozlisenim 16.7 miliona pixelov a spravim orez vo fotoshope na velkost APS-C(na fyzicky rozmer) 1.6 krat. 16.7/1.6 = 10.1 Mpix. A z full frame si tych 10 Mpix vyrezes skadial chces. O toto mi slo. Proste cela ta vec okolo crop faktora sa zbytocne nafukuje smerom k pozitivam. Ucel je zrejmy. V podstate to ziadne nema, ak neberiem, ze je to proti Full frame x-krat lacnejsie :), ale to zrejme dlho nepotrva. Skor si myslim, ze tie dva formaty pobezia subezne.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (55)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram