2.1.3 Použití barevných filtrů

Používání barevných filtrů nedílně patří do repertoáru kreativní černobílé fotografie. Pomocí filtru můžete zvýraznit mraky nebo jiné prvky v kompozici vašeho snímku. V článku najdete praktické informace o filtrech, pro co je který v užitečný. Nasazení barevných filtrů vám určitě pomůže k ještě lepším černobílým snímkům.

Druhy barevných filtrů si přiblížíme na značení podle firmy B+W, které je nejjemnější, popis představuje stručnou charakteristiku a použití.

Číslo Faktor Barva Popis
021 1,5 Světle žlutý Žluté filtry jsou nejčastěji používané, využívá se jejich vynikající vliv na převod barevného obrazu do škály šedé. Fotografie nafocené přes žlutý filtr mají pro lidské oko přirozený vzhled. Tento filtr má natolik slabý účinek že ho lze doporučit k trvalému nasazení na objektiv. Obzvlášť vhodný pro dětské portréty. Ztmavení oblohy je malé.
022 2 Středně žlutý Jako předcházející filtr, pouze silnější účinek. U dívčích portrétů zlepšuje pleť(maskuje pupínky). Zajímavé je velké zesvětlení blond vlasů. Výborný na architekturu – zdůrazňuje detaily struktur. Ztmavuje oblohu přibližně tak, jak to vnímá lidské oko. Zlepšuje i tonální odstup zelených tónů v šedé škále ne ale tak výrazně jako žlutozlený nebo zelený filtr. Celkově zvyšuje kontrast jen málo.
023 3 Tmavě žlutý Nejsilnější ze žlutých filtrů. Oblíbený je především proto, že jeho účinek je již velmi zřetelný, zvláště na obloze. Používá se při focení aktů, zjemňuje a zrovnoměrňuje odstíny kůže, zesvětluje rty. V krajinářské fotografii potlačuje nejlépe ze všech filtrů efekt „modrání dálek“ tím že je projasňuje. K zelené se chová neutrálně. Výborný na zvýraznění struktury sněhu nebo písku. Zvýšení kontrastu je již znatelné.
040 4 Žlutooranžový Použití jako červenooranžový se slabším účinkem. Dobře potlačí opar ale zelené odstíny se stávají již znatelně tmavými. Zostřuje hranici oblačnosti i struktur. Pro architekturu je vhodný pouze pokud nejsou výrazné stíny a pokud požadujeme jasné kontury.
041 4 Červenooranžový Má to nejlepší ze žlutých a červených filtrů. Dramatický efekt ztmavení oblohy (i běžné beránky vypadají jako mraky před bouřkou) a přitom ještě dobře zachované polotóny (mimo zelenou barvu). Zvýšení kontrastu je velmi znatelné a je potřeba s ním počítat. Raději otestujte funkčnost TTL měření s tímto filtrem, může o ½ EV podexponovávat.
060 2 Žlutozelený Tomuto filtru se někdy říká černobílý polarizák v tom smyslu že se jedná o filtr který může být při focení v přírodě nasazen prakticky trvale. Prokreslení jinak problematických zelených odstínů, to je hlavní deviza tohoto filtru, v jejich odstupňování je nejlepší. Ztmavení červených tónů není příliš znatelné.
061 3 Zelený Silnější varianta žlutozeleného filtru, zesvětlí a zlepší odstupňování zelené barvy při převodu do šedé škály. Vhodný v pozdějším létě. Nevhodný pro focení osob, zvýrazňuje vady pleti a rty jsou černé.
080 1,5 Světle modrý Světlejší varianta modrého filtru se doporučuje na reportáž pro zvětšení čitelnosti scény. Jinak účinek shodný s modrým, pouze slabší.
081 2 Modrý Filtr vhodný na zhuštění mlhy ale hlavně pro snížení kontrastu snímané scény. Typicky pro zesvětlení stínů v architektuře (úzké benátské uličky nasvícené sluncem nebo přímořské scenérie s tvrdými stíny to je to pravé pro tento filtr). Pozor nevhodný na krajinu při nežádoucím zesílení efektu modrání dálek.
090 5 Světle červený Filtr se silným účinkem. Velký úbytek polotónů. Fotografie se stává opravdu pouze černobílou. Maximální zvýraznění struktury např. sněhu, písku. Velmi ztmavuje stíny. Snímky architektury mají velmi zvláštní náladu danou zvýrazněním bílých ploch při extrémním nárustu kontrastu. Nutno otestovat přesnost TTL měření expozice a případně použít dodatečné korekce 1/3 až 2/3 EV aby nedošlo k podexpozici.
091 8 Červený Tento filtr má extrémně silný až surrealistický účinek. Zvýšení kontrastu je maximální, nebe téměř černé, mraky velmi prokreslené a dominantní. Architektura vypadá jako focená při měsíčním světle. Dramatické snímky, při použití filmu Ilford SFX 200 podobné charakteru infračervené fotografie. Nutno otestovat přesnost TTL měření expozice a případně použít dodatečné korekce 2/3 až 1 EV aby nedošlo k podexpozici.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ten jehož šíři nelze změřit
    Ten jehož šíři nelze změřit
    28.12.2004 10:59

    Fajn článek, Radku.

  • David Skoumal
    David Skoumal
    28.12.2004 16:28

    Fajn článek, ale trochu mi vadí, že charakteristiky jednotlivých filtrů jsou opět téměř doslova opsané z průvodních materiálů B+W (nebo ze stránek PhotoLife, jehož redakce je dokonce použila už několikrát). Je pravda, že celkem odpovídají realitě, ale to opravdu nemá autor žádnou vlastní zkušenost? Já bych například uvítal vysvětlení, proč třeba zelený filtr zlepšuje prokreslenost a odlišení právě v zeleném spektru (podle filtrační křivky nebo při kontrolním pohledu pouhým okem skrz filtr je tomu totiž právě naopak!). Ten důvod je jednoduchý, ale ne každému samozřejmý - zelené odstíny na emulzi obvykle padají do stínů, tedy do náběhové části charakteristické křivky čb materiálu. Zelený filtr je posune ke světlům, a tím i do oblasti největší strmosti char. křivky. Je jasné, že začátečníkovi, který chce mít co nejrychleji první výsledky, informace v článku úplně stačí. I mezi fotografy se však najdou tací, co chtějí procesům rozumět trochu komplexněji.

  • Radek Cholasta
    Radek Cholasta
    Autor
    28.12.2004 21:24

    Tak určitě jsem čerpal od BW ale PhotoLife nečtu, takže podobnost čistě náhodná. Vlastní zkušenost jsem použil seč jsem mohl, na články pro profíky si netroufám... Každý filtr zlepší prokreslenost ve "své" barvě, ne? Nebo je zelený výjimka? Že se zelené odstíny nejvíc slévají odpovídá i mým zkušenostem, o náběhové křivce opravdu nevím zhola nic. Dík za upřesnění.

  • Dan 1
    Dan 1
    29.12.2004 01:32

    Dosť kritiky, myslím, že pochvala je tu na mieste.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram