Test Pentax MZ 5n díl II.

Druhý díl testování foto-aparátu Pentax MZ-5n (odkaz na první díl) je zaměřen na jeho praktické použití. Vyrazili jsme na výlet do Tiských stěn na Děčínsku a na procházku Prahou. Přečtete si, jak dopadlo měření expozice, práce s bleskem nebo jaké vlastnosti má dodaný objektiv.

Setkani fotografu

Test v terénu

Pro získání praktických zkušeností s fotoaparátem Pentax MZ-5n jsem vyrazil na výlet do Tiských stěn na Děčínsku a na procházku Prahou. Počasí bylo v Tisé poměrně dobré, Praha byla tou dobou pod mrakem. Fotografoval jsem na inverzní film Kodak Ektachrome E-100S z prodejny LM foto, který byl vyvolán ve Fotografii na Petřinách. Snímky byly poté naskenovány filmovým skenerem Benq (Acer) ScanWit 2740S. Všechny snímky byly pořízeny z ruky a snaží se zachytit všechny běžné situace v běžných podmínkách. A tomu je podřízena i jejich kompozice. Většina z nich je pořízena v režimu A, multisegmentovým měřením a bez korekce expozice, tedy v obvyklém „začátečnickém“ nastavení.

Měření expozice

Pentax MZ-5n je vybaven jak multisegmentovým, tak i integrálním a bodovým měřením expozice. Tím vychází vstříc především pokročilým amatérům, kteří používají inverzní materiál, takže mohou správně exponovat i při složitých světelných situacích. Tomu navíc napomáhá možnost použití bracketingu.
Na levém obrázku je zobrazeno rozložení segmentů pro multisegmentové měření a pravý znázorňuje matnici, na které je kružnicí ohraničena oblast bodového měření.

seg hledáček

V testované scéně jsme vyzkoušeli všechny typy měření v režimu A, bez další korekce expozice.

Multisegmentové měření se s touto situací vypořádalo velmi dobře, stejně jako integrální měření. Při bodovém měření by bylo třeba použít korekci expozice, aby byla expozice správná, což se při měření na střed skály dalo očekávat. Při testování se bodové měření ukázalo jako velmi přesné, kdy měření ovlivňuje opravdu pouze vyznačená část plochy matnice.

V režimu bracketingu jsou vždy exponovány tři snímky s krokem 0,5EV nebo 1EV. Pro oba testovací snímky bylo použito multisegmentové měření v režimu A, bez korekce expozice. Krok 1EV je vhodný spíše pro negativní materiály, které mají velkou expoziční pružnost. Pro inverzní film se ukázal jako příliš velký, takže žádný snímek není exponován správně.

0 EV +1 EV

-1 EV

Pro použití kroku 0,5EV je potřeba přesné proměření scény a je vhodné především pro inverzní filmy.

0 EV 0,5 EV
+0,5 EV +0,5 EV
-0,5 EV -0,5 EV

Na posledních snímcích je viditelná vinětace objektivu bez filtrů i sluneční clony.

Vestavěný blesk

S vybranou scénou si multisegmentové měření příliš neporadilo. Při použití blesku pro prosvětlení je socha na hranici dosahu blesku a světlé pozadí je v obou případech přepálené. Pro správnou expozici by bylo pravděpodovně nutné použít manuální nastavení expozice, případně použít externí blesk s větším směrným číslem.

Bez blesku S bleskem

Panoramatický režim

Přepínačem na zadní straně těla lze fotoaparát přepnout do panoramatického režimu. V něm je část plochy závěrky i hledáčku zakryta, takže vznikne formát přibližně 1:3. Stejného výsledku lze dosáhnout u takové fotografie i pomocí nůžek, takže je otázkou, zda je tento režim nutný. Navíc při tomto formátu dochází k dalšímu zmenšení plochy (už tak dost malého) políčka kinofilmu a nelze počítat s příliš velkými zvětšeninami.

Panorama Panorama

Objektiv

Dodaný objektiv SMC Pentax-FA zoom 28–70mm f/4 AL má na dnešní dobu v kategorii setových objektivů poměrně malý rozsah 28–70mm, na druhou stranu patří k těm opticky kvalitnějším. Zoomovací prstenec má lehký chod, ale i tak nedochází ve svislé poloze k nechtěné změně ohniska. Pro testovací snímky bylo použito multisegmentové měření v režimu A, bez korekce expozice. Pro představu jsou vybrány pouze krajní ohniskové vzdálenosti.

70 mm 28 mm
70 mm 28 mm

Objektiv umožňuje zaostřit na minimální vzdálenost 0,4m při všech ohniskových vzdálenostch a není vybaven žádným přepínačem pro makro. To bohužel může v některých situacích, kdy autofokus pracuje na hranici svých možností, vyvolat dlouhé přejíždění při autofokusu. Největší zvětšení je 0,23×, tedy přibližně 1:4, což nelze považovat za makro režim.

Pro ověření zkreslení objektivu jsme našli vhodný plot. Následující fotografie dobře zobrazují viditelné soudkovité zktreslení při ohniskové vzdálenosti 28mm, takže objektiv nelze doporučit pro fotografování architektury, i menší poduškovité zkreslení při ohniskové vzdálenosti 70mm. Celkově lze zkreslení hodnotit jako přiměřené v této cenové kategorii.

Soudkovité zkreslení Poduškovité zkreslení

Závěr

Pentax MZ-5n je kvalitní tělo, u kterého je důraz kladen na kvalitu a jednoduchost. Na rozdíl od většiny současných AF zrcadlovek této cenové kategorie neobsahuje motivové programy a jiné pomůcky pro začínající fotografy, na druhou stranu nabízí vlastnosti, běžné spíše u zrcadlovek dražších, jako je například integrální měření se zdůrazněným středem, kontrola hloubky ostrosti, nebo použití většího množství kovových prvků v konstrukci. Svou koncepcí bude vyhovovat především fotografům, kteří jsou zvyklí používat manuální zrcadlovky nebo nepotřebují velký uživatelský komfort ani možnost mnoha uživatelských nastavení.

V současné nabídce firmy Pentax stojí Pentax MZ-5n (asi 13000 Kč) mezi (polo)profesi­onálním tělem MZ-S (asi 33000 Kč) a nejnovějším přírůstkem MZ-6 (asi 11000 Kč). Vedle Pentaxu MZ-5n se vyrábí ještě typ MZ-3, který je „rozšířením“ MZ-5n (obsahuje standardně datovou stěnu, synchronizace blesku do času 1/125, manuální nastavení časů od 1/4000 do 1s), za který zaplatíte přibližně o 4000 korun více. Rivalem v nabídce Pentaxu je MZ-6, který je asi o 2000 korun levnější a nabízí pro začínající fotografy například motivové programy.

Děkujeme společnosti Pentax, zastoupené autorizovaným distributorem PenTec s.r.o., za zapůjčení techniky.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • David Skoumal
    David Skoumal
    16.02.2004 14:14

    Používám tenhle foťák přesně rok, a můžu se celkem připojit k autorovi článku. Zdůrazňuji: je to spolehlivé a sympaticky jednoduché tělo, které se uplatní zejména při focení z ruky. Pro použití se stativem mu hcybí dvě podstatné funkce, které se ovšem u přístrojů této cenové kategorie málokdy vyskytují společně: možnost vícenásobné expozice a předsklopení zrcátka pro omezení chvění při kritických časech (1/8 až 2 s). Zrcátko je hodně hlučné, ale nekope víc, než je běžné. Ideální majitel - ten, kdo si rád hraje s manuálním nastavením, ale z nějakého důvodu zároveň potřebuje autofokus a spot měření.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace